Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 oktober 2006 15:53:24 schreef Fantomaz:
Physicly wounded...
Dat is net zo erg... Daar blijf je een leven lang complexen aan over houden...
Ik voel met je mee man...

Maar vanwaar al die draden.
Ik heb een groot inlevingsvermogen.
Kon je daar geen print voor bouwen?

nouja, hier kom ik wel overheen... ik kan de onderdelen hergebruiken en het idee later aslnog uitwerken. (positief bekeken: 2x bouwplezier en hopen dat het dan wel lukt)

nee, ik kan geen print etsen. ik denk dat het daarom ook zo'n zooi is geworden dit.

Op 14 oktober 2006 15:54:46 schreef JuuL:
Tja als je zo'n berg met draden hebt en het niet al te netjes hebt wil er nog wel eens eentje loslaten of kortsluiting maken.

en precies, ik weet dat er ergens een of meerdere verbindingen zitten die er niet moeten zijn, en er enkele niet zitten die er wel moeten zijn.

kijk:
iets als dit kom ik nog wel uit, het is ook spaghetie, maar overzichtelijke spaghetie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02371.JPG
(eigenlijk, het is de bovenkant van een IR decoder, die ook niet werkt, maar die ik ooit nog werkend zal krijgen)
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02372.JPG
dat is de onderkant ervan

zoiets kom ik nog wel uit. maar nu het domoticasysteem:

overzichtsfoto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02373.JPG

do I need to say more?
hmm, mischien een fototje van de print. dat is lastig want door de vele draadjes wil ie niet met de onderkant naar boven... dan maar vasthouden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC02374.JPG

je kunt het hierop eigenlijk nog niet eens zo goed zien, het meeste zit ergens onder, maar aan de ene zijkant, die knol draden bedoel ik. ergens daarin zit wat mis. die RC afstandsbediening die je ziet zit via een rijtje transistors ook aan de PIC,evenals een display, 3 temperatuursesors (i2c) en een klokchip. (de klokchip zit op de print zelf de rest zit met draden).

oja, de PIC16F877A zit onder die berg draad, aan de andere kant van de print.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 14 oktober 2006 16:12:03

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

OMG!
Dan is dit je les geweest om meer aandacht te geven aan korte draden en een goede layout http://gathering.tweakers.net/global/smileys/shutup.gif
Die grijze spagheti (eerste foto) draden willen ook heel vaak afknappen trouwens.

Lucky Luke

Golden Member

ze knappen ook te vaak en dat ben ik zat. dus bouw ik dit project (lichtbediening via radiografisch ab + stopcontacten (klikaanuit, maar dan van de hema), maar dan automatisch, met lichtsluisje voor afwezigheid/aanwezigheid (eigenlijk 2, zodat dat ding weet of ik (of iemand anders, of meerdere iemanden)) de kamer in, of uitloop/lopen //// voeding voor projecten //// aan/ uit zetten (geautomatiseerd op dezelfde manier als dat RC spul, maar nu via FET's) /// temperatuurmeting voeding (lm317 koelichaam voorzien van temperatuursesor)/// binnen en buitenthermometer ) nog eens in losse delen (losse voeding, losse domotica, losse laagspanningsdomotica, losse thermometers)

en uit die IRdecoder knappen ze ook wel eens maar dan kan ik er teminste nog gewoon bij... een heleboel draden opzij duwen die dan ook knappen is knap frustrerend...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ach ja....de klassieker: Met je voet op een omgekeerd IC gaan staan. Of nog erger: een soldeerbout. Een vriend van me heeft weken met 'Alecto' in spiegelbeeld op zijn voetzool rondgelopen (Zomer, garage, defecte versterker, zo gaat dat).

Ik had niet verwacht dat het mij nog zou gebeuren.. maar..
Mijn project heeft me ook een brandblaar aangesmeerd.
Project #onbekend
De PIC is blijven hangen (tijdens programmeren), daardoor is 1 rij iets te lang aangebleven (zouden die dingen dan toch tegen hun grenzen draaien??). De transistor heeft het overleefd.

op een 555 gaan staan met blote voeten.
loop nu te hinkelen
kreeg hem er nog wel uit gellukig

Henry S.

Moderator

Ben je nanobots aan het kweken? :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Broken in action laat ik gisteren een koelblok vallen om mijn laatste LCD met touchscreen grote barst in het touchscreen gedeelte :'(
Gelukkig deed het display gedeelte het nog wel dus heb ik het gebroken glas plaatje er maar afgehaald alleen toen kwam ik erachter dat er nu wel een kras op het display zit :'(
Gelukkig hab ik nog wat rommel bestend op SK.net dus een nieuw LCD met touchscreen is al onderweg :)

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Heb me de laatste jaren nooit serieus verwond met solderen. Zonet doe ik een paar stroopwafels in de magnetron (warme stroopwafels :9~), Wil ik ze eruithalen, verbrand ik m'n vingers aan de hete stroop. Meteen een blaar op m'n wijsvinger. :(

elmowww

Golden Member

Zal ik jullie eens een verhaaltje vertellen over mijn "goede oude tijd" (ongeveer 5...7 jaar geleden)?

In die tijd kwam casemodding en waterkoeling voor PC`s een beetje in de hobbysfeer (toen waren er nog geen kant en klare koelblokken en werden er zelgemaakte blokken koper gebruikt met ingefreesde/uitgeboorde kanaaltjes.

