zie sig...... ik wilde niet vastroesten in die oude zooi.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Ik doe ee ( elektriciteit-elektronica) en we zitten met 15 in de klas en dat noem ik niet uitsterven!!! EM ( elektro-mechanica) zitten met 8 in de klas.
MGP
LDmicro user.
Op 5 februari 2007 20:02:38 schreef Dominic:
[...]Mensen zoals jij zouden ze meer in het onderwijs moeten hebben om lesboeken samen te stellen of te onderwijzen.
................
Leerkrachten moeten zich aan de regels houden, ze doen wat politiekers en in mindere mate de directie, beslissen.
Eén die uit het bedrijfsleven komt weet nog wat randverhalen te vertellen maar méér mag niet!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
daar zit net het grote knelpunt. tzijn zij die er de ballen van snappen die gaan zeggen wat er op het programma moet komen.
die ouwe knakkers in die onderwijscommisies kennen het verschil niet tussen een moderne transistor en een strontvlieg. ( ze zijn alle twee zwart en ongeveer evengroot, alleen die strontvlieg heeft 3 extra poten... alhoewel met die powermossen in sot23-6 is da ook geen waar meer )
hmm bij mijn huidige baan heb ik toch met onderwijs te maken...
Ik ontwerp elektronica voor motorvoertuigen electronica. En als je ziet wat die gasten moeten leren scheelt dat niet zo heel veel van elektro op mbo niveau.....
En zo blijf ik zelf ook beter bij.
Maar het gekke is dat het bedrijf waar ik werk dus O.A. bepaald wat er in onderwijs voor motorvoertuigen komt in NL. Uiteindelijk heeft een rijksinstelling nog het laatste woord, maar we werken er goed mee samen. Dat zouden ze voor elektro ook eens mogen doen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Op 5 februari 2007 19:08:46 schreef diode:
[...]Is dat bij hoogeveen over de grens of meer in de buurt van maastricht?
En om wat voor banen gaat het, over "kabeltrekkers" of banen die "printplaat" gerelateerd zijn?
eerder Maastricht of Arnhem.
en nee, kabeltrekkers hebben ze hier ook wel, dat is wel iets waar een werkloze in tijd van een half jaartje op kan worden omgeschoold. Het gaat juist om de ontwerpers/ontwikkelaars, zo naar het motto: 'Dat willen we gaan maken, maar we weten niet hoe.' Dus als ontwikkelaar ga je er over nadenken hoe je dat pakket eisen in een printplaat gaat omzetten.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
diode
Mocht je ook wat verder willen reizen, zou je eventueel bij ons kunnen solliciteren (afhankelijk van wat je kunt/niet kunt)
diode
Op dit moment studeer ik nog in Leeuwarden, na mijn studie overweeg ik om in Duitsland te gaan wonen en werken.
Ik ben me nu aan het orienteren omtrent het hoe en wat.
Hebben jullie ook afstudeer stages?
diode
HBontekoe
iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...
back to topic..
ik wil ook ff.. ik kijk nu naar mijn eigen school MBO elektrotechniek Nijmegen.
wij als klas hebben allemaal het idee dat onderwijs slecht is op onze school in elk geval, aan de hand daarvan enquete gehouden over hele elektrotechniek afdeling en 80% stemde hiermee in.
ik zit nu in het laatste jaar en heb het idee dat de stage's nog het meeste doen voor je studie.. een stuk zelfontwikkeling.
het ergste is nog dat ik het gevoel heb dat ik niks geleerd heb op school dus gewoon 4jaar @%^%^$$#^##$ gedingest om een diploma te halen waar ik niks mee kan.
dus echt relevant is het onderwijs niet je kan beter een beetje aanprutsen onder een klein TLetje op zolder met moeder de vrouw beneden met haar breiwerkje.. tenminste zo zie ik het..
maarja nu orrienteren wat we hierna gaan doen..
iemand suggesties.. ik wil in de richting van motorvoertuigen elektronica of vliegtuig elektronica..
en dan niet de hele !@#%$@#$ dag kabeltjes trekken.. maar wel iets intiligenters
diode
Op 7 februari 2007 17:23:14 schreef TheDuke:
Ik zit nu in het laatste jaar en heb het idee dat de stage's nog het meeste doen voor je studie.. een stuk zelfontwikkeling.
het ergste is nog dat ik het gevoel heb dat ik niks geleerd heb op school dus gewoon 4jaar @%^%^$$#^##$ gedingest om een diploma te halen waar ik niks mee kan.
Dit gevoel heb ik ook, mijn MBO opleiding duurde 4 jaar waarvan in totaal 1 jaar stage.
De eerste 2 "pruts" stages heb ik weinig geleerd.
Tijdens de andere 2 stages heb ik meer geleerd dan op school.
Alleen in de eerste klas heb ik wat geleerd, ik was toen nog niet bekent met elektronica en de wet van Ohm.
Dit is bij ons in het eerste jaar behandelt, maar in die 2 jaar daarna heb ik weinig bijgeleerd.
Nu doe ik een HBO opleiding en ik moet zeggen dat je hier veel meer leert, nu gaat het soms zo snel dat ik behoorlijk mijn best moet doen om het te volgen, een hele hoop mensen in mijn klas trouwens.
We krijgen nu ook intressante projecten waarbij we een hoop leren, dat was op het MBO ook wel anders.
[...]
maarja nu orrienteren wat we hierna gaan doen..
iemand suggesties.. ik wil in de richting van motorvoertuigen elektronica of vliegtuig elektronica..
en dan niet de hele !@#%$@#$ dag kabeltjes trekken.. maar wel iets intiligenters
NEEM AUB EVEN CONTACT MET MIJ OP!!
sorry voor het schreeuwen, maar ik DENK dat ik je wel enigzins op weg kan helpen......
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
2 dingen;
1) Wie het kleine niet eert...
2) Intelleehhh Hoe spel je dat? 
Maar ik begrijp je wel, Duke...
Je doet niet voor niets een opleiding. Daar wil je ook wat mee doen.
Mijn zwager zit bij Diode op school, volgens mij (NHL Bootjes bouwen en zo.
Mooie foto's op de site gezien!!)
En hoewel hij wel eerst door de hele stapel Karneau en kirchoff moest worstelen en de nodige websites moest maken, kwam hij na een jaar of 2 op het punt waarbij ze meerdere disciplines bijelkaar brachten voor het maken van een gezamelijk project.
De een de programmering, de ander de aansturing een derde weer wat anders... Etc Etc.
Op zo'n moment durf ik te zeggen dat ik jalours ben op wat ze hebben gedaan.
Koppen bijelkaar brengen om resultaten te boeken!
Hoewel ik het grotendeels met Free-E's eerste argument eens was, moet ik wel zeggen dat dit deel van de opleiding wel goed uit de verf komt. NL het combineren van al die kennis.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 7 februari 2007 17:37:43 schreef High met Henk:
NEEM AUB EVEN CONTACT MET MIJ OP!!
sorry voor het schreeuwen, maar ik DENK dat ik je wel enigzins op weg kan helpen......
Had ik laatst niet een topic over werk vinden via CO
?
Koppies bij elkaar brengen.
Heerlijk dat Internet! 
Ik heb vandaag bij mn neef eens zijn boeken doorgebladerd. Was wel benieuwd wat voor lesstof ze hebben.
Schrok er eerlijk gezegd een beetje van. Bijv. van alle boeken is er maar 18 pagina's aandacht besteed aan microcontrollers met het grootste deel plaatjes. De micro controllers die besproken worden zijn de ST6xxx serie van Thomson en de PIC16C662.
Naar mijn idee toch wel zwaar verouderde rommel. Hij is zelf al 2 jaar bezig met microcontrollers.
Dat je boeken niet volledig up to date kan houden snap ik, maar waarom leer je die lui niet werken met iets moderner spul dan brol van bijna 10 jaar oud ?
