Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Oei! Ziet er indrukwekkend uit! Buisjes lijken wat donker getint te zijn, is dat iets speciaals?

Sine

Moderator

Nee, de buisjes zijn gewoon helder, zal door de lichtinval komen ...

Wat formaat betreft zou het een bench meter kunnen zijn inderdaad, maar het is een paneelmeter !

Turbokeu

Golden Member

Sine, zijn dat Y1939's, of DT-1704/1705's?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 23 oktober 2006 23:09:34 schreef BoudewijnEctor:
heeft iemand een simpel+werkend referentie-schema voor me?
ik wil eens kijken of ik die snap en daarna zelf een dergelijk schema ontwerpen.

Ik heb nog altijd geen schema met 6x VFD buizen tegengekomen.
Je kan (theoretisch) elk schema voor een 7-segment LEDklok gebruiken en de sturing (voor VFD's i.p.v. LEDs) aanpassen.
De logica is niet zozeer het probleem als wel de benodigde spanningen (1.5VAC@100mA - dus wisselspanning - voor het filament in het geval van de IV-11, en de 25 à 70VDC voor de anode/grids afhankelijk of er direct drive of MPX toegepast wordt.

Mijn 6-digits IV-11 klok is nog in het beginfase van het ontwerp (Mijn 9-digits IW-18 VFD klok werkt reeds in Proteus VSM (hardware en software op PIC 16F88), met een Allegro A6812 (of Maxim MAX6921) serial VFD driver).

I.v.m. de IV-11, voor de 50-70VDC spanning is een eenvoudige gemodifieerde geschakelde 555-nixievoeding met terugkoppeling waarschijnlijk het best, voor de 1.5VAC filament voeding denk ik serieus aan het serieschakelen van de zes filamenten op de secundaire wikkeling van een 9VAC/100+mA trafo (6x1.5=9V).
Dezelfde 9VAC wikkeling kan, na gelijkrichting/afvlakking, dan ook dienen als ingangspanning voor de 50-70V SPMPS voeding, èn als ingangspanning voor de 7805 regelaar voor de logica.

Zie o.a. ook Buzz's topic.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Mooi!

Ik ben nog steeds op zoek naar Sylvania flurotrons 8843 of 8893 (heb een jaartje geleden een bod verloren voor 7 stuks 8843 :().
De Sylvania's hebben geen micaplaatje achter het digit:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/8843.htm
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/8894.htm

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 24 oktober 2006 20:31:42 schreef Turbokeu:
[...]
voor de 1.5VAC filament voeding denk ik serieus aan het serieschakelen van de zes filamenten op de secundaire wikkeling van een 9VAC/100+mA trafo (6x1.5=9V).

Dit snap ik eigenlijk nog niet... Als je ze in serie aansluit, dan moet de weerstand van alle filamenten toch exact gelijk zijn? Ik vergelijk het met twee gloeilampen in serie, wanneer deze verschillend zijn brandt er maar één.
Hoe kun je ze trouwens in serie aansluiten, als je één van de twee aansluitingen van het filament als common ground voor de +30V gaat gebruiken? Dan hangen ze toch automatisch parallel? Ik zit hier in mijn ontwerp ook nog wat mee te worstelen...

Als mijn klok werkt, wil ik het schema voor de klok-logica wel eens posten (wordt een 6-digit VFD klok, opgebouwd rond CD4060, CD4518, CD4543 en wat multiplex-spul), dat mag dan best gekaapt worden als referentie-design, maar verwacht er niet te veel van, zo spannend is het allemaal niet. Als je weet wat de bedoeling is (je wil immers cijfers op je buizen zien, die de tijd voorstellen), kun je het zo verzinnen! :)

Sine

Moderator

Gloeidraden in serie moet in princiepe kunnen, de buisjes zijn gelijk genoeg, en vooral de stroom is belangrijk.

Ik heb zelf ook al in die richting zitten denken ... 6x100mA is vrij heftig ...

