Beste Elektrofreaks,
Ik wil dit versterkertje gaan bouwen:
http://sound.westhost.com/project03.htm
Die is bedoeld voor 35V. Kan ik hem ook op 44V aansluiten zonder dat ik iets opblaas? Of moet ik wat aan de schakeling Veranderen?
Groetjes,
Pascal
Deze schakeling hang al tussen +35V en -35V = 70VDC, wil je nu daar nog meer spanning op zetten +44V en -44V = 88VDC !
Hou er rekening mee, meer spanning, meer vermogen, meer warmte.
Denk dat er op zich niets op tegen zou zijn om de spanning iets te verhogen, maar hou wel rekening met de maximalen uit de datasheet van de losse onderdelen.
Voorstel zou kunnen zijn om de spanning eens langzaam op te voeren van 70VDC naar 88VDC, en dan......meten is weten!
Waarom wil jij er 88VDC op zetten?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Toch even oppassen, de bc559's kunnen niet tegen dergelijke spanningen, en kunnen bezwijken. Vervangen door een vergelijkbaar type met meer spanningsbereik.
Op 27 januari 2007 15:32:12 schreef (Z)weetvoetje:
Toch even oppassen, de bc559's kunnen niet tegen dergelijke spanningen, en kunnen bezwijken. Vervangen door een vergelijkbaar type met meer spanningsbereik.
Daarom gaf ik al aan dat je wel even een datasheetje of wat moet checken voordat je zoiets gaat doen 
Denk zelf dat je best wel een spanningsregelaar 78/79xx voor 5A al een heel eind komt.
De spanning is 70V en de watjes zijn 60W, dus pieken van 5A bij 70V zal wel niet zo snel gebeuren. (P = U x I => 70 x 5 = 350W)
Voordeel tevens is ook dat je onder een evt. rimpel uit gaat komen (brom).
Kan prima hoor, staat zelf iets over in de tekst. tot 45 volt DC werkt dit prima, zo werkt de 100 watter uit de electuur ook. is eigenlijk het zelfde schema.
Kan ik dan voor die BC559: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/155128-d…
een BC557C=BC560: http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/154970-…
Gebruiken?
Groetjes,
Pascal
Op 27 januari 2007 15:18:19 schreef Pascal4:
Beste Elektrofreaks,Ik wil dit versterkertje gaan bouwen:
http://sound.westhost.com/project03.htm
Die is bedoeld voor 35V. Kan ik hem ook op 44V aansluiten zonder dat ik iets opblaas? Of moet ik wat aan de schakeling Veranderen?
Groetjes,
Pascal
Ten eerste moet je eens het hele artikel lezen, ten tweede is je 44V een nullastspanning.
Op 27 januari 2007 16:36:32 schreef Pascal4:
Kan ik dan voor die BC559: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/155128-d…
een BC557C=BC560: http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/154970-…
Gebruiken?Groetjes,
Pascal
B types nemen.
Op 27 januari 2007 16:36:32 schreef Pascal4:
Kan ik dan voor die BC559:
een BC557C=BC560:
Gebruiken?Groetjes,
Pascal
Beter nog een BC556B nemen, die hebben een hogere Vce.
Voor de NPN types wordt dat dan een BC546B.
De voedingsspanning kun je niet ongestraft hoger nemen, dan moet je ook wat weerstandswaarden aanpassen hier en daar.
Trafo afwikkelen of een andere nemen.
Oh dan weten we ook weer wat een nullastspanning is. En dan moet ik toch voor een andere trafo zoeken want kan die namelijk niet afrollen het is een blok: Die uit mijn kapotte Akai AA-V205L kwam:
En heeft meerdere uitgangsspanningen.
Groetjes,
Pascal
Waarom, je mag tot 45V gaan, en je 44V zakt nog een paar volt in.
@KT88: Het mag zonder aanpassingen, met verhoogde biasstroom, wat opzich geen probleem hoeft te zijn bij een goede koeling.
