Op 23 juli 2006 00:23:33 schreef Xenobinol:
Jammer van een land als Nederland vindt ik het gebrek aan inzicht vanuit het bedrijfsleven en de politiek.
Nederland is een land van banken, verzekeraars en onderzoeksbureau's aan het worden.
Helaas maar al te waar.
Ouders die hun kinderen aanmoedigen om maar rechten te gaahn studeren, of iets financieels of economisch.
Men vergeet daarbij dat een economie die veelzijdig is, ook niet zo snel van zijn stuk valt te brengen.
Vakkennis verdwijnt omdat de bedrijven verdwijnen, goed personeel is bijna niet te krijgen.
Reden daarvan is volgens mij de bar slechte technische scholing in Nederland en het slechte aanzien van technische beroepen.
Ehm.....you can say that again.
Nu wordt dat ook wel aangemoedigd doordat de meeste "technische" beroepen, behalve zeer slecht betaald, ook nog eens inflexibel zijn.
Ik heb jaren en jaren moeten zoeken naar een job waar ik niet-fulltime (= minder dan 40 uur! ) kon werken.
En nee, dat is geen productie-job (hoewel dat ook wel eens voorkomt als alle hands aan dek vereist zijn).
Investeringen in personeel zijn ook uit den boze, een (ontwikkelings) electronicus moet zich toch om de zoveel tijd (laten) bijscholen, maar die mogelijkheden zijn er ofwel niet, ofwel ze wordt niet geboden op aantrekkelijke voorwaarden.
Een abo op een vakblad? Betaal maar zelf.
Cursussen volgen? Betaal maar zelf.
Wil je een dag een seminar volgen? Streep een vakantiedag af.
Heb het nog nooit anders meegemaakt.
Dit in schril contrast met de snelle, financiële wereld, waar vakantiereisjes worden afgeboekt als "zakenreis", het beginsalaris van een 22-jarige schoolverlater al boven het eindsalaris van een ingenieur ligt (dit verzin ik niet! ), en douceurtjes aan de orde van de dag zijn.
Ach, je wordt er ook op afgerekend als je je "target" niet gehaald hebt, maar dan kun je zo rustig naar een ander overstappen en daar weer een jaartje een topsalaris pakken, enzoverder.
(interim)-managers zijn nog erger, die vullen voor een half jaar hun zakken, geven vaak totaal verkeerde adviezen waardoor een bedrijf naar de knoppen gaat, maar eer dat gebeurd is zijn ze allang weer weg en flikken hetzelfde kunstje elders.
Ook dat heb ik meermalen mogen meemaken.
Tja, ik heb het niet slecht hoor, daar klaag ik ook niet over, maar zelfs nu met mijn 40 hele jaren levenservaring kan ik nog steeds slecht tegen (rechts) ongelijkheid.
Zal het wel nooit leren...........
Let maar goed op de Aziatische landen! Europa en Amerika worden de toekomstige ontwikkelingsgebieden!!

Op 22 juli 2006 16:20:49 schreef alex278:
..alleen aangeboden in de US? Als ik op ebay kijk, dan zie ik daar vaak allerlei apparaten staan die ik op ebay.de of ebay.co.uk nooit zie. Helaas zijn die dingen vaak totaal onbereikbaar (een apparaat van 20+ kg uit amerika laten komen kost je al snel een paar honderd euro, en dan gaat het 'koopje' idee er wel vanaf..)Nou kan dat komen omdat ik bijvoorbeeld de duitse vertaling van 'lock-in amplifier' bijvoorbeeld niet weet, maar dan nog blijft 't verschil erg groot. Waarom eigenlijk?
Om on-topic te blijven, wel eens hier gekeken?
http://www.helmut-singer.de/
http://www.rainer-foertig.de/index.html
Op 23 juli 2006 01:48:12 schreef Hugo Welther:
[...]
Om on-topic te blijven, wel eens hier gekeken?
http://www.rainer-foertig.de/index.html
toevoeging: http://www.jbtech.de
Helmut singer kende ik al wel (en schuift zo af en toe nog wel eens aardige dingen in de schrootbak). Die andere niet. Overigens vind ik de prijzen van die jongens, erm, stevig. Voor die bedragen kan ik net zo goed uit de VS importeren.
Zelfde probleem heb ik met mn computer hobby. Al het leuke oude spul staat in de VS. DEC systemen PDP , Univac etc etc etc ......
Op 23 juli 2006 13:26:04 schreef Dominic:
Zelfde probleem heb ik met mn computer hobby. Al het leuke oude spul staat in de VS. DEC systemen PDP , Univac etc etc etc ......
Maar da's helemaal onbetaalbaar om over te laten komen..
Wat ook meespeelt is dat, als een apparaat is afgeschreven door een bedrijf, dit niet zomaar door het personeel mee naar huis genomen mag worden. Dit word door de belastingdienst gezien als extra "loon" waar je belasting over zou moeten betalen .....
