Je kan niet zomaar linken naar Conrad. Welk type?
[nog heel even offtopic]
Onnodig quoten opzich gaat nog, kan gebeuren, maar jezelf quoten...
en dat dan twee/drie keer achter elkaar...
[/nog heel even offtopic]
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ja duidelijk zo. 5V is de nominale spanning maar het werkgebied ligt tussen 3.6 en 11.8V, geen probleem.
Nieko
Mooi dan hoef ik er ook geen weerstand tussen te proppen om van 6V naar 5V te gaan 
Ik dacht wel dat het zoiets was, alleen dan word er weer over de spoelspanning gesproken dan weer over de normanialespanning (ook nog in het duits pfff...)..
Lekker ingewikkeld als duits je slechtste vak op school is...
Ik verwacht (zonder batterijhouder er bij gerekend) dat we wel ergenst tegen de €40 - 45,- aan komen... Redelijk prijzig, ik ben benieuwd wat onze project leider er van zegt...
Maar dat zien we wel...
40 Euro lijkt me veels te veel voor dat kleine beetje electronica, kijk eens rond bij andere winkels (dus geen conrad) want deze zijn vaak goedkoper. Ik wil geen reclame maken maar ik bestel vaak bij elektronica-onderdelen.nl .. staat ook op deze site bij de shop's. Ze hebben niet veel keus, zoals die IC is niet te krijgen, maar heel veel andere dingen wel en vaak goedkoper als conrad. Conclusie, je moet gewoon even rondkijken volgens mij kan het veeel goedkoper.
Het resultaat lijkt goed trouwens, ik denk dat ik hem ook eens ga maken 
Nieko
T is voor school, we zullen zien wat ze er bij school van zeggen.. Als ik zelf de robot zou gaan bouwen dan zou ik het idd ook ergenst anders bestellen zoals bij dickbest...
Maar dan hebben we er wel meteen de hele zooi bij zoals plexiglas etc..
[Bericht gewijzigd door Nieko op ]
Nieko
Jaja, vandaag de bestelling eindelijk geplaast 
Ze hebben ons toestemming gegeven om het te maken 
Nou nog zo snel mogelijk de bestelling binnen krijgen 
EDIT,,
Graag reserveren wij de door u gewenste producten 20 dagen lang.
:(
EDIT 2,,
Hehe, zin verkeerd begrepen... Ze reserveren onze producten 20 dagen... Als dan de betaling niet binnen is dan is het over... Maja de betaling is al weg dus ik hoop volgende week spullen te hebben 
[Bericht gewijzigd door Nieko op ]
Nieko
*Kijk in de datasheets, kijk voornamenlijk naar de CE stroom en spanning*
*Update*
-Maandag 4 december-
Pff.. weer een dag techniek gehad... Flink gewerkt op mijn nieuwe breadboard
.. Helaas ging het niet goed, wat zullen we zeggen alles ging juist zoals het niet hoorde te gaan...
Het leek wel een connectie fout, maar daar moeten we denk ik donderdag maar achter komen... (donderdag gaan we alles rustig maken zodat we er zeker van zijn dat hij niet fout is gemaakt)... En nee ik kan niks thuis doen omdat ik de spullen niet thuis heb...
Wat ging er fout:
Het IC begon lichtjes te roken nadat er 1,5V op stond (rond pin 5 dacht ik). Lijkt wel alsof we te veel stroom vragen van die pin, of het licht er aan dat die condensator niet goed was...
Bovendien flipte een van de relais helemaal, met flipen bedoel ik dus dat hij flink op en neer/aan en uit ging wat niet helemaal de bedoeling is.. Na wat probeeren stopte hij er mee.. Maar dat van het IC zijn we nog niet uit..
*Plannen voor donderdag*
Ons plan is om eerst rustig het licht zoek gedeelte op te zetten en daar na pas de rest er aan, dan kunnen we zien of er iets fout is... Tevens gaan we bij een andere winkel in de buurt nog wat spullen halen... (2 condensators en 2 weerstandjes).
Geen artikel gevonden!
o wacht, de 2e keer doet hij het wel goed.
dat is wel een fototransistor he, in dat schema van hem staat een fotodiode
[Bericht gewijzigd door buzzer op ]
Nieko
Zo hehe, eindelijk weer internet 
Nou we zijn er vorige week achter gekomen dat het licht volgen/zoeken niet gaat werken... Het "anti-bots" gedeelte werkt ook niet echt, kort om het was weer een gok die in het water viel..
Nou was ons plan B als volgt:
2x de timer van deze site (deze werkt omdat ik hem zelf ook heb gemaakt), I.P.V. de led dus dat relais en wat bedraading en voila.
Nou hebben we vandaag al een test opstelling gemaakt, maar de schakeling blijkt allen te werken bij 12V en hij moet ook werken bij 6V, wat doen wij verkeerd?
Plan B hebben we ingezet omdat we nog te weinig uur hebben om het probleem van onze licht zoeker op te lossen..
Nieko
Jah, op een of andere misterieuze weize begon het IC ter hogte van Pin 5 te roken. Verkeerd verbonden kan, of het kan zijn dat onze condensatoren niet goed waren. Omdat we geen tijd meer hebben om een nieuw IC te bestellen moeten we iets anders doen.
Maar die timer werkt ook niet optimaal...
Nieko
Ik weet het niet, het kan ook gewoon een connectie fout zijn, of omdat de condensator bij ons niet goed werkte... In ieder geval, als je een lab-/regelbarevoeding hebt bou dan rustig de spanning van 0 naar de gewenste spanning op... Stel eventueel de stroom in naar het maximaale wat bijv. pin 5 mag hebben... Wij konden dit niet met onze bagger voeding van school... (als je hem op 18V zet (volgens meter bij de potmeter) dan komt er 12V uit volgens de voltmeter)...
Nieko
Jah, maar er was geen tijd meer om nog een nieuw IC te bestellen vandaag dat ik die niet nieuw heb...
Nieko
Oké het uiteindelijke schema dan maar hier:
Nu is er nog 1 probleempje bij dit schema... Als hij word geschakeld dan schakelen de relais wel maar schakeld er maar 1 relais uit... Is de oplossing gewoon een haffel diodes?
De voedings spanning komt namenlijk allemaal uit 1 bron..
Nieko
Naar mijn idee moet ik een diode achter R2 en achter R5 plaatsen.. Klopt dat? Wil iemand het AUB voor mij controleeren...
Weet je al of je de 74HC240 ook mag gebruiken?