Op 20 juli 2006 21:35:04 schreef Henry S.:
Blijkbaar niet, het is onzin je voorganger te quoten, alleen in een usergroep van toepassing.

Het gaat een mooi zooitje worden als ieder zijn voorganger gaat quoten, automatisch lees je alles 2 keer.

[...]
Kijk, ik quote dit apart omdat ik daar een reply op geef:

In een forum thread is het duidelijk dat je antwoord op de vorige poster geeft, zoniet... Dan pas ga je quoten. Ga eens kijken op strikte fora!

ik doe het soms ook te veel, maar ik vind het zo handig, want dan kan ik zonder te scrollen het berichtje meteen teruglezen in het schrijfvenstertje...

maar het is netter om er even '@HenryS voor te zetten...

[nogmaals asociaal offtopic]
Waar kan ik dit vinden in de forum-regels ?
[/nogmaals asociaal offtopic]

Op 20 juli 2006 21:35:04 schreef Henry S.:
@betatester: Blijkbaar niet, het is onzin je voorganger te quoten, alleen in een usergroep van toepassing.

Het gaat een mooi zooitje worden als ieder zijn voorganger gaat quoten, automatisch lees je alles 2 keer.

[...]
Kijk, ik quote dit apart omdat ik daar een reply op geef:

In een forum thread is het duidelijk dat je antwoord op de vorige poster geeft, zoniet... Dan pas ga je quoten. Ga eens kijken op strikte fora!

nu dus :P.

iig, als je alles dan 2 keer leest, dan ben je zelf ook niet erg lekker bezig :s.
en ten 2e, ik vindt het hoogst irritant om steeds een eindje naar boven te scrollen, ik zie liever direct waarop de gebruiker reageerd, zonder erboven te kijken, of soms nog verder.

strikt fora got?
iig, daar mag het dus ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1116173/

Op 20 juli 2006 21:43:43 schreef pcnerd:
[...]
iig, als je alles dan 2 keer leest, dan ben je zelf ook niet erg lekker bezig :s.

Henry S wordt al een beetje dement...:P

Op 20 juli 2006 21:38:35 schreef betatester:
[nogmaals asociaal offtopic]
Waar kan ik dit vinden in de forum-regels ?
[/nogmaals asociaal offtopic]

Staat niet in de FAQ, en waarom ook, het is netiquette.

Op 20 juli 2006 21:43:43 schreef pcnerd:
[...]

Gaat vanzelf.

en ten 2e, ik vindt het hoogst irritant om steeds een eindje naar boven te scrollen, ik zie liever direct waarop de gebruiker reageerd, zonder erboven te kijken, of soms nog verder.

Je hoeft helemaal niet te scrollen, het vorige bericht staat er een paar cm boven.

strikt fora got?
iig, daar mag het dus ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1116173/

Kijk even wat langer naar meerdere topics... Je zal zien dat onnodig quoten niet veel voorkomt.

Op 20 juli 2006 21:47:29 schreef zweetvoetje:
[...]
Henry S wordt al een beetje dement...:P

Is dit nodig? :(

Maar goed, ieder heeft zijn zegje gedaan, zullen we weer on topic?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

[laatste keer off-topic]
http://en.wikipedia.org/wiki/Netiquette
En kijk even bij quoting. Vooral de laatste alinea kan je misschien op het juiste pad brengen. Anders is er weinig hoop meer voor je.
[/laatste keer off-topic]

Op 20 juli 2006 21:55:47 schreef betatester:
[laatste keer off-topic]
http://en.wikipedia.org/wiki/Netiquette
En kijk even bij quoting. Vooral de laatste alinea kan je misschien op het juiste pad brengen. Anders is er weinig hoop meer voor je.
[/laatste keer off-topic]

nogmaals, alleen van toepassing op usenet, omdat je naar een groep mailt en de volgorde van posts niet bepaald is.

Er staat ook:

The result should read like a conversation, with quotes indented to aid in skimming.

Op 20 juli 2006 21:50:41 schreef Henry S.:
Staat niet in de FAQ, en waarom ook, het is netiquette.

Ik kan het nergens vinden. Geef eens een behoorlijke link. Als het algemeen erkende netiquette is, moet het toch ergens te vinden zijn?

Dat gaf ik net, of herhaal je in een conversatie ook wat je voorganger zei, logisch nadenken kan ook helpen.

En nu on topic! Wil je er meer over discusseren dan open je maar een topic in 'Lieve Moderators'.

Op 20 juli 2006 21:12:12 schreef Henry S.:
Fout, er zitten 2 TL072's in een TL074.

U heeft gelijk (en niet alleen opdat u mod bent :P)
In een TL072 zitten 2 TL071's en in een TL074 zitte 4 TL071's of dus 2 TL072's. Dus kan de PWM aansturing ook met een TL071. Mijn fout

Maar het was al langer bekend dat de TS geen PWM gaat gebruiken.

