Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Beste mensen,
Ik en Aedolon leken het interresant om een ARM9 ontwikkelingsbord te ontwikkelen.
Aangezien de kosten voor zo'n bord, zeker voor de PCB nogal oplopen, leek het ons een goed plan een X aantal (minimum zal rond de 10 liggen) PCB's te bestellen.
Eerst maar eens wat specs:
- Cirrus Logic EP9302
- 200MHz ARM9
- 1/10/100 Ethernet
- 2x USB2.0 Host
- AC '97 geluidskaart (hier is een losse chip voor nodig, degene die het wil kan hem plaatsen)
- Kan Linux/Windows CE draaien
http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1066.html
- RAM 8-32MB (waarschijnlijk 32MB SDRAM)
- SD-card
- Voeding on-board
- Voldoende IO voor de gemiddelde COer (aantal 'normale' IO afhankelijk van gebruikte functies)
De prints zullen bij Eurocircuits besteld worden, de onderdelen bij Digikey.
Het bord zal verder vrij minimalistisch zijn. Geen rijen LEDs, geen LCD en geen drukknoppen (op reset na). Op deze manier houd je lekker veel IO over die je kan gebruiken voor datgeen wat Jij ermee wilt doen!
Het kan leuk zijn een paar IO's op te offeren voor USB / Ethernet connectors on-board, hierdoor zullen de kosten wel wat toenemen. Wat denken jullie hiervan?
Als er genoeg animo is zal het ontwikkelproces interactief verlopen, de schema's en layouts zullen hier verschijnen zodat we met zijn allen naar fouten kunnen speuren. Op deze manier hopen we te eindigen met een goede PCB (een prototype bestellen is geen optie, een enkele 4-laags PCB kost rond de 150 euro).
Bij een afname van 10 kits zal de prijs rond de 100 euro liggen. Voor dat geld heb je een PCB met soldermask en de benodigde onderdelen.
Wat denken jullie hiervan? Ik hoor het graag! Tips zijn welkom!
/Edit:
Bij nader inzien leek het ons een interresante toevoeging om er een FPGA bij te kunnen zetten. Hierdoor kan het aantal IO uitgebreid worden, en kan je bijvoorbeeld een monitor aansturen.
Het idee is om de mogelijkheid te bieden een FPGA + RAM voor de FPGA te plaaten. Als je kiest dit niet te doen kan je de IO's gewoon gebruiken door een aantal 0 Ohms weerstanden te plaatsen.
Het programmeren van de FPGA zal via de ARM gebeuren (dat is althans de bedoeling).
[Bericht gewijzigd door Berry op ]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Voor welke projecten is dergerlijke performance (ARM voor sequentiële zaken en FPGA voor parallele zaken, érg snelle combinatie) eigenlijk nodig.
Het eerste wat me dan te binnen schiet is een zelfbouwscoop; is er enige animo om een werkende voorbeeldcode van bijvoorbeeld een tweekanaals analoge scoop bij te leveren, op die manier koop je tegen een te doene prijs (moet je wel nog 2 A/D's bijkopen) een werkende scoop, dat zal lijkt me meer mensen aan te spreken.
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Het is voor het gemiddelde project wel wat overkill, maar je moet in je achterhoofd houden dat het een experimenteerbord is!
De FPGA hoeft niet geplaatst te worden. Jij geeft daar een goed voorbeeld van wat je met een compleet systeem zou kunnen doen.
De ARM enkel zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van een webserver. Een multimediaspeler is een andere mogelijkheid.
Sommige dingen zal je ook met een PIC kunnen doen, maar was het niet leuker om met Lego Technics te spelen in plaats van Duplo (NoFI)?
