uhu. lijkt me wel leuk om gewoon te bouwen zo'n buizen pll.
als je eenmaal een goede stabiele oscillator hebt kan je altijd het vermogen nog omhoog krikken. maar een zo schoon mogelijk signaal houden is de boodschap wel.
met de qqe 06/40 zou ik dan idd de eindtrap bouwen. met een paar watt in (van de qqe 03/12 ofzo) heb je 100w out. daar een goede antenne aan op een goede hoogte en je bent vertrokken als het ware. maar een schoon signaal is wel belangrijk dan.
dus eerst de oscillator.:)
mijn idee is om het in modules te bouwen. heb hiernog mooie 19" kasten staan(5U) waar je mooie modules kunt in bouwen.
voedingstrafo heb ik al. dit weekend is gaan zien voor voedingselco's. voeten voor zo'n qqe 06/40 ga ik ook nog moeten zoeken maar dat vind ik miss wel bij iemand van de club.

Idd das is zeker leuk heb ongeveer het zelfde id. eerst zorgen dat de oscillator lekker stabiel is. Wilde eigenlijk een 4xc250 aansturen maar dan is het vermogen wat uit een qqe03/12 komt een beetje overkill. daarom d8 ik dat er vast wel mensen waren die met een el84 geexpirimenteerd hebben 4 a 5 watt is immers genoeg voor een 4cx250. schema's van een el84 in balans heb ik wel zien staan op i-net die zou dan ongeveer 15watt kunnen leveren.
Nu weer snel verder met het opbouwen van de ef80.

Trouwens 120pf kck ? kck dat is het merk? heb het nu over dat schema http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/qqe-pll-schema.jpg die Henry S geplaatst heeft.

Grt Harry

Klopt, KCK is een merknaam van een Thaise condensatorenfabriek, opgericht in november 1987.

De naam bestaat niet meer; sinds oktober 1994 heet deze club MMC. Dat zul je dus ook vaak op condensatoren zien staan.

Neem daarvoor een condensator die de spanning met gemak aankan.

Heb effen zitten zoeken en betrokken buizen PLL literatuur teruggevonden. Voor de echt geinteresseerden: Zie Radio Communications Handbook van de RSGB (Radio Society of Great Britain), fifth edition 1977, pagina 4.51 t/m 4.57.
Heb nog even geprobeerd met ASCII art een soort van blokschema te fabriceren; is helaas niet gelukt omdat de CO server alle spaties verwijderd.

Probeer het nog eens te posten met code tags ;)

,--------> to receiver mixer
    |
 push-pull                     I.F.                 
band switched --> mixer --> amplifier --> Phase <-- Ref
   VCO              |       5.88-6.38     detect    Osc.
    |               |                       |  
    |          Band switched                V
    |           Crystal Osc.               Loop
    |                                     Filter
    |                                       |
    `<--------------------DC amplifier<-----'

Niet iets om op een verloren zaterdagmiddag te bouwen. Helaas wordt de uiteindelijke stabiliteit bepaald door de stabiliteit van de 'laagfrequent' variable referentie oscilator. Het is echter leuk om te zien dat men aan het eind van het buizentijdperk best wel interessante zaken wist te bedenken.

Henry, dank voor de hint.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

Hallo wou nog ff melden dat ik de eerste ef80 aan het oscilleren heb bromt nog wel een beetje maar goed dat krijgen we er wel af. ga morgen verder en ga dan de varicaps en modulatie gedeelte bouwen. Valt me trouwens niet tegen hij is nu ook al aardig stabiel. en wat die analoge pll betreft idd het is mooi om de werking te weten maar om het te gaan bouwen??

grt harry

wie heeft al eens die spoelen als print spoelen gemaakt?

zou dat mogelijk zijn? zoja iemand een idee hoe breed ze moeten zijn.

is de tweede ef80 nu om de freq te verdubbelen of zie ik dat niet goed ? Over die spoelen op de print. waarom zou je dat doen? gewoon een spoel wikkelen is toch veel makkelijker en kan je sneller aanpassen.

