[Elektuur] 220 naar 5V (aanpassing)

In Elektuur van juli/aug. 2004 staat een kompakt ontwerp voor een 220V AC naar 5V DC omvormer.

Schema :
http://www.uploadarchief.net/files/download/220to5v.gif

Omdat ik voor mijn microcontrollers echt geen 1 Ampere nodig heb, besloot ik om het kleinere (0,5 Ampere) broertje, de LM2574N-5.0 te gebruiken. Verder heb ik het schema volgens de datasheet van de LM2574N-5.0 aangepast, voor de rest eigenlijk niets. Nadat ik het geheel had opgebouwd, bleek dat het hernieuwde schema niet werkte.
Wat betreft R5, geef ik toe dat ik daar wellicht geen verstandige keuze heb gemaak (4x 120 Ohm, parallel), maar ik had hier helaas geen 1-Watter (33 Ohm), vandaar de work-around.

Maar goed,. het eindontwerp blijkt niet te werken. Ik kan er niet achter komen wat ik nu verkeerd heb gedaan en zou 'm toch heel graag aan de praat willen krijgen.
Kan iemand me vertellen wat ik nu verkeerd heb uitgevoerd ?

De alternatieve onderdelen die ik heb gebruikt :
IC1 : LM2574N-5.0
B1 : B380C800
R5 : 4x 120 Ohm (0,25W parallel)
C1 : 22 uF / 250V
C2 : 220 uF / 35V
L1 : 330 uH

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Wat voor spanning staat er over c1 in je schakeling?

Sine

Moderator

Oef ...

Dit zal wel werken, maar het is een ERG vieze constructie ...

Ik hoef er niet bij te vertellen dat de hele schakeling ( en die daar achter ) netspanning voert.

Op 18 februari 2007 13:17:31 schreef snameroc:
Wat voor spanning staat er over c1 in je schakeling?

0 Volt.

Sine : Ja, ik weet dat het geen mooie converter is, maar hij wordt ook netjes ingebouwd (zodra het werkt).

== [ EDIT ]==
Ik kwam er net achter dat de 100mA zekering kapot was. Maar die heb ik net vervangen, maar met dezelfde resultaten... (Over C1 meet ik 0V)

[Bericht gewijzigd door oxurane op zondag 18 februari 2007 13:53:25

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Je meet wel een soort van DC na de brugcel ?

De zenerdiode zit goed om ? (fout maakte ik nog wel eens .. :)

Op 18 februari 2007 13:54:07 schreef Aart:
Je meet wel een soort van DC na de brugcel ?

202 VDC

De zenerdiode zit goed om ? (fout maakte ik nog wel eens .. :)

De min (zwarte band op de zener) zit verbonden met R2 (39K). De andere kant van de zener gaat netjes naar R1 (10K)..... Tsja, of ze hebben de codering voor de zenerdiodes onlangs veranderd (of anders heb ik het verkeerd geleerd)

== [ EDIT ]==
Ik heb zometeen familieverplichtingen, dus ben er vanavond pas weer.

[Bericht gewijzigd door oxurane op zondag 18 februari 2007 14:11:55

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Eerst moet de schakeling rond de fet werken.
Dus verwijder eens IC1, plaats een weerstand over C1 of als je geen hoog vermogenweerstand hebt neem dan een gewone 220V/100W gloeilamp.
Daar moet je nu ongeveer 40V meten. Is dat niet zo dan heb je een foutje gemaakt of is er nog iets kapot.
De zekering lijkt mij aan de lage kant en ik zou die vervangen door >=0.5A.

!!opgepast gevaarlijk meetwerk!!

LDmicro user.

Kan het defect ook veroorzaakt worden, indien D2 verkeerd om is aangesloten.
Ik kan me nog herinneren dat ik die MBR745 had nagemeten voor het solderen, en dat ik vreemd stond te kijken van de controlemeting die ik deed.
Keek ik naar de voorkant, zag ik bij het linkerpootje een "+" staan en bij de rechter een "-" staan.