Ik dacht aan buisjes in serie, stroom bron er op, en de middenpoot val alle gloeidraden als massa.

Ik wil eigenlijk alle spanningen uit bv 12Vac halen zonder kapriolen met schakelende voedingen te moeten uithalen ...

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 24 oktober 2006 23:38:04

Op 24 oktober 2006 23:37:13 schreef Sine:
Ik dacht aan buisjes in serie, stroom bron er op, en de middenpoot val alle gloeidraden als massa.

Dus zo?:

code:


(filament AC--^^^^^--^^^^^--^^^^^---^^^^^--^^^^^--^^^^^--(filament AC)
                                  |
                                  -(DC Ground)

Dan voer je toch de 30V (met bijbehorende milliamperes) door de filamenten heen? Lijkt mij dat je ze in deze configuratie opstookt?

Ik wil eigenlijk alle spanningen uit bv 12Vac halen zonder kapriolen met schakelende voedingen te moeten uithalen ...

Same here... maar de +30V of +50V stelt met een aangepaste nixievoeding echt niets voor!

Ik zit nog een beetje met de gloeistroom van mijn IV-6 buisjes in mijn maag. Heb een trafo op het oog, 0-3-4.5-6-7.5-9-12V/300mA uit een oude netadaptor, maar als ik de filamenten parallel schakel, heb ik daar al 300mA voor nodig (6 x 50mA). De secundaire zijde bestaat uit een "enkele" wikkeling met aftakkingen, daar kan ik niet heel veel meer dan 300mA uit trekken vrees ik... Als de filamenten in serie kunnen spaart dat ten eerste wat energie, maar bovendien kom ik mooi met dit trafootje weg. Anders kon het wel eens krap in de behuizing gaan worden...

Sine

Moderator

Wie zegt dat je de volle 30V over die gloeidraden moet zetten ...

als je de buisjes niet muxed ( wat ik niet van plan was ) kom je met 24 - 30 V anode al weg ..

Dus die 12V door een spannings verdubbeling halen geeft 12 x 2 x 1,41 = 33V :)

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 oktober 2006 00:05:10

Of je ze muxed of niet maakt dan toch niet uit? Je jaagt dan toch altijd een te hoge stroom door de filamenten? Een VFD zal al gauw 10mA trekken uit de 30V, die 10mA moet dan toch ook door je filamenten heen? Of zie ik iets over het hoofd? Als je dan niet muxed, dan loopt er een stroom van meerdere buizen tegelijk, toch?

Turbokeu

Golden Member

Op 24 oktober 2006 23:37:13 schreef Sine:
Gloeidraden in serie moet in princiepe kunnen, de buisjes zijn gelijk genoeg, en vooral de stroom is belangrijk.

Ik heb zelf ook al in die richting zitten denken ... 6x100mA is vrij heftig ...

Ik dacht aan buisjes in serie, stroom bron er op, en de middenpoot val alle gloeidraden als massa.

Inderdaad.
Zie o.a. hier:

http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/vfd1s.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/vfd2s.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Grrr ... net wat liggen stunten met IN22's

Ik was er al bang voor, maar in de datasheet van de 4543 staat een VFD schematje met de gloei eventueel op minder dan Vss, alleen zondra je daar 2V onder komt beginnen de andere segmenten mee te lichten ...

De enige optie die ik zie is 7 pnp torretjes per buis er bij te knopen.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/vfddrv.JPG

Dat zijn 42 weerstanden en torren voor een 6 digit klok :(

En een high side driver van de bekende ULN's heb ik nog niet gezien :'(

-edit-

Hmm, de 4511 is wel open collector zover ik kan zien, eens kijken of die te "misbruiken" valt ... alleen zit je dan met een akelige 6 en 9 Die heeft intern nog een mosfetje dat de boel komt verzieken :(

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 oktober 2006 22:47:52

De 4511 wil je ook niet, die heeft een lelijke 6 en lelijke 9. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, op aanraden van Turbokeu de 4543 besteld.
Om het solderen van 42 transistors en weerstanden te voorkomen ben ik bezig de buisjes te gaan multiplexen. Dan heb je er nog maar 13 nodig. Hoe en of je dan je filamenten nog in serie kunt hangen weet ik niet, ik snap daar nog steeds vrij weinig van. Helaas nog geen testresultaten, ik wacht nog op de 4543...

[Bericht gewijzigd door Buzz op donderdag 26 oktober 2006 06:56:55

Turbokeu

Golden Member

Op 25 oktober 2006 22:35:07 schreef Sine:
Grrr ... net wat liggen stunten met IN22's

't Is IV-22.
Heb daarvan ook nog 9 stuks + voetjes liggen (+ 1 met opgeblazen filament ;)).

Ik was er al bang voor, maar in de datasheet van de 4543 staat een VFD schematje met de gloei eventueel op minder dan Vss, alleen zondra je daar 2V onder komt beginnen de andere segmenten mee te lichten ...

De enige optie die ik zie is 7 pnp torretjes per buis er bij te knopen.
Dat zijn 42 weerstanden en torren voor een 6 digit klok :(
En een high side driver van de bekende ULN's heb ik nog niet gezien :'(

Nochtans al dikwijls vermeld (ik gebruik ze in al mijn LEDklokken): De Allegro UDN2981 of de equivalente Toshiba TD62783 8-channel High Side drivers.
Te vinden bij Voti.
Ik heb ook nog heel goedkoop een partij van 30 stuks via eBay kunnen kopen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Daarbij, voor VFD displays vind ik het nog gemakkelijker om specifieke shift registers te gebruiken zoals de Allegro A6810 (10 bit), A6812 (20 bit) of A6818 (32 bit) VFD drivers, of de equivalente Maxim MAX6920 (10 bit), MAX6921 (20 bit) en MAX6922 (32 bit).
De Allegro's gaan tot 60V anode/gridspanning, de Maxims tot 76V.
De Allego's bestaan in PDIP en SMD, de Maxims alleen in SMD uitvoering.
Mijn A6812's (PDIP) heb ik van bij Farnell voor de tests op breadboard, de MAX6921's heb ik gesampled (gaan dienen voor de versie op PCB).
Ik heb dit schemaatje al eens gepost:

http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/iw-18%20dcf%20clock.gif

Je komt toe met 4 I/O-lijnen (PWM helderheidsregeling inbegrepen) voor de VFD driver.

Het VFD-voedingsgedeelte is nog niet definitief.
Voor de filamentspanning ga ik de LM9022 waarschijnlijk houden, alleen voor de anode/gridspanning (een 50-tal V i.p.v. de +21V in het schema) ga ik anders opwekken.
Ofwel via bijkomende stages in de spanningsverdubbelaars achter de LM9022 (dat zijn dan wel 8 bijkomende 47µF caps en 8 bijkomende BAT85 diodes!), ofwel via een simpele gemodifiëerde 555-nixievoeding.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

hm, een klok met 8 digits? wat ga je dr nog meer op weergeven dan uu:mm:ss? of 2 klokken? 1 aftelklok en een gewone oid?(uu:mm)

ben wel benieuwd naar resultaat. heb ook nog IV4buizen liggen. maar dan wil ik wel de mooie getallen maken...(meer delen gebruiken dus).

maxim heeft mooie chippies om tot 20 filamenten aan te sturen... maar die zijn niet gemuxt.
alleen snap ik niks van de aansturing over 4 draden...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Op 26 oktober 2006 07:37:09 schreef Turbokeu:

Nochtans al dikwijls vermeld (ik gebruik ze in al mijn LEDklokken): De Allegro UDN2981 of de equivalente Toshiba TD62783 8-channel High Side drivers.
Te vinden bij Voti.

Ey, die heb ik inderdaad gemist dan...

