X-Fusion
Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Gegroet allen 
ik heb een vervelend probleem met mijn Gigabit Networking Switch ... hij doet namelijk niets meer 
Geen power, geen communicatie, niets meer.
Ik heb ondertussen al gevonden dat het de voeding is, maar het betreft hier een schakelende voeding. Nu heb ik geen enkel idee hoe ik zoiets moet uitmeten.
Wat ik al wel gemeten heb is de spanning tussen de 6 kabeltjes die de connectie vormen tussen de voeding en de stuurkaart. Dit kabeltje bestaat uit 2 x rood, 2 x oranje en 2 x zwart. Op de de DC stand van de meter meet ik niets
maar op de AC stand meet ik tot 2.6V 
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Alle hulp is welkom.
Alvast bedankt 
Karl
LaStei
carpe cerevisi
Lastig probleem, de eerste vraag is waarom is de voeding kaopt gegaan. Dus proberen of je je switch met een andere voeding wel aan de praat kunt krijgen. Indien zo, andere voeding erin zetten. Als je werkelijk de orginele voeding wilt gaan repareren, dan zijn in 9 van de 10 gevallen de vemogens komponenten kapot, meestal de primaire. Maar dan is het lastig de goede vervanger te vinden, typenummers die je op die elementen vindt, vindt je niet terug op het internet.
X-Fusion
Natuurlijk, niet aan gedacht 
Zal proberen vanmiddag een foto te maken van de voor- en achterzijde.
Op 23 maart 2007 12:14:06 schreef LaStei:
Dus proberen of je je switch met een andere voeding wel aan de praat kunt krijgen. Indien zo, andere voeding erin zetten.
Ik heb twee switches met beide hetzelfde probleem, dus andere voeding wordt een probleem. 
Alvast bedankt.
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op ]
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Hopelijk ben je hier iets mee...
http://www.repairfaq.org/sam/smpsfaq.htm
X-Fusion
Op 23 maart 2007 13:21:25 schreef Monster_henry:
Zeer zeker, alvast bedankt voor de link 
En zoals afgesproken, hierbij de foto's.

Thanx
LaStei
carpe cerevisi
Ziet er vrij simpel uit, wat is het regel IC wat erin zit? (8 pinner) En... Die condesator ziet er niet meer jofel uit. Ik vermoed dat het een transistor omvormer is, dus je transistoren zullen ook wel im eimer zijn. Check ook eens of er ergens een weerstand werkelijk oneidig ohm aangeeft in het primaire circuit. Soms worden die wel gebruikt als zekering.
X-Fusion
Op de kleine IC staat : (L)0348 817B Y
Op de grote IC staat : UC3843B KOJ331
De condensator .... de gele?
Begin bij het begin: Zekering heel? Diodes? Spanning over de grote elco, die er idd niet 100% uitziet.
De tweede stap is kijken of de 8-poter zijn voedingsspanning krijgt die via een reeks weerstanden is afgeleidt van de HV.
LaStei
carpe cerevisi
hier heb je meteen een schema, dat op je printje is hoogstwaarschijnlijk een afgeliede van het schema, scheelt een hoop zoekwerk! En inderdaad die grote condensator (C1 uit het schema) staat goed bol, dus waarschijnlijk kapot. Waarschijnlijk zit er ook een R1 in die hierdoor "doorgepiept" is.
[Bericht gewijzigd door LaStei op ]
Heb helaas ook 'n defecte 
Maar er zit 'n temperatuur begrenzer op zag ik net
toen ik die met die van de foto aan't vergelijken was ?
Er staat op 250V 2A en 125graden Celsius.
Als die er bij jou ook op zit, deze eerst eens meten ?
Ut zou zo maar kunnen, dat de voeding te warm is geworden.
Die voeding van jou lijkt helemaal niet op die van mij ?
Is ook schakelende, maar zitten van die blauwe en bruine dingen in, 'k weet ut niet, maar weggooien denk ik ?