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Klinkt wel interessant. Ik speel zelf ook al met het idee om een serieus development board te gaan ontwikkelen, omdat ik er geen gevonden heb dat mij interesseert (ja, der is der een, maar dat kost iets te veel momenteel
)
Dacht aan een bordje met Xilinx FPGA en een ARM. USB programmer voor de FPGA en een JTAG voor de ARM. VGA buffer driver erop, AC97 codec, ethernet PHY (MAC doe je gewoon in FPGA), en alle IO's van de Proc verbinden aan de FPGA (eventueel er een paar los laten voor snelle debugging, en anders steek je gewoon een route-trough configuratie in de fpga)
Maar mischien dat ik even wacht met wat jullie op de proppen komen, heb dus *eventueel* wel interesse
De CS9302 is voornamelijk interresant voor embedded Linux toepassingen. Mocht je dit in je ontwerp willen meenemen, dan is je bord heel interresant. Ik ben alleen bang dat meeste mensen geen interresse in embedded Linux hebben of dit overkill vinden voor hun applicatie. De meeste mensen zullen namelijk in andere gevallen eerder uitwijken naar ARM7 vanwege de prijs.
Berry
stecj366:
Het wordt een Altera FPGA, de ontwikkelingstools (Quartus web edition) zijn beter dan die van Xilinx.
Het wordt waarschijnlijk een Cyclone II EP2C5Q208C8.
Geen programmer onboard, wel een JTAG connector, je kan zelf wel een JTAG maken mbv een FT245BM of deze kopen: http://www.amontec.com/jtagkey-tiny.shtml
Je kan ook gewoon programmeren via de ARM als je dat wenst.
Het probleem met zelf een development board te ontwikkelen is de hoge prijs voor een 4-layer PCB, dat maakt het bijna niet rendabel, als we met 10 zijn is de prijs al een stuk vriendelijker.
De AC '97 codec komt waarschijnlijk wel op het board, aangezien die pinnen deticated zijn op de ARM, je kan zelf beslissen of je hem erop zet of niet.
Ethernet komt er uiteraard op, maar de ARM zelf heeft al een MAC, hoeft nog enkel een PHY aan dus. Waar we ook nog aan dachten is om twee ETH poorten te plaatsen, dan kan je met een ethernetswitch-ic ook leuke dingen doen, al is het waarschijnlijk geen goed idee omdat het moeilijk is dit weg te laten als je het niet wil
(massas 0-ohm weerstanden)
Inderdaad de andere I/Os gaan gewoon langs de FPGA
Rhino:
Het prijsverschil is echt marginaal tussen de ARM7 en ARM9. En Embedded Linux is wel mooi, uiteraard kan je gewoon veel dingen met een PIC doen (Duplo dus) maar met deze combinatie kan je toch een stuk meer!
PS: Als iemand nog een reflow oven heeft... 
/Edit:
Prijsupdate (Digikey):
FPGA: 10.78 euro
ARM: 12.79 euro
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Nog iets, waarom wil je bij eurocircuits gaan bestellen?
Er zijn massa`s andere (goedkopere) printboeren in verweggistan die dit ook voor je kunnen maken.
Ik denk dat als je een IA wilt houden, het vooral om de prijs gaat...
Berry
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
dezelfde als degene die hier niet meer welkom is ?
Ik ben zeker geintresseerd. Heb op dit moment zelf een FPGA board onwikkeld met een AN2131 en een Spartan 3. Maar heb al gezien dat de AN2131 (8052 core+USB) te licht is.
Een ARM9 is mischien overkill, maar beter te veel power dan later achter komen dat je te weinig power hebt. En het prijsverschil met de ARM7 is inderdaad minimaal.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 22 januari 2007 13:30:01 schreef Berry:
Kunnen die ook 4 layers etsen tegen die prijs? Geven die ook een electrical check voor dat geld?
Vraag ze dat zelf maar, maar ik denk dat je meer aan een proto hebt dan aan een electrical test...
www.ledsee.com bijvoorbeeld, even contact leggen
stecj366
Op 22 januari 2007 12:07:00 schreef Berry:
stecj366:
Het wordt een Altera FPGA, de ontwikkelingstools (Quartus web edition) zijn beter dan die van Xilinx.