Dan gebruik ik gewoon die blok. Ik heb hem gemeten na afvlakking en het is 42-43Volt.
Groetjes,
Pascal
Op 27 januari 2007 18:23:56 schreef Henry S.:
Waarom, je mag tot 45V gaan, en je 44V zakt nog een paar volt in.@KT88: Het mag zonder aanpassingen, met verhoogde biasstroom, wat opzich geen probleem hoeft te zijn bij een goede koeling.
Voornaamste oorzaak:
Omdat de MJE2955 en 3055 een Vce-max van 70V hebben.
Bij volle uitsturing kan er dus meer dan dat over de CE overgang komen te staan, en wel de beide rails opgeteld.
In dit geval dus bijna 90V.
De voorschakel R van 2k2 aan de ingang bij de zener moet groter worden genomen.
Doordat de ingangstrap wordt begrensd op 15V positief, zal de eindtrap niet geheel kunnen worden uitgestuurd zonder vervorming (stroomclipping).
Het bootstrapcircuit moet dus ook aangepast worden.
De weerstanden voor het afvoeren van de basislading van de eindtorren moeten kleiner worden genomen, waarbij de driver schakeling ook moet worden aangepast.
Dat houdt dus in vergroting van de 560 ohm aan de ingangs LTP. Dat circuit moet dus ook aangepast.
De drivers moeten nu worden uitgezocht op hoge Hfe, of er moet een predriver tussen.
Tenslotte moet de tegenkoppeling aangepast worden, en dus de waarden rond de ingangstrap ook.
Op 27 januari 2007 18:41:55 schreef KT88:
[...]
Omdat de MJE2955 en 3055 een Vce-max van 70V hebben.
Grmmmbblll, je hebt gelijk, die MJE's wijken af van de 2N's... Die gaan swingend uit hun dak...
Dat is de oplossing lijkt mij.
@Pascal4: Heb je de transistors van die AKAI versterker nog? Die moeten ook voldoen.
ja die heb ik nog dit zijn ze wel van 2 Akai versterkers en ik weet niet meer wat bij welke versterker heeft gehoord:
2x B1185
3x D1762
1x D1273
1x D1275
Groetjes,
Pascal
2SB1185 (PNP) en 2SD1762 (NPN) horen bij elkaar, maar dat zijn drivertjes (Pc = 25W).
Kun je dus niet als eindtorren gebruiken.
De andere twee torren zijn NPN.
Ik heb nog een ringkern liggen van 23V 12A. Na gelijkrichting en afvlakking zal het ook wel rond de 35V zijn. Dan gebruik ik die blok van 43V niet meer. En dan hoef ik ook geen component wijzigingen te doen.
Dan bouw ik de schakeling gewoon origineel op met mijn ringkern van 23V:
Groetjes,
Pascal.
Ah, de tweede versie. Beter.
23V * 1.41 is ruim 32V, dat gaat dus prima.
Gezien je meestal ver onder het maximum draait, zal die spanning redelijk rond de 32 V blijven hangen, zeker als je 2 x 10.000 uF ofzo pakt voor de afvlakking.
Vervang die bias-pot even door een vaste weerstand bovenin van 3k3, onderin een potje van 5k.
Als dan de loper loslaat, wordt de BC549 geheel opengestuurd en loopt de ruststroom terug naar nul.
Succes!
@KT88
Wat je me daar zegt snap ik niet helemaal:
Hoe bedoel je dit precies.
Vervang die pot even door een vaste weerstand bovenin van 3k3, onderin een potje van 5k.
Als dan de loper loslaat, wordt de BC549 geheel opengestuurd en loopt de ruststroom terug naar nul.
Groetjes,
Pascal
Die 20 k pot eruit, van basis BD139 3k3 naar basis van BC549, van basis BC549 potje van 5k naar basis BD140.
Bij gebrekkig contact van de loper van die pot, wordt BC549 geheel opengestuurd, Vce wordt dus minimaal, biasstroom neemt af naar nul.
Is veiliger dan een enkele pot zoals die in het schema staat.