Op 7 november 2006 16:25:56 schreef Arco:
[...]
Nee, want met alleen weerstanden kun je geen vaste stroombron (of in dit geval eigenlijk een stroom-afvoer/current dump) maken bij een variabele spanning...
Neu, dat is. Maar 't hangt er een beetje vanaf wat je doel is. Als je wilt gaan meten, dan is een nette regelbare load erg prettig. Ik hou me dan ook aanbevolen voor een schema voor een load waar je gewoon willekeurig gevormde pulsjes naartoe kan sturen.
Maar voor bruikbaarheidstests is een stevige geswitchte weerstand op zich ook prima. Hoewel daar natuurlijk ook grenzen aan zitten: ik zie een relais niet 50x per seconde aan- en uit-gaan voor 1 ms. En vermogensweerstanden zijn ook niet goedkoop.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ik zou het toch doen met 2N3055 in serie (een stuk of zes).
1)die kosten niks 2) je kan de warmte veel beter spreiden (één transistor die 300watt verzet is niet meer zo eenvoudig te koelen) 3) sinds de uitvinding van de optocoupler kan je een hele eenvoudige sturing voor de basissen (alles in serie).
Die zijn wat moeilijk gelijk te krijgen... EN je zit toch met een flinke basis stroom die door die arme opto geleverd moet worden.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
inderdaad henry, waarom valt men hier altijd over simpele problemen die al 100 jaar opgelost zijn?
maar in dit geval is het niet gelijklopen geen groot probleem; de achterkomers worden sowieso warmer, hierdoor gaan ze minder achterlopen... goed hé. anders kan je de het verschil opvangen door de weerstanden r, r' enzv in volgend schema te trimmen.
dit is het idee:
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 6 november 2006 13:23:41 schreef Arco:
....
Ik bedoel om voedingen tussen 0...300vDC te belasten met continue stroombelasting om ze te testen....
@Arco
Heb jij al zon voeding dan?
Zelfbouw? Ik ben benieuwd.
Ben nu zelf ook met zoiets bezig, maar kijk graag bij anderen hoe zij het doen/hebben gedaan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb jij al zon voeding dan?
Ben er mee bezig voor een buizentester. Moet nog wat onderdelen voor de voeding bestellen. (Wordt een switched power supply, uiteindelijke schema staat nog niet vast; ik moet nog wat verschillende schakelingen uittesten).
Ik wilde daarom ook weten hoe je een koelelement voor een FET in een switched power supply kunt berekenen, om een goed gedimensioneerd koelblok te hebben.
De dummyload is hier trouwens ook voor; deze is om diodebuizen onder belasting te testen. (Het emissietesten van gelijkrichterbuizen heeft maar beperkt zin; vaak heb ik gehad dat een buis die prima testte op emissie, meteen afscheid nam met wat gevlam en geknetter zodra hij in een radio werd gezet...)
Op 7 november 2006 22:21:23 schreef jongensenwetenschap:
dit is het idee:
[[url=http://img527.imageshack.us/img527/50/2n3055inseriefp9.jpg]afbeelding][/URL]
Is 't risico van die schakeling niet dat als er een tor ploft, dat ze dan allemaal gaan?
Even terzijde: nedis heeft 3 verschillende 2n3055's in 't schap staan:
2N3055/CDL 0.60 per stuk
2N3055/DIV 0.32 per stuk
2N3055/ST 0.83 per stuk
Met de gebruikelijke gebrekkige informatie (niets, buiten de vermelding 'si-n 100v 15a 115w 800khz' em 3x dezelfde datasheet).
Iemand een idee wat de verschillen zijn tussen die drie torren (buiten de fabrikant?)
Op 18 november 2006 00:36:11 schreef Sine:
DIV zal wel diversen zijn ... afblijven !
Want? Afgekeurde rotzooi, verschillende fabrikanten, ongelabeld?
Devices with a Desire to "Die"....... 
Dang, ben ik even scherp vanavond zeg!
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 11 november 2006 20:15:16 schreef alex278:
[...]Is 't risico van die schakeling niet dat als er een tor ploft, dat ze dan allemaal gaan?
yep, net zoals dominosteentjes. Echter, één mosfet knalt wel harder 
Mede co'ers
Ik heb een "uitdaging", op pagina 1 staat het volgende schema
Ik ben bezig met het ontwerpen van een pull-up/down load.
Echter loop nu vast nu ik een P channel parallel aan de N channel mosfet heb gezet.(schakel met een dubbel pollig relay tussen de twee).