Die kan idd de freq verdubbelen, maar ook zelfs verviervoudigen als je de eerste EF80 op 25MHz zet, het is natuurlijk wel zaak om de juiste harmonische te filteren. ;)

Dus je eerste EF80 draait op 50MHz? ;)

lijkt mij dat je dan veel minder hard moet moduleren en je modulatie properder is. je kan aantonen dat de capaciteit meer lineair zal veranderen op een kleiner stuk van de grafiek van de varicap.
aangezien je frequentie verdubbelt gaat je modulatie dus ook toenemen.
als je modulatie verviervoudigt. gaat je modulatie ook verviervoudigen.
dit is maar een idee hé. je moet ook goed filteren dat wel.
kan zijn dat ik er kompleet naast zit hé. het is maar een idee waarom men zou werken met frequentievermenigvuldiging.

Klopt precies, je zwaai verdubbelt mee.

of verviervoudigt :p (frequentie maal 4)
kan me ergens wel inbeelden dat de modulatie dan een stuk mooier is.
toch eens proberen die ef80 :)

Heb hier apparaten over de vloer gehad met 2 * 100TH in de eindtrap met 3000V anodespanning. Oscilator met 'reactance-tube' (overeenkomstig de huidige varicaps) begon in de buurt van 8.25 Mhz, vervolgens *2, *3 en *2 om op 100Mhz uit te komen. 't is/was wel een heel gedoe om alles goed af te regelen.

dat betekend dus dat je een pll moet gebruik op 50mhz als je het signaal van de anode van de eerste buis haalt en op 100 mhz als je het signaal van de tweede buis haalt ?

of praat ik nu wartaal ?

Ooh ja vergeten. de eerste ef80 draait idd op 50mhz.
Begin is er.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Je zit goed met je redenering, maar aub wel de http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif gebruiken.

zojuist nog 2 qqe03/12's kunnen scoren.
als extra ook nog een deel ecc81/82/83/84/85 en de ef80/86/184 etc...
en de gebruikelijke pcl's
laat het experimenteren beginnen :p .
een PE1/100 zou dat nog iets doen op 3m?
volgens de datasheet is 60Mhz het maximum (en dan haal je een 130w).
miss met wat minder output dan?

anders zet ik die in als LF versterker. in de datasheet wordt 194w geclaimd.
dat is wel klasse B en 1kV op de anode. miss dat 150w rms meer haalbaar is.

Nou, die PE1/100 zou ik zuinig op zijn. Anders verkoop je hem maar aan mij. Heb hier ook nog wel ergens een paar qqe06/40's liggen of van die YL nogwat dingen (opgevoerde 06/40's; 150W dacht ik).

Zo dat is een mooie partij buizen. Heb nu de 2 ef80 achter elkaar staan werkt prima. Straks eens kijken of ik de varicaps en de hf uitgang in ga bouwen. Hij is nu al aardig stabiel en dat zonder pll.

is die PE1/100 dan zo zeldzaam?...
miss dat ik dan wel een se ampje daarmee bouw op een niet al te hoge spanning.

ik ga eerst zien dat er uit die qqe03/12 een mooi signaal komt. dan kan ik daarachter de qqe06/40 ofzo zetten. is er een gemakkelijke manie rom het vermogen te regelen? heb al eens iets gezien door middel van de spanning op het tweede rooster te regelen.

Hoeveel miliwatt kan je dan van de 2de ef80 verwachten.? heb al een aantal dingen geprobeerd zoals capacitief koppelen aan de power meter en inductief maar er komt heel erg weinig signaal af. De meter slaat niet uit. op de freqteller staat wel gewoon de ene buis op 50mhz en de andere buis op 100mhz te oscilleren.

je watt meter heeft ook een minimaal ingang wattage voor hij kan werken

Ja maar zal toch ongeveer 100 tot 200 mW nodig hebben om die qqe03/12 aan te sturen en die kan mijn swr meter wel aangeven

moeten die spoeltjes echt van verzilverd draad zijn?