Reparatie MARANTZ 2225

Voor een collega die erachter vroeg:

Hij heeft een tuner/versterker uit begin jaren zeventig.
Was stukgegaan en daar zijn 2 kapotte onderdelen uit voortgekomen.

De ene zit in een TO-3 behuizing geperst, opschrift D188 en datumcode jaar '69, waarschijnlijk vanuit een eindtrap.
En heeft ook het opschrift Marantz als fabrikant (of laten maken voor hen)

De andere transistor zit in een TO92 (a la BC547) en heeft opschrift A175 en ook datumcode '69.

Heb al wat aan het googelen en zoeken geweest maar mijn aanvankelijke vrees om er bitter weinig over te vinden wordt werkelijkheid.
Iemand iets? Of misschien een weg naar een vervangtype?

Het toestel wordt graag behouden omwille van zijn warme klank.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Probeer ipv D188 => 2SD188 idem voor de andere tor.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
KT88

Overleden

Warme klank.....jazeker! ;-)
* KT88 wets his pants!

Dat is een echte semi-complementaire eindtrap met 2SD188, een tor met voor die tijd fabelachtig goede eigenschappen.
Silicium NPN, 100V , 7A , 60W, da's allemaal niet zo'n probleem, maar een Ft van.........10 MHz, jawel!
Daar kon/kan de 2N3055 niet aan tippen mijnheer!
Dit zijn van die torren waar Japanners honderden dollars voor betalen, net zoiets als een 2SK77.

Hij werd gebruikt in de top-apparatuur van toen, Sony had hem in de TA3120 en de 1120 zitten.

Niet aan te komen.....mijn Jaeger geeft op BD245C als vervanger, maar die heeft naast een andere behuizing (TO3P ) ook hoogstwaarschijnlijk een hogere Hfe, zodat de boel instabiel wordt.
Een 2N3716 zou kunnen, maar ook die is al schaars.
Bovendien moet je ze dan allemaal vervangen.
Die ouwe dingen hadden een heel speciale klank, en die Jappen weten dat, daarom kost dat spul ook zo veel!

Laatst riep iemand hier dat hij nog wat 2SD424 had, die hij voor een voeding wilde gebruiken.
Laat dat nu net een goede vervanger zijn voor die 188!
Hopen dat hij dit ook leest, ik zou niet meer weten wie 't was..........

De 2SA175 is een PNP germanium tor, met een Ft van 85 MHz.
Is alleen te vervangen door iets gelijkwaardigs in de 2SA reeks, Jaeger geeft hier op de AF239.
Is dat de pre-driver, of zit die in de ingangstrap?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Wel, dat van die 2SD188 het volgende.
Had al op DatasheetCatalog.com gezocht en die kwam met die resultaten op de proppen. Maar, ik vond geen uitvoering in TO-3 behuizing en daarom dacht ik dat het een ander type was.

Naar ik verneem toestellen van echte kwaliteit. Marantz zit trouwens nog steeds in dat marktsegment.

Vervangers zeer dun gezaaid, ik dacht het al.
En die 2SA175 een germanium. Had ik ook al vermoed. Kmoet zeggen, heb vroeger nog eens voor een zware scheepsbatterijlader een vervanger voor een zware germaniumtor aan 't zoeken geweest, alles afgezocht maar dat is gewoon de wereld uit. Daar moet je je dan bij neerleggen.

Die 2SA175 als predriver of als ingangstrap, ik zou het niet weten. Het toestel staat bij zijn schoonouders in de Fillipijnen, daar zijn de kapotte onderdelen eruit gehaald en meegebracht naar hier. Ginder hebben ze ook al hard gezocht.

Dus...

Sorry van 'your pants' KT88, vertel nog eens wat over die onovertroffen klank, je kan het zo mooi zeggen :)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zeg KT88, kijk eens onderaan deze pagina:
klik hier Bedoel je die?

