Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Dit apparaat op de kop weten te tikken. Het ziet er behoorlijk modulair opgebouwd uit, maar internet kan me er weinig over vertellen.
Wat ik zo gehoord heb kon je er moment en snelheid mee meten, en hoorde er nog een hoop schroot bij waarmee je de boel mechanisch aan een motor kon koppelen.
Zou ik hier nog wat leuks mee kunnen doen? Ik zie in ieder geval een voedingsmodule, een 19" kast en wat displays, maar er moet toch meer uit te halen zijn? Kent iemand deze "vibro meter" apparatuur?
Iemand bekend met de pinbezetting van die grote connectors? Neem aan dat dat input is, en het andere setje (analog output + bcd) allemaal output (na de "verwerking" als het ware). De snelheidsmeter is misschien gewoon een frequentiemeter (pulsen per tijdseenheid?), geen idee hoe dat met de momentmeting zit?
klikbare plaatjes:
[Bericht gewijzigd door Jochem op ]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Dat ziet er mij iets uit dat zelf in elkaar is geknutseld, of in érg beperkte oplage is gemaakt. Vandaar dat je er ook waarschijnlijk geen documentatie van zal vinden.
Schroef hem eens open, dat zal ws al wat verduidelijken in hoeverre je het kan ombouwen naar iets wat je zelf kan gebruiken, of dat je beter gewoon de componenten recycleert.
Zal een meetapparaat zijn waarmee je trillingen kunt meten, bijv. lagers , onbalans in draaiende machines e.d. Ik heb iets dergelijks als gewone analoge meter is heel handig bij mechanische storingen. Je zal er wel opnemers bij moeten hebben anders zul je er weinig aan hebben.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
ik vond het als fabrikant, vibrometer
Jochem
Ja, ik had ook wel wat gevonden van vibro meter. Het bedrijf bestaat ook wel (http://vibro-meter.com/ Condition Monitoring for Rotating Machinery on Land, Sea and Air), maar dit specifieke apparaat (of deze modules) kon ik niks over vinden.
Het enige is een verwijzing naar de ICT 610 en de PDC 753 in dit PDFje. Daar wordt iets in onderzocht en wordt gemeten m.b.v. de genoemde modules. Staat ook wel IETS in over hoe de opnemer werkt. Misschien had ik toch ook die hoop schroot mee moeten nemen, hoewel ik daar waarschijnlijk toch niets mee had gedaan..
Daar schreeuwt het kastje bijna om zelfs 
Enkele spanningen zitten al in de module links, en dan eventueel twee regelbare voedingen er in ..
-edit-
Sterker nog ... in exact dat kastje HEB ik een labvoeding zitten 
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Jochem
Ja, een labvoeding is misschien wel een leuk idee. Heb altijd nog een beetje wat van die pruts-voedinkjes staan. Werkt wel, maar dan moet je weer met de multimeter eraan gaan hangen om de spanning af te regelen enzo.
Is die labvoeding hier van de site een beetje aan te raden? Heb daar geloof ik weleens wat topicjes over voorbij zien komen 
Maar even nog naar de originele bedoelingen die het arme apparaat ooit had: het is dus niet zonde om die kast leeg te halen voor onderdelen en er wat anders in te bouwen?
Voor thuisgebruik ? Nee ...
Je mist de opnemers, en zelfs dan nog zou ik niet weten wat je er thuis mee zou moeten doen.
Wat labvoeding betreft zou ik hier eens naar kijken ( ik ben om de een of andere reden niet zo'n fan van de schakeling die je noemt )
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/24065_DPS9000/DPS_9000_KM.…
Beschrijving is in het duits, maar een goed verstaander heeft aan het schema genoeg.
Die constructie is makkelijk 2x in dat doosje te frutten.
Mijn voeding :
De linker print zijn de paneelmeters ( CA3162 ) en op de print aan de koelplaat zitten de twee voedingen.
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Jochem
En voor de verkoop zal het ook wel niets opleveren. Enkel voor onderdelen misschien, maar dan hou ik hem net zo lief zelf.
edit: oh, kijk een edit in jou post, met een fotootje
Die voeding van je link, is dat ook degene van jou foto? Heb je daar een printontwerp van? Want die zit helaas niet kant-en-klaar in het PDF-je 
ik zie dat je gaatjesprint hebt gebruikt, wel dat schema van de link?
Zal trouwens nog best een project worden ben ik bang. Heb even vluchtig naar dat document gekeken: moet dat schema 2x gebouwd worden? En dan ook 2 trafo's?
Ik zie totaal 3 trafo's bij jou, waarvan 1 ringkern? Wat is eigenlijk het nut van een ringkern boven een 'gewone' trafo?
[Bericht gewijzigd door Jochem op ]
Nee, dat is niet het schema van mijn voeding, die van mij is een elektuur ontwerp van een ik schat 4 -5 jaar geleden.
En daar is WEL een print ontwerp van, ik zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden.
En ja, voor een dubbele voeding moet je het ding 2x opbouwen maar het lijkt enger dan het is, kijk maar naar mijn print de constructie is bijna het zelfde.
het relais en de sturing daarvan kun je eventueel weg laten als je het niet erg vind wat extra te verstoken.
De trafo mag een enkele trafo zijn met twee vermogens windingen.
Voor de hulp spaningen ( 2x8V ) voor elke voeding een apart print trafotje gebruiken. ( ik had het geluk dat ik een over een vrij exotische trafo struikelde met bruikbare hulpwikkelingen ) de ingegegoten trafo's zijn voor de paneelmeters.