Weet je dat uit ervaring of van horen zeggen hier op forum? Ik werk nu al een heel jaar met xilinx en ik moet zeggen dat ik nog (bijna) niks van problemen heb gehad met het tool zelf. Een probleem heb ik gehad, met cygwin shell. Maar da's een ander verhaal. En een kleintje met tristate buffers in de EDK, maar dat is toch een totaal ander tool dan Quartus (Xilinx: ISE)
Maar het maakt niet echt zo uit of het nu xilinx of altera is. Als hij maar groot genoeg is 
Het probleem met zelf een development board te ontwikkelen is de hoge prijs voor een 4-layer PCB, dat maakt het bijna niet rendabel, als we met 10 zijn is de prijs al een stuk vriendelijker.
Mjah, mssh we ja, maar ik denk dat veel nog wel te doen is op een 2 layer pcb, mits goede routing...
Ik zie wel hoe het evolueert, tot ik schema's zie,... momenteel blijft het bij een "mischien" 
Ik kijk al langer uit naar een FPGA ontwikkelboard, dus de interesse is er, en de genoemde prijs is alleszins redelijk.
Overigens hoop ik dat het project redelijk vlot loopt.
Zo'n 10 jaar terug sprak ik een paar japanners, die ook met een FPGA-project bezig waren, op dit moment loopt de productie pas, hoop het board binnen enkele maanden te ontvangen. ( kost wel wat meer dan 100 euri )
Berry
Op 22 januari 2007 13:32:47 schreef Jeroen Boere:
[...]
dezelfde als degene die hier niet meer welkom is ?
Nee, zijn half zo autistische broertje.
Op 22 januari 2007 14:35:15 schreef elmowww:
[...]
Vraag ze dat zelf maar, maar ik denk dat je meer aan een proto hebt dan aan een electrical test...www.ledsee.com bijvoorbeeld, even contact leggen
Goede ervaring met Eurocircuits. LedSee zegt mij niets. Ik zal eens rondkijken.
Op 22 januari 2007 14:58:48 schreef stecj366:
[...]Weet je dat uit ervaring of van horen zeggen hier op forum? Ik werk nu al een heel jaar met xilinx en ik moet zeggen dat ik nog (bijna) niks van problemen heb gehad met het tool zelf. Een probleem heb ik gehad, met cygwin shell. Maar da's een ander verhaal. En een kleintje met tristate buffers in de EDK, maar dat is toch een totaal ander tool dan Quartus (Xilinx: ISE)
Maar het maakt niet echt zo uit of het nu xilinx of altera is. Als hij maar groot genoeg is
Vooral van horen zeggen. Het blijft natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur. Ik vind de Altera's er leuker uitzien.
Ik meende dat f_e's nieuwe boek van Quartus uitgaat. Leuke bijkomstigheid niet? 
Mjah, mssh we ja, maar ik denk dat veel nog wel te doen is op een 2 layer pcb, mits goede routing...
Ik zie wel hoe het evolueert, tot ik schema's zie,... momenteel blijft het bij een "mischien"
Begrijpelijk.
Op 22 januari 2007 13:45:26 schreef Lexy:
Een ARM9 is mischien overkill, maar beter te veel power dan later achter komen dat je te weinig power hebt. En het prijsverschil met de ARM7 is inderdaad minimaal.
Precies onze gedachte!
stecj366
Op 22 januari 2007 18:01:15 schreef Berry:
[...]
Vooral van horen zeggen. Het blijft natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur. Ik vind de Altera's er leuker uitzien.
Ik meende dat f_e's nieuwe boek van Quartus uitgaat. Leuke bijkomstigheid niet?
Mja... Zou het niet interessanter zijn om je te baseren op eigen ervaring dan op de persoonlijke voorkeur van iemand anders? (NoFI) Het is inderdaad leuk dat z'n boek deels over de altera familie gaat, en dat hij quartus ook beschrijft. En ja, de schematic capture is tof... als je dervan houdt.
Nu, ook al zit er een altera op, ben ik nog wel eventueel geinteresseerd.
Mischien kan je ook een PS2 connector erop zetten, en een MAX232+seriele connector. En de I2C bus naar buiten brengen.
Succes nog!
