je bent er bijna
sturing van de beide reais is goed , de anderekant rechtsteeks aan de voeding hangen
mosfet zit verkeerd deze zet je in de massa leiding naar de schakelkontacten van de realis.
- -----------mosfet -------- voeding relais 1
L------ voeding relais 2
de orange lijntjes in het relais moeten eruit en die moeten vanaf de spoelen van het relais rechtstreeks naar de Voeding +
relais zijn niet symetrisch aangesloten, wissel op een van de relais de + en - op de contacten NC en NO om
Op beide relais moet op NC en MO de zelfde spanning staan , anders gaat de motor al draaien voordat je gaat sturen
dat sturen L+R-om 2 datalijnen kost dat klopt.
met 1 lijn kan maar dan word het iets moelijker.
probeer eerst dit voor elkaar te krijgen dan gaan we verder.
je kan namelijk de relai's tegelijk sturen en op een relais de voeding ( + en -) omdraaien.
data lijn hoog is dan bv. links-om, data lijn laag is dan rechts-om , stoppen doe je dan met pwm.
[edit] later gezien dat relais gespeigeld zijn getekend, pas hier mee op, als je zo tekend mak je snel aansluit fouten, zal proberen zo even een goed plaatje naar je te sturen.
mail is onder weg, eerste plaatje weg kiepen, 2e mail is de goede
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Hier het plaatje van shiptronic:
Vraagje:
Eerst moest het oranje lijntje (die de schakelingen binnen het relais verbindt) wel aanwezig zijn, en nu moet dat weer niet.
Hoe zit dit?
Tevens: Het stukje van het relais met de 2 pootjes (heeft geheid een naam, maar ik weet niet welke) heeft nu een draadje lopen naar het USB bordje, maar ook een draadje naar de plus van de externe voeding.
Moeten die twee schakelingen niet gescheiden blijven?
groet,
Dave.
Het helft met de twee pootjes is de spoel.
In zekere zin zit die oranje verbinding er toch nog steeds? Alleen ga je nu direct naar de + van de batterij, samen met één van de contacten. Zo is het echter wat duidelijker, want de spoel heeft tenslotte eigenlijk niets te maken met het signaal op de contacten.
(Wat bedoel je trouwens met twee schakelingen? De twee relais òf de spoelen en de motor+schakelcontacten?)
De spoel hoeft alleen maar 5V te krijgen (en natuurlijk het signaal van het bordje). Het signaal op de contacten kan best wat anders zijn. Nu gebruik je 'toevallig' ook 5V voor de motor, maar stel nu dat dat 12V wordt. Dat zou niet zo gezond zijn voor de relaisspoel.
Vanuit dit schema kun je nu waarschijnlijk wel al redelijk inschatten welke 'rode' aansluitingen dan 12V zouden worden en welke 5V blijven, maar als die verbindingen in het relais getekend zijn wordt het al een stuk onoverzichtelijker.
(Daarbij komt nog dat we in schema's nooit verbindingen in of door onderdelen tekenen. Ook weer voor de overzichtelijkheid en duidelijkheid.)
Het spijt me maar ik snap het nog niet helemaal.
Je geeft aan dat de helft met 2 pootjes de speol is.
Op 1 van die pootjes zit een draad die naar het USB bord loopt (zeg naar uitgang 1)
Als ik nu via de PC een vinkje zet bij uitgang 1, dan komt er toch spanning te staan op uitgang 1?
Als er dan een spoel tussen de 2 pootjes zit, dan moet het andere pootje naar de min lopen... Lijkt mij tenminste logisch.
Anders krijg je toch de spanning van het USB bordje op het ene pootje en de spanning van de externe voeding op het andere pootje. Lijkt op 2x +.
Ik zie het waarschijnlijk verkeerd....
Met 2 schakelingen bedoel ik aan de ene kant de 2 pootjes en aan de andere kant de 3 pootjes.
1 schakeling via het USB bord, 1 schakeling via de externe voeding.
Is de tekening nu overigens wel goed?
Niet dat ik er vanavond mee ana de slag kan (5 december...), maar dan toch hopelijk wel morgen.
groet,
Dave.
Je denkwijze klopt wel aardig 
Alleen kunnen de dig. uitgangen geen spanning leveren. Dit zij nl. zgn open collector uitgangen, en die kunnen alleen maar 0V 'leveren'.
Kijk maar bij je eerste schakeling. Ook daarbij werd het relais tussen 5V en de uitgang geknoopt.
Met 2 schakelingen bedoel ik aan de ene kant de 2 pootjes en aan de andere kant de 3 pootjes.
1 schakeling via het USB bord, 1 schakeling via de externe voeding.
