Ik heb touwens nog een vraag over een relais, wat bedoelen ze met AK en OM?
Betekend dat AK zowel contact maakt als het spoel niet actief is en als het wel actief is dat het dan ook is geschakeld?
Dat zal dan betekenen dat OM betekend dat alleen als het spoel actief is er een contact contact maakt, of niet?

(dan zou ik namenlijk voor mijn schakeling een 2x AK nodig hebben)....

/

[Bericht gewijzigd door vlad op (100%)]

Nee ik heb de materiaalen nog niet, ik zal straks wel even wat dingen hier posten.
Van dat relais, daar ben ik al achter :p
Precies andersom dan dat ik het zei ;)

/

Nou, nee ik woon in brabant, vlak bij de limburgse grens dat wel (Wanroij)... Bovendien is dit een schoolproject.
Ik zou zeggen, bestel de spullen bij www.dickbest.nl erg goedkoop, ik denk dat die ook wel een hoop van die onderdeelen hebben die je nodig hebt. Ik denk namenlijk dat wij van school uit via conrad.nl bestellen, is een stuk duurder. Maar ze hebben er wel alles!

Maar zoals ik had gezegt hier is het definitieve schema:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school_fixed.GIF

En hier is de stripboard print lay-out, helaas zijn relais 1 en relais 2 op de tekening te klein, dus hij zal iets grooter worden...
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school_print.gif
Trouwens de voeding spanning is 6V DC van een batterij/accu...

/

Op 14 november 2006 18:04:47 schreef vlad:
[...]
woon jij ergens michien in limburg '?
dan kun je michien ook voor mij gaan bestellen en ik betaal de helf van de verzendt kosten en wat ik heb besteld natuurlijk.

waar woon jij ?

/

[Bericht gewijzigd door vlad op (99%)]

Ik zal wel even de onderdeelen lijst opnoemen, voor meer uitleg kun je het beste op internet (google) zoeken, want om dat uit te leggen is onbegonnen werk...

IC1 = 74HCT240 (volgensmij mag de 74HC240 ook, niet zeker)
PD1, PD2 = licht gevoelige of IR Photodiode (bij voorkeur licht gevoelig, vind je ze echt te duur mag een IR Photodiode ook) in het Nederlands Fotodiode :p
C1, C2 = 220nF (condensator)
C3, C4 = 100uF (elco)
D1, D2 = 1N4148 (diode)
Rel1, Rel2 = 6V 2x OM (relais)
T1, T2 = BC635 (NPN transistor)
R1, R2 = 4,7k Ohm (weerstand)
P1, P2 = 1k Ohm (Instel-potmeter)
S1, S2 = gevoelige schakelaar (voor de sensoren)

EDIT,,
|:( ik met mijn verkeerde typens eerst 74HCT270 :( nu dit |:(

Let goed op je typenummers ;) 74HC240, en die kan je idd ook gebruiken.

Op 15 november 2006 17:34:55 schreef Nieko:
Ik zal wel even de onderdeelen lijst opnoemen, voor meer uitleg kun je het beste op internet (google) zoeken, want om dat uit te leggen is onbegonnen werk...

IC1 = 74HCT240 (volgensmij mag de 74HC240 ook, niet zeker)
PD1, PD2 = licht gevoelige of IR Photodiode (bij voorkeur licht gevoelig, vind je ze echt te duur mag een IR Photodiode ook) in het Nederlands Fotodiode :p
C1, C2 = 220nF (condensator)
C3, C4 = 100uF (elco)
D1, D2 = 1N4148 (diode)
Rel1, Rel2 = 6V 2x OM (relais)
T1, T2 = BC635 (NPN transistor)
R1, R2 = 4,7k Ohm (weerstand)
P1, P2 = 1k Ohm (Instel-potmeter)
S1, S2 = gevoelige schakelaar (voor de sensoren)

EDIT,,
|:( ik met mijn verkeerde typens eerst 74HCT270 :( nu dit |:(

ho bedankt
kan ik ook zo een coole robot bouwen

wat is m1 en m2
en een accu is een oplaadbare batterij he
anders kan ik daar 2 zonepanelen op aansluiten ik heb er twee liggen van 2v

en weet iemand michien hoe je het dan moet aansluiten ?
voor dat die vanzelf oplaat?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Meneer vlad! Wil je beter opletten met het posten! 2 posts teveel en ook nog fout gepost.

Neem verder de eerder gegeven tip van harte, zoek eerst goed op het forum voordat je een vraag stelt.

Je bent een pure beginner, maar je kan ook niet alles in één keer doen.

Ik denk dat je eerst maar eens de basis kennis moet krijgen... Want zoword het niks...
M1 en M2 is gewoon een motortje of zo... Als je er een zonnepaneel kun je er beeter een ander schema gebruiken... Daarbij weet ik ook niet of 2x 2v wel genoeg is....

