Cammergon
"Reality is for people who lack imagination."
Ja, je leest het goed. Ik heb weer eens een vraagje over een pic. dit maal in verband met een HD44780 (A00) display. mijn broer had een paar goedkope displaytjes bij zijn stage adres weten te verkrijgen en hiervan heb ik er 1 aan mijn pic gehangen volgens het schema van http://www.picbasic.nl/beginners4_nl.htm het is een 2x16 display maar om een vage reden zet ie alle tekst niet linksboven in maar een stukje naar beneden en een stukje naar rechts, zo kan er dus maar één regel in beeld. de andere valt buiten beeld. ikzelf denk dat dit een fabrikage fout is. wat denken jullie ervan?
@videomodulator
ik heb de zoek functie gebruikt, veel topics over een HD44780. maar geen een met mijn probleem. 
Edit: sorry dat ik geen foto heb, mijn digi-camera heeft het begeven 
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Nice, zo zien we het graag, en deze komt idd niet veel voorbij.
Zo'n LCD scherm wordt opgesplitst in rijen en kolommen, (2x16 is dan logischerwijs 2 rijen, met 16 kolommen). Wat je bij 1x16 schermpje's dikwijls hebt, is dat ze aangestuurd moeten worden als een 2*8 display. Probeer eens op rij 1 tot 4 een cijfertje te zetten (dan verwacht je op de eerste rij "1" en op de tweede rij "2" ), als je daar rare uitkomsten krijgt (bijvoorbeeld op de eerste rij "1 2" en op de tweede rij "3 4" ) dan weet je dat het daar aan ligt.
Je mag ook aannemen dat als je tekst krijgt op je schermpje, het gewoon werkt, en het probleem in de aansturing zit, die schermpjes zijn nogal robuust, ik heb er nog geen kapot weten zijn (zolang het glas niet gebroken is, en er geen netspanning op komt).
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]
Cammergon
volgens mij begrijp je me niet helemaal. de tekst komt wel goed te staan. alleen de 1,1 begint een stuk naar rechts en een stukje naar beneden (Daarvoor leeg schermpjes)
hier een foto, ik probeer "Hallo, hoe gaat ie?" op de lcd te zetten. je ziet hier wel dat het eerste karakter niet helemaal linksboven begint:
http://img116.imageshack.us/img116/4584/hdlcdll7.jpg
excuses voor de lage kwaliteit, komt door de webcam.
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Voor zover ik dit kan zien lijkt het prima.
Het voorbeeld dat jij aanhaalt uit cursus deel 4 zet "Hallo" op regel 1 positie 7, en "Hoe gaat ie?" op regel 2, positie 1.
Dit zie ik ook op jouw wazige foto, wat is het probleem?
Probeer een beter foto te maken!
Cammergon
de 2e regel is niet helemaal te zien.
dat komt niet doordat de foto scheef is gemaakt maar omdat de helft buiten de lcd valt.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Ik vind het maar een vreemde foto.
Ik zou haast zeggen dat het geen 2x16 LCD is.
Een duidelijke foto recht van voren kan handig zijn.
Cammergon
Ok, hier een foto met de digi-cam van de buurman.
http://img167.imageshack.us/img167/4018/hdlcd2bd9.jpg
recht van voren, maar nog steeds wazig door reflectie en van dichtbij genomen.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Hmmm, dan is de eerste foto minder slecht.
Wat ik graag wil zien:
Draai de contrast iets op dat de lege blokjes een klein beetje zichtbaar zijn (niet helemaal zwart, gewoon dat de lege vakjes donkerder worden, maar dat je tekst nog steeds goed te onderscheiden is.). Ik ben benieuwd hoe de karakters over de 'blokjes' verdeeld zijn.
Enne, heeft die camera geen macro stand?
The Force
May The Force be with you...
Volgens mij snap ik nu wat je bedoelt...
De 1e regel is er half vanaf gevallen naar beneden en staat nu op de onderste helft van de 1e en de bovenste helft van de 2e regel.
