Tja, dat moet je er maar bij nemen. ;)
Zonnebloem olie kost maar de helft of minder dan diesel. Alleen moet de douane er niet achter komen. :+

Op 11 oktober 2006 14:18:51 schreef chipje:
Zonnebloem olie kost maar de helft of minder dan diesel. Alleen moet de douane er niet achter komen. :+

Zie het al voor me. Elke week bootschappen doen met een extra karretje voor de flessen olie :-D

En die patat lucht achter je auto aan lijkt me ook heerlijk. Maar jah je hebt er zelf geen last van ;-)

Elke week bootschappen doen met een extra karretje voor de flessen olie

Bij de Makro grootverpakkingen kopeen (20 ltr), doet mijn buurman ook, hij rijdt 50%/50% trouwens, dan heb je bijna geen patat lucht ...

Ja kijk dat is het betere werk. Dat Schiet tenminste op met tanken.

Maar je moet toch ook nog een paar technische aanpassingen doen aan je auto. Ander brandstof filter gloof ik.

Op 11 oktober 2006 14:32:22 schreef Datron:
Ja kijk dat is het betere werk. Dat Schiet tenminste op met tanken.

Maar je moet toch ook nog een paar technische aanpassingen doen aan je auto. Ander brandstof filter gloof ik.

Nee, bij de 'oude' diesels geen probleem, mist je schone/verse olie gebruikt. Afgewerkte olie van de snackbar kan ook, maar dan moet je wel een zuiverings instalatie thuis bouwen. Je kunt zelfs op 100% rijden, maar dan heb je wel een paar aanpassingen nodig. Een soort voorverwarming van de olie, anders word de starten wel erg moeilijk. 50/50 is goed te doen.

Verder word dit niet aanbevolen voor 'nieuwere' diesels zoals pompverstuiver en common-rail diesels.

En naar wat ik vernomen heb is zonnebloem olie het goedkoopst bij AH,
en dan wel de 1 liter flessen. (ironisch...?)

nee, in rijd inderdaad geen chevy's meer...

ben overgestapt naar betrouwbare oude stevige mercedes W124 types. het beste dat ooit uit die fabrieken is gerold.
met electronica van Bosch, toen Bosch nog degelijke dingen maakte.

Op 11 oktober 2006 11:08:13 schreef Marco69:
Die dingen gieten ze juist in om te voorkomen dat je ze gaat repareren.

nope. de conforal coating dient om de boel te beschermen tegen vocht.

autoelectronica moet aan een veel grotere temperatuurrange voldoen. de cips zijn met andere productieprocessen gemaakt en worden ook uitgebreider getest dan 'consumer' spul.
heel veel chips zijn ASIC's waar je niet kan aan raken , noch een datasheet kan van krijgen.

ook wordt er heel veel her-nummerd ( bosh is daar sterk in )

een ander probleem met raparatie van auto-electronica is betrouwbaarheid. als het om een domme module gaat voor een knipperlicht fe ruiten is er vaak geen probleem.
mar motor controllers , airbag systemen , abs en asc en andere 'veiligheids' systmemen moet je afblijven.
als de reparatie niet goed gedaan is kan er nog ergens een verborgen fout blijven zitten , of kan net op het kritische moment iets loskomen waardoor hel gevarlijke situaties kunne ontstaan.

Op 11 oktober 2006 14:18:51 schreef chipje:

en waarom ? zij hebben toch geen zaken met wat je in je tank kiepret ? zolang je er maar geen landbouwbandstof in kieprt ( dat is verbode ).
als ik er morgen in slaag om mijn dieslmotor op kattepis te laten rijden dan hebben zij daar geen zaken mee.

Zo gaat dat hier niet. Alles waarover je geen accijns hebt betaald, mag je niet op rijden. Ook al vind ik een auto die op water loopt, mag ik pas op water rijden als ik daar ook accijns voor betaal.

Op 11 oktober 2006 16:12:12 schreef free_electron:
[...]
dieslmotor op kattepis

moet je:
of veel katten hebben(maar veel kosten kwijt aan katten)
of weinig rijden(dan is het de moeite niet waard)
of een heel,héél zuinige diesel hebben.(die is er nog niet)

dus kun je beter proberen om die diesel heel zuinig te maken dan lig je ook niet meer wakker van de brandstof-prijzen

Op 11 oktober 2006 13:50:56 schreef Marco69:
En je rijdt zeker geen Chevrolet meer? ;)

Toch zijn dit erg betrouwbare wagens. Heel zeldzaam waren ze nou ook weer niet en als je de juiste contacten hebt zijn er voldoende delen voor te krijgen.
Deze auto's kun je nu voor heel weinig geld kopen. Opel heeft de import van deze auto's een tijdje tegengehouden omdat ze geen Omega's meer verkochten: zelfde formaat auro alleen kostte die helemaal kaal meer dan een Corsica met alles erop en er aan.