Daarbij komt dat ze ook niet leren werken met die dingen in de praktijk. Wat ze doen is uit het boek, meer niet.
Op 7 februari 2007 23:03:22 schreef Fantomaz:
[...]Had ik laatst niet een topic over werk vinden via CO
?
Koppies bij elkaar brengen.
Heerlijk dat Internet!
hmm kan zijn, maar special motorvoertuigen en elektronica kan ik hem wel HEEL leuk mee helpen....
hmm blijkbaar is zijn interesse in motorvoertuigen al een end weggezakt... OF hij zit nu ineens heel hard te studeren, omdat hij de afgl. schoolperiode alleen maar DACHT dat hij niets hoefde te leren...
jammer ik werk bij 1 van de toonaangevende bedrijven in motorvoertuigen elektronica en had hem best wel keertje wat kunnen laten zien hier binnen het bedrijf....
Ik studeer nu ook electronica(-ICT) in Gent. Maar vind ook dat het veel te theoretisch is en weinig praktisch.
Ik zit nog maar in mijn 2e jaar maar er werd nog niet eens een weerstand of condensator getoond.
(Niet dat ik niet weet hoe ze eruit zien
)
Er zijn dus effectief mensen die nog niet eens weten hoe je de meest voorkomende kan herkennen.
We zitten trouwen met ongeveer 9 man, tegenover de andere richtingen is dit erg weinig!
Er was in het eerste jaar wel een grote begingroep, maar velen zijn afgevallen door het vak electriciteit in het eerste jaar, dat eigenlijk een opeenstapeling is van bewijzen.
[Bericht gewijzigd door joskedezeezwaluw op ]
Ganzz
-
Ach, wat zal ik zeggen, met een 4 jarige 5 dagen in de week les school en rond de 6 uur theorie in de week... Als ik dat wist dan was ik havo gaan doen, maar ja. Ik heb wel van plan HBO te gaan doen maar ik denk dat dat toch erg gaat tegenvallen, nu hoef ik helemaal niets te doen, 1 uur in de week wiskunde, geen engels e.d. en zometeen weer fulltime school. Ik heb nog 4 blokken van 10 weken, en dan een half jaar stage. En dan maar na het HBO. Bij leren nu programmeren van EEprom's (ja met zo'n venstertje) in Realizer. Wat een ruk programma van de oorlog. En dan heb ik nog niet eens over het leersysteem PGO gehad. Gelukkig zijn wij daar nu van af het is CGO geworden.....
Ik hobbie thuis gewoon wel verder, en ik ben nog op zoek naar een leuke begeleide cursus, die iets verder gaat als de basis kennis, ik kan in mijn eentje minder goed leren. Ik zit liever gewoon in de klas.
Conclusie MBO steld geen RUK meer voor tegenwoordig, als ik later een bedrijf oid begin, en het onderwijs bijft zo, neem ik geen MBOérs aan. 90% kan niet solderen, of wat dacht je van een voorschakel weerstand even bereken. Moet eerst het hele boek er weer bij gehaald worden. Hoe was het ook al weer,I=uXr ofzo.... Ik kan het kun niet helemaal kwalijk nemen, maar omdat ik meer weet dan de gemiddelde leerling in de klas krijg ik steeds te horen van: Jij doet thuis ook aan elektronica e.d. Nou ja, zij kunnen dat toch ook doen. We zitten nu met zijn 4en in de klas, en die zijn ten minste ook een beetje gemotiveerd.
Maar ik ben de enige in het 3e jaar hier die thuis soldeerbout hebben en daar ook actief mee bezig zijn.
Ik zoek ook nog een eindejaars stage waar wat te leren valt. Stage vergoeding is niet echt belangrijk. Ik heb geen zin om 20 weken productie werkt te doen.
Pff, in mijn pauze toch even een lap tekst getypt maar dit is hoe IK er over denk.
Ik heb ook al wel eens eerder een topic over het zelfde idee gehad.