Hallo,

Wie heeft er ervaring met elektronica aan te sturen via de netwerkkaart ethernet genaamd?
Het grote voordeel tov printerpoort is dat dit wel aanwezig is op meerder plaatsten ed. ook dat kabel wat dunner is enz.
Hoe begin ik ermee ? heeft er iemand wat programma voorbeelden?

Dank bij voorbaat. Groeten.

Begin eerst en vooral maar een ethernet-interface kaartje te zoeken. Ethernut is er eentje. Zelf solderen wordt moeilijk. Die ethernet controllers hebben nogal kleine pootjes. Als je een vaste hand hebt, wat ervaring en een goeie bout, lukt het zelf ook wel.

Waarschijnlijk wil je het aanspreken via sockets. Dan heb je een tcp/ip stack nodig die klein genoeg is voor op je target te draaien. Die vind je op internet. uip is eentje die kwalitatief goed is.

maar het eigenlijke elektronica pakket dat er aan moet komen is voor mij op dit moment een tweede zorg.
Maar hoe stuur ik die aan vanop de pc? kan ik die zo aansturen als een printer poort?

nee.. je kan bijvoorbeeld naar een website gaan.. of een mailtje sturen om het apparaat opdrachten te geven. Het is ook mogelijk om gewoon via telnet opdrachten te geven, of via een zelf gemaakt programma met een TCP/IP verbinding (WinSock). Afhankelijk van hoe je het apparaat programmeert.

oké dus twee problemen één het apparaat twee de aanstuuring.

Het apparaat dat ik moet gaan aansturen ga ik op één of ander manier aansluiten aan een netwerk kaart.
De aanstuuring daarvoor moet ik weten hoe dat ethernet werkt waar vindt ik daar iets over?

Groeten.

De aansturing vanaf een computer is, denk ik, het makkelijkste deel. De besturing op het apparaat zal wat moeilijker worden. Om wat voor apparaat gaat het? Moet het klein zijn en maakt het stroomverbruik uit?

Ik was te laat.. ME_, ik ben overtuigd.. maar zou dat spul wel betaalbaar zijn?

[Bericht gewijzigd door UFO op ]

De prijs voor een kant en klaar ethernet naar serieel module is iets van €65 als ik me niet vergis.

Niet echt heel goedkoop, maar je bent wel gelijk af van een hoop hardware ontwerp.

The PICDEM.net demonstration board is an Internet/Ethernet demonstration board using the PIC16F877 microcontroller and TCP/IP firmware. The board supports any 40-pin DIP device that conforms to the standard pin out used by the PIC16F877 or PIC18C452.

www.microchip.com

heeft er iemand wat code van zo'n programmatje voor aansturing met pc?

afgaande op je posts ... ik zou mij eerst bezig houden met de elctronica kant.
de pc software is het laatste van je zorgen...

een device maken op ethernet wat correct werkt is geen 'bijproduct van voedsel nadat het de natuurlijke weg in het menselijk lichaam doorlopen heeft'

de pc software kan 5 lijnen code zijn. der slingert hier een voorbeeld rond in visual basic wat een socket opent op een pc, er een telnet sesie op start en tekst kan doorsturen.

het verhaal op de microcontroller is een ander paar mouwen. Der zijn makkelijke oplossingen : koop een Xport interface. ethernet naar seriele poort.

een echte ethernet stack die DHCP kan doen, ARP, RARP, SNMP en andere management fucties en daarboven nog protocols ondersteut is een flinke klets code die meestal niet vrij verkrijgbaar is.

ik denk idd dat ik de elektronica kant mss wat onderschat. maar iemand heeft me beloofd hierbij te helpen binnen een paar maanden daarom dat ik al wat aan het zoek geslagen was.

Waat vindt ik dat voorbeeld in visual basic?

ik heb het gevonden ik dat boek van Free elektron.