Al gooi je er etsmiddel in :P Zullen we het bij de elektro(nica) houden?

Ben zelf gisteren uren aan het zoeken geweest om op een verborgen verrot printplaatje uit te komen.

Op 11 oktober 2006 16:26:12 schreef chipje:
Zo gaat dat hier niet. Alles waarover je geen accijns hebt betaald, mag je niet op rijden. Ook al vind ik een auto die op water loopt, mag ik pas op water rijden als ik daar ook accijns voor betaal.

en wat doen ze dan met elektrische auto's ?
taks op electronen ?

en wat met segway's ?
en toyota Prius en camry's ?

Op 11 oktober 2006 11:47:30 schreef chipje:
In die zin, ja. Maar diagnose kost ook geld (en kennis).
Zo staan er soms wel eens autos een week of twee bij een garage, en wie betaald dat?(franse autos kunnen daar wat van...).

Heden ten dage wel, ja (maar Duitsers en Italianen ook, hoor).

Mijn 20 jaar oude CX (daar is-ie weer! ) heeft nog een heerlijk ouderwets "analoog" injectie/ontstekingssysteem, met modules die gewoon open kunnen en waar redelijk "standaard" onderdelen opzitten.
Zo zit er op twee draadsteuntjes een weerstand gemonteerd waarmee de inspuit-hoeveelheid proportioneel wordt bepaald.
Grotere weerstand = armer mengsel en omgekeerd.
Ideaal voor als de luchtmassameter afwijkt, of de verstuivers verslijten na verloop van jaren.
Gewoon die weerstand iets verhogen en presto, de viergasmeting is geen probleem meer >:-)

Verder is de boel overgoten met een soort hars, die met thinner te verwijderen is waardoor je kunt solderen.
Wie zei daar dat vroeger alles slechter was? >:-)

En wat de OP betreft: veel problemen bij oudere auto electronica zijn terug te voeren op bedrading en stekkers (met name bij Franse auto's, van Amerikanen weet ik het niet).
Ik heb nog nooit een (Bosch) injectie- of ontstekingsmodule defect gehad, wel stekkers en een BDP sensor.
Met een defect aan die laatste loopt je motor ook niet.

Op 11 oktober 2006 20:19:25 schreef KT88:
[...]
Heden ten dage wel, ja (maar Duitsers en Italianen ook, hoor).

Mijn 20 jaar oude CX (daar is-ie weer! ) heeft nog een heerlijk ouderwets "analoog" injectie/ontstekingssysteem, met modules die gewoon open kunnen en waar redelijk "standaard" onderdelen opzitten.
....

;)
Ik doelde een beetje op o.a. renault die steeds de techniek vooruit wil lopen. Mogen ze in de F1 succes hebben, de 'gewone' autos wil nog wel eens wat mankeren.
'Moderne' peugeot/citroen niet veel beter.

Op 11 oktober 2006 20:30:49 schreef chipje:
[...]
;)
Ik doelde een beetje op o.a. renault die steeds de techniek vooruit wil lopen. Mogen ze in de F1 succes hebben, de 'gewone' autos wil nog wel eens wat mankeren.

Weet je zeker dat je niet Mercedes bedoelt? Dat zijn de auto's die werkelijk de problemen hebben, niet de Franse auto's. Dat is een fabeltje. Vroeger was het wel een beetje omgekeerd.

Zelfs veel fanatieke "mercedestaxibedrijven" zijn het gelazer nu beu, zelfs in Duitsland! Die gaan allemaal over op Toyota, Skoda enz.

De (Not so) SMART... Een versie wil niet meer starten als je op een dikke voedingskabel parkeert... Even van z'n plaats duwen en dan kan je weer starten.

Ik werk sinds begin september in de auto-industrie en ik ben er ook van verschoten hoeveel ontwikkeling er in die elektronica zit. De eisen liggen heel hoog, onze elektronica moet werken van -50°C tot +120°C. Er wordt ook bij extreme temperaturen getest. (vb met de wagen in een koelcel) Ook de onderhevigheid van de elektronica aan zout vocht wordt getest.

De uren die kruipen in de R&D van de software zijn gigantisch. Als je alle kosten bekijkt is een auto eigenlijk zo duur nog niet.

Als je dat omrekent naar verkochte aantallen valt het nog mee, hoor.
Van die ontwikkeling profiteert van de kleinste Smart tot de grootste Maybach (om maar eens bij 1 merk te blijven.....)

Op 11 oktober 2006 20:30:49 schreef chipje:
[...]
;)

Meestal de intelligente zekering kast de boosdoener, die fujitsu relais heb ik er al een heleboel van vervangen afgl maanden

de mercedessen sufferen van CAN bus errors, zijn software fouten en teveel ECU's in 1 auto op 1 bus. Vooral de W211 E klasse

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]