Ikzelf kon toen (en nog steeds niet goed) fresen, dus heb ik een dikke plak messing (5mm) genomen, en daar een spiraal van een koperen buisje opgesoldeerd. Met aquariumslangetjes aan een flesje met water icm een ruitensproeier pompje van een BMW gekoppeld.

Knopjes op het "dashboard" van mijn PII 233@266MHz om het pompje aan te zetten.

Een paar dagen in gebruik genomen, en toen een keer: ik zet mn computer aan, ben lekker bezig en op een gegeven moment denk ik: "Goh, wat is het lekker stil", binnen een seconde gevolgd door: "Shit, de pomp staat uit!".

Snel het pompje aangezet, en er komt ineens een gigantisch gesis uit mijn computerkast + stoom door de slangetjes.

Toen was helaas het systeem lek, en moest er weer wat nieuws verzonnen worden.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Shiptronic

Overleden

@elmoww, dat had ik van jouw niet verwacht, dacht doe je zoiets wel geautomatiseerd had met een PICje b.v. computer aan=pompje aan >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
elmowww

Golden Member

Toen was ik nog minder ervaren.

Tegenwoordig begin ik al niet meer aan dat soort klunsactiviteiten. ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Je bedoelt dat je tegenwoordig het pompje aanzet met een PIC? :P

elmowww

Golden Member

Ik bedoel dat ik geen moeite meer doe voor (nu) uitgenolken dingen als casemodding.

En ook dat ik geen halfbakken oplossingen meer maak.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Het was weer hard raak vandaag...
Eigenwijs als ik ben even snel onder spanning een Lasdoosje willen vervangen voor een sigarenkistje-met-opbouwWCD-met-RA.
De fase strak afgeknipt zodat ik niet tegen die blanke spanningsdragers aan zou komen.
Bij het met geweld verwijderen van de oude doos toch even de buitenkant hand tegen die afgeknipte ader aankomen he...
Schok->reflexmatig terugtrekken van de hand->Vol op mijn neus. Die gelukkig niet wilde bloeden, maar er verdacht dichtbij zat |:-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
chuckie

Honourable Member

Christus te paard Fantoom, wat ben iji link bezig zeg!
Een wcd op een sigarenkistje? Je hebt toch kinderen...
En dan nog onder spanning werken zonder de juiste handschoenen en rubbermat...?
Ik zou toch maar eens uitkijken, ik ben blij dat je geen blijvend letstel hierbij hebt opgelopen of erger anders moeten we straks hier een topic openen met killed in action.
Ik denk alleen niet dat we veel respons krijgen van slachtoffers:+

-edit- of bedoelde je nu een HAF doosje (botervlootje) noemen ze dat hier

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Nee het is niet een echt sigarenkistje Chuck. :-)
Het is een lasdoos waarop je een WCD met RA kunt klikken. Alles keurig NEN1010 en zo...

Ik kwam een WCD te kort in mijn Kelder waar ik mijn werkruimte ga bouwen nu ik mijn studeer/hobbyruimte moet afstaan aan Zoontje nummer 3 die in aantocht is ;-(/:-D
Ik had de lasdoos van de muur gehaald en zo'n bakje ertegenaan.
Ach-dat-gedoe-met-een-deel-van-de-woning-zonder-stroom-en-ik-weet-wat-ik-doe-en-zo...

Hadden we het enige maanden geleden niet eens over cognitieve dissonantie?

edit- of bedoelde je nu een HAF doosje (botervlootje) noemen ze dat hier

Inderdaad! Dat was hem!
Ik was de Nickname even kwijt. :-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 24 december 2006 22:15:27

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Eindlijk, ik mag er ook in!

ik was vanavond bezig met wat oude computertroep
Lag er zo'n verdomde 486 op de kop op de vloer, ik heb nou een Socket 2 in m'n voet :p

voelde niet lekker ;)

Op 24 december 2006 22:24:40 schreef fritsuitoosterstreek:
Eindlijk, ik mag er ook in!

ik was vanavond bezig met wat oude computertroep
Lag er zo'n verdomde 486 op de kop op de vloer, ik heb nou een Socket 2 in m'n voet :p

voelde niet lekker ;)

En? doet ie het nog???

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 7 november 2006 13:52:24 schreef riktw:
op een 555 gaan staan met blote voeten.
loop nu te hinkelen
kreeg hem er nog wel uit gellukig

Gelukkig zijn er nu ook RoHS complianten (de loodvrij versies) beschikbaar.
Die zijn gezonder.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 24 december 2006 22:24:40 schreef fritsuitoosterstreek:
ik was vanavond bezig met wat oude computertroep
Lag er zo'n verdomde 486 op de kop op de vloer, ik heb nou een Socket 2 in m'n voet :p

voelde niet lekker ;)

Wat dacht je? Koude voeten, ik trek eens een extra sock aan?

Anoniem

Op 26 november 2006 15:03:21 schreef alex278:
Heb me de laatste jaren nooit serieus verwond met solderen.

nee nee.......
maar als je dan aan het solderen bent en je schiet uit tegen hand en er komt een leuk zwart plekje op,
is dat gevaarlijk? want nu zit het al onder de bovenhuid :r

zolang het niet onder de voorhuid zit, voorzie ik weinig problemen

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Dit topic is gesloten