Iemand misschien een andere oplossing hiervoor?
een antwoord op je vraag heb ik niet
maar ik deze schakeling al getest tot een 150V 10A en deze doet daar nog altijd wat ie moet doen (op het werk)
heb gebruik gemaakt van E53N50 mosfet een stuk of 20 op een flinke geforceerde cooling. beestje word wel flink warm maar met de nodige afscherming er rond ook weer geen probleem
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb ook zo'n ding gebouwd , en kan constant current aan en constant resistance , en werkt van 2 tot 100v en een 25 amp en 1100 watt , verstookt met een 9 tal bux48c , gematcht met een weerstand in de basis .
met 2 standen op de fan's en schakelt bij 70© op de hoge stand , en bij 170© gaat hij in begenzing ( beiden met clixon ) en onlangs omgebouwd zodat hij gelijk en wissel aankan . de 9x bux48c zitten direct op het koelblok , en halen zo het meeste dissipatie . ivm de 100v zit er een dichte kast omheen wat aanraakveilig is . de bux 48c kunnen veel meer spanning aan en zal ook op 400 volt kunnen werken .
en voorzien van een load on relais , zodat je niet steeds een stekker uit hoeft te trekken , en bij 60 vdc vonkt het behoorlijk .
het amp en watt bereik staan er nog niet op omdat ik nog niet het max heb ontdekt ( steeds op max bev of tor stuk ) nu heb ik de 1100 watt al gehaald 10 uur lang , en ook 23 ampere afhankelijk van de spanning .dit berekent hij wel , zodat hij niet ineens wegbakt .
was een makkelijk ding om te bouwen , want eens inelkaar heeft hij altijd gewerkt . heb ik in een 2,5 dag gebouwd , en alleen de bux en 3 koelblokken ( mp ) en de 2 lcd heb ik gekocht .
Ik heb ook wel eens zo'n ding gemaakt, kreeg het alleen niet voor mekaar dat iedere fet een gelijke stroom kreeg. Gevolg was dat op willekeurige momenten alle fet's sprongen en in kortsluiting gingen.
Volgens mij komt het ook doordat ik meerde koellichamen had en ze thermisch niet gekoppeld waren maar wel vanuit 1 punt aangestuurd werden.
@testman: Ben benieuwd hoe je dit hebt opgelost.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
@ redtiger , ik heb dit ook gehad en na een aantal kapotte fets omgebouwd naar transistoren , het enigste verschil is nu dat hij vanaf 2 volt werkt ipv 1 volt en er komt een stuurtor voor dan , in mijn geval een tip41c .
Mooi dat ik zoveel positieve reactie lees op
dit ontwerp, Ik heb dit ontwerp zelf "door ontwikkeld"
(iets simpeler, minder vermogen) werkt ook goed.
zal morgen schema plaatsen. echter mijn probleem is dat ik dit dus alleen als pull-up kan gebruiken terwijl ik wil gaan schakelen tussen pull-up en -down.
(vermogen max is mijn sens weerstand van 1Ω bij 12V (P=U2/R = 144W). mijn doel is om met deze actieve load al mijn relais voor het schakelen van verschillende weerstanden naar V+ of GND te vervangen.
Mijn idee is zelfs om het op een PCB te bouwen met de TO-220 uitvoering en deze via een heatsink te koelen.
Voor mijn huidige oplossing gebruik ik 4 relays en 3 weerstanden. (mede doordat deze 3 weerstandswaardes mij ergerlijk beperken wil ik naar een actieve oplossing).
Ik wil hier toch eventjes tegen Henry.s zijn kar inrijden want ik ben het helaas niet eens met Henry. Het parallel schakelen van meerdere MOSFETS is niet zo eenvoudig als hij doet uitschijnen. Soms werkt de truc van weerstanden in de source te plaatsen (egalisatieweerstanden noemt men ze soms) maar het gebeurd veel meer dat die truc niet werkt dan dat hij wel werkt.
Mijn eindwerk vorig jaar was een dummyload om power supply's te testen, deze was weliswaar digitaal aangestuurd en kon van 0 tot 10A testen en het spanningsbereik liep van 0 tot 40V. Zeer specifiek voor dat bedrijf.
Redtiger en testman bevestigen de problematiek hieromheen. Wij hebben hier redelijk uitgebreide testen rond gedaan en daaruit bleek dat je met een goede thermische koppeling toch redelijk 'stabiel' bleef als je om en bij de 500mA per FET instelde. Naarmate we naar de 1A naderden bemerkten we dat we een temperatuurverschil van om en bij de 40° en daarbij bleek dat de ene FET volledig aan het doven was terwijl de andere de volle lading kreeg. Zelfs met extra weerstanden in de source kreeg je het probleem niet verholpen.
De oorzaak is eigenlijk heel eenvoudig en is overigens zeer typerend aan dat soort designs. Zoals iedereen weet hangt de drainstroom onder andere af van ( Ugs - Ut ). Nu weet je dat de Ut sterk van variëren van 2-4V. Aangezien in dit soort designs met een relatief lage spanning de MOSFETS aangestuurd worden krijg je al hoge spanningsverschillen. Bijvoorbeeld bij een Ugs van 5V en een Ut van 2V en één van 3,5V zal FET1 meer stroom te verduren krijgen dan FET2. Een verschil van 1V kan in sommige gevallen al rap enkele Ampères bedragen. De oplossing is om voor iedere MOSFET een aparte regeling te voorzien.
Ik hoop dat ik met deze uitleg iemand heb verder geholpen