Ging ik meten (rode meetpin van multimeter op +, zwarte op -) dan was het gesperd, draaide ik de meetpinnen om, dan mat ik 0,249V..

Ik pas na een hele tijd wachten besloten om het zo aan te sluiten dat het volgens mij goed zou moeten zijn ("-" naar de min van C1, de "+" naar L1)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Duhh..als je daar al twijfels over hebt, dan ben je verkeerd bezig en een heel gevaarlijk spelletje aan het spelen.
Van alle mogelijke schakelingen die erachter staan, ligt alles aan het lichtnet verbonden.

Hint: gebruik een netadapter, is goedkoper en veiliger dan wat je nu gemaakt hebt.

LDmicro user.

Op 18 februari 2007 14:40:55 schreef MGP:
Duhh..als je daar al twijfels over hebt, dan ben je verkeerd bezig en een heel gevaarlijk spelletje aan het spelen.

Ehm,. ik kwam niet uit de datasheet. Ik heb namelijk een 5-tal besteld met 2 verschillende opdrukken. De datasheet was namelijk niet echt duidelijk. Het alternatief was het doormeten ervan...
Ik post morgen wel een foto van beide en ben dan benieuwd naar je reactie.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Heb je al eens de schakeling getest zoals ik eerder heb beschreven?
Zo kun je zien als de fout in het eerste deel (mosfet) of in het switcher IC zit.

Lamp erop en de spanning op C1 meten!
Eerst hierop antwoord geven, anders kunnen we niet verder.

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Op 18 februari 2007 14:24:08 schreef oxurane:
Kan het defect ook veroorzaakt worden, indien D2 verkeerd om is aangesloten.

Ai, die vraag had je niet moeten stellen...

Dat zit achter het IC, zorg er eerst voor dat je voor het IC spanning hebt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 februari 2007 20:40:09 schreef oxurane:
[...]
Ik post morgen wel een foto van beide en ben dan benieuwd naar je reactie.

http://www.uploadarchief.net/files/download/MBR745.jpg
Ehm, ik geloof dat het nu wel duidelijk is waarom ik twijfelde aan die MBR745. En meten is weten.
Let op : beide zijn notabene van dezelfde fabrikant.

Henry S. :
Ja, ik begrijp dat het defect waarschijnlijk aan de voorkant ligt. Maar ik dacht : stel dat ie in eerste instantie wel werkte, maar dat de MBR745 verkeerd om in zit ? Zou het dan aan de voorkant defect kunnen raken ? Het vervangen van een defecte FET of switcher zal dan geen soelaas bieden, indien de MBR745 de bron is van de ellende (220V-prik erop en het gaat weer kapot).
Verder kan ik me nog heel goed herinneren dat ik bij dit onderdeel erg zat te twijfelen hoe ik het moest monteren / solderen, vanwege de verwarrende opdruk (zie foto).

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 28 februari 2007 15:32:39

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

IC1 verwijderd en vervolgens een 60W lamp over C1 gezet. Inschakelen van 220V : meting over C1 : 0V.

[Bericht gewijzigd door oxurane op maandag 19 februari 2007 12:49:08

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Hugo Welther

Moderator

Op 19 februari 2007 11:38:59 schreef oxurane:
IC1 verwijderd en vervolgens een 60W lamp over C1 gezet. Inschakelen van 220V : meting over C1 : 0V.

Wat meet je over de + en - aansluiting van de brugcel?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 19 februari 2007 11:42:39 schreef Hugo Welther:
[...]
Wat meet je over de + en - aansluiting van de brugcel?

