Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Hoe heb je die zekering uiteengehaalt zonder kapot te doen
Wat zijn de afmetingen

Het is een 6,3x32mm zekering die ik open heb gemaakt door de eind kapjes te verwarmen met de soldeerboud, het soldeer tin waarmee de smeltdraat vast zit gaat dan vloeien en als het kapje nog heet is kan je deze eraf trekken met een tang.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Op 6 april 2007 15:33:10 schreef Switching Power:
Twee witte ledjes antiparallel en een weestand in een zekering als vervanging van het kappote gloeilampje in de voor deurbel :)

Knap! Als je de smeltdraad laat zitten heb je een laagspanningszekering, die oplicht na een kortsluiting.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 6 april 2007 15:43:41 schreef dellie:
Hoe heb je die zekering uiteengehaalt zonder kapot te doen
Wat zijn de afmetingen

Het losmaken vind ik niet zo knap, ik vraag me eerder af hoe je dat ding weer in elkaar krijgt.
Dat lijkt me best lastig solderen.

Gewoon wat extra soldeertin in het kapje doen en het met de soldeerboud op het buisje duwen en hopen dat het tin het draadje pakt.
Het draadje over het glas buigen gaat niet goed omdat het glas dan breekt.

[Bericht gewijzigd door Switching Power op vrijdag 6 april 2007 17:17:25

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Hier de foto's van een deel van mij GIP.
De filter + uitlezing voorkant:
http://img11.picsplace.to/img10/24/P3310061_1.JPG
De filter + uitlezing achterkant:
http://img11.picsplace.to/img10/24/P3310068_1.JPG
Ik heb er zo 7 :D
nu nog de voedingsprint + voorversterker

Ziet er goed uit. Maar misschien volgende keer iets minder ruim opzetten.

Ziet er ook wel goed uit, maar zoals al gezegd, minder ruim opzetten, en ik zou ook wat dikkere sporen doen.

sporen zien er mooi uit. 45 graden hoeken en geen knooppunten die onderetsen kunnen veroorzaken.

Heb je een dubbelzijdige print gebruikt? of lijkt dit maar zo?

verder zoals eerder gezegt proberen zo klein mogelijk te houden en de sporen iets dikker. Ik ben nu zelf bezig met een PIC print te maken met o.a. een display erop. Ik maak me sporen toch wel iets dikker om te voorkomen dat er tijdens het etsen nog wel een goede kwalitieve spoor overblijft.

En gebruik je nooit aardvlakken? Vind dat zelf prettig en het scheelt etsmiddel en vooral etstijd. (al heb ik geen verstand van audio pcb's. heb wel eens gehoord dat het in de audio nooit gedaan wordt, maar weet verder niks daarover)

Sine

Moderator

@Switching Power

Hobby, maar sample met mate.

http://members.home.nl/guidomennen/smile/worshippy.gif

Vandaag een LC-meter gemaakt om de (zelfgewikkelde) spoelen voor mijn CNC voeding na te meten.
(klik op de foto's voor meer en grotere)
http://www.greenbird.info/spgm/gal/LC_meter/_thb_Power_Off.jpg
Als hij uit staat.
http://www.greenbird.info/spgm/gal/LC_meter/_thb_Cap2.jpg
Een 100nF WIMA condensator
http://www.greenbird.info/spgm/gal/LC_meter/_thb_Ind.jpg
Een 220uH spoel

Het schema is het zelfde als die hier al vaker langs gekomen is. Software heb ik zelf geschreven in picbasic met de formules die je ook overal tegen komt.

Heb hem niet echt goed kunnen testen maar
100nF keramisch wordt weergegeven als 83.6nF
100nF WIMA wordt weergegeven als 107.7nF
1uF X2 wordt weergeven als 977.9nF
220uH Spoel wordt weergegeven als 246.7uH

Niet slecht alzeg ik het zelf als je ziet dat hij op gaatjes print is gemaakt zonder 1% referentie condensators, etc

Henry S.

Moderator

En een serieschakeling van condensator en weerstand?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Dat gaat niet goed .... maar dat wist je al ;)

Maar het is dan ook geen RC maar een LC meter :)

klein is fijn

Moderator

Flauw hoor. ;)

Ziet er mooi uit, met zo'n aqua alu frontplaat. Waar haal je dat vandaan?

Henry S.

