Een wat algemener vervolg van Leren voor N licentie
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Ok dan,
Kunnen we weer lekker verder 'tokkelen' 
Vandaag een leuk gesprek met een meneer uit Amersfoort.
'k was op een bijeenkomst van Groene autootjes (heb zelf ook zo'n soldaten jeepje)
Was een meneer met een mooie LandRover en een nog mooier portabel CLANSMAN Soldaten tranveivertje voor HF.
"nadeel" zei de meneer dat het ding aleen maar USB en AM kon.
"MAAR" zei ik met mijn inteligente scherpe blik, "het ding ken toch ook CW" !
"Ja ok antwoorde de man geduldig maar je kunt dus geen LSB"
Pff wie wil er nou nog SSB doen.
Aan mijn tranceivers hangt een klopijzer, das veel leuker dan zeveren.
Uch
Pascal heeft weer gesproken !
<ontopic>
Wie gaat er nu nog voor de F ?
jovak
Ik niet ik heb in 1995 me C gehaald en mag nu ook gewoon op de HF uitkomen voor wat QSO's met verre landen 
Misschien ben ik dan de enige, samen met mijn kleine broertje?
Als het doorgaat wil men volgend jaar een cursus CW gaan geven bij de verenigingsafdeling hier. Misschien gaan we dat dan ook doen.
Eerst maar 8 november afwachten.
Op 13 augustus 2006 23:32:20 schreef jovak:
misschien topic titel nog een keer aanpassen naar
Gelicenceerde zendamateurs ?
Gelicenseerde gaf meer hits dan gelicenceerde of gelicentieerde. 
En ik ben niks van dat alles. 
jovak
Op 14 augustus 2006 01:53:40 schreef Henry S.:
[...]
Gelicenseerde gaf meer hits dan gelicenceerde of gelicentieerde.En ik ben niks van dat alles.
Foei 
Op 14 augustus 2006 00:12:15 schreef Hugo Welther:
Misschien ben ik dan de enige, samen met mijn kleine broertje?Als het doorgaat wil men volgend jaar een cursus CW gaan geven bij de verenigingsafdeling hier. Misschien gaan we dat dan ook doen.
Eerst maar 8 november afwachten.
je kunt natuurlijk ook proberen de cursus van pi7cwe te volgen, helaas is die net weer opnieuw begonnen deze zomer, dus moet je even wachten tot het weer bij les 1 begint.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
@Hugo: Er zijn ook uitstekende CW-trainers gratis te downloaden.
Ben ooit eens begonnen en ik verbaasde mezelf omdat het zo goed ging. Door te weinig discipline weer gestopt helaas.
Op 14 augustus 2006 13:14:23 schreef echtepino:
@Hugo: Er zijn ook uitstekende CW-trainers gratis te downloaden.
Ben ooit eens begonnen en ik verbaasde mezelf omdat het zo goed ging. Door te weinig discipline weer gestopt helaas.
Dat weet ik. Maar met een groep(je) is altijd leuker.
Maar eerst het F-examen.
ik ben sinds 3 dagen eindelijk qrv thuis.
heb een qrp hf transciever mogen lenen van een bevriende amateur, antennetje gemaakt en nu leuk spelen 
Momenteel alleen nog op 20m, daarvoor heb ik een antenne gemaakt. beste DX tot nu toe 1200 km (Italie) met 10watt op een stuk luidsprekerkabel, in telefonie.
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Leuk man !!!
QRP is echt zo gaaf !
Hugo pas wel op met CW trainers
je leert er de morsepiepjes mee herkennen en dat gaat best goed
Maar de moeilijkheid is dat er altijd 6 stations door elkaar zitten te piepen en dat ze allemaar een raar BreeZah taaltje spreken dat afhangt van het geen waar ze mee bezig zijn (sociale babbel, contest, DX, ect)
Op 14 augustus 2006 14:29:32 schreef Capt501:
Leuk man !!!
QRP is echt zo gaaf !
QRP is inderdaad erg gaaf, je krijgt niet altijd antwoord op de eerste keer dat je roept (vaak niet), het kan even duren voor je een verbinding maakt, maar het is dan wel een stuk leuker dan wanneer je 100w duwt en je weet dat ze je toch wel horen, al zit je op de achterkant van een antenne......
QRP is erg leuk omdat je in princiepe het zelfde kunt als QRO, maar het een stuk simpeler is, vooral voor zelfbouw.
Luister op de QRP frequenties Yannick. Voor 20m is dat 14.060 MHz. Zwakke(re) signaaltjes maar grotere response dan elders op de band. Komend weekend zijn er weer twee QRP contesten, dan is de activiteit ook hoger. Als de bandcondities iets toenemen zijn qso's met de USA absoluut mogelijk in CW. Ik ben bezig met het Worked all States Certificat in QRP maar dat valt nog niet mee. Waarbij opgemerkt dat ik er ook niet super mijn best voor doe hoor. Het moet leuk blijven en geen obsessie worden.
Edit: sorry, leef weer in mijn eigen CW wereld. Ik weet niet of je die mode machtig bent.
ik ben een beetje met cw bezig, ik kan al 3 letters nemen, U, X, en B. Op vakantie in Italie heb ik naar een vliegtuigbaken zitten luisteren op de lange golf dat voornamelijk die 3 letters uitzond. Ik heb de morse cursus op cd van de veron in huis en heb wat oefen software op mijn laptop. Ik heb me er alleen nog niet toe gezet er serieus mee te beginnen.
De komende dagen zal ik voornamelijk de set proberen, kijken wat ik in ssb kan, daarna ga ik denk ik maar eens aan mijn CW werken.
welke contesten zijn er dit weekend? heb je een linkje, helaas ben ik dit weekend weinig thuis, zaterdag heel de dag niet en zondag alleen 's avonds maar misschien kan ik nog even een paar qso's maken dan.
Ik heb alleen wel een hele grote ruisvloer op 20m hier, ruis komt niet onder de s3, op sommige frequenties zelfs s9. Helaas ook s9 op 14.285, de qrp frequentie.
killerbeezz16
HF door me brain!
Hallo heren!
Zozo er is weer (hf) leven!
Ik heb pas nog via hele vreemde condities duitsland gewerkt op de 144mhz!
Ik zat met 10watt 5meter boven naaiveld, en de duitser ook zoiets, Ik heb een gewone Groundplate antenne.
Ik nam hem 7 over 9! en hij mij ook.
Het was gewoon op fm.
Ik ben nu beetje begonnen met het maken van de FRI-match, simpele antenne tuner.
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/ATU/FRImatch/FRImatch.htm
Ik zal jullie op de hoogte houden!
Groet
PD1BJS
da's geen vreemde conditie hoor, gewoon temperatuurinversie waarschijnlijk, daar kun je op de 2 hele leuke afstanden mee overbruggen. heb ook wel vanuit herkingen met duitsers zitten lullen, op 2m FM. Bovendien, als je de mazzel hebt en er zit een repeater tussen die niet links en rechts gestoord wordt door andere repeaters op dezelfde frequentie, kun je best een eind komen hoor.
Probeer maar eens of je de zugspitze op 145.725 te pakken krijgt, dan kun je zelfs met mij werken.