200 V DC, of 97 V AC, zoals je wil...

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@ouxurane: kun je een meting uitvoeren bij elk component? dan zie je wellicht snel waar het verkeerd gaat. zet de waardes van je gemeten zaken in je schema en post dit... :)

just my 2 cents ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

OK, dat lijkt me een goed plan Jeroen. Inmiddels het IC weer teruggesoldeerd en hierbij een overzicht van waar ik heb gemeten en welke waarden :

De foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/220to5v_1.gif

1-2 : 201 V DC
1-3 : 920 mV DC (en afnemend)
1-4 : 154 mV DC / 74,4 mV AC
1-5 : 163 mV DC / 80 mV AC

2-3 : 0 V DC / 6,6 V AC
2-4 : 202 V DC / 98 V AC
2-5 : 205 V DC / 99 V AC
2-6 : 0V DC / 0V

GRMBL, en bij de laatste meting (2-6) was er opeens een kleine *ploef* met een flitsje (100mA zekering).
Maar is er nog iets uit bovenstaande waarden te achterhalen ?

===[ EDIT ]===
LET OP : Bovenstaande schema in deze post is dus het gebouwde schema (Nou ja : B1 = B380C800).

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 28 februari 2007 15:34:19

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

ik denk dat na het verkeerd om plaatsen van d1 t1 gesneuveld is.
Grag zou ik weten wat er tussen 1 en de onderkant van r2 staat.
Daarnaast zou ik toch echt ic1 weglaten totdat er een spanning over c1 staat die belast is met bijv. een gloeilamp zoals eerder aangegeven.

201V over 1-2 is wel erg weinig. Het zou 230-380V DC moeten zijn, afhankelijk van goe groot de rimpel is. 22u is ook wel erg weinig.

Misschien gaat je zekering als een hoogohmige weerstand werken. 100mA is ook een super zwakke zekering die ik zelf nog nooit ben tegengekomen. (200mA is de zwakste die ik heb)

R1=39K vindt ik een beetje laag. Er loopt dan maximaal (380-39-0.7)^2/39K = 3 Watt! door R1. Het zou minimaal een half Mohm moeten zijn.

-edit- (22u) 63V?? ik weet niet veel van FET's maar als die een spanning onder de 50V output dan verstook je dus met de zelfde stroom ongeveer 200V in dat dingetje!

[Bericht gewijzigd door Zom-B op maandag 19 februari 2007 17:23:03

free_electron

Silicon Member

Op 19 februari 2007 10:12:29 schreef oxurane:
[...]

Ehm, ik geloof dat het nu wel duidelijk is waarom ik twijfelde aan die MBR745. En meten is weten.
Let op : beide zijn notabene van dezelfde fabrikant.

tjah... rommel van Sanken ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

2-3 zou 39 volt moeten zijn ... der is iets mis met die zeverdiode !

hoe werkt dat spul :

we beginnen vanaf een nuldoorgang.

je krijgt dus een spanning die oploopt na de bruggelijkrichter.

als de spanning tussen + en - van de gelijkrichter ongeveer 3 volt bereikt gaat de fet open. ( fet krijgt spanning via r3 en r4 ) de condensator C1 wordt dus opgeladen

de spanning stijgt nog steeds ( de sinus aan de ingang zit nog in de klim )
zodra we tussen + en - van de bruggelijkrichter ongeveer 40 volt bereiken ( Vzener + vbe van die bc 547 ) gaat die bc547 aan.
dis sluit dan de gate van de fet kort met de source. daardoor spert de fet. de condensator C1 wordt niet verder opgeladen.

wanneer de spanning van de gelijkrichter terug gedaald is naar beneden de 40 volt gaat de fet terug aan.

code:



Spanning na gelijkrichter
 
    _     _     _     _     -- 310 volt
    / \   / \   / \   / \   
   /   \ /   \ /   \ /   \   -- 40 volt
  |     |     |     |     |
 ------------------------------- 0

  _     _     _     _     _     fet aan
_| |___| |___| |___| |___|      fet af.