Was 60watt en 12volt, heb er 'n trafo voor in de plaats gezet, was voor de spotjes op de overloop.
Succes ermee 
mvg
X-Fusion
OK, ga proberen een 400V 68µF 105° elco te vinden. Zijn blijkbaar niet zo populair 
Vervang ik meteen ook even de R1 en de R2, de UC3843B en de gele condensator, is een 100n 275V.
Nu maar hopen dat er geen transfo of transistor naar de maan is 
Alleen de primaire elco vervangen zal het probleem niet oplossen, vrees ik.
In het schema van LaStei komt oa. R2 voor van 56k, en R5 van 150k.
Ook alle kleine elco's om het IC heen zijn verdacht.
Verder zit er bij jou nog een printzekering in (dat rood/bruine tonnetje tussen 230V connector en ontstoorspoel), is die nog goed?
Op 23 maart 2007 14:37:56 schreef Henry S.:
Begin bij het begin: Zekering heel? Diodes? Spanning over de grote elco, die er idd niet 100% uitziet.De tweede stap is kijken of de 8-poter zijn voedingsspanning krijgt die via een reeks weerstanden is afgeleidt van de HV.
IC vervangen is 9 van de 10 gevallen zonde van tijd en geld.
LaStei
carpe cerevisi
Mee eens, het I.C. zal waarschijnlijk nog wel goed zijn. Waar ik eerder naar zou kijken of de FET en de secundaire diodes nog wel jofel zijn. Trafo's overleven het meestal wel.
X-Fusion
Op 25 maart 2007 12:44:19 schreef KT88:
Alleen de primaire elco vervangen zal het probleem niet oplossen, vrees ik.
Verder zit er bij jou nog een printzekering in (dat rood/bruine tonnetje tussen 230V connector en ontstoorspoel), is die nog goed?
De printzekering is OK, heb ik gecheckt.
De elco's op het laagspanningsgedeelte zou ik direct mee vervangen.
Print 'ruikt' nergens verbrandt, dus niet direct doorbrandschade vermoed ik.
Zou idd. wel eens aan lekkende of 'droog gekookte' elco's kunnen te wijten zijn. De FET ziet er nog goed uit - wat natuurlijk niets wil zeggen - en de secundaire diodes ook.
X-Fusion
Een klein vraagje tussendoor betreffende het 'Capacitor discharge indicator circuit' in de pagina opgegeven door Monster_henry :
Op 23 maart 2007 13:21:25 schreef Monster_henry:
In de pagina staat volgend schema :

Worden In1 en IN2 direct op de condensator aangesloten? Daarmee bedoel ik IN1 met de + zijde en IN2 met de - zijde?
Kan misschien een domme vraag zijn maar beter 'Safe than Sorry' hé 
X-Fusion
Op 26 maart 2007 17:09:50 schreef Henry S.:
Ja, heb je nu al spanning op de elco en IC of niet?
Zit momenteel op mijn werk dus testen zal voor vanavond of morgenavond worden 
Alvast allemaal heel erg bedankt voor de hulp, ik hou jullie op de hoogte 
P.S. Heb voor alle zekerheid alvast de 400V/68µF 105° besteld.
op de 8-poter moet tussen pin 5 en 7 de voedingsspanning van het IC staan, meestal iets in de buurt van 12 volt.
Daar je aan de uitgang AC meet, kan het zijn dat je voeding 'hikt' wat meestal op rotte elcootjes duidt.
Indien de schakeltor kapot is, dan ook de emitterweerstand vervangen, en ook het IC vervangen, omdat dit IC stroomgestuurd werkt, dwz. de stroom door de schakeltor wordt in de gaten gehouden door het IC, is ze te groot, schakelt het IC de tor uit.
Met behulp van een oscilloscoop en scheidingstrafo is het mogelijk de schakelpulsen op de basis van de tor na te lopen, bij een belaste voeding moeten deze permanent aanwezig zijn, bij een onbelaste voeding steeds korte bursts.
