Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Ik ben gisteren even wezen kijken op een basisschool waar een electromonteur 2 fases in plaats van een fase en een nul had aangesloten op een groep voor PC's >:)

8 pc's naar de knoppen, bij de lcd monitoren lag de elcoprut onder de monitor, breedbandrouter zwartgeblakerd van binnen en diverse pc voedingen hadden zelfs staan branden aan de roetaanslag in en aan de pc te zien.

Heb ik weer wat te doen zeggen we dan maar he :)

Henry S.

Moderator

Wat een beun... was zeker vrijdagmiddag... Weer eens niet gemeten na de montage.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 maart 2007 13:18:52 schreef Henry S.:
Wat een beun... was zeker vrijdagmiddag... Weer eens niet gemeten na de montage.

Het is 's avonds gebeurt, dus misschien waren niet alleen de pc's zwart >:)

Tot zover de theorie: "jongens! we laten die overspanningsbeveiliging er voortaan maar uit hoor! Kan de boel weer wat goedkoper!"

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Op 3 maart 2007 13:32:29 schreef Willybilly:
[...]

Het is 's avonds gebeurt, dus misschien waren niet alleen de pc's zwart >:)

Kostenpostje, verzekering betaalt niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nog een stommere actie...

Ik heb naast mn bed een klein behuizingkje met 4 schakelaars zodat ik vanuit mn bed wat licht aan kan doen. Alleen het behuizingkje sluit niet helemaal zo goed omdat ik er teveel in geboord heb. Dus eergisterennacht lag ik lekker te slapen, met het kussen tegen het behuizingkje aan, is ie losgegaan. Toen ik dat merkte dat er iets op mn kussen lag, merkte ik al gouw dat dat het behuizingkje was........ ik voelde het tintelen |:(

Ik was opeens klaar wakker:). Gelukkig voel je niet zo gigantisch veel als je op een dik matras licht. Nu maar gouw dat ding van de muur slopen.|:(

High met Henk

Special Member

hmm dat klinkt bekend:

Sven alias HmH hiero is jaartje of 11 en heeft kapot bedlampje. Zo'n heel klein 230 V (ik schat 5W) gloeilampje in een stuk pijp met 2 deksels zodat je ze ook kunt draaien. Dan hadden ze circa 3 cm uit die wand van die pijp gehaald over de lengte van dat lampje (was ongeveer 25 cm lang)

Enfin, lampje stuk = nieuw lampje. Ik naar lampenkast. Geen lampje... Nou dan maar zo slapen.. Ik wist alleen niet of dat ding nu aan of uit stond. Acht waarom die stekker eruit halen?

Nou om 2.34 wist ik waarom!!!!

Ik had me in mijn slaap omgedraaid en was met uitgestoken arm EXACT met 1 vinger in die fitting geschoten! Nou dan ben je wel wakker hoor!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

en ik dacht dat ik een randgeval was toen ik klein was...
haarspelde van mn zusjes in 't stopcontact steken enzo

En toen ik echt geinterreseerd werd in electro veel van mn oom geleerd. Ooit eens ergens een deuropener gevonden en gekregen, mn oom laat zien hoe 't werkt op een treintrafo. Ik week erop vrolijk gaan knutselen met een drukknop enzo.. en 220.... BOEM! oeps, weg spoel ;)

Anoniem

ik mag weer...
ik heb stukje litze (1 zo'n massief draadje in een grotere draad) aangesloten op m'n voeding en hield hem vast,
draadje gloeid, is f*kking heet, en weer een brandplek er bij:(
niet echt de leukste aandenkens

edit: woeps..... driedubbel post,
(stomme slome internet) kan 1 van de mods de 2 overig weghalen?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 3 maart 2007 20:30:38

Eergisteren heeft een jongen uit mijn klas in z'n vinger geboord met een printboortje. De schacht (of hoe dat ook heet, in iedergeval dat dikke gedeelte) brak af en het kleine boortje bleef in z'n vinger zitten.

Gisteren is hij geopereerd... (vertelden mn klasgenoten, ik had deze week namelijk een paar daagjes vrij:))

ons pap is automonteur en toen ik klein was, had ik een autoaccu gepakt en een 24v lampje van een vrachtwagen (onze loods was eerst een onderhoudplaats voor vrachtwagens). Ik pakte dus dat lampje en de accu en ik had ook een geisoleerd draadje gevonden. Ik vond alleen geen 2e geisoleerd draadje, dus pakte ik maar een stuk ongeisoleerd draadje. Ik dus dan lampje aansluiten en dat ongeisoleerd draadje werd echt f*ing heet :S . Ik heb daar nogsteeds een klein lidteken van...

Lucky Luke

Golden Member

Op 3 maart 2007 19:15:45 schreef WillyHul:
Nog een stommere actie...