Het is voor het bedrijf dan ook het goedkoopst en makkelijkst om de hele handel de schroothoop op te gooien 
Als zo'n bedrijf een beetje slim is, dan maken ze van 'de schroothoop' een open container, waar ze alle afgedankte meuk in storten, en waar je als medewerker nog even in kan grasduinen. 
Op 23 juli 2006 13:41:12 schreef alex278:
Als zo'n bedrijf een beetje slim is, dan maken ze van 'de schroothoop' een open container, waar ze alle afgedankte meuk in storten, en waar je als medewerker nog even in kan grasduinen.
En als niet-medewerker....
Op 23 juli 2006 13:41:12 schreef alex278:
En zo komt het meeste ook terecht op Graaiplaats en Fee-bay.
Het is soms niet moeilijk om te raden waar iemand werkt of heeft gewerkt..........
- edit -
Zojuist even op die Duitse sites gekeken......oeh!
Dan vallen de prijzen in Rosmalen e.d. nog mee.......
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Naja, zo'n gek idee is het eigenlijk ook niet, zeker als de bestaande policy 'gewoon weggooien' is. Het bedrijf verliest er niets op, en voor een medewerker die handig is met ebay is het een leuke secundaire voorwaarde.
Op 23 juli 2006 15:01:27 schreef Ben_:
[...]Naja, zo'n gek idee is het eigenlijk ook niet, zeker als de bestaande policy 'gewoon weggooien' is. Het bedrijf verliest er niets op, en voor een medewerker die handig is met ebay is het een leuke secundaire voorwaarde.
totdat de belasting dienst er lucht van krijgt....
Op 23 juli 2006 15:09:04 schreef Jan klaasen:
[...]totdat de belasting dienst er lucht van krijgt....
Als je veel meuk verkoopt op ebay moet je 't inderdaad opgeven aan de belastingdienst. Maar dan heb je 't over een geregeld inkomen.
Het probleem ligt 'm niet bij de individuele werknemer die heel af en toe wat krijgt maar bij het bedrijf. Als die iets 100% officieel en legaal willen opzetten dan kost ze dat veel administratie.
Er zal altijd wel iets "zoek" raken maar de grote bulk, zeker bij grotere bedrijven, gaat toch aan de neus van de werknemers voorbij.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Als je veel meuk verkoopt op ebay moet je 't inderdaad opgeven aan de belastingdienst. Maar dan heb je 't over een geregeld inkomen.
Het zal wel wat praktische/administratieve voeten in de aarde hebben, maar het concept is daarom niet slecht.
Een werknemer die iets gratis krijgt en verkoopt maakt winst, en dat moet inderdaad als inkomen uit overige werkzaamheden worden opgegeven. Vervelender is, dat wanneer je dit structureel zou doen, je ook verplicht bent tot inschrijving in het handelsregister en dergelijke.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 23 juli 2006 15:36:59 schreef fzwart:
Het probleem ligt 'm niet bij de individuele werknemer die heel af en toe wat krijgt maar bij het bedrijf. Als die iets 100% officieel en legaal willen opzetten dan kost ze dat veel administratie.Er zal altijd wel iets "zoek" raken maar de grote bulk, zeker bij grotere bedrijven, gaat toch aan de neus van de werknemers voorbij.
Hmm interessant.
hier wordt het volgende gedaan : er wordt ene lijst opgesteld van 'afgedankte' apparatuur ( serienummer, model en merk. materiaal wordt verzameld in opslagplaats.
je kan emailtje sturen naar HR dat je iets wilt. ( je moet niet zeggen wat je wilt , gewoon dat je iets wilt. )
er wordt geloot voor volgorde
op de 'liquidation day' gaat iedereen tijdens lunchpause naar daar. en we lopen nummertjes af. als je iets neemt betaal je 1 dollar. ( je mag maar 1 ding nemen )
zo wandelen ze het lijstje af .. als 10 dollar totaal bereikt is is de rest gratis.. als de lijst af is begint men weer van voor af aan. je kan dus meerdere dingen roefelen. er wordt ene stikertje met je naam gekleefd op het gekozen apparaat.
als niemand iets meer wilt is de verloting afgelopen.
de dag erop , of ene paar dagne later komt een 'donation' va langs. meestal een charity organisatie zoals boy scouts of ene school of ene andere organisatie die een zakcentje wil bijverdienen. er komt ook een notary public langs ( we hebben er ene aan de overkant van het straat.
de lijst met alle apparatuur , de namen van wie wat gaat menemen wordt aan de notary gegeven. die overloopt effe alles in 5 minuten , notarieert en krijgt de 10 dollar.
op dat moment laadt het personeel die iets gewonnen heeft zijn spul in en de rest gaat in de vrachtwagen van de organisatie die de rest komt halen.
daarmee is de kous af. dat genotarieerd papier wordt bijgehouden als bewijs dat de apparatuur afgevoerd is en dus uit de boeken mag geschrapt worden.
ik heb hier al 2 maal zo ene loting meegedaan.
voor 1 dollar heb ik tot nu toe het volgende :
een HP4050 laserprinter met maar 12000 bladzijden op de teller ( die machienes zijn gemaakt voor 50.000 bladzijden per maand )
een HP4500 kleurenlaser + 3 complete sets kleuren tonercartridges.
