net zo iets als de vele showtopics, maar dan specifiek voor nog lopende projecten. gewoon om even te laten zien waar ik mee bezig ben, en omdat ik best wel benieuwd ben naar waar jullie allemaal mee bezig zijn.

ik ben bezig met:
[b]project1[/b]
[i]korte beschrijving[/i]
en met
[b]project2[/b]
[i]korte beschrijving[/i]
enz.

ik ben bezig met:
domotica

een zwarte doos vol printplaatjes, die uiteindelijk ervoor moet zorgen dat mijn kamer enige inteligentie heeft. heeft/krijgt aan boord:
temperatuurmeting (binnen/buiten)
voeding voor projectjes (met lm317 + temperatuurmeting van lm317)
draadloos bedienbaar
bediend draadloos licht en geluid (lampen en de radio)
mogelijk een lichtsluisje bij de deur
dit project is van eigen ontwerp, med steun van CO, microchip en maxim
dit project ben ik actief mee bezig

en met:
propellor klok

een klok met draaiende led's. ooit zo gek geweest er een te willen, zit nu met het probleem spanning op het draaiend deel te krijgen. maar dat denk ik op te lossen door de borstels etc. uit een gelijkstrommotortje te gebruiken.
dit project is van internet geplukt
dit project ligt tijdelijk te wachten, maar word op korte termijn opgepakt

en met:

rc5 decoder

om te ontcijferen wat de afstandsbediening zegt. zodoende kan ik de klok instellen. (deze werkt met afstandsbediening)
er zit nog een fout in de bedrading van de 7segmentsdisplays, en hij ontvangt niets. mogelijk door gebruik van een verkeerde IR ontvanger (frequentie en hoog OF laag worden bij signaal)
dit project is ook van internet geplukt, en staat ook tijdelijk in de wacht

stappenteller
al weer een oud project, waar nog een paar kleine dingetjes aan gedaan moeten worden (telt te snel te ver)
ook tijdelijk inactief, maar zal voor de propellerklok worden afgemaakt. dit is een eigen project, met behoorlijk veel hulp van CO'ers (waarvoor dank)

KLM

ook een ouder project. Klein Lachwekkend Machientje. ook bekend als Act Like Smart, (ALS, omdat het maar Als Als is of het ooit af komt) ALS is echter ook een slopende spierziekte, zodoende de naamswijziging naar KLM.
moet vooraf te programeren circuits rijden, en als het ergens tegenopbotst er omheen gaan.
dit project licht tijdelijk stil wegens gebrek aan de juiste motor

no_name
dit project heeft nog geen naam, omdat het nog maar heel pril is. de bedoeling is een lijnvolger, maar erg lukken doet het niet, bij gebrek aan de juiste onderdelen. dus rond ik eers de rest maar af. dit is een projectje tussendoor, dat niet meer zo tussendoor is, deels van internet, deels eigen

Maxibug

zeer oud project. gestopt omdat het compleet wiegerd te werken, en niet meer nofig is. de bedoelig was een klein robotje dat acteruit gaat al het ergens op botst, en er dan omheen rijd, ondertussen op zoek naar het meeste licht. dit project komt van internet. de vervanger is KLM

website
ook een leuk project, waarop het nodige comentaar komt. niet altijd even genuanceerd, maar wel eerlijk, en dus handig. stapje bij stapje word het steeds beter. al zullen mischien weinig mensen 'm echt lezen, uiteindelijk word het wel een goede site en krijgt ie ook wel meer lezers.
dit project is eigen (met hulp van anderen af en toe)

de rest is wel af, maar vereist af en toe wat reparatiewerk
(je test toch vaak hoe ver je kan gaan, en slechte inbouw (bij laagspanning, don't worry) zorgt af en toe voor brekende draden etc.

so much to do and so litle time...
herkenbaar? post hier al je projecten die nog niet af zijn!

ik ben bezig met:
Infrarood kamer
Pc ontvangt IR en stuurt de software en daarmee een relaiskaar aan:)

Zelfstandig Infrarood kamer
Het zelfde al hierboven aleen moet dit Stand Alone zijn bezig met PIC:):)

Tijd te kort en werk teveel:+

----------------EDIT------------------
Uber todo-list
Achterkant van mijn klerenkast verven met krijtbord verf: handig om notitie's op te maken en schetsjes

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

even off topic
Ik vind cursief een beetje lastig lezen...
Maar dat kan aan mij liggen hoor. ;)

Momenteel mee bezig
buizen versterker
Buizen versterker met 4x PCL86
Versie nummer 2 ondertussen, de eerste werd een warboel van draadjes.
Versie 2 moet nu plaats maken voor versie 3. :9
Ben nog aant experimenteren met component waarden, versie 2 klinkt gewoon nog niet lekker. (en bromt zachtjes een beetje...)
Versie 2 is ook op een PCB gebouwd, versie 3 word weer zonder.
Toch net iets makkelijker om een verandering te maken te maken zonder het hele apparaat uit elkaar te halen. Zijkniptang en klaar. :+

En dan uiteraard een hoop dingen op een to-do lijst...

Op 8 juli 2006 18:54:29 schreef chipje:
En dan uiteraard een hoop dingen op een to-do lijst...

vertel! (mits electronicagerelateerd)

http://elektronicastynus.be/Projecten/index.php

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

vooraf:
niet lang met electronica bezig meer met een hoop er om heen , en

ideen die klaar liggen :
(astronomie gerelateerd)

*lcd voor algemene informatie van bv sensors

*lcd met temperatuur sensors ( ligt even stil tot ik wat meer weet van a/d convertors )

*peltier cooling voor de camera ( geen goede koeler voor de peltier )

*telescoop focus motor
(dc denk ik ) zien aan te sturen met een pic en uiteindelijk pic > pc

* steppemotors

*ccd camera control (toekomst muziek)

**** merendeel hierboven ligt plat omdat ik veelvuldig boeken er op na moet slaan en te weinig ervaring heb nog ***

actief:

ben nu manier aan het zoeken om een "matrix" ?
led bordje te maken om iets weer te geven
aleen snap ik niet hoe je er met bv een paar 74 hc595
dat kan doen tot dus ver wat gelezen over een strobe methode om de leds aan te sturen en bv een letter of een "complex" plaatje of patroon weer te geven .

opzoek naar goede beginners shema's die behalve redelijk begrijpbaar is ook uitbreidbaar zijn .

en natuurlijk de electronica boeken

Ik ben bezig met:
- Een 100W regelversterker op basis van de TDA7294 en de LM1036 voor mijn nieuwe boxen 150W nominaal.

- Een cnc boormachine zodat ik de printplaten niet meer moet boren. dit ligt stil omdat ik op het moment geen tijd heb om de constructie te maken en onderdelen te bestellen.

- Een temperatuurmeter op basis van de LM35D van 0 - 100°C met LCD uitlezing dmv een ATmega 88 a/d converter. hij moet dienen om in een bulldozer te temperatuur van het water af te lezen.

- PC opstarten met afstandsbediening, is al ingebouwd geweest maar omdat ik op dezelfde frequentie zat als de tv afstandsbediening moest ik opzoek gaan naar hogere ontvanger, TSOP1758 ofzo. nog niet gebeurd.

En dan zijn er ook nog een hele hoop plannen om gaan te maken natuurlijk,

- Een signaalgenerator, sinus, blokgolf, zaagtand.
- Bijhorende VU meter voor in mijn versterker met uitlezing op een LCD, ook de knoppen standen moeten bij op het lcd te regelen zijn .
- Een robot die nergens tegenaanrijd, en op 2 wielen stabiel kan blijven.
- Draadloos systeem om verstralers te bedienen op een afstand van 150m
etc...
:) Genoeg voor uren elektronica plezier :)

op het werk met genoeg spul. waaronder ene supercoole voeding. vier kwadrant +40 to -40 volt +3 ampere tot -3 ampere en met een enorme bandbreedte. 16 nanoseconden om van -40 naar +40 te 'springen' en terug. voeding wordt gevontrolleerd door een AWG ( arbitrary waveform generator) systeem met DDS(Direct digital synthesis klokgenerator ) . De DAC is 12 bit en rolt op 125 MHz ... De driverstage is klaar en levert al full power. de AWG is nog in ontwikkeling alsook de firmware voor bediening.

prive
- boek schrijven over digitale techniek
- heliox analyser

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Op 8 juli 2006 20:31:25 schreef free_electron:
prive
- boek schrijven over digitale techniek
- heliox analyser

Niet meer met de CO-scoop?

Op 8 juli 2006 20:32:47 schreef Stynus:
[...]
Niet meer met de CO-scoop?

da zit nog in het achterhoofd ja. tis diene tijd he ...

Op dit moment met de Galvawisp.