Berry
Voorlopige prijsopgave:
[Procuct] [Digikey nummer] [< 25] [25-50]
ARM RAM 557-1063-1-ND 7.69 5.6652 (32MB)
FPGA RAM 557-1105-1-ND 4.25 2.93360 (8MB)
ARM EP9302 598-1253-ND 12.79 11.938
ETH PSY 576-1511-5-ND 3.09 2.46960
256MB nandf 557-1201-1-ND 9.45 7.3588
SD card hold WM23957CT-ND 4.03 3.10320
Cyclone II 8K 544-1671-ND 15.74 15.74
1.8V voeding LM3670MF-1.8CT-ND 2.96 2.36
3.3v voeding LM2671M-3.3-ND 2.63 2.50 (waarschijnlijk te weinig "juice")
1.2v voeding LM3671TL-1.2CT-ND 3.69 2.93
spoelen en C's +/-5 +/-5
RTC ISL1208IB8Z-ND 2.19 1.6228
crystal arm XC692CT-ND 0.57 0.471
USB filter 2x 497-3086-1-ND 2x0.61 2x0.491
USB 2 con WM17130-ND 1.09 0.967
batt RTC houd 3001K-ND 0.41 0.362
RJ con 380-1086-ND 3.37 3.1628
compoort ic 296-19807-1-ND 1.16 0.93040
SUBD-9 PCB 182-709FE-ND 1.47 0.976
Brownout nog uit te zoeken
Totaal 77.8+5 68.5+5
Incl btw compleet +-98.5 87.5
Incl btw zonder flash +-87 +-78
incl btw zonder FPGA RAM, flash, FPGA +-65 +-58
uiteraard nog pcb (7 euro ps voor 25), spoeletjes, Ctjes, en hier en daar wat weerstanden.
Let wel: Als er minder dan 10 animo is (animo, dus geen verplichtingen!) beginnen we niet aan het ontwerp. Het is dan gewoon niet rendabel.
Ik heb hier waarschijnlijk ook wel interesse in alleen heb ik niet het materiaal of de ervaring om zulke PQFP ic's te solderen vrees ik.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
kijk eens naar LM2651` voor de voeding
die 600ma dinges zijn niet straf genoeg voor die cyclone....
ik gebruik die lm2651 in combinaite met cyclones.
ik koop de ADJ versie en stel de core spanning in met 2 weerstanden. tis goedkoper dan door het volume
voor de RTc : pcf8583 in combinatie met een 1 farad supercap.
serial : max3232 niet wel genoeg ?
welke usb controller ? zelfs als je die in de altera propt heb je nog altijd een usb phy nodig .... ( UTMI interface ) die usb poorten zijn hosts in die cirrus.
het war eleuk dat bord ook als usb device aan je pc te kunnen hangen ( of zijn de poorten schakelbaar ? )
ST heeft ook ARM processoren met alles direct aan boord. Flasgh, ram . gans de reutemeteut
voorzie je ook flash op het bord ? telkens downloaden is niet handig ....
ook een compactflash interface ware handig ... ( is eigenlijk een IDE poort. )
gewoon connectortje op het bord waar je dan een compactflash kaart kan in prikken.
laat ook de fpga toegankelijk via de jtag poort ....
en zet daar een config device op..
der is niks moeilijker om te debuggen.. waar zit de fout ? .. in de download of in de code ...
+ je verliest de mogelijkheid om de interne altera debugger te lopen
en als je met de altera alleen wilt spelen zit je vast ...
JTAG erop , MCON jumpertjes zetten .een EP1 config device in so8 op het bord ...
je kan dan beide config mogelijkheden gebruiken.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Berry
Goede ideeën f_e!
Zal dat chipje eens onder de loep nemen.
Een supercap is helaas wel vrij prijzig...
Ook het voedings IC is prijzig! 10.5 euro. Heb je een Digikey nummer?
MAX3232 leek mij op zich voldoende, dan missen we de handshake (jammer bij een bulk dump).
USB slave maakt het allemaal weer een paar euro duurder. Hier en daar moeten we kosten drukken om het aantrekkelijk te houden.