Moderator

Op 7 april 2007 01:22:41 schreef Sine:
Dat gaat niet goed .... maar dat wist je al ;)

Just testing. ;)

Op 7 april 2007 01:24:09 schreef xantus:
Maar het is dan ook geen RC maar een LC meter :)

Je houdt dus geen rekening met ESR.

Weinig meters die daar rekening mee houden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Komt van AST electronica. Had er daar een aantal gekocht een tijdje terug. Dit is de ALUBOX-N58, waarbij hij rechtop staat zodat de voorkant ipv bovenkant blauw is.

Je houdt dus geen rekening met ESR.

Weinig meters die daar rekening mee houden.

Nee, hij berekent de waarde aan de hand van f=1/(2*pi*sqrt(L*C)). Hij meet voor ~0.16 seconden de frequentie. Rekent dan de L of C uit en herhaald het zootje dan weer. Om ESR te meten moet je volgens mij gebruik maken van de RC tijd, zie niet zo 1,2,3 hoe je dit via de oscilatie frequentie kan doen.

[Bericht gewijzigd door xantus op zaterdag 7 april 2007 01:38:09

Op 7 april 2007 00:07:53 schreef xantus:
V100nF keramisch wordt weergegeven als 83.6nF
100nF WIMA wordt weergegeven als 107.7nF
1uF X2 wordt weergeven als 977.9nF
220uH Spoel wordt weergegeven als 246.7uH

Wat C's betreft ziet dat er vrij goed uit. Met spoeltjes heb ik ook redelijk grote afwijkingen tov. de opgegeven waarde. Moeilijk na te gaan hoe goed hij het op dit vlak doet, want waar haal je een referentiespoel?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 6 april 2007 22:29:40 schreef Mitchell S:
Heb je een dubbelzijdige print gebruikt? of lijkt dit maar zo?

Volledig enkelzijdig lijkt dus alleen maar zo (volgens jou;))

Op 6 april 2007 22:29:40 schreef Mitchell S:
verder zoals eerder gezegt proberen zo klein mogelijk te houden en de sporen iets dikker. Ik ben nu zelf bezig met een PIC print te maken met o.a. een display erop. Ik maak me sporen toch wel iets dikker om te voorkomen dat er tijdens het etsen nog wel een goede kwalitieve spoor overblijft.

Ik blijf het goed vinden, ruimte zit me niet dwars.
Na 8 keer proberen had ik geen draadbruggen meer en ik was tevreden ;)

En gebruik je nooit aardvlakken? Vind dat zelf prettig en het scheelt etsmiddel en vooral etstijd. (al heb ik geen verstand van audio pcb's. heb wel eens gehoord dat het in de audio nooit gedaan wordt, maar weet verder niks daarover)

Aardvlakken ja al van gehoord maar ik vind dat niet zo mooi :D
Wss ga ik het wel toepassen op mijn voedings en voorversterker print die is namelijk bijna een een A4 blad groot.
btw etsmiddel is geen probleem dat gebruik ik van school
dus....;)

Anoniem

Op 6 april 2007 17:40:27 schreef Meert:
Hier de foto's van een deel van mij GIP.
De filter + uitlezing voorkant:
[afbeelding]
De filter + uitlezing achterkant:
[afbeelding]
Ik heb er zo 7 :D
nu nog de voedingsprint + voorversterker

das leuk, ik zie helemaal geen foto's....

Wat C's betreft ziet dat er vrij goed uit. Met spoeltjes heb ik ook redelijk grote afwijkingen tov. de opgegeven waarde. Moeilijk na te gaan hoe goed hij het op dit vlak doet, want waar haal je een referentiespoel?

Condensators worden berekend met een L van 1%, de spoelen met een C van 20% (keramisch Ctje), vandaar de grotere afwijking bij de spoelen. Of heb jij een ander type condensator in je LC kring gebruikt? Dan zou hij nauwkeuriger moeten zijn. Heb ik een paar 1% spoelen liggen en daarbij heeft de meter ongeveer een afwijking van 10%. Bij condensatoren is de afwijking ongeveer 3%

[Bericht gewijzigd door xantus op zaterdag 7 april 2007 11:20:27

Een L van 1%?! Waar haal je dat? Volgens mijn elektroboer bestaat zoiets niet.

Wat de C betreft: da's bij mij een 680pF styroflex, in combinatie met een referentie-styroflex van 1000pF van 1% (die kostte me 1 euro).

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 7 april 2007 11:24:35

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten