klein is fijn
Moderator
Als beste kan je wat klein beginnen met electronica, een aantal Velleman bouwpakketjes bijvoorbeeld.
Ook staan er enkele electronica cursussen op het internet, deze bijvoorbeeld.
Probeer dus niet meteen een tijdmachine te bouwen, maar begin rustig met een klein projectje zoals een looplicht of iets dergelijks. Als je nog vragen hebt over dat soort dingen dan zijn er altijd genoeg topics met antwoorden te vinden hier op het forum.
Tevens even de titel aangepast, "help" kan overal op slaan tegenwoordig..
Vlad? Vlad de spietser?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlad_%C5%A2epe%C5%9F
Vlad, probeer dit boek te pakken te krijgen:
Bron: www.voti.nl
Voti verkoopt het bijbehorende onderdelenpakket, helaas op dit moment uitverkocht. Kan je natuurlijk ook bij de E-boer om de hoek halen.
het boek elektronica echt niet moeilijk?
isbn 90-5381-028-5, ben ik zeer over te spreken
heb ik veel uit geleerd
gr madthijs
Je kan wel even op bol.com kijken en dan zoeken op electronica. Electronica voor dummies staat er ook tussen.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Voor het overgrote deel van je vragen, kun je hier erg goed terecht. Ik zou allen je punctualiteit een beetje aanscherpen. Schrijffouten is geen punt.
Het gaat vooral om zo nu en dan een nieuwe regel te beginnen en hoofdletters en komma's gebruiken waar nodig.
Dat leest een stuk prettiger en geconcentreerder. Zodat je kansen op een bevredigend antwoord alleen maar groter worden.
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
het boek elektronica echt niet moeilijk? vind ik persoonlijk geen goed boek. Misschien wel om iets simpels in elkaar te bouwen, maar ze geven je een verkeerd beeld van hoe het echt in elkaar zit. In het boek wordt op een niet verhelderende manier de werking van de schema's uitgelegd. Maar wordt niet uitgelegd waarom ze het zo hebben gedaan en dat er ook andere manieren zijn om hetzelfde te bereiken. Vervolgens zie je een ander schema met een kleine aanpassing, dan komen ze met een heel ander verhaal.
Ik vind het boek Elektronica Kunst&Kunde veel beter, ik zou liever dat boek nemen. Is veel professioneler, maar kan voor die 15-jarige net iets te hoog gegrepen zijn. Maar als hij er niet uitkomt dan kan hij het hier altijd vragen.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
het dummiesboek ken ik niet.
wel ee vaak genoemde optie us: elektronika is echt niet moeilijk deel 1 tm 4
zelf vind ik het boek : het elektronicaboek zonder titel een hele goeie.
maar op internet zijn een aant goede cursussen de vinden.
Elektronica Kunst&Kunde is heel goed, maar wiskundig inzicht is een pré. Voor het hele electronica gebeuren natuurlijk maar wie mij begrijpt snapt wat ik bedoel.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 21 oktober 2006 09:37:51 schreef fzwart:
Vraag eens na bij een buurthuis. Soms zijn daar electronica knutselclubjes.
en als je er een vind meld die dan aan op de links/clubs pagina!
Op 21 oktober 2006 11:20:27 schreef Gevallenopstraat:
En de welbekende cursus: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/
Lees de 2e post eens

danku voor informatie, dat boek vam dummies voor elektronica heb ik al is een goed ,die ene site van om te leren is een fijne site
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 21 oktober 2006 00:02:11 schreef Henry S.:
Elektronica Kunst&Kunde is heel goed, maar wiskundig inzicht is een pré. Voor het hele electronica gebeuren natuurlijk maar wie mij begrijpt snapt wat ik bedoel.
wiskunde is truut. je kan evengoed electronica bedrijven met de basisbewerkingen : een simpele rekenmachiene (+-*/ en worteltrekken en af en toe een log10 en machtsverheffing voor wat db spul)
de wet van ohm ,de vermogenwet en wat formulekes voor weerstanden en spoelen en je komt al een heel eind.
en alst complexer wordt : steek het in een simulator. dan heb je gegarandeerd de juiste wiskunde te pakken. Of het circuit in de praktijk dan nog zal werken als in de simulatie is een ander paar mouwen ....
op den duur krijg je feeling voor die dingen.. ik zie dat goed genoeg opt werk. de 'anciens' snuiven eens aan de chip, voelen eens hoe warm de regulator staat en 2 seconden later ist geklonken. de 'bleukes' moeten eerst 2 weken rekenen om dan tot de comclusie te komen dat de voeding niet aan stond. 'Jamaar volgens de simulator moest het werken' klinkt het dan....
zoals die ene die een opamp had in x10 versterking . 1 volt erin en 5 volt eruit ... alle hoe kan da nu ? de wiskunde klopt , de simulatie klopt , tzijn slechte weerstande, den chip is kapot , de ris iets met de print , de meter meet niet juist , is die 1 volt aan de ingange wel 1 volt ? ... en dan draaide f_e de voeding van 5 volt naar 12 volt en alles werkte plots.
t'heeft een tijd geduurd eer hij dat snapte , want volgens de wiskunde en volgens de theorie was't ook juist....