Voor connectie PC->board kan je ethernet gebruiken.
We kunnen eventueel wel een plekje voor USB slave vrijhouden, dan kunnen mensen die het leuk vinden zo'n ding plaatsen.
Flash: 256 megabyte (voor de ARM)
Geen CF maar de ARM bied een SD kaart interface.
Nogmaals, goede ideeën!
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
"misschien" heb ik ook wel interesse.
Opmerking van Zoeloelip bracht me ook wel aan het denken... zijn alle packages met de hand soldeerbaar?
Berry
Ja, het is zeker allemaal met de hand te doen. Soldermask is aanwezig, dus gewoon plaatsen en blazen met een luchtbout (je zou misschien met een ijzer en litze kunnen werken, maar of dat een succes is bij deze grote IC's durf ik niet te zeggen).
Het is natuurlijk handiger met een oventje.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Wanneer wil je het weten? Ik wil er eigenlijk ook wel een hebben, maar ik ben momenteel met nog een heleboel andere dingen bezig. Die ik eerst af moet maken.
Ik zit eigenlijk een beetje met de vraag: wel doen? niet doen? Een beetje bedenktijd kan ik wel gebruiken.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 22 januari 2007 20:59:27 schreef Berry:
Goede ideeën f_e!Zal dat chipje eens onder de loep nemen.
Een supercap is helaas wel vrij prijzig...
Ook het voedings IC is prijzig! 10.5 euro. Heb je een Digikey nummer?MAX3232 leek mij op zich voldoende, dan missen we de handshake (jammer bij een bulk dump).
USB slave maakt het allemaal weer een paar euro duurder. Hier en daar moeten we kosten drukken om het aantrekkelijk te houden.
Voor connectie PC->board kan je ethernet gebruiken.
We kunnen eventueel wel een plekje voor USB slave vrijhouden, dan kunnen mensen die het leuk vinden zo'n ding plaatsen.Flash: 256 megabyte (voor de ARM)
Geen CF maar de ARM bied een SD kaart interface.
Nogmaals, goede ideeën!
LM2651MTC-ADJ-ND 2$12 cent per stuk ....
supercap is 8 dollar. maar ik zie dat die cirrus een RTc heeft ...
max3232 kan je perfect handshake mee doen.
rtx - tdx en cts rts. dtr en dsr heb je NIET nodig !
DTR en DTS worden gebruikt op apparaat niveau. ( data terminal reasdy en data set ready )
CTS en RTs worden gebruikt op transport nieveau. < - deze moet je hebben ( clear to send en ready to send )
FTdi 245BM erop plakken. je bent niet verplicht die te installeren. maar tkan wel. en die BM is piepklein en heeft geen kristal nog niks nodig. of een CP2101 of FTDI232 op een van de seriele poorten ( als die arm dat heeft tenminste.... )
ethernet gebruiken..... dat vereist dat je weer al een ethernet stack en dergelijke hebt en een operating systeem ....
free_electron
Silicon Member
Op 22 januari 2007 21:13:22 schreef Berry:
Ja, het is zeker allemaal met de hand te doen. Soldermask is aanwezig, dus gewoon plaatsen en blazen met een luchtbout (je zou misschien met een ijzer en litze kunnen werken, maar of dat een succes is bij deze grote IC's durf ik niet te zeggen).
Het is natuurlijk handiger met een oventje.
tqfp208 is niks. ik heb vorige week nog tqfp240 ( ook een altera . cyclone 1 ) gesoldeer met de hand zonder speciale apparatuur. gewoon een bout met fijne punt en fijn tin ( 0.3mm tin van kester ) ik gebruik een MT605 punt in een weller station. niks moeilijk aan. en zeker niet met soldermask.
beetje flux op het bord ( van die tacky flux uit de injectiespuit ) chippy erin , overhoeks vastzetten . en als ie goed staat , elke poot effe aantikken en om de 2 a 4 poten een heel klein beetje tin toevoegen.
alleen niet teveel koffie drinken en/of bibberen