elektrische auto

hallo,
voor mijn eindwerk heb ik samen met een collega een elektrische auto gemaakt. Deze werkt op batterijen en is voorzien van een gelijkstroommotor. voor de motor te sturen hebben we gebruik gemaakt van een curtis pwm sturing en een velleman k8004. Nu we bezig zijn aan ons dossier zijn ons enkele zaken onduidelijk op de schema's. Hiervoor is onze kennis elektronica wat te beperkt.

Voor de velleman kit k8004 had ik volgende vragen:

de stroombeveiliging met weerstanden van 0,22 ohm, waarom staat die weerstand 220ohm met deze weerstanden in serie? De stroombeveiliging treed in werking bij 6.5 A.

welke is juist de bedoeling van de blokken: E/A PWM REFERENCE REGULATOR

ik heb voor alle duidelijkheid mijn schema ingescant
http://members.lycos.co.uk/uzw/schemavelleman.jpg

Voor de ankersturing maak ik gebruik van een curtis sturing. Ik heb een eenvoudige tekening gemaakt van hoe de mosfet stuurt. door de fet meer of minder naar massa te sturen zal de snelheid van de motor geregeld worden, maar wat effect heeft dit op de dioden D1 en D2 ?
http://members.lycos.co.uk/uzw/curtis.jpg

Alvast enorm bedankt!
jeroen

Is er soms iemand die mij iets verder op weg kan helpen?

In onderstaande link heb ik een foto genomen van het printplaatje

http://members.lycos.co.uk/uzw/k8004.jpg

Sine

Moderator

Tjah, een kitje gebruiken is natuurlijk makkelijk, en met een beetje basiskennis elektronica kun je prima achterhalen waar het eea voor dient.

Die vref zorgt uiteraard voor je referentie spanning, een soort ingebouwde 78xx zeg maar.

R2 en C4 vormen een filter die stoor pieken bij T1 moet weg houden, daarnaast heeft hij nog een andere taak,
iets met de basis stroom door T1 ...

Vraag je bij die andere schakeling eens af waarom die diodes daar zitten, of anders gezegd, wat kan er gebeuren als je ze weg laat.

-EDIT-

Dit hoort ook onder school vragen overigens ..

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 26 mei 2006 16:48:19

E/A : hiermee kun je de snelheid aanpassen waarmee je motor draait, deze wordt doorgegeven naar je PWM

PWM : Pulse Width Modulation, m.a.w deze zegt bijvoorbeeld "van de tien seconden die je draait, moet je 4 seconden de uitgang hoog hebben en 6 seconden laag" uiteraard is dit niet voor een interval van 10 seconden, maar eerder voor 10µs of minder, in 10 seconden wordt zo een cyclus dus 10^6 keren herhaald. En des te langer de uitgang hoog is, des te sneller je motor zal draaien.

vref : zie hierboven

En die weerstand van 220 Ohm zorgt ervoor dat je transistor niet 'BOEM' doet als je het geheel aanzet.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Enorm bedankt voor de antwoorden
sry dat ik het onder het verkeerde subforum heb geplaatst.

Ik heb nog een vraagje over die stroombeveilging van de velleman k8004.

er staan 3 vermogenweerstanden van 0,22 ohm in parallel. Volgens hoe ik het geleerd heb op school: wanneer de stroom die door de fet stroomt en dus ook door de weerstanden voldoende groot is om over de weerstanden een spanning van 0.7V te geven dan zal de transistor in geleiding komen. Nu zie ik het nut niet in van de weerstand van 220 ohm.

de condensator dient volgens mij om de spanning af te vlakken zodat de transistor niet constant in en uit schakeld.

http://members.lycos.co.uk/uzw/schemavelleman.jpg

Sine

Moderator

Denk eens eventje na wat er met de BE-diode van T1 gebeurt als die 220 OHM weerstand er niet zit en om de een of andere reden wordt de stroom 2x zo groot als de stroom waarop de beveiliging aalspreekt. ( kortstondig, voor het begrenzen is tijd nodig )

Overigens zal die tor al bij een 0.5V beginnen te geleiden en bij 0.6V dicht staan.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 26 mei 2006 19:17:43

Op 26 mei 2006 19:10:22 schreef Jeroen20:
de condensator dient volgens mij om de spanning af te vlakken zodat de transistor niet constant in en uit schakeld.

Klopt, je maakt een RC filter, en dat is nog de tweede functie van R2.

Even een vraagje: je hebt dus twee regelingen voor één motor,
Curtis en Velleman?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

ja, de motor wordt geschakeld als onafhankelijk bekrachtiging. De curtis sturing regelt de ankerspanning, en de velleman regelt de veldspanning.

De velleman hebben we zodanig afgeregeld dat de motor ongeveer 1500 tr/min draait. Voor de auto maken we gebruik van 12 V batterijen en aangezien het veld maar 7,5 V nodig heeft hebben we gebruik gemaakt van een 2de sturing.

oke, ik begrijp nu waarom die weerstand van 220 ohm daar moet staan, maar over welke weerstanden komt dan die 0.5 te staan die ervoor zorgen dat de transistor in geleiding komt?

Die spanning komt over R9,10 en 11, het gedeelte waar de ankerstroom doorloopt. R2 heeft geen invloed daarop.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

mijn probleem was dat ik die weerstand R2 samen met de vermogen weerstanden zag als stroombeveiliging.

Ik heb geprobeerd de werking van het curtis schema te achterhalen, maar ik weet echter niet of ik 100 % juist ben.

Volgens hoe ik denk dat het werkt: door de fet meer in geleiding te brengen wordt de motorspanning meer naar massa getrokken.

D1 zorgt ervoor dat de energie afkomstig van de spoel weg kan vloeien door de motor. Hierdoor vloeit er constatn stroom door het anker.

D2 beveiligt tegen verkeerd aansluiten van de batterij spanning

http://members.lycos.co.uk/uzw/curtis.jpg

iemand die soms weet of ik juist ben?

Henry S.

Moderator

Ik weet het dat je juist bent.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.