Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Houd er rekening mee dat je bij een PNP transistor de zwarte draad aan de basis moet leggen, bij NPN de rode draad. Als die dingen dan nog een overflow geven zijn ze niet oke.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
de stereo/mono schakelaar grijpt vrij vroeg in bij deze versterker, de panne moet niet noodzakelijk in de eindtrap zitten, kan bvb ook in de toonregeling.
het is ook vrij normaal dat je analoge en digitale meter er andere gedachten op na houden, ze werken met een totaal andere meetstroom. digitale meters meestal met 1mA, das weinig om germaniumcomponenten vlot te meten in circuit. Analoge toestellen jagen er algauw 50mA door. geeft een duidelijk resultaat, door Iceo heen.
de mono/stereo schakelaar grijpt pas in na de toonregeling als ik het zo zie.
het probleem zal dus waarschijnlijk niet daarin zitten, of alleen in de mono/stereo schakelaar.
het zit dus in het 'versterkerdeel'.
ik denk dat ik met een signaalzoeker (of 2, dan kan ik het verschil horen...) de niveau's moet nagaan vanaf de toonregeling totaan de eindtrap.
maar stel een van jullie zou het dingtje ter reparatie krijgen, wat zou je na gaan kijken?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ik zou er een toontje (1kHz bvb) opzetten en trap per trap het niveau meten links/rechts. zo kom je het snelts tot het
punt waar de gelijkloop niet meer klopt. Wat met die oudjes wel eens voorvalt: hoogohmige weerstand die van waarde verloopt, transistor die sterk achteruit gaat en soms ruisachtig wordt. met een beetje geduld en systematisch zoeken vind je die wel. mono stereo na de toonregeling? dan heb ik dat verkeerd voor... even schema zoeken.
Schema staat op pagina 2:
http://www.oudio.nl/service/22RH590/images/22rh590_page03.jpg
http://www.oudio.nl/service/22RH590/images/22rh590_page04.jpg
Stereo/monoschakelaar zit net voor de volumepotmeter, en dus voor de toonregeling: Schakelaar VII.
De fout zit dus in de eindtrap, misschien TS409/410, welk kanaal is fout btw?
Meet de spanningsinstellingen volgens schema na, en had je de spanning over de emitterweerstanden al gemeten?
Dezelfde vraag over de uitgang voor de uitgangs elco, daar moet de halve voedingsspanning op staan.
Scoopje? Zet een signaal op de ingang en volg het signaal de eindtrap in. toonregeling ed op neutraal.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
aha, mijn geheugen was dus toch niet zo slecht! Ledlover??
Henry bedankt voor het schema... bespaart me zoekwerk 
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]
zit ik weer met mijn slaperige kop VI en VII te verwarren...
goed, dan zal ik eens met mijn scoop aan de slag gaan, denk ik.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik pak ff een soldeerpistool en een lijmpistool en kaap mijn topic terug 
het signaal volgen... hoe doe ik dat? dit is de eerste versterker die ik tracht te repareren...
gewoon de radio er aan hangen en dan op een of andere manier meten waar het signaal weg is?
of moet het met een speciaal signaalgevertje?
moet ik per se meten met een occiloscoop? (want die heb ik niet...)
als er niet geantwoord word pak ik naast een soldeer en een lijmpistool ook een kabelbandjespistool, ik hoop dat ik duidelijk ben 
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
voltmeter kan ook , op ac instellen (hij moet wel gevoelig genoeg zijn). je topic 'terugpikken?
toevallig gaat het over twee versterkers van dezelde generatie, komt goed uit, niet?
nog een toemaatje:
als signaalgever neem je best een constant geluid, anders wordt het beoordelen van het niveau wel heel moeilijk. een radio of cd speler kan ook, als je geen genrator in huis hebt.
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]
Kristal oortelefoontje werkt ook goed als signaalvolger, zet er wel een kleine elco voor anders knalt de eventuele DC zo in het oor. 
Een kristaloortelefoontje is zelf een condensator. Een elco ermee in serie zetten heeft volgens mij dus geen zin.
wel een goede tip trouwens, alleen het volume is niet regelbaar...