Prijs ziet er O.K. uit.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
KT88

Overleden

Nuja, je weet denk ik wel dat mijn stokpaardje vintage audio is, met een voorkeur voor versterkers uit de periode 1970....1990, dat is voor mij zo ongeveer de hoogtij.
Dit even naast de buisjes, dan.

In de vroege jaren '70 was men net zowat op de hoogte van het bestaan van TIM en SID, naast de aloude THD en IM vervorming.
Dit soort versterkers hangt daar een beetje tussenin, men had al wel enig idee van hoe het goed moest, maar de echt goeden waren toevalstreffers, en er werd in die tijd gewoon nog aandacht besteed aan het schema, de opbouw en de onderdelenkeuze.
Als Hitachi op 1 mei met een nieuwe eindtor uitkwam, dan had Luxman, Kenwood of Sony (Marantz....vul maar in) hem op 2 mei al in een proefschakeling zitten, bij wijze van.

Men kreeg enig sjoege van het mechanisme van vervorming, van de invloed van tegenkoppeling (let wel, dit was enkele jaren voor Matti Otala met zijn stelling de hele AES op zijn kop zette).
In dit verband zijn namen als Kaneda, Kondo, Hashimoto (kan het echt niet helpen) en later ook Ishiwata en Hiraga van belang.
Ook in Engeland waren onderzoekingen gaande, iemand als John Linsley Hood had, puur toevalstreffer, een soort single ended versterkertje gemaakt dat alles uit die tijd met gemak sloeg qua geluidskwaliteit.
Lage open loop gain, lage tegenkoppeling.
Otala kreeg alle eer, maar er waren er dus voor hem al achter. Ze noemden het misschien anders, of herkenden het niet.
En het was nog veel langer voor Hawksford met zijn tegenkoppel-theorien.

Daar kwamen die Jappen dus op eigen kracht ook achter.
Naast dat ze toen nog serieus bezig waren om betere versterkers te bouwen, had men nog heel wat "buizenbagage" in huis.
Dat, gevoegd bij de typisch Japanse gewoonte om elke volgende generatie te verbeteren (wat toen nog zin had), leidde tot de meest exotische apparaten en resultaten.
Technics bijvoorbeeld, maar ook Luxman, bouwde voor de interne Japanse markt gewoon nog buizenversterkers, tot bijna '80 aan toe.

Maar goed, met dat al kwamen er elke dag zowat bijzondere onderdelen op de proppen, zoals de Sony Vfets, de Yamaha JFET eindtrappen (depletion types, you will note! ) en meer van dat soort dingen.
Ook de capacitorless output stage komt uit Japan.

De 2SD188 was ook zo'n speciale tor.
De Japanners zijn er gek mee, er wordt daar nog steeds gebouwd met die oude torren.
Ook de serie 2SD424/2SB554 is zo'n beroemde.
Versterkers, gemaakt met die specifieke onderdelen, werden toen nog aan luisterproeven onderworpen, en naast dat men in Japan kans zag ze mooie THD cijfers mee te geven (waar de ongeinformeerde markt nog op kikte) , bleken ze ook nog eens heel speciaal te klinken.

Een soort warmte, een gloed, een euphonisch karakter dat misschien wel niet helemaal HiFi was, maar kennelijk toch wel bij de kenners in de smaak viel.
En nog valt, die vintage audio dingen leveren vermogens op, en al helemaal in Azië.

Naast dat de Japanners zowat alle Amerikaanse buizenvoorraden hebben opgekocht, zijn ze nu bezig dit te doen met hun eigen, obsolete halfgeleiders.

Er moet een reden zijn. Die is er ook, maar niet altijd aanwijsbaar.

Harvey "Gizmo" Rosenberg, de (helaas overleden) triodegek, noemde zoiets "scroop" in zijn boek "The Search For Musical Ecstasy". (zie dat boek te pakken te krijgen, als audio je lief is).
Als een apparaat "scroop" had, dan had het karakter, het deed je wat, het riep iets in je wakker van hoe het zou moeten zijn, en waarom het nu niet altijd zo kon, etc. etc.