Indien de optocoupler defect is zal de uitgangsspanning snel te hoog oplopen. Dan gaan de elcootjes stuk, maar ook de rest van de elektronica van de switch.
X-Fusion
Op 26 maart 2007 18:50:58 schreef DC2PCC:
op de 8-poter moet tussen pin 5 en 7 de voedingsspanning van het IC staan, meestal iets in de buurt van 12 volt.
Ok, ik heb goed en slecht nieuws :
Voeding 1 : spanning tussen pin 5 en 7 = ongeveer 7.64V
Voeding 2 : per ongeluk kort gesloten tussen pin 7 (Vcc) en pin 8 (Vref)
met als gevolg vonken van ergens, niet gezien van waar, maar de rook kwam uit de buurt van de 400V elco en de tor. Iemand een idee wat er zou kunnen stuk gegaan zijn. Heb ondertussen gemerkt dat weerstand R2 vrij zwart ziet langs de zijde van de koelplaat van de tor
Weerstand heeft echter een rare kleurcode GRIJS-ROOD-ZILVER-GOUD-ZWART 

[Bericht gewijzigd door X-Fusion op ]
Op 26 maart 2007 23:56:22 schreef X-Fusion:
Voeding 1 : spanning tussen pin 5 en 7 = ongeveer 7.64V
Vervang de elco die tussen pin 7 en pin 5 staat, in 9x% van de gevallen is die niet meer goed.
En controleer de waardes van alle weerstanden vanaf de 300V, vooral die die naar pin 7 gaan. De kans is heel groot dat het hierna werkt. Maar een verdere controle met een scoop is niet overbodig.
Dit is een typisch probleem bij voedingen met 384x IC's die continue aan staan, de capaciteit van die elco vermindert en die heeft 2 functies:
1: Bij normale werking: het afvlakken van de spanning vanaf de transfo naar de 3843 pin 7.
2: Bij het opstarten: de 3843 op pin 7 een spanning geven via weerstand(en) vanaf de 300V, lang genoeg, zodat de voeding opstart, hierna: zie punt 1.
Die weerstanden durven weleens veranderen in waarde, worden hoogohmig of oneindig en leveren niet meer voldoende of geen stroom voor het opstarten.
Als de elco te laag in waarde wordt is ie meestal nog goed genoeg voor het afvlakken maar niet meer voor het opstarten.
Dus toestel werkt perfect maar doet niks meer na spanningsuitval..........
Op 26 maart 2007 23:56:22 schreef X-Fusion:
Voeding 2 : per ongeluk kort gesloten tussen pin 7 (Vcc) en pin 8 (Vref)met als gevolg vonken van ergens, niet gezien van waar, maar de rook kwam uit de buurt van de 400V elco en de tor. Iemand een idee wat er zou kunnen stuk gegaan zijn. Heb ondertussen gemerkt dat weerstand R2 vrij zwart ziet langs de zijde van de koelplaat van de tor
Weerstand heeft echter een rare kleurcode GRIJS-ROOD-ZILVER-GOUD-ZWART
= 0,82 ohm: de weerstand waar de stroom gemeten wordt.
Vervanglijstje:
- Die weerstand
- 3843
- Alles controleren wat aan die weerstand verbonden is.
- Mosfet
- Alles controleren wat aan de mosfet vebonden is, vooral de componenten tussen pin 6 en de gate.
- Zekering
Denk dat dit alles is maar er kan altijd nog meer zijn.
Vergeet iig niet om ook die elco van "voeding 1" te vervangen zoniet zit je zo goed als zeker terug met het originele probleem.
X-Fusion
Ok, heb bijna alle onderdelen bij elkaar gevonden, wacht nog op de 400V en dan kan ik beginnen vervangen.
Checken met een scoop zou ik graag, alleen staat die nog op mijn verlanglijstje en heb ik hem momenteel nog niet 
Denk eraan de scoop van Velleman te kopen die werkt op de PC 
Alvast allen bedankt voor de vele hulp en de wijze raad