Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

het gaat mij niet om het korte slijpen, maar om het zachte materiaal wat ik sleep, overigens komt er nauwelijks herrie bij die krengen vrij (vergeleken bij een echt slijptol, waar ik overigens altijd gehoor en gezichtsbescherming bij draag, en het liefst ook nog lange mouwen, het is toch vrij irritand om die spetters op je armen te krijgen.

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Hard, zacht, maak niet uit!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

in de avond iets pakken, pats hmmm ik moet toch eens elco's gaan ontladen voor ik ze weg leg

elmowww

Golden Member

Ik heb een tijdje bij een fietsenmaker gewerkt, en daar was het uitzonderlijk om persoonlijke bescherming te dragen. Alsmede beschermende onderdelen op slijptollen als handvaten en spatschermen.

Nu had ik toevallig een keer wél een veiligheidsbril opgezet ed, om een ringslotje door te slijpen. Schiet er tóch een splinter in mn oog. Daar heb ik verdorie enkele weken last van gehad. :(

Ander voorval: we hadden daar een werkvloer die eens in de zoveel tijd geveegd, gedweild en gedroogd moest worden (uitzonderlijk!). Voor de eerste en laatste stap werd de centrale compressor nog wel eens gebruikt. Maar met 3 bar schiet dat niet eh? ;)

Een collega dacht dat ook, dus had hij de compressor maar eventjes op 10 bar gezet, zonder medeweten van anderen,

Een halve dag later was ik een band aan het volblazen, en ik dacht nog zo: wat gaat dat lekker! Ttotdat ik ineens een piep in mn oren kreeg van de knal van een fietsband die nogal te hard opgepompt was 30 cm naast mijn hoofd...

Ik heb toen toch zeker 5 minuten amper iets gehoord :(

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dit zijn bijna-ongevallen die je bij de ARBO moet melden volgens de VCA.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

oh niet veel bijzonders bij mij gebeurd hoor ;)
- een keer klodder soldeertin op m'n arm gehad, viel van bout af
- een draadje van een weerstand onder m'n nagel, AU! :(
- Ic voetje inm'n vinger geramd toen ik het ic eruit trok, zitte nu 8 gaatjes :P

en nog wel wat dingetjes
Gr. Erwin

"Reality is for people who lack imagination."
Henry S.

Moderator

Niet mij zelf overkomen maar hoorde het vandaag, 2 vingers eraf in de houtzagerij, 3e gered. Geen aanduwlatje gebruikt.

Vandaag gemeten met de scoop. Ik heb een stopcontact met de aardingspin er af geknipt zodat de massa van mijn scoop niet meer aan de aarding hangt voor metingen op circuits die niet galvanisch gescheiden zijn van het lichtnet.
Maar mijn functiegenerator doet dan raar wanneer de massa niet aangesloten zit op de aarding van het lichtnet, daarom ben ik soms verplicht de scoop in een stopcontact te pluggen met aarding voor elke meting die ik uitvoer waarbij de functiegenerator betrokken is.

Metingen uitgevoerd op een geschakelde voeding (scoop vergeten terug te plaatsen op het niet geaarde stopcontact). Eerst de laagspanningszijde (na de optocoupler). Geen vuiltje aan de lucht. Daarna meten aan het circuit aan de ingang en ***pats***. Gevolg : cosphi zat in het donker en de TEA1523 PWM controller naar de maan en alle uurwerken terug juist mogen zetten :-(.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Sine

Moderator

Tjah, die aardpen zit natuurlijk voor de sier aan die scope ...

Voor dat soort metingen hebben ze de differential probe uitgevonden.

Of bij gebrek daaraan kanaal 1 bij de geinverteerde kanaal twee optellen, 1 op 10 probes gebruiken en de massa niet aansluiten.

Op 3 september 2006 01:35:37 schreef Henry S.:
Niet mij zelf overkomen maar hoorde het vandaag, 2 vingers eraf in de houtzagerij, 3e gered. Geen aanduwlatje gebruikt.

