Teslacoil en dergelijke Deel 10

Dit topic is gesloten

Even een flitsende opening van het nieuwe deel.
Even kijken of we nog wat bouwers kunnen prikkelen.
Want ik vind eigelijk wel dat er weer wat nieuwe actie moet gaan plaatsvinden.
Het regent toch alle dagen dus tijd genoeg om wat in elkaar te hobbyen

http://home.hccnet.nl/g.heus/coils1.JPG

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Lucky Luke

Golden Member

die is gefotoshoped!

maar ziet er wel powerfull uit :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hehe, er is eindelijk een mod wakker! ;)

Maareeh Ronald, het is toch weer eens tijd om een nieuwe Teslathon te houden of niet dan? (mededeling 10 in de laatste paar weken... :D )
Ik vernam een hele tijd terug van Arjan dat hij het erg druk had en een tijd weg zou zijn ofzo.
Maar is er dan echt NIEMAND die de ruimte en tijd heeft? :(

Edit:
Ow, dies echt niet gephotoshoped dus! ;)
Met m'n eigen ogen gezien. Hij houdt een PVC buis vast met daaraan een geaard draad.

Chris

[Bericht gewijzigd door coaster_chris op dinsdag 6 maart 2007 22:06:45

~ Resonant Arcs ~

Hoeveel volt is dat?
Hoe bereken je eigenlijk de voltage van een tesla spoel?
is het gewoon deze formule: Ns/Np x Up. Of komt er meer bij kijken?

@Sparks
Met meer coupling bedoelt je toch meer windingen aan de prim spoel?

Mijn tweede poging:
Ik heb nieuwe prim spoel gemaakt, deze met 10 winding.
Met de javatc heb ik berekend dat het rond de 5 en 8 winding is (met en zonder de toroid). Ik heb ook uitgeprobeerd, maar de vonken waren niet groter bij 9 windingen of bij 4 windingen, maar het beste resultaat hadden we bij 7 windingen.

Met de toroid erbij is alles minder, je ziet geen zichtbare vonken. Heb ik iets in de berekening fout gedaan? of iets anders verkeerd gedaan. capaciteit? te grote toroid?

Units = Centimeters
Ambient Temp = 20°C

zonder autotune:
----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
----------------------------------------------------
300 = Ground Plane Radius
300 = Wall Radius
300 = Wall Height
300 = Ceiling Radius
300 = Ceiling Height

----------------------------------------------------
Secondary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
3.75 = Radius 1
3.75 = Radius 2
0 = Height 1
36 = Height 2
720 = Turns
0.05 = Wire Diameter

----------------------------------------------------
Primary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
13 = Radius 1
28 = Radius 2
0 = Height 1
8.5 = Height 2
9 = Turns
0.001784 = Wire Diameter
0.005 = Primary Cap (uF)
0 = Total Lead Length
0 = Lead Diameter

----------------------------------------------------
Top Load Inputs:
----------------------------------------------------
Toroid #1: minor=11, major=32, height=43, topload

----------------------------------------------------
Secondary Outputs:
----------------------------------------------------
438.09 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
36 cm = Length of Winding
20 cm = Turns Per Unit
0 mm = Space Between Turns (edge to edge)
169.65 m = Length of Wire
4.8:1 = H/D Aspect Ratio
14.89 ohms = DC Resistance
19651 ohms = Forward Transfer Impedance
19450 ohms = Reactance at Resonance
0.296 kg = Weight of Wire
7.066 mH = Les-Effective Series Inductance
6.81 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
7.328 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
18.678 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
17.635 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
32.687 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.1061 mm = Skin Depth
15.13 pF = Topload Effective Capacitance
75.2 ohms = Effective AC Resistance
259 = Q

----------------------------------------------------
Primary Outputs:
----------------------------------------------------
366.55 kHz = Primary Resonant Frequency
16.33 % high = Percent Detuned
30 deg° = Angle of Primary
1159.25 cm = Length of Wire
1.914 cm = Average spacing between turns (edge to edge)
9.25 cm = Primary to Secondary Clearance
37.706 µH = Ldc-Low Frequency Inductance
0.0035 µF = Cap size needed with Primary L (reference)
0 µH = Lead Length Inductance
50.354 µH = Lm-Mutual Inductance
0.096 k = Coupling Coefficient
10.42 = Number of half cycles for energy transfer at K
14.13 µs = Time for total energy transfer (ideal quench time)

met autotune:
Primary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
13 = Radius 1
25.533 = Radius 2
0 = Height 1
7.102 = Height 2
7.5199 = Turns
0.001784 = Wire Diameter
0.005 = Primary Cap (uF)
0 = Total Lead Length
0 = Lead Diameter

p.s
Een teslathon, dat zou ik wel leuk vinden, waar en wanneer vond de vorige plaats? hoe was dat?