Gelukkig
Dan is m'n vorige post het antwoord.
De spoel hoeft alleen maar 5V te krijgen (en natuurlijk het signaal van het bordje). Het signaal op de contacten kan best wat anders zijn. Nu gebruik je 'toevallig' ook 5V voor de motor, maar stel nu dat dat 12V wordt. Dat zou niet zo gezond zijn voor de relaisspoel.
Oftewel; het zijn in principe wel gescheiden schakelingen, maar omdat beide delen hier op 5V werken mogen ze hier aan elkaar. (Beetje onzin om 2 dezelfde batterijen te gebruiken nietwaar?)
Ik begrijp hem!
Maar klopt de tekening nu?
En is die mosfet goed?
Er staat wel erg weinig info op die mosfet.....
groet,
Dave.
Die fet (IRF520) kan tot 100V aan en een stroom tot 9.2A. Me dunkt dat dat wel genoeg is om een legomotortje aan te sturen:)
Alleen is de gate threshold spanning*) wel een beetje aan de hoge kant, maar bij jouw lage belasting zal dat hopelijk nog wel gaan.
Je kunt die FET op dezelfde manier aansluiten als in mijn vorige paint-tekening (met de OptiMOS). Dus middelste poot naar de ompoolrelais, de rechte poot naar de - en de linkse naar de PWM uitgang. Het schema is verder goed.
Suc6!
*) Dit is de spanning (van de PWM) waarbij de FET gaat reageren, maar gelukkig verloopt dat geleidelijk.
Ik hoop er vanavond mee aan de slag te kunnen gaan.
Mijn vrouw had het plan opgevat om de kerstboom te gaan optuigen (nu al...)
Dus daar zal ik wel bij moeten helpen.
Beetje mazzel kan ik er onderuit (ik wil nu namelijk wel heel erg graag gaan testen!!!)
groet,
Dave.
Nou, da's een tegenvaller....
De kerstboom wordt gelukkig vrijdag pas opgetuigd, maar mijn verwachtingen qua electronica kwamen niet uit.
Ik heb de opstelling gemaakt met enkel een mosfet (en uiteraard het USB bordje, de externe voeding en de lego motor).
Ik heb de pootjes van de fet zo aangesloten zoals Henk B uitgelegd heeft (voor de zekerheid de datasheet erbij gepakt waar overigens, voor mij, veel te veel info in staat
) en alle draden aangesloten volgens het schema.
De motor begint direct te joelen, terwijl ik het USB bordje nog niet eens aangesloten heb (ik schrik me dus dood, want het is hier op zolder best stil).
Externe voeding losgekoppeld en het bordje aangesloten.
Externe voeding er weer in en direct begint de motor weer.
Een beetje trial & error geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat als ik de PWM meter groter laat zijn dan 0 (nul), dat de motor dan stil valt.
Tevens: als ik de PWM meter op 0 (nul) zet dan doet de motor het soms wel, soms niet.
Als ik dan mijn vinger op de mosfet houd (in het bijzonder pootje 1) dan begint de motor wel te draaien (soms op volle snelheid, soms zachter).
Ik heb geheid iets verkeerd gedaan, maar ik heb alles wel 10x keer gechecked.
Daarom hoop ik dat Henk B, shiptronic of iemand anders die dit topic interessant begint te vinden de symptonen herkent en ziet wat ik fout doe.
Morgen ben ik weer te bewonderen op het forum, nu moet ik toch weer naar moeders de vrouw.
Prettige nacht allen!
groet,
Dave.
Oeps, wat blijkt nu; de PWM uitgangen zijn óók open-collector uitgangen. En dan klopt het dus wat jij nu ziet.
De gate van de FET is namelijk zeer gevoelig en kan zelfs geactiveerd worden door elektrische velden in de lucht of lading van jouw vinger. Als je de PWM groter dan 0 instelt dan wordt die gate dus steeds eventjes naar 0V getrokken waardoor de FET uitblijft, inplaats van aan kan gaan.
Om het toch werkend te krijgen zul je even moeten smokkelen. Op het bordje zelf is namelijk wel een goed signaal te vinden. Dat kun je aftakken op de kruising R13, R15, R19 (voor PWM1).
In de beschrijving van het bordje kun je zien waar deze weerstanden zitten. Aan de onderkant van de print kun je zien welke poten van deze weerstanden met elkaar verbonden zijn. Daar kun je de draad naar de FET aan solderen.
Als het goed is gedraagt het zich dan wat beter:)
( http://www.designnotes.com/downloads/Manual_K8055_UK.pdf )
@henk B
is het voor de TS niet simpeler om een pull up/down weerstand te plaatsen aan de uitgang van de PWM
in plaats van op z'n mooie nieuwe bordje te rommelen?