Ik heb naast mn bed een klein behuizingkje met 4 schakelaars zodat ik vanuit mn bed wat licht aan kan doen. Alleen het behuizingkje sluit niet helemaal zo goed omdat ik er teveel in geboord heb. Dus eergisterennacht lag ik lekker te slapen, met het kussen tegen het behuizingkje aan, is ie losgegaan. Toen ik dat merkte dat er iets op mn kussen lag, merkte ik al gouw dat dat het behuizingkje was........ ik voelde het tintelen |:(

Ik was opeens klaar wakker:). Gelukkig voel je niet zo gigantisch veel als je op een dik matras licht. Nu maar gouw dat ding van de muur slopen.|:(

koop een el-cheapo klikaaklikuit setje en je probleem is weg.

ik heb 2 van die setjes van de HEMA, zit dan 1 ab (5 kanaals) en 3 stopcontacten in zo'n set. 1 stopcontact is stuk dus heb nu 5 stopcontacten met AB :D.

de 2e AB ga ik aan een PICje hangen. dan ook nog een lichstluisje (2, om ook de richting te bepalen) bij de deur: en voila: domotica: het licht gaat aan als ik binnenkom en uit als ik weg ga (ok, een LDR is ook handig, zodat 'ie merkt of het licht wel nodig is) (en uiteraard met een displaytje en schakelaartjes dat je kan instellen wat er aan/uit moet) (is overigends een project wat nog ergens op de todolist zweeft en waar niet aan gewerkt word)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Met een maat van me TL-schakeling geïnstalleerd. Mijn maat heeft een mooie ring rond zijn duim zitten (geen idee waarom).
Na de schakeling gemaakt te hebben, testen we hem, goed hij werkt perfect.
Voeding afgelegd, en mijn maat wil de behuizing vaststeken in het plafond, maar maakt met zijn ring een mooie kortsluiting tussen de twee klemmen van de condensator

gevolg --> hij schreeuwt het uit, laat de behuizing op zijn hoofd vallen, dondert van de ladder, ik in een duik :) :)

Hij had gelukkig niets, behalve twee mooie zwarte puntjes op zijn ring...

---PJ---

Generatortje op't bedrijf, eentje van 150KVA, superbeveiligd met automatische start, netovername etc etc...
Maar wat gebeurt er, denk je, als net VOOR de beveiliging een kabel(tje...) doorschuurt? Zo'n dikke alu kabel kan dus echt wel helemaal doorsmelten. En dan maar zoeken waarom plots de tl's uitgaan en de halogeens maar half zo sterk branden. Leuk als je dan je hand tegen de generator zet, dacht dat de aardlek dat moest voorkomen?
Nu ja, had wel veiligheidsschoenen aan, maar toch een flinke klap gekregen, die dingen werken niet voor je handen. Heb er 2 licht verbrande vingertoppen aan overgehouden.

Ik moes eens een 400V kabel onderbreken om er een stopcontact tussen te zetten. ik denken dat hij spanningsloos was.(stoppen er uitgedraaid). ik door knippen (met ongeisoleeerde tang). bleek het toch een andere groep te zijn. Kreeg toen een mooie lichtflits.(kwam met de schrik vrij zeggen ze dan zo mooi) Ik weet een ding ik knip voortaan geisoleerd!!!

Nu ik weer eens pech. Vandaag 220 V aan mn printplaatje gemaakt, doormiddel van dunne harde draad. Moest ik het schroefje wat draaien van de 10 slagspotmeter. Brak er een draadje af en precies tegen het andere draad. Als gevolg kortsluiting. Gelukkig heb ik het niet gevoeld en geen stop of aardlek er uit.

klassieker: hand met losse weerstanden in verkeerde bakje dumpen |:(

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Die hand vis je er zo weer uit ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

en tom heeft nogal wat weerstandjes om in een verkeerd bakje te gooien ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 20 maart 2007 22:25:15 schreef pcnerd:
klassieker: hand met losse weerstanden in verkeerde bakje dumpen |:(

Ken ik wel met het bakje met kabelnummers bijvullen...

Omschoppen van zo'n voorraadbakje doet het ook goed.
Maar op dat moment is het nog geen Wounded in action...
Maar de eerste die er een beidehandte opmerking over maakt valt dan weer wel in die categorie. >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Shiptronic

Overleden

Op 20 maart 2007 22:57:17 schreef Fantomaz:
[...]

Ken ik wel met het bakje met kabelnummers bijvullen...

Omschoppen van zo'n voorraadbakje doet het ook goed.
Maar op dat moment is het nog geen Wounded in action...
Maar de eerste die er een beidehandte opmerking over maakt valt dan weer wel in die categorie. >:)

combinatie is het leukst, 2 bakjes laten vallen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zo'n mooi assortimentdoosje laten vallen dan?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Her ergste had ik vorige week.
Een Doos Hagelslag uit mijn handen laten glippen...
Uren bezig geweest alles weer netjes terug te krijgen.
Met pincet natuurlijk...
En wie betaal dat? De verzekering niet hoor! :-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten