Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Dit topic is gesloten

Turbokeu

Golden Member

Op 17 november 2006 19:02:30 schreef pcnerd:
[...]
nu maar hopen dat er een fatsoenlijke datasheet is te vinden.

btw, zijn die dingen nog een beetje common, hebben ze bepaalde problemen ofzo?

http://www.sphere.bc.ca/test/nixies/b5092.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 17 november 2006 18:53:26 schreef MAH:
Of heeft turbokeu 1 van zijn ontwerpen ingestuurd? >:)

Neuuu... Het enige ontwerp dat ik ooit heb willen insturen was een 100W PWM-regeling voor DC miniboormachines, maar een bijhorende beschrijving/artikel schrijven was mij iets teveel van het goede (ben nogal lui van aard als het op schrijven aankomt).;)

@sine: verdraaid mooi gedaan! ben wel jaloers. :P

Volledig mee eens!
Dat fotolijst-idee hou ik in het achterhoofd als ik aan mijn B4998/JAN7977/CD13a nixieklokjes begin.

maar die IV-9 buisjes die nu worden aangeboden vind ik niet mooi :P

Ook mee eens.
Alhoewel een aantal IV-16 numitron sets actueel goedkoop op eBay te koop staan.
Ik ga me misschien toch laten verleiden...

BTW, heeft er echt niemand één (1) Apollo DA-1300/DA-1310 (of een DA-2300/DA-2310) numitronnetje liggen?
Er ontbreekt er mij nog altijd ééntje (i.p.v. de +/-1 DA-1320) om een 24u-klok te kunnen maken...:(

http://www.turbokeu.com/myprojects/numitron/pict0002.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 17 november 2006 22:15:38 schreef BoudewijnEctor:
[...]
heb je nog van die voetjes: ik wil er ook wel stel van je overnemen.
wat vraag je per stuk?

Is het voor je IV-12 buisjes?
Ik ben niet zeker of de IV-22 voeten passen voor IV-12's (nog niet gecheckt).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 17 november 2006 14:03:24 schreef Sine:
Thnx Turbo,

Ik heb hier een 50tal IN22's liggen dus daar pas ik eventjes voor ( ook rechtsteeks uit de Oekraïne )

Je bedoelt IV-22?

Hij had helaas geen IV11's, want voor sideview buisjes is het net wat makkelijker doosjes bouwen :)

Inderdaad.

Over doosjes gesproken ... wanneer krijgen we van jouw nixie/vfd bouwsels wat te zien turbo ?

Oef...
Net mijn 12x IN-18's en mijn 24x IN-16's binnengekregen.
Van de IN-16's ga ik er 6 gebruiken voor een klokje (de 18 overblijvende verkoop ik verder).

Zes van de 12 IN-18's gaan dienen voor mijn Claus Urbach 1.08c kit, de 6 overblijvende gaan dienen als reserve voor deze en mijn K7 IN-18 klok.
Ik heb ondertussen Cem Dirilgen uit Zwitserland een mailtje gestuurd om één van zijn Chrome Clock II behuizingen te bestellen maar ik heb nog geen antwoord gekregen (volgens Claus is hij waarschijnlijk op vakantie deze maand).

Chrome Clock II:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/cd004.jpg

Nog een 3-tal Urbach nixiekitjes moeten gesoldeerd worden (en ook evenveel K8 Klök behuizingen van Mike Mayberry moeten besteld worden in de US).

Ik ben nog altijd bezig PCB layouts aan het ontwerpen voor de B4998, JAN7977 en CD13a minibuisjes (prioriteit staat wel op een lager pitje voor 't moment).

Mijn PIC-software voor mijn IW-18 VFD klok en 9x blauwe 5x7 dot matrix klok draait goed, nu nog testen op breadboard en printen ontwerpen.

Ik ben ook bezig met het klokschema voor IV-6/IV-8/IV-11/IV-17 VFD buizen, en wil ik ook wat spelen met de software voor mijn lichtkrant (bitwise scroll functies, 'raining' effect (karakters worden opgebouwd uit random vallende dots) en dies meer).

Ondertussen wacht mijn Elektuur labvoeding op de afwerking (cablage), mijn Elektuur C/ESR meter op inbouw in zijn kastje (idem voor mijn Elektuur frekwentiemeter), en zou ik graag beginnen spelen met het 'vlakke' nixiedisplay van Zoef.
I.i.g. zal ik regelmatig fotootjes posten van de vooruitgang.

Dit alles tussen mijn fulltime contract bij de Regie der Gebouwen, en mijn andere klanten (vòòr en na mijn werk bij de RDG, en tijdens de weekends).
Mijn firma boert gelukkig actueel weer goed, maar wel ten koste van mijn vrije tijd...:(

Voordeel: de firma moet onkosten maken (wegens te grote winsten), dus tussen hier en het eindejaar koop ik mij een nieuwe high-end laptop, een high-end DVD-HDD-recorder, gaan we een paar keer gaan eten in sjieke (lees: dure) restaurants, over de rest van het lijstje moet ik nog nadenken. ;)

CD :)

Edit: Ik vergat ook nog mijn PIC16F876 DCF77 schakelklok met VFD display en dimbare T5 EVSA's voor mijn aquarium. Het 2x39W T5-armatuur met Osram QTi DIM 1-10V EVSA's is besteld bij Seaqualux, dus moet ik dit project ook afwerken...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

iv-12 hoeft er niet in te passen, als iv-11 er maar in past :P

hoe zit dat trouwens met iv en IN ?
andere serie? vertaalfout ivm cyrillisch schrift?

hoe groot zijn die IN-18's eigenlijk? Aan de foto's(zeggen weinig) en de prijs (zegt meer) te zien zijn ze bigass.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op zaterdag 18 november 2006 13:03:57

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Op 17 november 2006 18:53:26 schreef MAH:
hij lijkt wel erg op de set die op ebay word aangeboden..;)

Ssst :P Daar heb ik het idee van de zwarte bovenkant inderdaad van gepikt, de rest van het ontwerp is al veel ouder, een van mijn eerste nixie's zat in zo'n behuizing.
-edit-

Fototje gevonden
http://members.home.nl/guidomennen/kit1.jpg
http://members.home.nl/guidomennen/kit2.jpg

edit
weet ik. maar die IV-9 buisjes die nu worden aangeboden vind ik niet mooi :P

Er zijn meer buisjes dan de IV9 en de DRxxxx :)

Op 18 november 2006 09:25:29 schreef Turbokeu:
[...]Je bedoelt IV-22?

Grrr, doe ik het alweer ... IV uiteraad ;)

[...]Oef...

Hehe ... ik ken het, so many projects, so little time :)
Mijn labvoeding heeft ook nog maar 1 werkende regelaar, het hele tracking gedeelte en de twee volgende voedingen moet in nog gedeeltelijk ontwerpen / opbouwen.

I.i.g. zal ik regelmatig fotootjes posten van de vooruitgang.

Zeker doen !

Dat fotolijst-idee hou ik in het achterhoofd als ik aan mijn B4998/JAN7977/CD13a nixieklokjes begin.

Jup, en dan zijn dit eigenlijk zelfs afval stukken van twee lijstjes waar ik een vierkant van gemaakt heb :)

[...]
Ook mee eens.
Alhoewel een aantal IV-16 numitron sets actueel goedkoop op eBay te koop staan.
Ik ga me misschien toch laten verleiden...

BTW, heeft er echt niemand één (1) Apollo DA-1300/DA-1310 (of een DA-2300/DA-2310) numitronnetje liggen?
Er ontbreekt er mij nog altijd ééntje (i.p.v. de +/-1 DA-1320) om een 24u-klok te kunnen maken...:(

Mwaah, die iv 16 zijn ook niet de mooiste helaas, De IV-19 is wel een mooie buis, alleen zeldzaam, verder inderdaad de DR en DA buisjes.

Oeh turbo ...

http://members.home.nl/guidomennen/temp/nixie/KIF_3705.JPG

Wilde ze eigenlijk als seconden gebruiken naast een paar 2000's, maar eentje had een gebroken topseal dus geen reserve meer, en dat vind ik toch een beetje eng :P

Over mooie Numitrons gesproken ... wat dacht je van deze ?

http://members.home.nl/guidomennen/temp/nixie/KIF_3709.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/nixie/KIF_3708.JPG

Oeh .. of een iv-20 !

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/IW20/8.jpg
Met dank aan jogis-roehrenbude voor de afbeelding

Turbokeu

Golden Member

Op 18 november 2006 12:53:21 schreef BoudewijnEctor:
iv-12 hoeft er niet in te passen, als iv-11 er maar in past :P

IV-11 is om te solderen, past niet in een voet.

hoe zit dat trouwens met iv en IN ?
andere serie? vertaalfout ivm cyrillisch schrift?

Gemakkelijke tip:
N: Neon of Nixie
V (en ook W): VFD

hoe groot zijn die IN-18's eigenlijk? Aan de foto's(zeggen weinig) en de prijs (zegt meer) te zien zijn ze bigass.

Digits zijn 40mm hoog, de buis zelf is ongeveer 75mm groot.
Dit is de grootste en mooiste Russische nixiebuis.
En op de CD47/GR414 (135mm) en Z568/Z5680/B7037 (50mm) na de grootste ooit gemaakt.

Voordeel van de IN-18 is dat er schijnbaar nog grote voorraden rondzwerven, al beginnen de prijzen stilaan de pan uit te swingen (110-120 Euro/6).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 18 november 2006 15:02:48 schreef Sine:
[...]
Mwaah, die iv 16 zijn ook niet de mooiste helaas, De IV-19 is wel een mooie buis, alleen zeldzaam, verder inderdaad de DR en DA buisjes.

'k weetet, maar bij gebrek aan een 6e DA-1300...

En die IV-19 heb ik nog maar één keer zien voorbij komen op eBay (en dan nog geen set van 6).

Oeh turbo ...

[afbeelding]

Wilde ze eigenlijk als seconden gebruiken naast een paar 2000's, maar eentje had een gebroken topseal dus geen reserve meer, en dat vind ik toch een beetje eng :P

:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~

Over mooie Numitrons gesproken ... wat dacht je van deze ?

[afbeelding]

[afbeelding]

Oeh .. of een iv-20 !

[afbeelding]
Met dank aan jogis-roehrenbude voor de afbeelding

Mooie numitron die 'Numeralamp'.
Heb je er meerdere van?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Nee, helaas ...

Een keertje via ebay een hele vloot verschillende buisjes gekocht, en daar zat deze ook bij.

De DP is gewoon een kleine gloeilamp :P

Je hebt mijn mail adres voor die 1300's :)

Turbokeu

Golden Member

Op 18 november 2006 18:03:47 schreef Sine:
Nee, helaas ...

Een keertje via ebay een hele vloot verschillende buisjes gekocht, en daar zat deze ook bij.

De DP is gewoon een kleine gloeilamp :P

Ik koop graag van die 'vloten' of mix van buizen.
Er zitten soms onverwachte buisjes tussen...:-p

Een gloeilamp als DP? Nooit van gehoord/gelezen...

Je hebt mijn mail adres voor die 1300's :)

Yep, ik had je ook al een paar mailtjes gestuurd i.v.m. die SAE800 gong chip die hier nog steeds ligt te wachten op een leveradres ;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Klopt ... heb daar inderdaad iets van gezien ;)
* Sine gaat in maildoos graven

Waar kan je die buisjes vinden ? Lijkt mij wel leuk om eens iets mee te doen :)

Momenteel loopt er een samenkoopactie op www.samenkopen.net. Via E-bay kom je ze ook regelmatig tegen. Ik heb mijn laatste nixies via de vorige samenkoopactie besteld.

Turbokeu

Golden Member

Op 23 november 2006 20:36:15 schreef Mathieuke:
Waar kan je die buisjes vinden ? Lijkt mij wel leuk om eens iets mee te doen :)

Ik volg elke dag alle nixie-VFD-numitron offertes op eBay ('s morgens en 's avonds).
Kwestie van de snelste èn hoogste bieder te zijn...

CD :)

Edit: Deze maand voor 500+ Euro op eBay gekocht, gelukkig ben ik niet (meer) getrouwd (en heeft mijn actuele vriendin niks te zeggen over mijn handelingen op eBay)...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op donderdag 23 november 2006 23:04:53

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Pfff, hoop geld! ;)
Ik probeer het toch altijd wat binnen de perken te houden, ik schat mijn uitgaven zo rond 700 - 800€ voor het afgelopen jaar. Da's wel exclusief gereedschap.
De Nixie/VFD-uitgaven (buisjes, torren, KM155ID's)zitten op 't moment zo rond de 100€ schat ik...
Heb het echter in mijn hoofd gehaald om in de toekomst een buizenversterker te gaan bouwen, daar zal ook een sloot geld in gaan zitten vrees ik... Tips hoe ik dat handig aanpak, zonder enige ervaring?

Ik heb hier een PCB met daarop 6 NIXIE gevallen.

Een buisje is een + & - buisje namelijk de NEC CD99

Dan zitten er 4 NEC CD74 op en een NEC CD66. Die CD66 is niet ene orginele, er zit ene print aanpassing op maar ze zien er hetzelfde uit.

Ik zoek nog een 6e buisje voor een 6 digit klok, wie kan mij daar aan helpen. En dan een schema voor een klok, maar ik ben al de topics rondom de NIXIE al aan het doorlezen.

-
Turbokeu

Golden Member

Die NEC CD74 buisjes ga je niet gemakkelijk vinden!