Ben nog bezig met het uitzoeken van een pinout van een lcd, loopt draadje over hier op CO.
Ik krijg er alleen nog geen goede foto van gemaakt om in dat draadje te zetten :(

En nog een 100 kunststof behuizingen ontdoen van hun printen.
Allemaal afkomstig van Cardkey, zitten leuke geschakelde voedingen en ander spul bij.

bezig met:
- DB036 (dat enorme dwarf bord dat ik een discussie over PCBs liet zien): PCB is klaar, nu wachten op Olimex, ondertussen de documentatie en misschien vast wat testsoftware schrijven
- 38 taximeter calibratie printen - zijn half af, moet ik nog afmaken, testen en opsturen aan de klant
- 10 motorsturing - zijn af maar nog even testen en opsturen naar de klant
- nadenken over de inrichting van m'n werkkamer in het nieuwe huis (pas in de winter, maar alvast nadenken is leuk)

als ik tijd over heb (niet waarcshijlijk, maar je weet nooit)
- nieuwe firmware en PC software voor de Wisp628
- aansturing van een grafisch LCD scherm (zonder controller) vanuit een LPC2106 ARM
- een simpele multitasking kernel voor de ARM

Teveel om op te noemen...

Dat is nou het mooie van de hobby je leert wat en denkt dan dit ga/kan ik nu maken,, en zo ontstaat er een lijst langer dan de baard van sinterklaas:)

Henry, vertel dan alleen over je meest gave projecten.

Ikzelf ben nu bezig met het uitvogelen van de werking van PIC microchips zodat ik die kan gebruiken in het bouwen van Robots,

[Bericht gewijzigd door Supermane op ]

geen tijd meer over voor hobby, werken werken... niet echt elektronisch maar elektrisch, mag dat ook? :)

http://img408.imageshack.us/img408/1056/dsc02050b7qq.th.jpg
http://img415.imageshack.us/img415/175/adsc019817rg.th.jpg

alle elektriciteit en alle licht eruit en vernieuwen, leuk karwei... (dit is enkel de piste maar het betrof heel de manège, met bar, stallingen, ... enfin, tableaus eruit, alles nieuw....)
En dan nog tv's, wasmachines en dat soort dingen herstellen, werkdagen van 10-12 uur, 6 of zelfs 7 op 7...
Maar kom, genoeg gezaagd, weer "au boulot"...

Bezig met een Moodlight te maken aangezien ik hier nog vele LEDs heb liggen en weer een lading heb besteld @ ia.net. Hier wat meer info zodat je een idee kan krijgen wat ik bedoel
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1105821

Tja, waar zijn we toch mee bezig?
Na het zien van de topictitel dacht ik alweer een discussie over wind energie e.d. aan te treffen, valt dus alweer mee.

De WK-versterker, maar dat ligt wegens een auto ongeluk even in de ijskast, evenals een zelfbouw tangentiale arm voor mijn draaitafel.
Mechanische aanpassingen aan diezelfde draaitafel, zoals plateau (laten) draaien, lager maken (magnetisch zwevend) , nieuwe plinth, kast van 60 x 60 x 120 hoog, gevuld met zand als stabiele base voor die draaitafel.
Zoeken en monteren/afstellen van een geschikte DC motor voor die draaitafel, alsmede een goede motorregeling met tacho rechtstreeks vanaf het plateau.

De todo list: aanpassen en afregelen KG ontvanger, dan toch maar eens een fatsoenlijke antenne aanleggen, KG zendertje bouwen, mijn hybride klasse A MOSFET monster fatsoenlijk in een kast onderbrengen, een actief scheidingsfilter van 24 dB/oct. met buizen maken tbv. aansturing dubbele Maggies, wat versterkertjes bouwen voor liefhebbers die graag kwaliteit willen >:-), veel reparaties van high end audio, restauratie van een Philips 1938 monoknop radio/pickup combinatie, een set actieve monitors voor als ik weer ga spelen in een bandje, een gitaarversterker ombouwen voor een vriend van solid state naar buizen, een voorversterker in een Tangent 50 kastje...........
Oh ja, nog een sub met 2 x 15 inch plus versterker plus filter.

Alles moet nu even wachten totdat ik fysiek weer wat OK ben, dus voorlopig lees ik veel en maak ik CO en ZBA onveilig, alsmede de diverse Engelstalige nieuwsgroepen.