Jochem
Had nog een edit gedaan, tegelijk bijna met jou antwoord.. Nogmaals even over die trafo:
Wat is het voordeel van een ringkern? Heb die niet meer 'liggen' hier, wel nog een groot blok uit een sloop apparaat, misschien nog wel te gebruiken 
Het meeste uit mijn voeding is ook sloop spul, er zit een rinkern in omdat ik die had liggen. Elke andere trafo met een leuke spanning die ook nog voldoende stroom kan leveren is bruikbaar.
Op 4 september 2006 22:17:04 schreef Jochem_S:
[...]
Is die labvoeding hier van de site een beetje aan te raden? Heb daar geloof ik weleens wat topicjes over voorbij zien komen
Ah nee, niet doen, zonde van de kast. Die voeding is bedoeld voor het kleine werk.
Ik ga totaal met Sine mee in die ELV voeding, beetje spelen met de componenten en je maakt een voeding voor welke laagspanningstrafo die je maar hebt.
Ideaal om wat sloopspul in kwijt te raken. 
Jochem
Nou, als twee gewaardeerde forumleden me aanraden om maar liever de ELV voeding te maken dan die van deze site, dan kan ik dat maar beter doen he 
Lijkt mee een leuk project. Natuurlijk jammer dat ik nog 10 andere 'leuke projecten' op de plank heb liggen 
Jochem
Inmiddels ook Tubokeu's voedings-topic doorgelezen. Wat is er zo bijzonder aan dat voedingsontwerp? Ik zie een hoop mensen om het schema vragen?
Heb ook in dat topic gevraag wat er nou 'beter' is, die voeding van Turbokeu uit de elektuur of die ELV?
Verder, wat betreft de werking van die ELV-voeding: hoe moet ik dat zien met die trafo van 15V uit dat schema. Wat gebeurt er precies waardoor er aan het eind van de rit ineens 0-30V beschikbaar is? Als je die 15V gelijkricht kom je daar toch niet aan?
Jochem
Ok, bedankt.
Enneh...
Verder, wat betreft de werking van die ELV-voeding: hoe moet ik dat zien met die trafo van 15V uit dat schema. Wat gebeurt er precies waardoor er aan het eind van de rit ineens 0-30V beschikbaar is? Als je die 15V gelijkricht kom je daar toch niet aan?
Spanningsverdubbeling:
Um die Verlustleistung der Endstufen
möglichst gering zu halten, ist mit dem
Relais RE 100 eine Umschaltung zwischen
"normalem" Brückenbetrieb und Spannungsverdoppelung
realisiert.
Bei eingestellten Ausgangsspannungen
unterhalb 15 V befindet sich das Relais in
der eingezeichneten Stellung (Kontakt geöffnet).
Werden Ausgangsspannungen
oberhalb 15 V gefordert, so wird Relais
RE100 einschaltet (Kontakt 4 und 5 geschlossen),
und es ergibt sich eine Spannungsverdopplung
an den dann in Reihe
geschalteten Siebkondensatoren C121 und
C122. Somit werden die Endstufentransistoren
T 101 und T 102 mit der doppelten
Spannung versorgt.
De voeding beschikt over een schakeling met een relais (sturing rechtsboven, relais linksonder) die de gelijkrichter laat verdubbelen als de spanning hoger moet zijn.
Dat spaart dissipatie bij lage uitgangsspanningen en hoge stromen.
Een zelfde schakeling wordt gebruikt in het overgrote deel van de 115 / 230V omschakelbare PC voedingen.
[edit]
Henry is sneller.
Jochem
Okee, bedankt allebei..
Ik had dat stukje ook gelezen
Werden ausgangsspannungen oberhalb 15 V gefordert, so wird Relais RE100 einschaltet (Kontakt 4 und 5 geschlossen), und es ergibt sich eine Spannungsverdopplung an den dann in Reihe geschalteten Siebkondensatoren C121 und C122. Somit werden die Endstufentransistoren T 101 und T 102 mit der doppelten Spannung versorgt.
Maar ik snap de techniek erachter niet helemaal. Even ervanuitgaande dat dat relais 'ingeschakeld' is, dus de spanningsverdubbeling een feit is, hoe verdubbelt die gelijkrichter de boel dan? Ben even de weg kwijt 
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Waarschijnlijk een transfo met dubbele wikkelingen, deze worden door het relais in serie gezet waardoor de ingangsspanning op de gelijkrichter verdubbelt.
Hoewel in het stukje van Henry.s over Condensatoren gesproken wordt, waar ze iets mee doen.
Maar mijn duits is aardig roestig dus ik zal het wel verkeerd begrijpen.
[Bericht gewijzigd door diode op ]
Leest het schema en gij zult weten diode 
Spanningsverdubbelingsschakelingen (3*woordwaarde) zijn altijd wat magisch.
Eigenlijk moet je die gewoon een keer opbouwen en met DVM en scoop uitmeten.
Deze versie is de Delon, ook wel Greinacher genoemd.
Rood is de eerste helft van een periode, blauw de tweede helft.
Je ziet dat de stromen door beide elco's de gelijke richting hebben, hun spanningen mag je dus optellen, wat een verdubbeling is tov een normale enkelzijdige gelijkrichting.
ELV doet dat truukje dubbelzijdig voor een hoger rendement.
Jochem
Zeer duidelijk Henry, bedankt. Het is op deze manier inderdaad beter te begrijpen dan in één keer die dubbele verise van ELV voor je neus. 
Ik mag graag wat kennis opdoen voordat ik iets klakkeloos nabouw.