Is bij ons op de LTS ook wel gebeurd.
En een kennis/oud klasgenoot van een bedrijfje hier vlakbij was vorig jaar zijn duim bijna kwijt (pezen tussen duim en wijsvinger voor 80% ingezaagd) en een ander vriend van me, die in een kozijnenfabriek werkt, zei dat van alle lang werkende collega's er altijd wel een paar zijn met een kootje minder...

Vekeringstechnisch gaat het ook vreemd.
je hele hand is verzekerd, je vingers en duim daarbij ook voor een standaard bedrag. Duim/wijsvinger wat hoger dan de andere vingers. Afzonderlijke kootjes nog wat minder.

De broer van die oud klasgenoot had zich ook laten happen en miste dus het bovenste kootje van zijn middelvinger. Verzekeringsagent erbij met een meetlatje en "door-ons-aan-u-uitgekeerd" 20 euro

(Procedure van zijn vriendin ivm geleden schade door ingekorte middelvinger loopt nog >:))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 september 2006 09:13:40 schreef Sine:
Tjah, die aardpen zit natuurlijk voor de sier aan die scope ...

Of bij gebrek daaraan kanaal 1 bij de geinverteerde kanaal twee optellen, 1 op 10 probes gebruiken en de massa niet aansluiten.

Zulke metingen voer ik voortaan uit met de draagbare scoop. Die zijn massa's van kanaal 1 en 2 zijn galvanisch gescheiden.

@houtzagerij verhalen: het aantal timmermannen dat nog intacte handen heeft kan je idd op een hand van een gehavende timmerman tellen >:)
Ik heb een belangerijke opmerking daaromtrent gekregen: "NOOIT handschoenen aandoen als je met zaagmachine's werkt!!!" Op het eerste zicht misschien raar, maar het is idd wel een erg nuttige tip. Zit je met je handschoen eventjes tegen het zaagblad, wordt met de handschoen ook je hele arm meegesleurd met alle gevolgen van dien. Zit je echter met je blote vinger ff tegen het zaagblad, zeg je au en trek je weg, met veel minder schade.
Let ook enorm op met loshangende kledij.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Inderdaad. Eenvoudig zelf te maken met 1 opamp en een handvol weerstanden en condensators.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nog eentje dat me binnenschiet van vroeger.

In de (reeds lang vervlogen) tijd, in mijn middelbare school was het opendeurdag. Voor de muziek waren er enkele klankkasten gezet op diverse plaatsen. De pluggen aan de luidsprekers en de sockets aan de mengtafel pasten in een 230V stopkontakt voor de boel snel te kunnen aansluiten. De man die het muziek deed wist dat.

Nu kwam er een onwetende leraar langs en die plugde zo een luidspreker in het stopkontakt. Een formidabele knal en het enige wat er nog overbleef van de luidspreker was het metalen frame. De conus en de spoel waren er uitgeblazen.

Henry S.

Moderator

Op 3 september 2006 11:42:24 schreef Videomodulator:
[...]
Let ook enorm op met loshangende kledij.

En oorbellen, neusbellen, navelbellen, ringen en kettinkjes, boormachines zijn btw dol op lang haar.

Cosphi, zon verhaal heb ik ook ooit gehoord, aleen dan met logische schakelingen die met eurostekkers waren uitgerust...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 5 september 2006 17:02:59 schreef muddy:
Cosphi, zon verhaal heb ik ook ooit gehoord, aleen dan met logische schakelingen die met eurostekkers waren uitgerust...