Dan moet'ie waarschijnlijk eerst weer naar de winkel. (voor een hele weerstand, ze zien 'm al komen, net zoiets als een suikerklontje gaan kopen bij de AH
)
Bovendien zou de motor dan ook fullspeed gaan draaien als het bordje uit staat. Verder maakt hij nu ook meteen kennis met een push-pull output, het gaat er tenslotte niet om het motortje te laten draaien, maar om de elektronica 
Okee. Push-pull dus. Om de volgende vraag maar voor te zijn;
Tot dusver heb je dus te maken gehad met de open-collector uitgang. Dat was een uitgang die in feite een schakelaar naar de massa (0V) heeft. Om daar wat mee te doen moet de lamp, relais of whatever dus naar de + aangesloten worden.
Als we nu een weerstand tussen + en die uitgang zouden aansluiten, dan zal door die weerstand de uitgang naar de + 'getrokken' worden als de uitgang uit staat.
Bij de push-pull echter zit er nog een tweede schakelaar in de uitgang. En je raad het waarschijnlijk al; deze tweede schakelaar zit tussen de uitgang en de +. (Meestal wordt de + Vcc genoemd, ook in dit plaatje. En voor RESET kun je natuurlijk gewoon 'uitgang' lezen.)
Als deze uitgang hoog is, dan komt er daadwerkelijk 5V uit en als hij laag is 0V. In feite staat de uitgang dus altijd aan, en bepaal je (in dit geval met de PWM) nu alleen welke spanning eruit komt.
Dat is dus precies wat we nodig hebben om een FET aan te sturen. 5V eruit dan gaat'ie aan, 0V eruit en de FET is echt uit, dus ook als je de Gate aanraakt*.
*) Iets wat je overigens beter niet kunt doen, als je toevallig onder ladig staat omdat je net je wollen trui hebt uitgetrokken of zo, dan kun je zo vrij makkelijk FET en bordje naar de !@#$%^&* helpen!
[Bericht gewijzigd door Henk B op ]

Ik dacht dat ik er was en nu komt er weer een stukje voorbij waarvan ik weinig begrijp.
Ik kan uiteraard wel een draadje trekken van het kruispunt wat je benoemd, Henk, maar zoals shiptronic ook al aangeeft: ik "knoei" liever niet met het bordje.
En naar de winkel gaan voor 1 weerstandje: ik heb er geen moeite mee hoor; had het maar geen winkel moeten worden.
Okay, een open collector uitgang levert dus geen spanning, maar zorgt alleen voor een stroomkring.
Omdat er wel spanning nodig is om een PWM werkend te krijgen, hebben we een extra draadje nodig.
Dat begrijp ik.
Ik begrijp ook dat precies op het "beruchte" kruispunt een plek zit waar die spanning vandaag te halen is.
Omdat ik liever niet een klodder tin op het bordje laat vallen (ik ben een beginner, remember...) ga ik toch liever voor het extra weerstandje.
Eigenlijk ook omdat ik van de tekeningen die je erbij stuurt niet veel begrijp.
De eerste gaat nog wel (maar wat betekent "sink"?), maar de tweede is onduidelijker. Wat houdt Q1 en Q2 in?
Qua extra weerstand: Hoe groot, welke maat, welke kleuren en waaraan te bevestigen?
PS ik zal niet meer met mijn vingers aan de gate komen.... 
Okee, ook goed. Dan haal je er eentje van 10k.ohm, soort, maat, merk en nauwkeurigheid boeit verder niet, en die hang je tussen de pwm-uitgang en de +. Je zult zien dat de PWM dan opeens een stuk stabieler is. (Als het goed is zal hij wel omgekeerd werken, dus 0% = motor 100% en 100% = motor uit.)
Q1 en Q2 zijn FET's, net zoals de jouwe, maar dan véél kleiner en zitten op een chip. In dit geval op (of in) het processortje op jouw bordje. Voor het begrip kun je die fets simpelweg voorstellen als schakelaars, waarvan er altijd ééntje aanstaat, dus Q1 òf Q2.
Isink is de stroom die gaat lopen als Q1 (de open-collector uitgang dus) aan staat. Bij jouw digitale uitgangen is dat dus de stroom die door het relais loopt.
Isource is dan natuurlijk de stroom die loopt als de uitgang hoog is.
Henk,
Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik het eerst probeer met die weerstand er tussen.
Het lijkt me wat veiliger.
Helaas kan ik nu en waarschijnlijk morgen ook niet naar "de shop", dus dat zal zaterdag worden.
Ik moet ook niet alles direct willen he!