CD66 buisjes zie ik zo en dan op eBay langskomen (d'er staan er 2 te koop voor 't moment).

Ik heb er zelf 15 stuks van waarvan ik 2 nixieklokken gebouwd heb.
De CD66's zijn de mooiste 16mm nixies die ik ken:

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0033.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 23 november 2006 23:32:15 schreef Ganzz:
Ik heb hier een PCB met daarop 6 NIXIE gevallen.

Een buisje is een + & - buisje namelijk de NEC CD99

Dan zitten er 4 NEC CD74 op en een NEC CD66. Die CD66 is niet ene orginele, er zit ene print aanpassing op maar ze zien er hetzelfde uit.

4 + 1 = 5. is nr 6 ook cd74? :P

--edit--
|:( kan zelf niet tellen... ;P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 24 november 2006 17:11:42 schreef MAH:
[...] 4 + 1 = 5. is nr 6 ook cd74? :P

1x NEC CD99
4x NEC CD74
1x NEC CD66
----------- +
6

:)

Voila zie, kheb mij ook 6 IN14's besteld :D

Kzie der al naar uit om dermee te experimenteren, hoe ga ik weten wanneer ik moet betalen ? :)

Op 26 november 2006 12:04:28 schreef Mathieuke:
Voila zie, kheb mij ook 6 IN14's besteld :D

Kzie der al naar uit om dermee te experimenteren, hoe ga ik weten wanneer ik moet betalen ? :)

Ervanuitgaand dat je ze via samenkopen bestelt, zul je daar waarschijnlijk wel een mail over krijgen. Als je slim bent, bestel je er 7 of 8, dan zit je niet meteen in een drama als je er eentje sloopt tijdens het experimenteren.

Heb je ook al nagedacht hoe je ze straks aan gaat sturen? Anders is het misschien handig om er een paar driver IC's bij te bestellen. Die nixies werken op ca. 170V, dat kan niet iedere transistor schakelen.

[Bericht gewijzigd door Buzz op zondag 26 november 2006 12:42:44

Op 26 november 2006 12:39:17 schreef Buzz:
[...]
Ervanuitgaand dat je ze via samenkopen bestelt, zul je daar waarschijnlijk wel een mail over krijgen. Als je slim bent, bestel je er 7 of 8, dan zit je niet meteen in een drama als je er eentje sloopt tijdens het experimenteren.

Heb je ook al nagedacht hoe je ze straks aan gaat sturen? Anders is het misschien handig om er een paar driver IC's bij te bestellen. Die nixies werken op ca. 170V, dat kan niet iedere transistor schakelen.

Ik heb er 2 extra bijbesteld hoor, daar is aan gedacht, nu die nixie's werken op 170 - 180 V, bedoel je dan dat dat IC 170V kan schakelen ? want dat vind ik niet direct terug in de datasheet.

Dat IC kun je inderdaad gebruiken om die hoge spanning te schakelen. Ik geloof dat dat IC officieel maar tot 65V gaat, maar omdat je een serieweerstand gebruikt gaat het goed. Je sluit +170V aan op de ene kant met een serieweerstand, vervolgens gebruik je het ic om de cijfers naar ground te schakelen om ze te laten oplichten. Bekijk anders eens een paar voorbeeldschema's op het internet, dan snap je het wellicht meteen.

Anders kun je ook met transistoren werken die deze spanning kunnen schakelen, zoals de MPSA42 en MPSA92.

[Bericht gewijzigd door Buzz op zondag 26 november 2006 13:53:02

Sine

Moderator

De russische variant ( zoals hij op SK.net staat ) doet zelfs 100V

Maar zo spannend is dat niet, ik heb al nixies aan ULN2003's gehangen en die doen maar 40V

Als de verschil spanning tussen de kathodes maar hoog genoeg is werkt het.

Turbokeu

Golden Member

Ik begrijp nog altijd niet waarom mensen die IN-14 buizen maar blijven kopen...

Je hebt de even grote IN-8-2 (ook 18mm) maar mooier, en met normale '5' i.p.v. die lelijke omgekeerde '2', of de iets kleinere IN-16 (14mm), ook met normale '5'.
Ze zijn ook nog allemaal even goedkoop.

CD |:-(

PS: Heb pas een NOS Mullard Z504S dekatronbuisje binnen voor een 10-tal Euro, en een Burroughs B-8091 (top view nixie, 50mm doormeter, 35mm digits) is onderweg vanuit de US. :-p
Heb me toch laten verleiden voor een 10-tal IV-16 numitrons voor de luttele som van 15.50$. :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten