kijk das nuttig zie :
Op 1 augustus 2006 17:19:26 schreef sould3mon:
eventueele naslag werk ,
shema's
stop niet te veel WWW links in je boek tenzei je zeker weet dat ze levend blijven.
alle voorbeelden zijn downloadbaar bij elektuur. de voorbeelden zijn allemaal direct laadbaar, compileerbaar en synthetiseerbaar met Quartus 4.2 of later
der staan maar een paar links naar websites van fabrikanten van tools. die zulen niet gauw veranderen.
cdrom bij het boek jaagt de kostprijs omhoog.
alle voorbeelden kunnen gelopen worden op simpele cpld en fpga's. er ziten echter een paar grote in die alleen op het elektuur fpga bord draaien.
een van de dingen waar ik mee aant experimenteren ben is een 8052-ah-basic nabouwen. dus een compleet systeem in fpga waar een 8052 in zit met ram en de nodige peripherie.
daarop draait een basic interpreter.
hyperterminal eraan en je kan een programmatje schrijven wat dan kan lopen.
het nec-plus-ultra in programmeerbaarheid : een programmeerbare logicsche bouwsteen, waarin een processor met peripherie gemaakt is, waarop een interpreter draait, waarop je een programma kan schrijven, en je eigen programma kan laten lopen ...
ik ben een klein kaartje aant maken met een cpld op , 8 led displays ( 7 segmenten ) een paar losse leds , een toetsenbordje ( 20 keys : 4 losse en 16 gemuxte ) en een nest io pinnen )
tmoet simpel zijn maar genoeg kick hebben om 90% van de voorbeelden van het boek te lopen
naast de klok speel ik nog met een aantal andere ideeen : een frequentiemetertje , een mini logic analysertje , een rekenmachientje ( dat ding kan alleen 2 getallen van max 4 cijfers optellen of 2 cijfers te vermenigvuldigen.( de cpld heeft niet genoeg gates om de static multiplier te maken, de multiplier past maar de bcd decoder niet meer) dient om rekenkundige circuits te demonstreren )
er komt een EPM570 of EPM1270 op in 144 pin tqfp.
die chippies draaien rond de 13 a 14 dollar.
+ het printje : mag niet meer kosten dan 30 euro. ideaal als experimenteerprintje.
een van de ideen waar ik mee speel is dat het prinje leverbaar is via elektuur. op het printje zal de tqfp geoldeerd zijn alsmede ene paar belangrijke componenten ( de ontkoppleing en de regelaar voor de cpld ) de rest moet je zelf kopen en solderen. ( de led displays , druktoetsjes en connectortjes. )
eventuele is printje ook leeg te leveren voor mensen die wel over de nodige soldeerkunsten beschikken om een tqfp te kleven. die kunnen er dan een grotere op zetten bijvoorbeeld.