Ronald45
Golden Member
Hallo allemaal 
Ik hoor en lees vaak dat er wordt afgeraden om kontaktspray te gebruiken voor potmers, schakelaars, relais e.d..
Wat is WEL een goed middel om (met name voor potmeters) te gebruiken?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen want ik vraag me dit al jaren af!
Groetjes Ronald.
Contactspray gaat prima, mits niet volgens gebruiksaanwijzing toegepast.
Het probleem is dat je de rommel die er in zit er niet uit krijgt door er meer rommel in te spuiten.
Om het goed te doen, moet het spul gewoon open. Als vervangen niet wil, doe ik het als volgt: Koolbaantje poetsen met een wattenstaafje met contactspray, meteen daarna droog maken. Metaal voorzichtig met een glasfiber borsteltje schoon maken. En dan het spul weer in elkaar.
Naspoelen of spuiten met IPA.
Voor dat doel heb ik een injectiespuitje met fijne naald aan de apotheek gevraagd en gekregen.
knutsel
gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam.
Kontaht 60 is wel bruikbaar mist het zoals aangegeven goed verwijderd wordt na gebruik.
Ik doe dat altijd met kontakt WL .
Kontakt gold werkt trouwens beter dan de traditionele 60.
Al met al de oplossing komt niet uit een spuitbusje en dus idd openmaken of vervangen
klein is fijn
Moderator
Op 8 april 2007 21:35:27 schreef KT88:
Naspoelen of spuiten met IPA.Voor dat doel heb ik een injectiespuitje met fijne naald aan de apotheek gevraagd en gekregen.
Die dingen kan je ook bij de Baco in IJmuiden kopen. Hele mooie glazen / rvs injectiespuiten die goed tegen oplosmiddelen bestand zijn.
Naalden kosten er ook bijna niets.
K61 gebruiken. Reinigt EN smeert terug. Dan heb je het probleem niet dat alles vastloopt.(vb. schuifpotm.)
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
De meeste contaktsprays zijn op den duur schadelijk voor de geleidende laag en de kunststof loper van een potmeter.
Het kunststof scheurt en dan is het echt over.
Een spray die deze nadelen niet heeft is Tuner 600. Deze reinigt en laat geen sporen na. Destijds gebruikten wij voor computer apparatuur een spray met de naam, Techno Clean, maar ik weet niet waar dat vandaan kwam.
Groetjes Hans.
Ronald45
Golden Member
Op 8 april 2007 21:35:27 schreef KT88:
Naspoelen of spuiten met IPA
Ehh wat is IPA? Gewoon isopropanol of toch iets anders?
Groetjes Ronald.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Op 8 april 2007 22:59:09 schreef Zoef de Haas.:
Een spray die deze nadelen niet heeft is Tuner 600. Deze reinigt en laat geen sporen na.
Het is niet alleen residu van de spray die problemen geeft... maar eigenlijk vooral de 'rommel' die je zojuist met dat oplosmiddel van het contact hebt verwijderd. Het oplosmiddel verdampt en het vuil koekt even verderop gewoon weer vast. Als dat buiten het gebruikte deel van een potmeter is, is het opgeruimd.
Maar om vuil defintief ergens uit te verwijderen zal je het toch moeten 'doorspoelen' met een oplosmiddel, of openmaken en met filterpapier oid opruimen.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Ik werk al en tiental jaar als volgt:
Kontact 60 (lekker agressief)
Rond pot.meter een tissues proppen
Perslucht er in ( ong. 2 ato overdruk)
Daarna WL om te cleanen.
En droog spuiten weer met perslucht.
Krelis
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Op 9 april 2007 00:22:08 schreef rfbroek:
[...]Ehh wat is IPA? Gewoon isopropanol of toch iets anders?
Groetjes Ronald.
Klopt, Krelis
P.S. NIET ROKEN!!!!
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 9 april 2007 16:50:02 schreef Krelis Vonketrekker:
Daarna WL om te cleanen.
Wordt je potmeter daar niet enorm schraal van? WL ontvet het maximaal lijkt me. Beetje smering is toch wel nodig toch?
Anoniem
Krakende potmeters zijn niet altijd met spray te repareren. Soms heeft de loper ook echt het koollaagje weggesleten.
Bij schuifpotmeters heb ik ondervonden dat ze vrijwel altijd vastlopen na zo'n mishandeling met C60;
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ok, dat nabehandelen leek mij ook al. Ik heb ooit in mijn onschuldige jaren
wel eens met WL geprobeerd, en toen hoorde je echt zo'n krasgeluid. Sindsdien gebruik ik alleen 60 op potmeters en WL voor schakelaars. 60 bevat een beetje olie. Trekt helaas wat stof aan.
Goed, je moet dus een hele serie chemie hebben staan wil je het goed doen...
Op 8 april 2007 21:33:46 schreef Marco69:
Om het goed te doen, moet het spul gewoon open. Als vervangen niet wil, doe ik het als volgt: Koolbaantje poetsen met een wattenstaafje met contactspray, meteen daarna droog maken. Metaal voorzichtig met een glasfiber borsteltje schoon maken. En dan het spul weer in elkaar.
Is het niet makkelijker en beter om het gewoon in een sonisch badje te doen?
flipflop
Ronald45
Golden Member
Op 9 april 2007 18:46:27 schreef Henry S.:
Altijd nabehandelen anders slijt je potmeter heel snel.
Bedoel je dan weer nabehandelen met een beetje contact60?
Groetjes Ronald.
Anoniem
Op 10 april 2007 09:11:23 schreef rfbroek:
[...]Bedoel je dan weer nabehandelen met een beetje contact60?
Groetjes Ronald.
Koolpotmeters zijn origineel ingesmeerd met contactvet dat zowel het koolbaantje smeert en beschermt als het bewegingsmechanisme.
De ooit zo moderne schuifpots zijn delicaat voor reinigen, ze lopen snel vast.
Na de jaren 80 hebben ze weer plaats moeten ruimn voor de klassieke draaipots. In zoverre er nog gebruikt worden natuurlijk.
Eigenlijk zou je de potmeter moeten vervangen. Helaas zijn sommige modellen niet eenvoudig te verkrijgen en vervangtypes zijn vaak mechanisch niet in het apparaat te passen. Tweede keus is openmaken om hem te reinigen én te smeren zonder overtollig residu . Al de rest zijn lapmiddelen die soms wel eens goed helpen, maar vaak ook niet.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
Ronald45
Golden Member
Nou t gaat me voornamelijk om schakelaars en potmeters in oudere audio apparatuur waar geen nieuwe onderdelen meer voor te vinden zijn, en die ook niet open te maken zijn. Zelfde geldt voor bv functieschakelaars in oude videorecorders.
Maar ik begrijp dus: Kontakt60, dan naspoelen met IPA om vuil te verwijderen, en dan weer beetje kontakt60 voor de smering?
Ik zal ook s een busje van die tunerspray bestellen en proberen waar Zoef de Hans t over had. 
Groetjes Ronald.