Om dezelfde reden vervangen mensen condensatoren voor betere Mundorfs of Black Gates, stoppen ze Kiwame weerstanden op plaatsen waar eerst metaalfilm zat, willen ze Telefunken met ruitjes in de bodem, enz.

Het is niet rationeel, het is half wetenschap, half magie, en de rest is esoterisch.

Hmmm.....je wilde een mooi verhaal, je hebt het gekregen.
Pillen doen vreemde dingen, soms, maar dit is in 1 keer uit het hart gegrepen, zo krijg ik dit nooit meer op papier.

Met dat al heb jij je torren niet.
Die 2SD188 vind je nog eerder in de Fillipines dan hier, het ligt immers dichter bij Japan.
Alles vervangen door iets als 2N3716, desnoods 3055, dat kan natuurlijk.
Die 2SA kun je ook wel door een AF239 vervangen, of sloop een oud transistorradiootje voor een FM-front end torretje, als ze maar Ge is.

Dat zal wel lukken, maar zeker weten dat je dan de "scroop" van die versterker kwijt bent..............

- edit -
Je zult je misschien afvragen hoe ik dit, van 1966 zijnde, allemaal weet......
Ik heb een lange historie in de audio, ben op de juiste momenten op de juiste plaatsen geweest, met de juiste mensen in contact geweest (Mark Levinson zelf, Bill Johnson, Farad en Henry Kazima, Jean Hiraga, Ivor Tiefenbrun, Neil Patel, Andrew Michaelson, Neville Thiel en Richard Small, maar ook een Peter Van Willenswaard, zeer onderschat hier in Nederland, etc. etc.) , heel veel gelezen, heel veel goed spul gehoord in mijn high end tijd, en veel mazzel gehad dat ik heel veel van dit soort spul heb mogen repareren.
Mogen, ja, ik beschouw dat als een voorrecht.
Het had iets wat ik heden ten dage bij alle apparatuur, hoe duur of goed ook, gewoon mis.
Scroop, bij gebrek aan een beter woord.

dit is met afstand de gekste post die ik ooit heb geschreven......maar ik laat hem mooi staan >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
KT88

Overleden

De merkloze 3716.....als het geen fake is, dan kan het.

Ik heb net even in mijn voorraad "vintage" gekeken, maar niets gevonden waar je wat aan hebt.

Ik hoop dat de reparatie slaagt, vervang ze dan alle 4, en verkoop de rest van die 188s aan iemand die er iets mee doet........dat levert een maandloon op voor een Fillipino denk ik.

Damn, ik heb een hoop energie in de bovenste post gestopt, ik ga lekker naar bed denk ik!

[Bericht gewijzigd door KT88 op woensdag 30 augustus 2006 22:35:11

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Wel, ik word er stil van...
KT88 unplugged, recht uit het hart.

Wat betreft de reparatie, Tis natuurlijk niet gemakkelijk. Ik ben ook de eigenaar niet. Mijn collega was de eerste eigenaar, en heeft destijds daar ook flink wat voor betaald wat achteraf met recht en rede een collectors item werd.
Enige jaren geleden geschonken aan zijn schoonouders. Nu het toestel niet meer werkte vroegen ze voor reparatie, "omdat hij toch zo mooi klonk".
Dit vertelde de collega mij, en aan de manier waarop ze dit zeggen en hun ogen merk je echt wat ze bedoelen.
Scroop.

En om daar dan een 'harde' moderne Si tor in te zetten, daar kan ik niet over beslissen. Want daarmee sterft dan de klankervaring en ook een heel stuk nostalgie.
We zien nog wel. Merci tot dusver.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
KT88

Overleden

Ja, ik was er nog.

Gek, dat zoiets als een reparatie van een ouwe versterker zoveel bij me los kan maken.

