Op 31 augustus 2006 20:59:57 schreef Gadget_inc:
Dus misschien ben ik nog niet zo heel gek, als ik zeg dat ik verschil hoor tussen 2 cd-loopwerken, beide aangesloten op een digitale ingang van een regelversterker ( voorversterker )
Dat is een bekend gegeven, waarover slechts fluisterend mag worden gesproken, omdat je anders meteen wordt vastgebonden in een stoel en een double blind luistertest moet ondergaan om te bewijzen dat je het echt kan horen.
CEC heeft ooit eens een snaaraangedreven loopwerk op de markt gebracht (de 5100), waarvan oa. Peter van Willenswaard nachtenlang heeft wakker gelegen.
Met de jittermeters was er geen verschil te constateren met de (toch ook echt wel goede) TEAC VRDS20 als loopwerk.
En toch klonk die CEC beter.
Ik ben er zelf niet zeker van of zo'n dubbelblinde test wel naar boven haalt waar het om gaat.
Wat je waarneemt, is deels gebaseerd op de informatie die je oren bereikt, maar ook op andere factoren, zoals de dikte van de frontplaat, het gegraveerde merklogo etc.
Zo'n test moet dat uitsluiten. Prima.
Maar in de normale luistercondities thuis worden die factoren toch ook niet uitgesloten?
Ik geniet immens als ik naar mijn eigengebouwde versterkers kijk, dat verhoogt mijn levensvreugde, dan klinkt het toch ook beter?
Dat is dan niet direct een gevolg van dat het apparaat in kwestie *technisch* beter is, maar in de context van het hele luister-ritueel, is het wel van belang.
En daarom kunnen ze roepen wat ze willen met DBT en ABX, en om in labaratoria uit te zoeken wat de gemiddelde consument nog als aanvaardbare geluidskwaliteit beschouwt, mag het een prima tool zijn, maar als "bewijs" dat bits is bits, of dat kabel = kabel, of dat Wima = Mundorf, is het m.i. waardeloos.
Ik heb zelf ooit een single blind test gedaan tussen Wima en Mundorf als koppelC's in een buizenversterker, ik hoorde geen verschil.
Maar als ik die Mundorfs er nu insoldeer, en ik ga lekker ontspannen luisteren, dan klinkt het beter.
Het * weten* dat er Mundorfs inzitten, maakt dat ik me beter voel, en dus klinkt het beter.
Daarover gaat de discussie nu al tientallen jaren, eigenlijk al sinds de tetrode/penthode de triode verdrong uit de versterkers, en later nog weer de LP versus CD discussie.
Mij boeit dat niet meer, ik heb het idee dat ik een station verder ben, en alleen maar wil genieten van wat ik zelf bouw of heb staan.