Maar ik raad je aan eerst een spoedcursus schema lezen te pakken...

Op 15 november 2006 19:29:00 schreef Henry S.:
Je bent een pure beginner, maar je kan ook niet alles in één keer doen.

Dat wou ik in het begin ook, maja ik heb uit eindelijk wel geleerd om rustig aan te beginnen...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Ik ben zojuist achter een probleem gekomen, er zijn alleen 12V 2x OM hebben, en niet 6V 2x OM:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05…
Iemand enig idee of die ook op 6V kunnen schakelen?

Op 16 november 2006 10:57:40 schreef Nieko:
Ik ben zojuist achter een probleem gekomen, er zijn alleen 12V 2x OM hebben, en niet 6V 2x OM:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05…
Iemand enig idee of die ook op 6V kunnen schakelen?

mijn scoolmeester zegt van nie
maar hij weet het nie zeker
anders help ik effe zoeken ok

kijk deze is
http://www.frimu.nl/body_relais.htm
of deze
http://www.eijlander.nl/article.php?group=1123&id=274619...7e474b9…

Mod-edit: Had ik je net niet gewaarschuwd om normaal te gaan posten? :( Hou op met die onzin om jezelf steeds te quoten, wijzig je post in het vervolg anders moeten we maatregelen nemen.

/

Het is de bedoeling dat je de Edit knop wat vaker gebruikt dacht ik zo :S.
Mij is zijn boodschap ook niet helemaal duidenlijk....

Z'n tweede post was een quote van z'n vorige die er 1 cm boven staat plus een toevoeging... Dat is dus niet de bedoeling. De vorigi waarschuwing was omdat vlad 3 van dergelijke posts gemaakt had.

Wijzigen http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif gebruiken of Beantwoorden (onderaan de pagina), maar niet als je net een gepost hebt.

/

Kan het ook in het Nederlands?

Als ik het goed begrijp staat er:
voor wat niet moet dat moderator het anders allemaal nakijken ofzo? :S:S:S:S:S:S
Ik snap de zin niet en ik ga hem niet probeeren te snappen maja...
In iedergeval vind ik de Edit/wijzig kop erg fijn, net als nou gebruik ik hem weer :) (ik ben Edit addict :p)

Over het quote:
Volg hier het geldeelte over de Netiquette!!

EDIT,,
(doe ik het weer :p)
Het gaat er om dat je niet telkens jezelf moet quote maar gewoon de "Voeg reactie toe" knop moet gebruiken... En niet Netiquette (telkens het bericht quote wat net boven jou bericht staat) daar heeft Henry S. namenlijk de scheit hekel aan (als ik de bovenstaande topic link goed begreep).
Bovendien het is erg handig als je op een technish forum als dit gewoon Nederlands praat. Ik kom ook uit Noord-Brabant, maar ik ga ook geen brabants praten.. Ook het gebruik van leestekens is erg handig (hoofdletters . , etc.) en MSN taal kent men hier niet....
Echter mogen er hier wel een aantal afkortingen worden gebruikt (met natuurlijk gebruik van leestekends (dus .en :p))...

valt nog mee dat vlad spaties gebruikt :+

beetje serieus graag zonder msn taal

Precies, de taak van een moderator is oa om het forum leesbaar te houden.
Aan vlad nogmaals het advies om meer te gaan lezen!

Maar goed, zullen we weer terug naar het robotje?

@Nieko: hoe ver ben je, onderdelen besteld en nu kan je amper wachten om te beginnen? :)

[nog maar even offtopic]Check mijn enorme edit van de vorige post :p[/nog maar even offtopic]

Leuk dat je het vraagt Henry S.
We zijn van plan om volgende week maandag de spullen te kunnen bestellen. Vandaag flink bezig geweest met de begrooting, jammer genoeg niet kunnen bestellen (zat wel in de planning).
Het word allemaal wel duur :o (een lux robotje met als motors servo's en als behuizing/geraamte (rood)plexiglas :)
Een mooi detail is misschien wel de aan/uit knop met een blauw LEDje er in :)
Ik verwacht (zonder batterijhouder er bij gerekend) dat we wel ergenst tegen de €40 - 45,- aan komen... Redelijk prijzig, ik ben benieuwd wat onze project leider er van zegt...
Maar dat zien we wel...

EDIT,,
Maar kan dat relais van 5V(?) wat ik eerder had gezegt nou wel of niet? Is een mooi relais 2x OM :) percies wat we moeten hebben.. Als ik het datablad goed begrijp kan hij iets van tussen 3,(nogwat)V en 11,(nogwat)V zijn relais schakelen of niet?