Audio is voor mij meer dan zomaar wat geluid uit een kastje, het is meer een missie, een levensinstelling.
Ik leef ermee, sta ermee op en ga ermee naar bed bij wijze van.
Ik adem audio, en ik realiseer me dat ik een zeer bevoorrecht mens ben dat ik al die bekende namen heb mogen ontmoeten, open met ze heb kunnen praten (sommigen zijn er al niet meer), hun filosofie heb kunnen proeven, hun levensenergie en hun levenswerk, je kon het er zo vanaf schrappen als het ware.
De persoonlijkheden, vaak zeer bescheiden, zacht sprekend, maar als ze een kamer binnenkwamen, dan *stond* daar iemand.

Ik heb ook heel bewust de golden age of high end stereo meegemaakt, en ben uit hoofde van die ervaring echt een ander mens geworden.
Niet in de zin van techneut, want die techniek is wel aan te leren, maar het wezenlijk doorgronden van het karakter van een versterker, het "feeling hebben" met het ding, dat is iets wat denk ik is aangeboren.
Ze vragen me wel eens: "hoe doe je dat, repareren? En op afstand, we geven je een foto en jij wijst aan waar en hoe, en 9 van de 10 keer klopt dat!"

Dat is deels ervaring, maar deels ook een soort zesde zintuig ofzo, ik "voel" als het ware van "daar zit het".
Ik heb daar geen pasklaar antwoord op.

Heel gek eigenlijk, want theoretisch ben ik absoluut niet goed onderlegd..........

Het is misschien ook wel te herleiden tot een soort respect voor de apparatuur waar je aan of mee werkt, ik weet het niet.
In ieder geval begrijp jij precies wat ik bedoel, en daar ben ik blij om.

Ik kan hier uren over praten, het gekke is alleen dat ik vaak een "trigger" nodig heb, als wij samen in de kroeg zouden zitten, en de juiste "trigger" komt niet voorbij, heb je kans dat er geen woord uitkomt.....

Amai, wat een ontboezemingen, ik ga deze posts morgen maar verwijderen denk ik.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

...Neville Thiel en Richard Small...
Zijn dit niet de bekenden achter de Thiele-Small parameters? Zeker de laatste van de 2.

Daar heb ik eens een dokument van in handen gekregen i.v.m. bassreflexbehuizingen. Dat artikel kwam uit JAES.

Op 30 augustus 2006 22:59:24 schreef KT88:
In ieder geval begrijp jij precies wat ik bedoel, en daar ben ik blij om.

Ik kan hier uren over praten, het gekke is alleen dat ik vaak een "trigger" nodig heb, als wij samen in de kroeg zouden zitten heb je kans dat er geen woord uitkomt.....

Dat begrijpen stamt vanuit mijn studententijd in Antwerpen.
We hadden toen een docent Audio en Videotechnieken, zelf burgelijk ingenieur. Maar een man met enorm veel feeling.
Hij had een brilliant charisma, een begeestering en werd echt op handen gedragen bij elke student. Prachtig.
Kon uren iedereen boeien met verhalen over audio. Had zelf ook een ingenieursbureau dacht ik en deed ook aan akoustiekberekening van zalen enzo en verkocht HighEnd.
Kon alles heel grappig en sappig vertellen. Ik herinner me nog dat we ons eens een breuk gelachen hebben toen het ging over de wet van Sabine (reverberatietijd-akoustiek)
Zo'n mensen kom je zelden tegen in je leven.

En zijn verhalen startten ook met een trigger. Het begon vanuit de theorie. Kwam een student met een vraag van: hoe gaat dat dan in de praktijk mijnheer? En we waren vertrokken. Ging over High end en andere, namen als Revox, Lenco en Rodec (van Roger de Clerck) vielen. Roger kende hij. En een medestudent van zijn tijd heeft ook nog meegewerkt bij de ontwikkeling van de eerste CDspeler bij Philips. En dan ging het weer over voor en tegenstanders van de CD. Hij beweerde dat er tegenstanders waren die de 'gaten' tussen de samples in de CD gingen horen, wat weer op luid gelach onthaald werd.

Hij heeft nooit gezegd maar wel overgebracht dat niet elk aspect van audio simpelweg kan uitgedrukt worden in zuiver theoretisch-fysische aspecten, meetcijfers en technieken.
Deze lijn volgend zouden twee identieke versterkers met dezelfde meetcijfers toch nog anders kunnen klinken.
Omdat 'hun ziel' anders is.
Sommige dingen zijn niet meetbaar, alleen voelbaar. Voila

Van hem heb ik ook dat artikel van JAES gekregen. Hij wist dat ik destijds veel met m'n neus in luidsprekerboeken zat.
Ik was toen van plan om een bassreflex sub te bouwen (m'n eerste) en had een vraag. Ging over de B4 afval van de curve.
Ik vroeg het voor het begin van het lesuur; er volgde een hele uitleg en van dat lesuur is niets meer gekomen.
Heb toen meer geleerd dan sommige op een heel jaar tegen hun goesting leren.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

hmmm hoe noemde die, kheb de indruk dat ik die kerel ook heb.
welke school was dat?
tis ook zo iemand die niet ziet op een getalletje.
"als je het maar begrijpt, formules kunde opzoeken"
allé kweet nu niet hoe oud ge zijt maar de beschrijving trekt er toch hard op en hij heeft ook een soort van ingenieurs bureau.

btw kt88 gij lijkt meer en meer op hoe ik er in de toekomst ga uitzien lolz :p
ben nu al harde fan van vintage apparatuur uit de jaren 70 - 90. liefst met mega koelvinnen en mega vu meters en niet op te tillen. vooral marantz vind ik prachtig. waarom moet ik toch zo jong zijn gvd.... iemand trouwens ooit nog sanyo gekend?
klein voorbeeld trouwens. ik heb een PA amp en die doet 1kw per kanaal maar kwa klank kan die het echt niet af tegen mijn marantz (model1050) en die is 24w rms? heb ik eens opgezocht het staat er niet op.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op donderdag 31 augustus 2006 00:03:51

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

Op 30 augustus 2006 23:39:47 schreef big bang:
...Neville Thiel en Richard Small...
Zijn dit niet de bekenden achter de Thiele-Small parameters? Zeker de laatste van de 2.

Diezelfden, ja.
Ze waren onlangs in Europa ter gelegenheid van een AES meeting in Parijs, en brachten een bliksembezoekje aan de Nederlandse sectie.
Nodeloos te zeggen dat de gesprekjes in de pauze oneindig meer waarde voor me hadden dan de gehele lezing ;-)

Hij heeft nooit gezegd maar wel overgebracht dat niet elk aspect van audio simpelweg kan uitgedrukt worden in zuiver theoretisch-fysische aspecten, meetcijfers en technieken.
Deze lijn volgend zouden twee identieke versterkers met dezelfde meetcijfers toch nog anders kunnen klinken.
Omdat 'hun ziel' anders is.
Sommige dingen zijn niet meetbaar, alleen voelbaar. Voila

Mijn idee, maar in de "engineers community" wordt je daarmee weggelachen.
Ik bewaar dan een stoicijns stilzwijgen, of knik maar wat mee.
De geluidsbeleving die ik momenteel thuis beleef, heb ik nog zelden geëvenaard gehoord, en dan nog in de meest dure, exotische installaties.
Hooguit gaat het hier minder hard, maar dat is ook niet mijn insteek.

Op 30 augustus 2006 23:58:34 schreef beertje_01:
btw kt88 gij lijkt meer en meer op hoe ik er in de toekomst ga uitzien lolz :p
ben nu al harde fan van vintage apparatuur uit de jaren 70 - 90. liefst met mega koelvinnen en mega vu meters en niet op te tillen. vooral marantz vind ik prachtig. waarom moet ik toch zo jong zijn gvd.... iemand trouwens ooit nog sanyo gekend?

Als je dan maar niet net zo'n ouwe kop krijgt als ik he >:-)

Sanyo, zeker, Onkyo ook.
Bepaalde modellen zijn zeker de moeite waard, maar er zit ook "bread and butter" spul tussen.
Vaak kun je aan het gewicht wel bepalen of het wat is of niet ;-)
En "watten" zijn alleen belangrijk voor Sjonnies, dat moest ge nu toch weten he!