En het zijn IV-22's uiteraard :P

Turbokeu

Golden Member

Op 26 oktober 2006 18:46:42 schreef MAH:
hm, een klok met 8 digits? wat ga je dr nog meer op weergeven dan uu:mm:ss? of 2 klokken? 1 aftelklok en een gewone oid?(uu:mm)

in tijdmode: 12 34 56
in datummode: 26-10-06
De ronde dot van het negende digit duidt de DCF77 beat aan (0.1 of 0.2sec puls elke seconde).
Het "-" teken geeft een foutief DCF77 frame aan.

ben wel benieuwd naar resultaat. heb ook nog IV4buizen liggen. maar dan wil ik wel de mooie getallen maken...(meer delen gebruiken dus).

De ASM PIC-code is af en het geheel werkt perfect onder Proteus VSM.
Ik ben actueel bezig met de code voor mijn 9-digits blauwe 5x7 dot matrix LEDklok met 74HCT595 shift registers.
Daarna komt een klok met IV-6, IV-8 en IV-11 VFD buizen en IV-1 (dot en "-" teken) buisjes als separator.
En daarna komt een alfanumerieke klok met IV-17 VFD buizen (recentere versie van de IV-4 met langere levensduur).

maxim heeft mooie chippies om tot 20 filamenten aan te sturen... maar die zijn niet gemuxt.
alleen snap ik niks van de aansturing over 4 draden...

Zal wel 20-bit VFD schuifregister zijn (MAX6921) zoals ik hoger vermeld heb.
Heeft niks te maken met filamenten.

Seriële aansturing:
Je hebt:
- Datalijn
- Clocklijn
- Strobe of latchlijn
- PWM-signaal op (in mijn schema) blanking input van de A6812.

In mijn hoger getoond schema heb ik nodig:
- 9 bits voor de selectie van het digit (9 digits)-> rotating "1" bit.
- 8 bits voor aansturing van de 7 segmenten (a-g) + de DP.
=17 bits totaal

De A6812 is 20 bits (20 uitgangen) waarvan ik er 17 gebruik.
Elke interrupt (elke 2msec of 500x per seconde /9 digits = MPX frekwentie van 55.5Hz) stuur ik dus 17 bits (met informatie over welk digit en welke segmenten moeten oplichten) naar het schuifregister (+ 1 klok na elk bit).
Na de 17 bits stuur ik een strobe (of latch) signaal waardoor de doorgestuurde 17-bits op de uitgangen verschijnen.
Bij de volgende interrupt wordt het volgende digit aangestuurd met bijbehorende data voor de segmenten.
Na 9 interrupts zijn de 9 digits aangestuurd geweest (9*2msec=18msec, 1/18msec=55.5Hz refresh) en herbeginnen we bij het eerste digit.

Het van de CCP1-uitgang afkomstig PWM-signaal (tussen 10 en 100% duty cycle, afhankelijk van de door de ADC gemeten waarde van de LDR) wordt (geïnverteerd) toegevoerd aan de blanking input van de A6812 waardoor de digits nog maar 10 tot 100% van de 2msec 'aan' zijn.
Het resultaat is een helderheidsregeling tussen 10 en 100%, afhankelijk van het omgevingslicht.

Duidelijker zo?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

wel een stukje.

heb altijd moeite met serieel data versturen... :P duurd wat langer voordat ik protocol doorheb en daarna de timing in de PIC is voor mij helemaal een ramp.

wat ik bedoelde was dat je daar een 8x 7segments hebt. was benieuwd hoe je dat ging gebruiken in een klok maar je gebruikt er dus gewoon 6.

die blokjes van maxim zijn waar jij de a6812sa voor hebt gebruikt.

nog enkele vraagjes: waarom heb je voor een 16f88 gekozen en niet voor bijv. een 84?
waarvoor gebruik je de ldr /spanningsdeler linksboven?
uit je schema maak ik op dat je 4.8vac op je anode/grid zet. wanneer ze gemuxt zijn moet dat toch veel hoger zijn?

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 26 oktober 2006 21:23:36

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

waarvoor gebruik je de ldr /spanningsdeler linksboven?