Wat ik mij nu nog aan het afvragen ben of ik aan de bevelen niet kan zonder VB?

je kan dat in princiepe in eender welke programmeertaal.

hoedanook je zult ene programam moeten schrijven ( de enige niet progrmmeermanier op de pc is ein je blok electronica ene webserver steken die ene html pagina served met daarin dingen, maar da's nog een stuk zwaarder .... )

by the way free_elektron prachtig boek.

Je kan dat idd in verschillende programmeer tallen maar je zult toch altijd je besturingsyteem moeten bevelen die poort aan te sturen.
VB is nu net ontworpen door microsoft en dus zal die wel weten wat hij moet "zeggen" tegen het os.
Maar hoe weet ik dat met een andere taal?

Groeten.

Voor de electronica kant moet je eens op de site van micochip kijken, gratis tcp/ip stack en een simpele netwerk controller met maar 28 pinnen in dip behuizing (ENC28J60)

Bert, ik denk niet dat je het helemaal doorhebt (had) Ethernet is geen fysieke poort zoals een printerpoort die je kunt "aansturen" zodat je een aantal lijnen krijgt die hoog of laag worden.
Ethernet is een protocol, het is een manier om data te versturen in netwerken.De werking is nogal complex en hier niet in twee woorden volledig uit te leggen. Het volstaat te weten dat de adressering aan de hand van het MACadres gebeurt en dat het principe berust op CSMA-CD dus
Carrier sense multiple acces- collision detection.
Simpel gezegd, al de aangesloten devices wachten tot de kabel vrij is om hun pakketje data te zenden. Dat packetje wordt dan binnengepakt door het apparaat met het juiste adres. Omdat er geen bescherming is tegen het gelijktijdig uitsturen van pakketjes word er een "botsingsdetectie" uitgevoerd . In dat geval wordt het pakket verworpen en de toestellen moeten een bepaalde random tijd wachten om opnieuw een pakket te sturen.
Met die signalen kun jij niets uitvoeren.
Praktisch heb je dus minimaal twee ethernetkaarten nodig.
Een programma om te kunnen communiceren, de ontvangen pakketten moeten naderhand ontcijferd worden, en hardware uitgangen aansturen.
Heel dat gedoe lijkt me een beetje te hoog gegrepen als ik zie dat je nog niet eens weet hoe het in zijn werk gaat.
Want ik wed dat je het wil gebruiken om wat ledjes aan te sturen.

silicon labs heeft ook een ethernet chip die de hardware en firmware kant voor zijn rekekning neemt

oké het is geen fysieke poort dat heb ik dan toch al bij geleerd.
Trouwens dat is de bedoeling bij leren. Verder heb ik hier een pc en nog een netwerkkaartje liggen en dacht zo dat ik daar iets mee kon beginnen.

is het dan te vergelijken met soort bus syteem zoals bij domotica?

Een beetje, hier heb je alleen een HUB/Switch nodig als koppelstation als je meer dan 2 eindpunten hebt. (voorkomen van botsingen en versterken). Vroeger had je ook wel netwerken die echt doorgelust konden worden.

Bekijk eerst eens een simpeler bussysteem, bijvoorbeeld RS485 (dat kan je over netwerkkabels gooien :+ ). Als je dat snapt, probeer dan pas met zo'n geflipte zaken als ethernet.
Leren wandelen voor je begint te lopen, is echt nuttig. We willen niet dat je te hoog probeert te grijpen, en omdat het niet direct lukt je de electronica aan de kant legt.

Enige wat mss wel een optie is, om met wake-on-lan te spelen. Als je een netwerkkaart hebt met zo'n connector, kan je relatief gemakkelijk een uitgang enkelzijdig aansturen. Mss kunnen de experts hier dat ff bekijken?

Of toch een apparaatje van www.tibbo.com. Dan heb je (met de juiste software op het apparaatje, die kun je vast wel krijgen..) gewoon een aantal I/O pinnen die je direct met de PC kan besturen.

mss een idee met iets te beginnen in de trend van hoe werkt de hardware en netwerken iemand idee voor goed boek?