Ja het is zelf ook een condensator, maar wel eentje die zichzelf met een knal een cm van je oor oplaadt.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
een kristaloortelefoon verbruikt zo weinig vermogen en geeft sowieso geen lage tonen. een seriecondensator van 100nF is ruim voldoende. Heb je geen voltemter in de buurt?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ja ik heb een multimeter 
ik heb zelfs een kristaloortelefoontje 
alleen geen signaalgever. maar wel een schematje daarvoor 
nu alleen nog tijd.
trouwens dat terugkapen was niet superserieus bedoeld, ik vind het best als hier word gepraat over een andere versterker van ongeer hetzelfde ras. zolang ik maar niet uiteindelijk met een buizenkortegolfzender zit in dit topic is het best 
Lucky luke, bij de schakelingen staat een vrij simpele sinusgenerator. die is wel bruikbaar.
ik ben de laatste week niet zo veel bezig geweest, veel te druk met school...
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
@ledlover. aangezien de volumeregeling voor alle andere regelingen komt en na de monoknop is hij ook verdacht; de gelijkloop is bij oude philipspotten dikwijls een probleem, ook voor de treble en de bas.
@lucky en Led. let wel een beetje op bij metingen en andere , germaniumtransistoren zijn veel vlugger defekt dan silicium als je bvb een overstroom veroorzaakt door ongewilde kortsluiting met de meetpennen en andere onheil...
Lucky Luke
ja ik lette al op met meten en zal dat blijven doen. ik heb een een accu kortgesloten (zat gelukkig een zekering mee in serie, maar gaf toch een aardige vonk) ooit, dus ik let nu wel op.
Op 11 oktober 2006 22:07:47 schreef jongensenwetenschap:
dus het wordt nog even wachten?
ik vrees van wel. nouja, het is gelukkig weekend, want ook ik ben
Op 11 oktober 2006 23:06:59 schreef ledlover:
veel te druk met school...
* Ledlover geeft het topic een rotschop onder zijn kont!
zoals ik al eerder schreef ben ik bezig met een 590 versterkertje.
vandaag weer eens tevoorschijn gehaald, en op tafel gezet, en wat gemeten:
over de emitterweerstanden staat 19 resp 15mV, hoort 30mV te zijn.
op de luidsprekeruitgangen staat allebei 4,5vdc (gemeten zonder luidsprekers), maar dat is volgens mij geen harde spanning, eerder een lekstroom van de elco's anders waren mijn speakers allang uitgefikt. oplossing zal zijn de elco's vervangen die naar de luidsprekers gaan.
aangezien ik totaal geen ervaring heb met transistorapparatuur, zou ik graag eens bij iemand langsgaan die mij ermee kan helpen. ik wil graag de fijne kneepjes van het vak leren, eens zien hoe een normale reparatie er nou aan toe gaat qua meten en testen enzo.
wie o wie kan mij ermee helpen, en me leren hoe je fouten zoekt en oplost?
liefst in de omgeving van Zaandam, langskomen mag ook 
ps. lucky, ben jij al verder gekomen met je versterkertje?
ik heb inmiddels al iemand gevonden die mij gaat helpen ermee, maar ik zou heel graag eens langskomen om eens te komen luisteren naar de maggies en de T amp (zoeen had je toch? kan me moeilijk voorstellen dat die zulke speakers fatsoenlijk aansturen...)
misschien moet ik maar eens langskomen met mijn marantz die een basprobleempje heeft (veel, maar dan ook veel te veel bas...)
Luisteren mag altijd hoor, beste een keertje in een weekend.
Super T amp was hier alleen voor een recensie, ik draai normaal gesproken met de WK versterker.
LL heeft het opgegeven vrees ik........
Er zwerven trouwens nog veel van die Philipsen rond, in kringlopen en op Marktplaats, ik heb zelf voor een tientje een 22AH798, een vroege digitale receiver.
Moest wel even de eindtrap repareren, is nu een fraaie aanwinst als test-receiver op de werkbank.
Dat is een hele speciale 
Idd jammer dat LL het opgegeven hebt. Het zijn eenvoudige versterkers met het enige nadeel dat een fout onderdeel de hele meute meetrekt.