Helderheid van het display afhankelijk van het omgevingslicht :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 26 oktober 2006 21:21:49 schreef MAH:
heb altijd moeite met serieel data versturen... :P duurd wat langer voordat ik protocol doorheb en daarna de timing in de PIC is voor mij helemaal een ramp.

Het is inderdaad iets moeilijker om je al de bitjes voor de geest te halen maar de routines zijn héél simpel:
Byte inlezen, Rotate Left through Carry (RLF), Carry checken en de waarde bitbangen (BSF-BCF) naar je poortuitgang, clockpulsje geven (weer BSF-BCF) op je clockuitgang, en deze routine 8x herhalen tot het hele byte verstuurd is.
Als al je bitjes verstuurd zijn even een strobe (of latch) pulsje sturen (nog eens BSF-BCF) op de strobe uitgang opdat de doorgestuurde informatie wel degelijk op de uitgangen van het schuifregister verschijnt.
De gebruikte poortbits zijn vrij te kiezen en worden ingesteld in de initialisatieroutine van de PIC.
In ASM is timing heel gemakkelijk (de displayroutine gebeurt tijdens de interrupt).

wat ik bedoelde was dat je daar een 8x 7segments hebt. was benieuwd hoe je dat ging gebruiken in een klok maar je gebruikt er dus gewoon 6.

Zes cijfers aan elkaar geplakt is esthetisch niet mooi voor een klok, en de 2 niet gebruikte digits kunnen dan dienen als separator voor de datum (segment G= "-" ).

die blokjes van maxim zijn waar jij de a6812sa voor hebt gebruikt.

Inderdaad.

nog enkele vraagjes: waarom heb je voor een 16f88 gekozen en niet voor bijv. een 84?

De 16F84 (net als de 16F628/648) heeft geen ADC aan boord, dus heb ik gekozen voor een kleine PIC16F mèt ADC voor het meten van het omgevingslicht.
Op mijn testbord gebruik ik de 16F876A (deze is voor mij echt een allround PIC tijdens het ontwikkelen).

waarvoor gebruik je de ldr /spanningsdeler linksboven?
uit je schema maak ik op dat je 4.8vac op je anode/grid zet. wanneer ze gemuxt zijn moet dat toch veel hoger zijn?

LDR: Zoals Henry S. zei.

De 4.8VAC is de wisselspanning voor het filament.
In het schema is de anode/gridspanning aangeduid als +21V.
Deze +21VDC is feitelijk te laag bij multiplexing, dus ga ik een andere oplossing zoeken zoals in een vorige post vermeld.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 19 oktober 2006 18:55:06 schreef Sine:
Niks voor jou turbo ?

Ik heb dus de volgende dag reeds mijn display in ontvangst mogen nemen van de postbode (nog bedankt Hans!).

Sine, heb jij nog ergens nota's van de aansluitingen van dit display? (stom om ze nog eens uit te testen als jij het reeds gedaan hebt...;))

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Nee, helaas ... heb het ding toen ook maar proefondervindelijk aangesloten.

maar iirc zijn het 8 kathode aansluitingen en een rijtje anodes.

fzwart

Golden Member

Ik ben bezig met het maken van een nixie thermometer. Hiervoor heb ik 3 IN-14's voor de digits en een IN-19A voor het "oC" teken.
Nou ben ik op zoek naar een bijpassende nixie met het "-" teken. Dit zou de IN-19V moeten zijn maar als ik de datasheet zie heeft hij het "--" teken. Zijn dit echt twee losse streepjes of komt het omdat ie achter een ander teken staat?

Dit zou mijn 2e thermometer worden. De vorige bestaat uit een LM35 sensor, daarachter een ICL7107 volmeter-IC met daarachter 2 EPROMs die geprogrammeerd zijn om van 3 x 7-segments naar 3 x BCD te gaan. Die BCD's gaan dan naar 74141's voor de nixies. Als iemand geinteresseerd is in foto's ......

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Dit topic is gesloten