[Bericht gewijzigd door ccy op woensdag 7 maart 2007 12:04:19

Coupling is de magnetische koppeling tussen je primaire en secundaire spoel. Moet je maar even zoeken naar de couplingstabel van Bathe. Als je je primaire en secundaire allebei op 0 hebt staan kun je door je primaire te verhogen je coupling ook verhogen (tot een bepaald punt)

En de laatste Teslathon was bij Fry in z'n werkplaats November 2005.
Heb nog wel wat foto's:

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/teslathon/index.html

Chris

~ Resonant Arcs ~

@sparks
Dit wordt bijna een legendarische foto man! Die Twan wordt nog eens wereldberoemd.. ;)

En over actie gesproken..Fry en ik houden ons koest binnen deze thread..maar no worries..we zitten niet stil :)
Zodra er echt nieuws is, laten we het hier zeker weten..

hallo,
ik ben nu zelf een TC aan het maken , namelijk een met een roterende spark gap (regelbaar , 0 - 450 BPS),
48 bierflesjes als leidse fles (22nF) ,
en 4 MOTS begrenst op 5000 Watt.
De sparkgap staat parallel met de transfos en de leidse fles staat in serie met de hele handel.

nu heb ik nog een aantal vraagjes...
waar moet ik de strike rail op aan sluiten? , moet ik die soms aan de secondaire vastmaken?
en als ik de tesla buiten ga testen,moet ik dan de onderste draad van de secundaire aan de grond bevestigen met een stalen pin?,en binnen met een metalen plaat op de grond?

alvast bedankt
m.v.g. sebastiaan

Op 6 maart 2007 22:04:35 schreef Lucky luke:
die is gefotoshoped!

maar ziet er wel powerfull uit :)

EVEN OP DE VINGERS TIKKEN DIT IS GEEN FOTOSHOP!!!!!!

Hoeveel volt dat is ik durf het niet te zeggen.
Ik zat rond de 2.75 meter
en fry zat nog weer even verder met de langste vonk weet zo niet meer hoever was het niet rond de 2.90 meter??

de linker coil is van mij en de rechter coil is van fry.

het zal ruwweg gegokt rond de 180 Kv liggen denk ik.

meer coupling wil zeggen dat je primaire dichter bij de secundaire moet.
Maar als die ruimte al vrij klein is dan is er nog de optie om de primaire hoger te plaatsen.

dat wil dus zeggen dat winding 1 van de primaire hoger ligt als de onderste winding van de secundaire.

zelf heb ik laatst gedraait met de onderste winding van de secundaire 5cm lager als de primaire

Euh teslathon...
Ik heb ruimte maar mijn tuin is 1 grote modderpoel.
Ik heb stroom 3x35 ampere 3 fasen.
Ik zal niet eerder als rond de bouwvak zover zijn dat ik zeg van kom hier maar.
en daar komt bij dat ik niet echt centraal zit voor de meeste mensen een tering eind rijden.

En ergste van alles is dat mijn static gap gesmolten is en mijn rotary te langzaam draait
En ik moet eigenlijk nog 8 mots hebben voor de driefasen voeding met gelijkrichting
dan ben ik ook gelijk van die tuning met de srsg af gewoon een koolborstel motor en een variac is dan voldoende.

strike ring moet aan de aarde liggen
onderste winding van de secundaire moet aan de aarde liggen.
in het ergste geval met een kleine coil kun je de huisinstalatie aarde gebruien maar ik raad dat af.
ondanks dat er wel coilers zijn die dat doen.

mooiste is een koperen pijp 5 meter de grond in en daar de aarde aan.
dan kun je vanaf daar wel een kabel leggen naar de coil wel een beetje dik 25 kwadraat op z'n mooist

nou dat wast dan weer op en aanmerkingen op dit verhaal laat maar komen.
ook ik zit er wel eens naast

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@ diy

Wij wachten in spanning af ben benieuwd hoe dat monster het gaat doen..

[edit] dit had een edit op de vorige post moeten zijn

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Ah dus dat is coupling. Ik heb mijn prim spoel 3cm van mijn sec gedaan. ja..nu je het over hebt...misschien moet hij gewoon wat dichterbij.
Hoever hebben jullie het gewoonlijk?