Jullie 2 zijn er de oorzaak van dat ik nog steeds niet in bed lig!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 30 augustus 2006 23:58:34 schreef beertje_01:
ben nu al harde fan van vintage apparatuur uit de jaren 70 - 90. liefst met mega koelvinnen en mega vu meters en niet op te tillen.

Daarom zou ik nog wel eens een tek 465 scoopje willen hebben. Ziet er lekker uit IMO; ik vind 't design uit die tijd stukken mooier ogendan alles wat daarna kwam. En lekker zwaar. En de handleidingen waren nog echte handleidingen. Met mooie handgetekende schema's.

Op 31 augustus 2006 00:04:15 schreef KT88:

Mijn idee, maar in de "engineers community" wordt je daarmee weggelachen.

'peopleware' wel eens gelezen?

hehe til dan maar eens een tek 545 op dat is alleen amper te doen!
die tek 465 is een mooie scoop
en idd de handleidingen zeker niet vergeten die zijn echt af. zelfs de volledige uitleg hoe het schema werkt!
ik heb bij oudere receivers en versterkers ook al dikwijls het schema zien zitten dat is nu wel even anders...
ik zelf zou nog een sanyo receiver willen vinden (ik dacht de dcx8000k of zoiets. de grote reden is dat dit apparaat mij met muziek heeft doen kennis maken :))
miss dat ik er ooit nog is één vind. ze zijn niet zo speciaal maar je vind ze bijna niet op internet.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op donderdag 31 augustus 2006 00:32:03

My Tube is bigger then yours

Dit topic om stil van te worden,geloof zeker dat kT88 audio is.

De docent zijn naam ontglipt me even, maar hij had zwart haar en zwarte baard, bovenaan kaal dus nog enkel haar rondom zijn hoofd, en vrolijk gezicht.
In Technicum Antwerpen, nu opgeslokt door Karel de Grote hogeschool.

KT88, sorry van je nachtrust, maar volgens mij ben je in 1 avond 5 jaar terug jonger geworden.

Mijn collega had het ook nog over een combinatieset (na luistertests zelf gekozen) van een TEAC bandopnemer, Celestion luidssprekers en dan die Marantz.
Zeggen die merken jullie iets?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Audio is passie. :D

Helemaal niks, big bang :+
Je noemt toch maar 3 topmerken op :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 augustus 2006 20:42:49

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Op 31 augustus 2006 00:28:16 schreef alex278:
'peopleware' wel eens gelezen?

Als ik daarop google kom ik alleen maar software consultants tegen, dus nee, ik ken het niet, en zie ook het verband niet zo.

Op 31 augustus 2006 20:40:23 schreef big bang:
KT88, sorry van je nachtrust, maar volgens mij ben je in 1 avond 5 jaar terug jonger geworden.

LOL!
Nu, het komt niet zo heel veel voor dat het vuur zo hoog oplaait als gisterenavond hoor, het kost me momenteel ook heel veel energie om coherent te blijven.
Nu ik het nog eens nalees, komt het wat van-de-hak-op-de-tak op me over, en lijk ik een echte freak.... >:-)

Ach ja.
Ik heb weer heerlijk over audio kunnen babbelen, al is het maar via een keyboard.
Dat maakt me tegelijk jonger en ouder >:-)

Mijn collega had het ook nog over een combinatieset (na luistertests zelf gekozen) van een TEAC bandopnemer, Celestion luidssprekers en dan die Marantz.
Zeggen die merken jullie iets?

Zeker wel, Celestion (Rola) was in de jaren 70, 80 en 90 een topmerk.
De befaamde Ditton series hebben een trend gezet naar goede miniatuurluidsprekers, ik ken mensen die nu nog steeds tevreden met een Ditton 15 of 30 draaien.
In de jaren 80 waren ze zeer actief met conusmaterialen, en trillingsonderdrukking in de kast.
Dat leidde oa. tot de CS3 en consorten, nog immer zeer hoog aangeschreven.