De eerste keer dat ik zoiets deed, werd het me sterk afgeraden door mijn vader.. kan ik ook wel begrijpen. Maar wie steekt er dan ook zomaar een stekker in een stopcontact? Meestal heb je dan een doel, misschien dacht die leraar echt dat er dan geluid uit die box zou komen? ^_^

Op 5 september 2006 18:50:42 schreef UFO:
[...]
De eerste keer dat ik zoiets deed, werd het me sterk afgeraden door mijn vader.. kan ik ook wel begrijpen. Maar wie steekt er dan ook zomaar een stekker in een stopcontact? Meestal heb je dan een doel, misschien dacht die leraar echt dat er dan geluid uit die box zou komen? ^_^

Het blijft heel gevaarlijk wat sommige mensen bij elkaar knutselen en zeker als andere mensen daar bij / aan kunnen komen.
Wat is het nou voor moeite om een paar fatsoenlijke connectoren te gebruiken.

Ik ken zelf iemand die die hele grote stekker niet handig vond aan z'n modem/router, want dan passen er niet zoveel stekkers in z'n stekkerblok.
Hij knipt de grote stekker eraf en zet er een normale stekker aan.
3 keer raden wat er gebeurde toen hij hem in het stopcontact deed.
Hele huis donker en modem/router in rook opgegaan.
Toen dacht hij ook nog garantie te kunnen claimen, tot ik hem vroeg of er misschien een reden was dat er zo'n grote stekker aan zat en er toch misschien wel een heel klein adaptertje aan zat in plaats van een domme grote stekker.
Daar had hij geen verstand van zei hij -> conclusie: blijf als je er geen verstand hebt gewoon vanaf.

Op 5 september 2006 15:46:47 schreef Henry S.:
[...]
En oorbellen, neusbellen, navelbellen, ringen en kettinkjes, boormachines zijn btw dol op lang haar.

Niks van dit alles (lang haar ook niet meer:( *tip niet wedden als je gezopen hebt :P)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
joopv

Golden Member

Op 5 september 2006 15:40:21 schreef cosphi:
...Nu kwam er een onwetende leraar langs en die plugde zo een luidspreker in het stopkontakt. ...

En dan te bedenken dat Philips vroeger (jaren 60-70) speakers had met standaard een snoer met een 19mm stekker er aan. Op oude buizenradio's zie je ze ook nog wel zitten, een externe speaker aansluiting met busjes op 19mm afstand...

Op 5 september 2006 15:40:21 schreef cosphi:
Nu kwam er een onwetende leraar langs en die plugde zo een luidspreker in het stopkontakt. .

Stel 8 Ohm * 230v = 1840W

Volgende keer een 2000W RMS speaker pakken, heb je een mooie 50hz toon

-

Op 5 september 2006 23:25:09 schreef Ganzz:
[...]
Stel 8 Ohm * 230v = 1840W

Is het niet:
P=U*I
U=I*R -> I=U/R
P=U*U/R=230*230/8=6612.5W ? :P

Natuurlijk mag daar wat vanaf omdat het over een wisselstroom gaat.

of U2/R = 2302/8 = 6612,5W

En als het een 4 ohm was
2302/4=13225W

Goed dat er op dit moment niemand voor de luidspreker stond :-)

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op woensdag 6 september 2006 01:01:06

Op 6 september 2006 00:54:02 schreef UFO:
[...]

Is het niet:
P=U*I
U=I*R -> I=U/R
P=U*U/R=230*230/8=6612.5W ? :P

Natuurlijk mag daar wat vanaf omdat het over een wisselstroom gaat.

Op 6 september 2006 00:58:52 schreef cosphi:
of U2/R = 2302/8 = 6612,5W

En als het een 4 ohm was
2302/4=13225W

Goed dat er op dit moment niemand voor de luidspreker stond :-)

Hmm, het was te laat, ik vond 2000w al iets wat laag :P

-

JAA! ik mag ook in de wounded in action!

ik ros net een dip 8 half in m'n vinger....
nu dus vier gaatjes met rastermaat 2,54 mm in m'n linker wijsvinger...

het voelt wat onplezierig, moet ik zeggen..

gr madthijs

Dit topic is gesloten