Mijn sec spoel is maar 37cm hoog.
mijn prim 8 cm hoog. Het kan denk ik ook wat hoger, maar zal dan de onderste windingen dan ook nog "meedoen", zeg maar, en dan ook in de goede richting?

@okido
de strike rail is volgens mij alleen maar om te zorgen dat je vonken niet op je prim gaan inslaan. dus deze aarden en net boven je prim spoel draaien.

Even over het voltage van de sec spoel.
Ik zie echt grote vonken daar, is dat slechts 180kV?
waaruit baseer je dat?

nog 1 kleine vraag, een static sparkgap kan je niet de BPS regelen toch? of doe je dat al door de ruimte tussen te varieren?

nog 1 vraag lol: deze 90 PHILIPS CAPACITORS 5600 PF 2000 VOLT 5% KP 16KHZ
de freq van deze is te laag. tesla spoelen hebben toch honderden kHz?

[Bericht gewijzigd door ccy op woensdag 7 maart 2007 19:42:50

dus in andere woorden kan ik de strike rail gewoon aan de onderste winding van de sec. spoel knopen ,en van hieruit met een dikke kabel naar een pin gaan en de aarde in?
maar is 5 meter niet wat hoog gegrepen, dat is heel wat werk om een pijp 5 meter de grond in te krijgen... :o
ik heb nog een rol 35mm kabel liggen dus dat mag geen probleem zijn .
ik heb mijn coil bijna af , alleen de secundaire moet nog gewikkeld worden.
de TL buizen gaan al mooi branden als ik de Tesla aanzet en de motor goed op toeren regel.(zonder secundaire spoel , alleen de primaire met 10 windingen)
volgens de berekeningen van de Java-calculator zouden de ''sparks'' 2.80 meter moeten worden, aan 279 Khz
en 477 Kv (als ik het goed heb begrepen)
ik hoop dat het wat gaat worden...
ik laat meer weten

hier de werkelijke waarden wat het zou moeten worden:

Secondary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
5 = Radius 1
5 = Radius 2
20 = Height 1
80 = Height 2
1000 = Turns
0.2 = Wire Diameter

----------------------------------------------------
Primary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
6 = Radius 1
25 = Radius 2
8 = Height 1
14 = Height 2
10 = Turns
1 = Wire Diameter
0.025 = Primary Cap (uF)
10 = Total Lead Length
1 = Lead Diameter

----------------------------------------------------
Top Load Inputs:
----------------------------------------------------
Toroid #1: minor=10, major=40, height=100, topload

Secondary Outputs:
----------------------------------------------------
279.21 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
60 cm = Length of Winding
16.67 cm = Turns Per Unit
-1.4 mm = Space Between Turns (edge to edge)
314.16 m = Length of Wire
6:1 = H/D Aspect Ratio
1.72 ohms = DC Resistance
25974 ohms = Forward Transfer Impedance
25751 ohms = Reactance at Resonance
8.774 kg = Weight of Wire
14.678 mH = Les-Effective Series Inductance
14.114 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
15.153 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
22.136 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
20.92 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
31.42 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.0728 mm = Skin Depth
15.814 pF = Topload Effective Capacitance
65.3 ohms = Effective AC Resistance
394 = Q

Transformer Outputs:
----------------------------------------------------
5000 [volt*amps] = Rated Transformer VA
20000 [ohms] = Transformer Impedence
10000 [rms volts] = Effective Output Voltage
21.74 [rms amps] = Effective Transformer Primary Current
0.5 [rms amps] = Effective Transformer Secondary Current
5000 [volt*amps] = Effective Input VA
0.1592 [uF] = Resonant Cap Size
0.2387 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.415 [uF] = SRSG LTR Cap Size
301 [uF] = Power Factor Cap Size
14142 [peak volts] = Voltage Across Cap
50000 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
2.5 [joules] = Primary Cap Energy
426.3 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
259.5 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Rotary Spark Gap Outputs:
----------------------------------------------------
8 = Presentations Per Revolution
533.3 [BPS] = Breaks Per Second
150.8 [kmh] = Rotational Speed
1.88 [ms] = RSG Firing Rate
2.5 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
3.75 = Time Constant at Gap Conduction
-12.77 [ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
97.65 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
13809 [peak volts] = Effective Cap Voltage
2.38 [joules] = Effective Cap Energy
477380 [peak volts] = Terminal Voltage
1271 [power] = Energy Across Gap
281.4 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

ik denk zelf dat dit een vrij goed resultaat is , zover ik heb begrepen... , of denkt iemand daar anders over?