Kortom, tot mijn 70e ben ik nog wel bezig. :+

Op 8 juli 2006 21:54:02 schreef Supermane:
Henry, vertel dan alleen over je meest gave projecten.
[...]

ik ben bezig met:
Klokje
LS-TTL klok, remake van een Elektuur artikel uit de tijd dat LED's nog onbetaalbaar waren.
Waarom LS-TTL, omdat ik het kan en nu nog verkrijgbaar is, e geen tijd heb om me in PIC's te verdiepen.
Prototype bijna klaar, tekenwerk half, layout moet nog

en met
KG zender
Kortweg het experimenteren met HF-versterkers, bouwen en kijken wat ze doen.
Ongoing experiments, komt geen einde aan ;)

en met
Voeding 55V/7A
Mosfet's in HF-versterkers lusten spanning, vandaar de hoge spanning ;)
Oude tekening opgegraven en bezig met wijzigingen.

en met
Spectrum monitor
Maakt het HF-spectrum zichtbaar op een scoop, bezig met tekenen van de print
en met
Stereoversterker 2*40W
Voor bij de PC, inclusief MD-versterker, toonregeling en monitor optie
Bezig met de constructie, budget remt de aanschaf van de laatste componenten, potmeters

en met
7.1 amp met monoblokken - 8 keer 50-100W
8 aparte monoversterkers voor bij de speakers, langdurig project dat vanwege het gebrek aan budget blijft liggen, dit is inclusief 8 Visaton zelfbouwspeakers...
en met
Pre-amp met discrete digitale volumeregelaars
Voorversterker zonder potmeters, alles met druktoets enmet eenvoudige logica bedienbaar, prototype werkt, staat in de wacht.

zo maar een paar... dit en nog 1001 tussendoortjes en andere dingen waaronder de restauratie van wat buizenversterkers/radio's.

Alarm voor Boot(je):
Vandaag een zelfgemaakt alarm systeempje in een boot(je) gebouwd.
Werkt prima, dus dat is nu afgerond.
Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/28754/1
Status: Klaar

PIC Prommer printje:
Voor mijn PICkit 2 een printje met een 40-pins ZIF voetje.
De juiste verbindingen zijn te maken met connectortjes.
Zie: http://aycu11.webshots.com/image/3210/1599225988863517943_rs.jpg

PIC-USB Project:
Ik heb het eindelijk voor elkaar om met eigen firmware/PC software het K8055 printje van Velleman te besturen (en werkt zelfs nog sneller ook :) ).
Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/32049/8
Software: www.mmsoft.nl.nu (met dank aan 'KillerB the Supreme').

DCF_Klok / Temp.meter:
Met 4 stuks, 7 segment LED Displays.
Afwisselend de tijd en Temperatuur tonen.
Sensor: LM35 CZ

Stappenmotor besturing:
Nieuw project wordt het aansturen van een stappen motor.
Unipolair, Hele/Halve Stappen, zowel links als rechts om.
Hierbij wordt het mogelijk om stap voor stap, links/rechts om te draaien.
Een X aantal stappen, links/rechts om te draaien.
Met USB communicatie met de PC.
Software: www.mmsoft.nl.nu

PIC Delay routine:
Op mijn 'verlang lijstje' staat een Delay routine, waarbij de PIC niet nutteloos in een routine draait, maar verder gaat met zinvolle dingen.
Status: moet nog mee begonnen worden.

DCF Klokje met LCD Display:
PIC Code is klaar, moet nog in een kastje gebouwd worden.
Status: Nog een geschikt kastje zoeken (probleem is het display, hoe krijg ik dat op een mooie manier in het kastje gebouwd).
Tip: gebruik een LCD Frontraam van conrad, daar zit ook een raampje in.

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

Ik ben bezig met...

Het ordenen van de ideeen in mijn hoofd.
Zijnde:

Morsedecoder grotendeels in mijn hoofd. Deels al in programmeerfase.
Opzet:
Middels een morsesleutel morse te "tikken" dat dmv de relatieve lengte van de punten, de strepen en de tijdstussenpozen omgezet wordt naar een letter conform Morsealfabet. (alles via PIC) dit character moet als ASCII uitgestuurd worden naar de Seriele poort van een PC.
PC heeft een programmaatje draaiende dat dit omzet in werkelijke letters in het scherm.
Doelstelling:
Een jochie dat helemaal into de Morse is, een mogelijkheid heeft, dit "nuttig" (in zijn belevingswereld, (Authisme)) te gebruiken voor alle applicaties waar toetsen voor gebruikt worden.

WC ventilator-activeer-en-vertraagd-uitgaan-dingetje Grotendeels in mijn hoofd.
Opzet
Wanneer de verlichting op het toilet langer dan 1,5 minuten aan is (geweest), de ventilatieinrichting starten en een bepaalde tijd door laten draaien.
Doelstelling:
Moet ik dat nou nog gaan uitleggen?