Bedankt voor je heldere uitleg!
groet,
Dave.
heb je geen sloop electronica waar je iets uit kunt halen?
10K is veel voorkomend en zit altijd we in een of ander apparaat.
mmm, is wel waar ja....
Tja, ik heb pas de zolder opgeruimd en daar zaten een paar antieke PC's tussen.
Die zijn dus weg (toch nog te vroeg weg gedaan)
Ik zal morgenavond eens zoeken.
Thanks voor de tip!
En anders heb je misschien nog wel zo'n lampje van de lego liggen. Die kun je ook als geimproviseerde weerstand gebruiken. (Of sloop er eentje uit de boom
)
Laat maar, het kan nog simpeler.
Aan de ditale ingangen zitten ook pullups. Je kunt dus volstaan met een draadje tussen de PWM uitgang en één van de digital inputs 
Jah, inderdaad. Heeft wel als voordeel dat 'iedereen' de draad kan blijven volgen
[Bericht gewijzigd door Henk B op ]
Goedemorgen!
Even zien. Een draadje van een digitale ingang naar de PWM uitgang zou dus volstaan.
Als ik de mosfet bekijk, dan zie ik 3 pootjes.
2 om het stroomschema rond te krijgen en 1 om de spanning te regelen (toch?)
Die voor de spanning verbind ik naar de PWM uitgang.
Komt er dan een extra draadje uit de PWM uitgang naar de digitale ingang?
Dus 2 draden aan elkaar knuppen in de PWM uitgang?
Edit: Ik vind het topic wel leerzaam hoor.
Als alles geslaagd is en ik heb tijd (en dat laatste is erg schaars helaas), dan kan ik misschien wel 1 & ander beschrijven voor dit forum.
[Bericht gewijzigd door Clit13 op ]
Waar je ze aan elkaar knoopt maakt in principe natuurlijk niet zo veel uit. Maar bij de PWM uitgang ligt inderdaad wel het meest voor de hand.
Volg het schema van het bordje maar eens, dan zul je ontdekken dat je een schakeling krijgt als in het 'Isink'-plaatje; schakelaar (nu in de vorm van een transistor) in de PWM-uitgang, twee weerstanden in de ingang die naar de +5V gaan, en natuurlijk de resulterende uitgangslijn.
Zoals jullie konden lezen moet ik vandaag de kerstboom optuigen.
Ik kom er dus helaas niet aan toe.
Morgen hoop ik ermee aan de slag te kunnen gaan; ik houd jullie uiteraard op de hoogte....
Prettige avond!
Helaas, het gaat nog niet zo als gepland.
Ik heb de schakeling zoals pasgeleden gemaakt, maar met een extra draadje van de PWM uitgang naar een digitale ingang (nummer 1 in dit geval).
Als ik het testprogramma opstart, dan zie ik dat digitale uitgang nummer 1 bezet is.
Ik sluit de externe voeding aan en de motor begint direct te lopen (PWM staat op nul en volgens Henk zou de motor ook moeten lopen als hij op nul zou staan).
Maar als ik de PWM schakelaar opvoer tot maximaal, dan gaat het motortje iets harder lopen.
In ieder geval hoorbaar harder.
Het verschil is nu dus dat de snelheid te regelen valt, maar niet tussen de wenselijke snelheden (van niets tot aan maximum).
Ik ben nog niet begonnen met het ompolen; daar wil ik pas mee beginnen als ik dit op orde heb.
@Henk B: als ik de onderkant van het bordje bekijk, dan kan ik het schema niet heel ver volgen.
Op een gegeven moment duikt de lijn in een chip en ik weet niet waar hij dan uit zou moeten komen.
PS. Mijn vrouw is nu boodschappen aan het doen, en ik ben stiekum hiermee bezig. Moet nu dus echt wat in huis gaan doen, anders valt het op.
Later!
Op 9 december 2006 10:22:35 schreef Clit13:
Helaas, het gaat nog niet zo als gepland.........
PS. Mijn vrouw is nu boodschappen aan het doen, en ik ben stiekum hiermee bezig. Moet nu dus echt wat in huis gaan doen, anders valt het op.
Later!
Ik kan je even niet verder helpen waarom dit niet werkt 
mischien toch de FET stuk?
maar je koem er altijd voor zorgen dat het lijkt of dat je het project voor haar maakt 
verzin eerst een nuttige functie, tja en dat het later iets andes is geworden? daar kon je niks aan doen, dat heet expirmenteren
lol!
Ach ja, zij heeft zelf geen hobby, dus ze begrijpt niet waarom ik op zolder met m'n kop boven een soldeerbout wil hangen.
Kan ik testen of de fet kapot is ("probeer hem uit, doet hij het niet, dan issie kapot" )?