Sine

Moderator

Hmm .. het wordt tijd dat ik mijn coil ook weer eens onder he stof uit ga trekken ... die ligt sinds november twee jaar geleden niks te doen.

Je condensatoren van 25nF, waar heb je die vandaan, of zelf gemaakt van die leidse flessen? zo das een mooi resultaat. Nog wat fotos? en hoe heb je een rotary sparkgap gemaakt? waar had je die spullen vandaan?

hoe wordt eigenlijk de voltage berekend?

[Bericht gewijzigd door ccy op donderdag 8 maart 2007 11:11:29

het zijn inderdaad leidse flessen , gemaakt van 48 bierflesjes , de gemeten waarde is 25 nF.
de vonkbrug heb ik gemaakt met een 180Vdc motor (4000 toeren per minuut) en 8 vonkbrugjes.

het project staat op school, we kunnen er aan heel veel onderdelen etc. komen.

ik zal morgen even foto's maken van de condensators en de vonkbrug.

* kan iemand trouwens zeggen of mijn berekeningen een beetje goed zijn? , tenminste een goed resultaat?
heb het via java-tc uitgerekent ...

[qoute]

Klinkt als onzin, maar kan het door mijn gebrekkige kennis ook fout hebben.

Ik denk dat het een soort van elektrisch veld is tussen toroid en aarde, en dat het minder te maken heeft met het magnetisch veld iig. In de lucht zitten altijd vrije elektronen, vrijgemaakt door allerlei soorten straling. Door een sterk genoeg elektrisch veld kunnen deze elektronen worden versneld (beeldbuis principe) om andere atomen ook te ioniseren (vooral O2 en N2) --> een boel geioniseerde lucht. (

Als de lucht is geioniseerd, zal er door de geladen deeltjes in de lucht (net als in een oplossing van zout in water, evenveel plus als min deeltjes, maar er zijn geladen deeltjes) een stroom geleid kunnen worden.

De grote stroom van lading, verlaagt het potentiaalverschil van de toroid met de grond (als het goed is kost dit nou weer geen energie, het is meer dat de potentiele energie verdwijnt in warmte door de weerstand van lucht me thinks), en de bliksem houdt op te bestaan omdat het elektrisch veld nu niet sterk genoeg meer is om vrije elektronen hard genoeg te versnellen.

De vrije elektronen en de kernen komen nu weer samen (het kostte energie om elektronen uit hun baan te krijgen; ze hebben een negatieve potentiele energie in een baan, om ze eruit te krijgen moet je aanvullen tot 0V --> vrij elektron; de energie daarvoor komt van de snelheid van een elektron die weer verkregen is door de arbeid verricht door het elektrisch veld tussen toroid en aarde), en hierbij komt dan weer straling vrij, ook in het voor ons zichtbare spectrum, mooi wit/blauw licht (misschien dat de uitgezonden energie van de straling wel gelijk is aan het potentiaal verschil tussen een vrij elektron en eentje in een baan om de kern; dan kan je uitrekenen welke frequenties straling er uitgezonden worden bij het weer samenkomen van vrije elektronen en de kernen. Ik zie iig veel blauw altijd, en wit natuurlijk (meerdere kleurtjes))

Het maakt dus eigenlijk niet uit welke kant het veld op staat, zolang de elektronen maar versneld worden.

Wat ik dus tegen heb op jouw idee, is dat jij ervan uitgaat dat de wisselspanning ervoor zorgt dat er lucht geioniseerd wordt (met gelijkspanning kan het ook), en dat een magneetveld voor de versnelling zorgt, i.p.v. een elektrisch veld.

Ik heb ergens nog een profielwerkstuk liggen van vorig jaar over de TC, als je wil kan ik je wel de theorie sturen (aan de uitvoering heb je weinig meer, aangezien mijn tesla coil tot nu toe nooit een vonkje heeft laten zien ) Ik weet misschien nu waarschijnlijk wel iets meer (niet veel hoor ) dan vorig jaar, aangezien ik nu natuurkunde studeer

[/qoute]

Het klopt, ik gebruik magnetisch en electrischveld slordig vaak door elkaar. In principe kunnen elektronen versneld worden door beide lijkt me?
DC en AC ik had nog niet stil gestaan bij dc inderdaad.