Teac is van oudsher bekend vanwege de zeer goede tapedecks, waarna er in de jaren 80 en 90 de klad inkwam met cassettedecks, versterkers etc.
Tascam was de pro-tak van Teac, en nu is het een meukmerk, overgekocht door een Chinees handelshuis (net als Quad, overigens....)

Marantz behoeft toch geen nadere introductie meer, lijkt me.

Voor de volledigheid, hier nogmaals de link die ik al eerder gaf in het "audio nostalgia" topic:
http://www.thevintageknob.org/index.html

Op 31 augustus 2006 20:42:01 schreef Henry S.:
Audio is passie. :D

In mijn geval kun je daar wel van spreken, denk ik.
Het is ook mijn ervaring dat echte audiotechneuten heel anders zijn dan echte TV/video/PC techneuten, de benadering is heel anders.

Veel audioten, die zowel techneut als muzikaal zijn onderlegd, zijn zoals ik, ietwat spiritueel ingesteld.
Ik ben dan wel ing., maar als ik iets hoor (of niet hoor) wat op de scoop niet te zien is, dan geloof ik mijn oortjes en niet de scoop.

En dat is nu net het omgekeerde met de "echte" ingenieurs, denk ik.

En ook al zou ik mezelf daarmee voor de gek houden, het is dan wel mijn waarheid, en ik ben er happy mee.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 30 augustus 2006 22:59:24 schreef KT88:
Amai, wat een ontboezemingen, ik ga deze posts morgen maar
verwijderen denk ik.

Dat zie ik nu staan.
Niet doen KT88, ze zijn mij werkelijk te kostbaar.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dus misschien ben ik nog niet zo heel gek, als ik zeg dat ik verschil hoor tussen 2 cd-loopwerken, beide aangesloten op een digitale ingang van een regelversterker ( voorversterker )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hugo Welther

Moderator

Mocht het nodig zijn, ik heb nog NOS 2N3716's liggen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2006 20:52:29 schreef KT88:
[...]
Veel audioten, die zowel techneut als muzikaal zijn onderlegd, zijn zoals ik, ietwat spiritueel ingesteld.
Ik ben dan wel ing., maar als ik iets hoor (of niet hoor) wat op de scoop niet te zien is, dan geloof ik mijn oortjes en niet de scoop.

En dat is nu net het omgekeerde met de "echte" ingenieurs, denk ik.

En ook al zou ik mezelf daarmee voor de gek houden, het is dan wel mijn waarheid, en ik ben er happy mee.

Ik ben wel geen ing. maar laten we dan samen happy zijn. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 31 augustus 2006 20:40:23 schreef big bang:
De docent zijn naam ontglipt me even, maar hij had zwart haar en zwarte baard, bovenaan kaal dus nog enkel haar rondom zijn hoofd, en vrolijk gezicht.
In Technicum Antwerpen, nu opgeslokt door Karel de Grote hogeschool.

KT88, sorry van je nachtrust, maar volgens mij ben je in 1 avond 5 jaar terug jonger geworden.

Mijn collega had het ook nog over een combinatieset (na luistertests zelf gekozen) van een TEAC bandopnemer, Celestion luidssprekers en dan die Marantz.
Zeggen die merken jullie iets?

- - big bang - -

laat ik nu op karel de grote school zitten in hoboken (1ste jaar elektronica/multimedia achter de rug en ga voor keuze telecom nu).
en dat is hem idd denk ik (L.lauwens de L weet ik niet meer).
toffe kerel :)

en audio is idd een passie.
al die cijfertjes achter de komma doet me niks. tegenwoordig zijn het allemaal kommaneukers.
ik hoop dat die marantz hersteld geraakt!

My Tube is bigger then yours

Op 31 augustus 2006 21:01:48 schreef Hugo Welther:
Mocht het nodig zijn, ik heb nog NOS 2N3716's liggen.

Merci Hugo, zal ik onthouden. Maar ik ga eens vragen wat het scenario zal zijn.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten