Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 23 augustus 2006 10:28:45 schreef Wouter van Ooijen:
...alleen oppassen met SDIP (S=skinny?):
LOL 
waarom worden eigenlijk bepaalde type behuizingen gebruikt? Dus met andere woorden..waarom heeft een BC547 altijd een TO92 behuizingen en niet een T0220 of een DIL behuizing?
Of stel ik nu een hele domme vraag:)
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 28 augustus 2006 20:16:39 schreef Mitchell S:
waarom worden eigenlijk bepaalde type behuizingen gebruikt? Dus met andere woorden..waarom heeft een BC547 altijd een TO92 behuizingen en niet een T0220 of een DIL behuizing?Of stel ik nu een hele domme vraag:)
TO220 is een beetje groot (BC547 verstookt toch haast niets).
Een transistor in DIL? Beetje onhandig je hebt maar 3 pootjes nodig.
OK. ik snap idd dat het met de mogelijkheden en met de functionaliteit te maken heeft(en dus met de warmte ontwikkeling). Maar waarom zijn er bijvoorbeeld microcontrollers in PDIP en in TQFP uitvoering?
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 28 augustus 2006 20:35:44 schreef Mitchell S:
OK. ik snap idd dat het met de mogelijkheden en met de functionaliteit te maken heeft(en dus met de warmte ontwikkeling). Maar waarom zijn er bijvoorbeeld microcontrollers in PDIP en in TQFP uitvoering?
Voor het developen is het erg handig om met dip te werken, ook als je in gevaarlijke omgevingen zit (bijvoorbeeld zware storingen, blikseminslagen of dergerlijke) is DIP handig, optocouplers in een voetje, bij schade zijn (bij een goed ontwerp) alleen de optocouplers kapot, daar kan je erg gemakkelijk een nieuwe insteken.
De rest gaat steeds meer naar SMD en kleiner en kleiner, omdat dat goedkoper is (neemt minder plaats op de print en in het magazijn, ook is een latje IC's in DIPxx behuizing meer werk om te bestukken dan een volledige rol in SO-xx, rol op de machine en draaien maar <==> constant verse latjes insteken).
Op rol hoeft ook niet meer, de moderne Pick & Place machines hebben genoeg aan bakken gestorte componenten. De computer zoekt dmv camera's de juiste positie van de componenten, al liggen ze op hun rug.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 29 augustus 2006 19:47:47 schreef Henry S.:
Op rol hoeft ook niet meer, de moderne Pick & Place machines hebben genoeg aan bakken gestorte componenten. De computer zoekt dmv camera's de juiste positie van de componenten, al liggen ze op hun rug.
Dan nog kunnen er in dat bakje heel wat meer SMD's dan de DIP varianten.
Op 28 augustus 2006 20:16:39 schreef Mitchell S:
waarom worden eigenlijk bepaalde type behuizingen gebruikt? Dus met andere woorden..waarom heeft een BC547 altijd een TO92 behuizingen en niet een T0220 of een DIL behuizing?Of stel ik nu een hele domme vraag:)
En ook over dat ze altijd in een bc547 altijd in to92 behuizing zit: Als jij een type transistor maakt horen daar bepaalde specificaties bij, daar valt ook de behuizing onder. Je zou toch raar staan te kijken als je net 5000 pcb's had laten etsen waar de bc547 in voor kwam als to92 en je kreeg ze ineens in to3 aan geleverd.
Ik ben trouwens niet helemaal zeker, mss kan iemand dit bevestigen.
je hebt types in verschillende behuizingen, het dus handig als producent om het hele typenummer te noemen.
Een BC547 zit altijd in TO92, z'n smd broertje/zusje heet anders BC847.
Maar neem bijv een LM317: Verkrijgbaar in: TO3, TO39, SOT223, SOT263, SOT252 en TO220. 
Gelukkig heeft de onderdelenhandel alleen TO220 (trough hole) en SOT223 of SOT252 (beide smd).
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 3 september 2006 09:54:26 schreef soundmouse:
leuke dingen allemaal zeg, doet me denken aan bios flashen
eeehhh
Bios? Is dat niet iets met Computers?
Prikken en laten werken?
Dat gaat hier niet hoor!
Hier worden apparaten gebruikt die de bovengenoemde "Componenten" (want zo heten die dingen) doormiddel van verhitting en met toevoeging ven een kleine hoeveelheid Tin, vast gezet op een Printplaat. (lijkt wel wat op een moederbord)
Computers worden hier alleen misbruikt voorhet programmeren van IC's (óók weer een component) én voor het inwinnen van info omtrent deze fantastische hobby op een of ander onzinnig Forum