( egenlijk is er nog een dipj in de tijd dat de fet aan is

                              _______    ________
_____________________________|       |__|        |__________

< ingang hoger dan 40 volt  ><   *A  > B < *A   >

*A = ingang tussne 40 volt en pakweg de Vt van de mos ( die rond de 3 volt is )
B = ingang is lager dan de Vt : de mos is terug af.
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2007 14:40:53 schreef oxurane:
OK, dat lijkt me een goed plan Jeroen. Inmiddels het IC weer teruggesoldeerd en hierbij een overzicht van waar ik heb gemeten en welke waarden :

De foto:
[afbeelding]

1-2 : 201 V DC
1-3 : 920 mV DC (en afnemend)
1-4 : 154 mV DC / 74,4 mV AC
1-5 : 163 mV DC / 80 mV AC

2-3 : 0 V DC / 6,6 V AC
2-4 : 202 V DC / 98 V AC
2-5 : 205 V DC / 99 V AC
2-6 : 0V DC / 0V

Ik mis een hele belangrijke, de spanning tussen 3 en 4 over R1.

D1 verkeerd om is einde verhaal voor T1.

Op 19 februari 2007 17:18:41 schreef Zom-B:
201V over 1-2 is wel erg weinig. Het zou 230-380V DC moeten zijn, afhankelijk van goe groot de rimpel is. 22u is ook wel erg weinig.
[...]
R1=39K vindt ik een beetje laag. Er loopt dan maximaal (380-39-0.7)^2/39K = 3 Watt! door R1. Het zou minimaal een half Mohm moeten zijn.

Die spanning is veel lager, 380V is onmogelijk. Zie de post van free, er wordt dan nog geen bufferelco gebruikt, zo als je ziet zelfs met bufferelco kan die spanning niet boven de 310V komen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

nog iets... die mbr745 .. ze vonden zeker geen grotere onhandiger rotdiode ?
je kan dat met een strontvlieg doen zoals een mbr140. das meer dan genoeg.
ik zou daar ook een andere convertor in zetten dan die ouwe 2574 taart ...

iets wat veel soepeler switcht en toekomt met een veel kleinr spoeltje. 330 uh... duh. das een olifantspoel.
een moderne switcher hakt 1 ampere 5 volt met een 10 uh of 4.7 uH spoeltje.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Tsja, in de Elektuur stond die knoeperd van MBR745 vermeld. Ik meen dat ik in de datasheet iets van 7A zag staan. Leek me vrij fors, maar ik ga er vanuit dat als 't in de Elektuur staat en er geen vervolg op komt ('T lek van Elektuur)... Evenzo ben ik er van uitgegaan dat die 0,1A zekering ook prima in het aangepaste schema zou moeten passen, zeker omdat ik minder vermogen als output heb.

Verder die 330uH-knol, zoals ik al aangaf, heb ik het schema van Elektuur aangepast op de LM2574.
En zoals ik de reacties tot nu toe lees, was het nog niet zo slecht gedaan. Daarom sta ik er raar van te kijken dat misschien D1 de oorzaak is. Die zener zal ik morgen lossolderen en nog eens nader bekijken. Ik weet echt zeker dat ik die niet verkeerd om heb aangesloten. Als ik ergens aan twijfel dan is het dat "Sanken"-rotding (D2).

Ook ben ik me bewust dat ik niet hoef te rekenen op een alternatief, voorgekauwd schema. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik het zeer leuk vind om te lezen dat er voor de MBR745 een mooier en handzamer alternatief bestaat....

Goed,. morgen alles loshalen en nogmaals proberen te solderen. Nu maar eens een enkelzijdig printje ontworpen. Wordt dan ook makkelijker om alles na te meten...

===[EDIT]===
Ik zal natuurlijk enorm balen als blijkt dat die zener defect zou zijn. Ik heb zowat alle onderdelen bij Reichelt vandaan (enkele stuks) en laat ik van die zener nou net 1'tje bij "de" electronica-winkel in Groningen-stad hebben opgehaald. En nu dan weer een aparte rit naar de stad voor zo'n #$%^@$%-ding. De benzinekosten zijn al hoger....
:-( waarom sterven die electroshops zo snel uit hier in Nederland ?!

[Bericht gewijzigd door oxurane op maandag 19 februari 2007 23:23:57

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...