een TEk 2245 oscilloscoop ( met dvm in frontpaneel , zo een vfd geval )
4 Lambda digitale voedingen 0..20 volt 0.5 ampere met stroom en spanning uitlezing en keyboard.
een Sony vaio palmtop computer. (PIII-mobile 400 MHz ,128 meg ram 12 gig harddisk. tis de 'photobook' van sony. een echte rariteit. met win98 erop issie behoorlijk snel. en zeer klein en licht. heeft usb en firewire )
een Minolta R175 1.8 megapixel digitale camera ( een van de allereersten.) met 4 lenzen ( die alleen al zijn 300 $ waard. en ze passne op alle minolta fototoestellen. ( fototoestel heb ik ge-reverse engineered
dat ding had een scsi aansluiting)
en twee 'versleurables' ( portable kan je het niet noemen ) een gewone pc met een zijdeur met daarin keyboard en lcd monitor en bovenaan ene handvat. precies een viskoffer. maar tzijn complete computers. pIII - 800MHz. ideaal voor als ik ooit mijn milling machiene ga motoriseren.
tijdens de printer verpatsing zijn er zo maar liefst 42 printers de deur uit gegeaan. ongeveer 14 kleurenlasers de rest zwartwits.
Op 22 juli 2006 22:52:17 schreef chuckie:
@GJ
Ik dacht dat jij juist een zwak had voor amerikaanse auto's?
Overigens gerelateerd aan de huidige temperaturen, de airco's in USA bakken zijn onovertroffen.
Heb je de maat van die pompen wel eens gezien?
Vroeger had ik een caprice classic, die airco van het oude beestje daar kan zelfs mijn huidige BMW 7-serie niet aan tippen.
Ik rij al jaren amerikaans. Diverse Chevrolets, van corsica tot caprice, Chryslers, Dodge's, Jeep's, Oldsmobile enz.
Ik heb net een splinternieuwe Chrysler gekocht en ze gaan vooruit: er zit een Italiaanse motor in. En dat is niet voor de Europese markt maar wereldwijd.
Ik denk dat het ophemelen van de US niet terecht is. Ze maken inderdaad super ruimtevliegtuigen maar de betrouwbaarheid van die megadure dingen is erg slecht. Intussen schiet de ESA iedere maand een raket de ruimte in met zeer hoge betrouwbaarheid. De europese en japanse auto's zijn stukken beter en technischer en de machinebesturingen die ze maken zijn een drama.
Bovendien heb ik een hekel aan Amerikanen omdat de meesten zich in het buitenland slecht en arrogant gedragen en de gastheren letterlijk en met veel lawaai voor domme boeren uitmaken. En de manier waarop ze nu proberen de hele wereld te regeren en te domineren vind ik ronduit walgelijk.
Maar die bezineslurpende ontechnische vehikels die zij auto's noemen vindt ik wel aandoenlijk en dus rij ik ermee rond, ook al omdat het me geen r**t kan schelen wat een volle tank brandstof kost en hoe lang ik er mee doe.
leuk, maar dat valt al *ruim* buiten het hobby budget ...
Dat valt me bij meerdere 'dumps' op trouwens, zelfs aan de meest oude meuk hangen prijskaartjes waar je stijl van achterover slaat.
De dichtsbijzijnde voor mij ligt in Aken, en die kan er ook wat van ... ( H.S. voor de kenners )
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Absoluut mee eens. Om een of twee maandsalarissen neer te tellen voor een gebruikte scoop (hoe mooi en fancy ook) gaat mij ook te ver.
@chuckie
Zaterdag kijk/open dag.
Maar let op, hij weet heel goed wat het kost.
Wich reminds me ... ik heb nog een cdtje van je, komt asap jouw kant op.
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Marktplaats is voor mij een soort van dump zo heb ik laast een PM3310 scoop met defect gekocht nu draait die weer vrolijk. Kosten: 35 euro en een hoop plezier naar de fout zoeken. Er zat trouwens ook nog een PM8940 (isolatie versterker)bij voor nop
Het word wel steets moeilijker om aan oude apparatuur te komen. Beetje contacten leggen helpt wel maar duurt lang en soms krijg je troep waar je echt niet op zit te wachten.
Hangt ervanaf. Het viel mij op dat er de afgelopen tijd ontzettend veel scoopjes op marktplaats stonden. De zomermaanden (juli/augustus) zijn meestal vrij rustige tijden voor marktplaats. Dat heeft na- en voordelen...
Overigens, 't grote nadeel van marktplaats/ebay is dat 't 'garantie tot de deur' is. Met name bij wat grotere bedragen is dat minder.
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 23 juli 2006 22:04:58 schreef alex278:
Absoluut mee eens. Om een of twee maandsalarissen neer te tellen voor een gebruikte scoop (hoe mooi en fancy ook) gaat mij ook te ver.
voor een maandsalaris heb je een fonkelnieuwe ... met alles erop en eraan