Daardoor moet de 2e regel op de 2e helft beginnen en loopt door tot op de 1e helft van de 3e regel, die er niet is...
zoiets dus:
(r = regelnummer, opgedeeld in 2 delen)
Zo verwacht je het:
r tekst
1 **
1 **
2 **
2 **
Maar zo is het bij jou:
r tekst
1
1 **
2 **
2 **
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Ai, dat ziet er minder uit. Het glasplaatje zit te diep naar beneden, waardoor de helft van de tekst op de onderste regel niet meer te lezen is. In principe zou het moeten lukken om gewoon met je vingers het glasplaatje weer naar boven te drukken (het is uiteindelijk naar beneden geraakt ook), maar je loopt wel een zeker risico om het glaasje te breken, of een slecht contact te creëren tussen de print en het LCD glaasje.
Cammergon
ja dat dacht ik ook al.
maar nog een vraagje: stel dat het gewoon een 1x16 display is kan je dan als je de 2e regel wil aansturen dit effect krijgen? ik weet nl. niet cker of het een 2x16 display is.
chipje
Op 16 september 2006 20:55:15 schreef Cammergon:
... stel dat het gewoon een 1x16 display is kan je dan als je de 2e regel wil aansturen dit effect krijgen? ....
Nee
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 16 september 2006 20:55:15 schreef Cammergon:
ja dat dacht ik ook al.
maar nog een vraagje: stel dat het gewoon een 1x16 display is kan je dan als je de 2e regel wil aansturen dit effect krijgen? ik weet nl. niet cker of het een 2x16 display is.
ziet er wel uit als een 2x 16.
waarschijnlijk zit het glasplaatje (het eigenlijke "display") inderdaad wat naar beneden. of het metaal wat er voor zit zit omhoog.
gebruik het als een 1x 16 of schuif dat plaatje op.
of buig dat metaaltje los (zit met wat lipjes door de print en dan omgebogen), leg die contactrubbertjes goed op de printcontacten (dus rechtopstaand, niet plat), het LCD er goed op, dat dat metaal er voorzichtig overheen en weer vastzetten.
Op 15 september 2006 23:53:36 schreef Frits Kieftenbelt:
Voor zover ik dit kan zien lijkt het prima.Het voorbeeld dat jij aanhaalt uit cursus deel 4 zet "Hallo" op regel 1 positie 7, en "Hoe gaat ie?" op regel 2, positie 1.
Dit zie ik ook op jouw wazige foto
kijk dus ook nog even naar je basic programma
oja, en je foto is niet slecht omdat je cam slecht is.
nauja, je cam is OOK slecht
, want hij focust niet goed.
maar voor web-plaatjes is een web-cam ook genoeg qua resolutie. alleen focusen ze niet altijd even goed.
maar anders een foto van wat verder weg en knip de randjes er af. daarbij is een wat hogere resolutie overigends wel handig.
en leg dat display neer op een vel wit papier, op de grond. dat focust ook wat makkelijker voor je cam.
Cammergon
Ik denk dat de contactjes verkeerd zijn ofzo. het zal wel een fabricage fout zijn ofzo. ik gebruik ze als 1x16 display nu.
gebruik je ze als 5x7 ipv. 5x10 ??
Als je display als 5x10 ingesteld is kan de boel ook 3 pixels naar beneden verschoven zijn.
Cammergon
Op 18 september 2006 17:11:57 schreef DC2PCC:
gebruik je ze als 5x7 ipv. 5x10 ??Als je display als 5x10 ingesteld is kan de boel ook 3 pixels naar beneden verschoven zijn.
nee ik gebruikte ze eerst als 2x16 maar dan was de onderste rij maar half zichtbaar, gebruik ze nu als 1x16
2x16 = regels / colommen van het display
5x7 is de typische afmeting van 1 karakter
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
chipje
Op 16 september 2006 13:57:18 schreef chipje:
....
Wat ik graag wil zien:
Draai de contrast iets op dat de lege blokjes een klein beetje zichtbaar zijn (niet helemaal zwart, gewoon dat de lege vakjes donkerder worden, maar dat je tekst nog steeds goed te onderscheiden is.). Ik ben benieuwd hoe de karakters over de 'blokjes' verdeeld zijn.
....
En met die blokjes bedoel ik inderdaad die 5x7 'matrixjes'.
Ik ben benieuwd.