Groot geheim Project Hoewel al regelmatig vlagen door laten schemeren. Zit voor een deel nog in mijn hoofd en voor een groot deel reeds geprogrammeerd.
Loopt vast op gebrek aan geld en het nog-niet-kunnen-maken-van-printplaten
Opzet:
Ongeloveloos complex om te beschrijven
Doelstellinig:
Er enigzins geld mee verdienen en een jongensdroom uit laten komen.

Printbouw opstartsessie Eindelijk eens mijn ideeen wat meer tot uitting laten komen omdat ik eindelijk mijn eigen printen wil maken.
Opzet: reeds hierboven verklaard
Doelstelling: Eindelijk eens wat progressie maken met eerder genoemde projecten.
Belichtingsbak is grotendeels klaar. Ontbreken nog een paar kleine zaken (oa een printje voor de nodige (PIC-)electronica om de tijden mee te kunnen programmeren en te visualiseren.) De ironie wil dat ik daar eerst een printontwikkelding voor moet hebben. ;-)

Het valt me op dat bijna iedereen met zoveel verschillende ideen rond loopt. Ben ik gelukkig niet de enige :)

Boven aan staat toch wel de PM3310 DS scope. Gekocht via marktplaats voor 30 euro. die ik net weer aan de gang heb, de Y-DAC was stuk. ik zoek alleen nog een DL1414 display voor kanaal 2

Een onweer detector. alleen nog opbouwen

Een nieuwe labvoeding heb er pas 3 :) is vooral nog onderdelen bij elkaar sprokkelen.

Modelboot in elkaar zetten met natuurlijk verlichting en radar echt laten werken.

Nog een scope reparatie een Tek 2205

nog 2x versterker repareren

Allerhande meet apparatuur hersen spinsels

Fatsoenlijk nederlands leren typpen ;)

Op 9 juli 2006 00:02:48 schreef Fantomaz:
WC ventilator-activeer-en-vertraagd-uitgaan-dingetje Grotendeels in mijn hoofd.
Opzet
Wanneer de verlichting op het toilet langer dan 1,5 minuten aan is (geweest), de ventilatieinrichting starten en een bepaalde tijd door laten draaien.
Doelstelling:
Moet ik dat nou nog gaan uitleggen?

Ik heb het schema van de WC-timer op kantoor ge-reverse-engineered om hem te kunnen herstellen.
C1 (220nF/400V) was defect.
Werkt nu weer perfect sinds 3 jaar.

Het schema (kan je misschien gedeeltelijk gebruiken):

http://www.turbokeu.com/temp/wctimer.gif

CD :)

Thermostaatregeling:
Opzet:
Zeer stabiele thermostaatregeling voor een systeem om dierlijke vloeistoffen te bewaren.

Super 8 -> DVD opnamesysteem:
Opzet:
18 frames per seconde filmdoorvoer, 25/50Hz syncen op de camera, er mogen geen flikkeringen in beeld komen. Ook de iris moet automatisch geregeld worden.

DVD dupliceerrobot armbesturing:
Opzet:
Microcontrollerprint welke van een dupliceerbord opdrachten krijgt over het laden en lossen van dvd`s. Plus een bijbehorende unit om servicebeurten te verlenen en zo offlinetijd te minimaliseren. Ligt tijdelijk stil vanwege revisie van de mechanica.

RS232 --> HD44780 convertor
Opzet:
Microcontroller die serieele signalen omzet naar data voor een LCD display. 1200...56700 baud, geen/even/oneven pariteit. Ligt tijdelijk stil vanwege geen tijd/zin.

Elektra in huis van een kennis:
Opzet:
Groepenkast vervangen, draden aanleggen in de nieuwe uitbouw, systeem in het oude huis een beetje opknappen. Is nu net redelijk afgerond.

Frietkar elektra:
Opzet:
Voorkeursschakelingetje met contactor voor netspanning/aggregaat, ben er nu al zo lang mee bezig dat het ook wel een stukje tekst mag ;).

Vogelverschrikking:
Opzet:
In broedperiode`s zoeken vogels stukjes riet ed voor hhun nest, om het (nog aan te leggen) gloednieuwe dak van een bekende aannemer te beschermen, wil hij een installatie die de vogels van zijn dak af spuit met water (sproeier op bewegingsmelder).

En nog wel wat dingen ernaast.

veel te veel dus:
-buizensynth op basis van vco met een thyrathron
-mijn werkot verder afmaken
-300v voeding voor preamps gestabiliseerd. bijna af
-elektor vocoder (iemand die voor mij printjes wilt etsen. kan de layouts doorsturen)
-"referentie" versterker met buizen
-el34 gitaarampje
-el84 +ecc85 3m zender
-spectrum analyzer

wrsch vergeet ik nog een hoop maar swat