@Kluyze,
Heb je gelijk in, die andere regeling met die stroom regelaar is een stuk handiger en kleiner om te bouwen dan die PWM :), ik ga m misschien bouwen als dimmer voor mijn 12V halogeen buroau lampje, die is namenlijk al een hele tijd kapot (zat eerst ook een dimmer op, maar nu heb ik er direct een schakelaar tussen gezet :)).

Op 20 juli 2006 20:09:05 schreef High-Voltage:
Moet ik nu tig keer "wordt*" schrijven? :p
En je 'koelingsfan' kan op volle toeren draaien hé.

IDD, heb je helemaal gelijk in, maar ik denk dat ik m dan gewoon in de airflow van mijn fan koeling zet :).

Scheeld trouwens wel een hoop, zo'n extra FAN, heb vandaag een extra fan toegevoegd op 12V in mijn kast. Eerst werd mijn processor 80-85graden en nu maar 70-75graden (word zo heet omdat er warschijnlijk te weinig koelpasta tussen de heatsink en de processor zit, moet dinsdag als ik tog langs de computer winkel kom even nieuwe halen...

Op 21 juli 2006 17:26:40 schreef N!€0:
Scheeld trouwens wel een hoop, zo'n extra FAN, heb vandaag een extra fan toegevoegd op 12V in mijn kast. Eerst werd mijn processor 80-85graden en nu maar 70-75graden (word zo heet omdat er warschijnlijk te weinig koelpasta tussen de heatsink en de processor zit, moet dinsdag als ik tog langs de computer winkel kom even nieuwe halen...

Een extra casefan?
Als dat zulke tempverschillen uitmaakt wil het zeggen dat je kasttemp véél te hoog is. Een beetje airflow brengt dan al serieuze verschillen.

Ja, ik heb een extra casefan toegevoegd... Het kan idd dat de kast te heet word, hij staat namenlijk onder mijn buroau, daar kan de hitte blijven hangen, nu blaast de fan die hitte weg... :)

Op 20 juli 2006 00:50:11 schreef kluyze:
Euhm ik lees juist dat een fan geen PWM aankan??

Linkje naar GOT topic, 'Howto: PWM met een ne555'

[...]

sterker nog, op GoT is er iemand net begonnen om een fancontroller te maken : klik

sterker nog, je moet de namen van de topic starter eens vergelijken met de naam van wie je quote :o ;)
En nee die namen zijn geen toeval. :p

Nu die fan controller is verre van af, het idee is er al, en het is meer een bezigheid, omdat ik het gewoon graag doe.

[Bericht gewijzigd door kluyze op ]

Ow erg dat me dat niet is opgevallen zeg :o. Maar ik blijf het volgen ;). Hat is jammer dat ik maar een beginner ben in de elektronica, ik had je namelijk graag geholpen.

editje: Iig veel succes ;)

Op 19 juli 2006 23:04:16 schreef Henry S.:
Hou R1 bij voorkeur rond de 240Ω, maak er geen kΩ's van, dat vindt de regelaar niet leuk!

mmm... ik ben vandaag naar de electroboer geweest, maar daar hadden ze alleen 220Ω weerstanden, is dat heel erg als ik die er in zet i.p.v. die 240Ω?? (het is voor die 24V FAN controller (die wil ik namenlijk eerst klaar hebben i.v.m. vakantie :p) ik heb ook een potmeter van 4,7KΩ, maar dat lijkt me niet zo heel erg...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Waren ze daar niet zo slim om 2 keer 120Ω te doen? Is het erg... reken maar na zou ik zeggen. Idem voor de 4.7k potmeter.

Vraagje: Waarom moerlijk doen met pwmen van (pc)fans als je gewoon een lm317 kan pakken in 1 keer klaar.

-----Edit:

Net nog ff getest werkt best met een lm317 zolang er maar een koelvin op zit.

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

PWM regelt beter, staat ergens in dit topic hoor ;)

Ja verstook minder of beter traploos?

Igg wel lastiger:+

Beide, met DC beginnen de fans pas bij een bepaalde spanning, afhankelijk van de fan en dat terwijl een fan die in beweging is wel langzamer te zetten is...

Op 26 juli 2006 00:13:16 schreef Henry S.:
Waren ze daar niet zo slim om 2 keer 120Ω te doen? Is het erg... reken maar na zou ik zeggen. Idem voor de 4.7k potmeter.

Vout=1,25(1+4700/220)=27,95V.
Ik vind dat niet zo erg, de fan vind het ook denk ik niet erg om wat meer volt te krijgen :p (12V fans gaan namenlijk ook op 24V :p). Maar vind mijn adapter van 24V dat wel leuk en vind de LM317T dat wel goed?