Voor de rest vind ik het dus best overheen komen, wat ik me nu afvraag. Is dit, in grote lijnen, nu het werkelijke idee achter het ontstaan van de vonken?(dus door de ionisatie van lucht door elektronen)

Ja ik denk dat het best een realistische verklaring is voor de vonken die we zien. Dus het komt door het elektrisch veld dat word gecreerd.

maar goed, ik heb misschien een rare vraag. hebben mensen jullie nooit gevraagd waarom de vonkenbrug daar staat zoals hij daar staat, zeg maar, waarom precies hij in parallel staat. en wat er zou gebeuren zonder de sparkgap, of zonder de sparkgap én de condensatoren. ( ik weet wel hoe het zit met de condensatoren en sparkgap bij een marx generator, maar bij een tesla spoel nog niet helemaal...)

want een traditionele trafo is gewoon: wisselspanning door 1e spoel en een andere spoel ernaast en je krijgt dan een verhoogde (of verlaagde spanning): prim voltage x wikkelingverhouding = sec voltage. zo simpel was dat.

vragen mensen dat nooit? kan haast niet toch, hoe hebben jullie toen beantwoord?

Een Tesla Coil is ook geen "gewone" transformator, het is een resonantie transformator.
Daar komen de condensator en de vonkbrug te pas.
De condensator vormt samen met de primaire spoel een LC kring. De condensator laad zich op, als deze vol is moet het zo zijn dat de vonkbrug doorslaat waardoor gesloten kring krijgt tussen je condensator en primaire. De condensator ontlaad dan over je primaire spoel. Vervolgens loopt de stroom weer terug in de condensator, en gaat weer naar de primaire, en weer naar de condensator enz... totdat ie uit geresoneerd is.

Je secundaire spoel moet op deze frequentie worden afgestemd om zo een spanning in je sec. te kunnen induceren. Naarmate de spanning primaire inzakt neemt deze secundair toe totdat de spanning groot genoeg is om uit te breken. (lees het bovenste verhaal)

Zoiets was m toch? :D

Chris

~ Resonant Arcs ~

Ja ik begin het te begrijpen, maar hoe komt het nou dat door dit resonantie een grote stroom sterkte ontstaat? (want daarom hebben we dikkere draden nodig voor de prim spoel)
en waarom precies moet mijn LC kring resoneren. een normale trafo doet zijn werk ook goed, waarom moet hij dan resoneren. (ja omdat het een soort resonantie trafo is)
Wat voor special functie heeft het?

Een misschien bekend dialoog:
"Wat is de functie van een LC kring?" vragen ze dan. Ik zo van: "om het te laten resoneren". Maar waarom moet je het laten resoneren? omdat de frequentie gelijk moet zijn met die van de sec spoel, anders is de energie overdracht niet optimaal. maar waarom heeft een spoel een frequentie? waarom kan het niet zonder?

p.s velen malen dank chris, echt behulpzaam ben je!
want ik sta soms met me mond vol tanden

[Bericht gewijzigd door ccy op vrijdag 9 maart 2007 11:57:36

ik heb wat fotootjes getrokken van de dingen die we tot nu toe afhebben. de condensator, vonkbrug en primaire spoel.
http://www.vonkentrekker.come2me.nl

iemand die weet of ik alles goed heb berekend?
de gegevens staan enkele posts terug.

m.v.g. sebastiaan

Ziet er goed uit hoor! :-7

Ff een paar opmerkingen:
Het is slimmer om je strikerail ff door te zagen. Die kan beter geen gesloten kring vormen. :)
En je SG... die zit op hout vast. Je hebt kans dat het gaat doorslaan.

Chris

~ Resonant Arcs ~

strikerail is al geisoleerd op een plaats ;) , is geen doorlopende circel ;).
en we hebben de SG al getest met hoogspanning ,(met de condensator en spoel) en hij sloeg niet door het hout ,
dus dat is misschien geluk hebben ;)

@okido4777
Ziet er netjes uit hoor. Een opmerking die "ballen" op jullie asg kunnen volgens mij beter kleine (spitse) punten zijn anders blijft er te lang contact en is er minder tijd om de caps te laden.
Had zelf een ssg gemaakt met sierdoppen 8mm met bedroefende resultaten tov mijn blown sg. Later met kleine spitsen electroden gemaakt (wolfraam electroden om te kunnen tig lassen) werkte veel beter.
Maar ik zou om te beginnen een stationaire sg maken.

Tja , we hebbe de draaiende vonkbrug pas af
(met moeite en pijn :P ) , we proberen eerst of dit mooie resultaten geeft , maar aan het draaiend stuk ijzer zitten wel spitse punten (die zelf roodgloeiend worden), als het bedroevende resultaten zijn dan zullen we het eens met spitse punten proberen ;)..
bedankt voor de info

m.v.g. sebastiaan

[Bericht gewijzigd door okido4777 op vrijdag 9 maart 2007 18:40:00

Dit topic is gesloten