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Dat geloof ik best vrije ladingdrager, maar stel dat er een intelligente regelsysteem ontworpen moet worden. Dan moet je toch zeker enige verstand van wiskunde hebben, vooral waar integreren en differentieren nodig is.
Op school heb ik heel uitgebreid regeltechniek gehad en dat ging niks anders over dan LaPlace, s-domein, z-domein en de regelblokjes bestond niks anders uit dan integratoren en differentiatoren. Als je een proces in een wiskundig model kon brengen, kan je met m.b.v. Matlab bijvoorbeeld een uitstekende regeling ontwerpen en die terug rekenen in ohm's, farad's en versterking of via z-domein in een dsp filter coderen of in een FPGA gieten. Dan heb je toch echt wiskunde nodig.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 26 oktober 2006 22:11:04 schreef KT88:
Wat worden we oud he Free......
Tjeh , eenmaal de kwart eeuw voorbij stoppen de hersenen met groeien.
enne : life begins at forty .. ( damn, nog 4 jaar wachten dus )
Op 26 oktober 2006 22:15:25 schreef free_electron:
enne : life begins at forty .. ( damn, nog 4 jaar wachten dus )
Hoe vreemd dat ook mag klinken: voor mij gaat dat inderdaad op.
Althans, ik heb in de maand dat ik jarig was en 40 werd, de baan van mijn leven gevonden, waardoor mijn (ons) leven er een stuk rustiger op is geworden thuis.
Maar beginners in electronica kan ik aanraden zo vroeg mogelijk te beginnen.
Vroegah liep ik de straten af op vuilophaaldag om voor de kraakwagen kwam, de chassis' uit oude TVs te slopen voor de onderdelen.
Heden ten dage moet je naar de kringloop..........
free_electron
Silicon Member
Op 26 oktober 2006 22:13:59 schreef Nordin:
Dat geloof ik best vrije ladingdrager, maar stel dat er een intelligente regelsysteem ontworpen moet worden. Dan moet je toch zeker enige verstand van wiskunde hebben, vooral waar integreren en differentieren nodig is.Op school heb ik heel uitgebreid regeltechniek gehad en
heel juist wat je allemaal schrijft maar : Regeltechniek is GEEN electronica !. je GEBRUIKT weliswaar electronica.
het uitvlooien van het algoritme is pure wiskunde.
de boel daarna op ene platform zetten is codering.
waar ik op doel is dat wat jij omschrijft systeemuitwerking is.
het dsp/fpga platform zelf is electronica.
Stel dat wij samen dergelijk regelsysteem moeten maken.
Ik kan perfect dat FPGA/DSP bord in elkaar zetten en de A/D omzetters maken , de signal conditioning amplifiers en vanalles en nog wat ZONDER dat ik ook maar 1 ding hoef te snappen van gans dat algoritme of zelfs het systeem. de i/o paramters zijn voldoende ( hoevele volt verwacht je aan de ingangen , en hoeveel stroom/spanning moet je kunnen sturen ). met de basiswiskunde kan ik gans dat spul in elkaar zetten.
ditto kan de wiskundige of regeltechnicus gans die zwik uitwerken zonder dat hij ook maar 1 flauw benul heeft hoe de bootloader van de DSP werkt , hoe de jtag chain in elkaar zit, of hoe de switching regulator werkt.
De wiskundige kan alles mooi uitwerken in mathlab of mathcad of hatever. eenmaal die bole klopt komt er een coder langs die de boel schrijft in verilog/vhdl/assembler/basic of c en de compiler pletst dat op de hardware.
eerst beginnen met electronica. dan later beetje programmeren (klein microcontrollertjes en dergelijke en dan pas komt systeemanalyse en systeembouw. eenmaal op dat niveau : sleur er dan maar de wiskunde bij.
maar begint eerst met de wet van ohm en een ledje laten branden.
t'heeft geen zin om eerst te leren integreren en differentieren en laplace transformeren als je niet weet waarvoor de + en - toets op je rekenmachien dient.
de TS is 15 jaar. eerst ledjes laten branden. den looptlichtje met 4017 , dan dobbelsttentje met ttl en dan dobbelsteentje met PIC of ander cpuke.
en tegen dan zal hij al heel ver zijn.
ik ken programmeurs die beroepshalve boekhoudprogramma;'s schrijven. en als ze hun belastingformulier moeten invullen zitten ze met de handen in hun haar. ze krijgen hun chequeboekje nog niet in balans. das ook de vereiste niet. een expert boekhouder vlooit een systeem uit , zet dat op papier en de programmeur codeert het.
de programmeur hoeft niet te weten wat amortization is en de boekhouder hoef tniet te weten dat een SJMP 2 cycli korter is dan een LJMP.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten