Labvoeding Dagboek

Henry S.

Moderator

Zoooo, serieuze metaalbewerking, de hel voor de meesten.
Geen shunts op print zetten, gewoon de korste weg kiezen.
En als er al shunts op de basisprint zitten over deze meten, als de spanningswaarde goed na display is om te zetten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 13 april 2007 20:49:26

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ziet er tof uit!
Ik heb mn labvoeding ook verbeterd :p
(7-segmentjes i.p.v LCD metertjes--15-slags potmeters- Het is nu een dubbele voeding--enz.enz...)

PS: waar haal je zulk groot gaatjesprint vandaan?

PS: warom een hel?..
Tsja ik heb makkelijk praten ;) Mn pa zit in de staal/metaal handel..
Kan dus gemakkelijk aan staal-aluminium-freesjes/boortjes/slijpjes e.d. komen

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 13 april 2007 20:50:09

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Sine

Moderator

Tja hell ...

Ik vind het persoonlijk ook niet zo'n ramp :)
Het ontwerp van de kast blijft altijd leuk, en tegewoordig maak ik er een sport van alles zo compact mogelijk in elkaar te draaien.

Deze blijft daar een aardig voorbeeld van ;)

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/overzicht.JPG

Verek.. ik heb ook zulke displays allen zonder A/V..
Waar haal je die?
Ik vind kasten maken ook wel leuk ;)

Heb je ook nog een schema van die hele voeding?
Moet er ook ooit nog 1 hebben :D
Nog een vraag:

Waar haal je die leuke knopjes? (Power-groene-overig) ?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 13 april 2007 21:03:26

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Die A/V aanduiding is met normale kleine 7-segment displaytjes gemaakt. :P

Ja, metaalbewerking vind ik persoonlijk een hel. Of ik ben te precies en is het me nooit goed genoeg... :(

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat heb ik ook!
Soms voor 1 frontplaat gebruik ik wel 3 a 4 stukjes metaal :D
Maaraja mn pa heeft genoeg :p
Maar heb je toevallig schema's? Of een elektuur nummer?
En hoe maak je er zo'n mooi kapje om?

PS: waar heb je die 7'segmenten + die mooie knopjes vandaan?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 13 april 2007 21:17:42

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Sine

Moderator

Zeven segment uitlezing komt bijna direct uit de datasheet van de ICL7107, de framepjes komen van dick best, 7 segment displaytjes op zich zijn overal te krijgen.

De drukknoppen zijn industrieele EAO toetsen, worden ook wel in de duurdere mengpanelen gebruikt, nieuw onbetaalbaar. ( richting 30 euro / schakelaar ) klik

Pf.. onbetaalaalbaar met mijn zakgeld..
heb je misschien een schema/elektuur/toppic? :)
En dat IC is dat nog in de handel?
En wat heb je aangepast?

maaruh... Gaan we niet te ver off-toppic?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 13 april 2007 21:31:32

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Sine

Moderator

Ik koop ze dan ook niet nieuw ;) De voeding is losjes gebaseerd op een ELV ontwerp (schema + uitleg) IC is in de handel, eigen modificaties gaan te ver om hier eventjes neer te zetten, en staan op een paar A4 tjes gekrabbeld.

Laten we dit topic maar verder met rust laten wat betreft mijn voeding, het ging tenslotte over die van knutsel ( over die van mij is in het net gesloten show your projects topic het eea te vinden )

Ok..
PS: Heb je toegevoegd op MSN
Jij mij ook? ;)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 13 april 2007 22:25:25

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 13 april 2007 20:47:21 schreef Henry S.:
Zoooo, serieuze metaalbewerking, de hel voor de meesten.

ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt dol op ben, ik ga liever solderen of timmeren, vandaar de proxxon deco. goed gereedschap is het halve werk nietwaar ? ik ben helemaal geen "pietje precies" , integendeel zelfs, maar omdat ik bang ben het werkstuk te verknoeien moet het wel zo.

Op 13 april 2007 20:47:21 schreef Henry S.:
Geen shunts op print zetten, gewoon de korste weg kiezen.
En als er al shunts op de basisprint zitten over deze meten, als de spanningswaarde goed na display is om te zetten.

ze komen vlak bij de uitgangs klemmen te zitten, ik vond dat wel zo netjes op een stukje print ipv zwevend, he henry...?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/4

Op 13 april 2007 20:47:31 schreef Technojunk:
Ziet er tof uit!

PS: waar haal je zulk groot gaatjesprint vandaan?

bedankt voor de complimenten iedereen trouwens.
zo groot is de gaatjesprint niet, standaard eurokaart van 100 X 160 mm meen ik als het goed is, even kijken :
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=42…
ja, dat klopt, iedere electronica zaak zou dit op vooraad moeten hebben.

@sine, die van jou ziet er ook erg netjes uit. waarom eigenlijk 3 uitgangen, speciale reden voor ?. oorspronkelijk wilde ik ook 4 led-display's maken maar toen ik erachterkwam dat een 7106 net zoveel kost als een kant en klaar lcd'tje heb ik daar maar vanaf gezien

Henry S.

Moderator

Op 13 april 2007 23:35:31 schreef Knustelsmurf:
[...]
ze komen vlak bij de uitgangs klemmen te zitten, ik vond dat wel zo netjes op een stukje print ipv zwevend, he henry...?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/4

toch liever niet, het is al een spanningovergang en die wil je liever helemaal voorkomen.

BTW, wil je de print opstoken? Zo kunnen de weerstanden geen warmte kwijt aan de omgeving maar rook je de print op...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 13 april 2007 23:35:31 schreef Knustelsmurf:
[...]

ze komen vlak bij de uitgangs klemmen te zitten, ik vond dat wel zo netjes op een stukje print ipv zwevend, he henry...?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/4

henry bedoeld dat je gewoon over de shunt kunt meten die al op je voedings print zit, die extra weerstanden zijn eigenlijk overbodig.

@sine, die van jou ziet er ook erg netjes uit. waarom eigenlijk 3 uitgangen, speciale reden voor ?. oorspronkelijk wilde ik ook 4 led-display's maken maar toen ik erachterkwam dat een 7106 net zoveel kost als een kant en klaar lcd'tje heb ik daar maar vanaf gezien

Drie is een mooi getal ;)

Een spanninkje extra kan nooit kwaad, en ik had de meeste onderdelen om er drie te bakken, en het ding wordt er weer wat flexibeler mee wat serie / paralellen van de voeding betreft, met de twee middelste schakelaars zijn voeding 2 en 3 zo in te stellen dat ze de U/I instelling van de eerste volgen.

De 7107's komen uit gekochte led displays, maar de kwaliteit van die krengen was echt om te huilen, dus ik heb ze zelf maar op de goede manier op gebouwd.

( 1.5mm2 op de print leggen om een ontwerp fout op te lossen noem ik slecht, om over het soldeerwerk maar te zwijgen, de metertjes kostten dan ook maar iets van 5 euro, minder dan de 7107 inderdaad )

Even laten weten dat ik ook nog leef ;) ik heb vandaag voor het eerst testgedraaid en ik kan de spanning netjes regelen... alleen niet zoals ik het wil.
Ik kan maar vanaf pakweg 0,4V tot 6,5V regelen, terwijl ik van 0-ongeveer55V zou moeten kunnen. Dit overigens met een 10k potmetertje bij de spannings-"inprikweerstand", die volledig naar 0 ohm geregeld is (helemaal open dus).
Iemand een idee, of aanwijzingen waar ik wat zou moeten meten ivm foutzoeken?

[Bericht gewijzigd door setsunakaede op zondag 15 april 2007 18:18:20

broem, broem, broem....

hmm moet toch eens aan mijn labvoeding gaan beginnen.
standaart co ontwerp.
wordt wel erg mooi, mooie voorkant ook en netjes.

Op 15 april 2007 17:34:47 schreef setsunakaede:
(...)
Iemand een idee, of aanwijzingen waar ik wat zou moeten meten ivm foutzoeken?

Niemand? :'(

broem, broem, broem....

Op 13 april 2007 23:43:22 schreef Henry S.:

BTW, wil je de print opstoken? Zo kunnen de weerstanden geen warmte kwijt aan de omgeving maar rook je de print op...

is al op gelost, ze staan nu een centimetertje hoger.

Op 13 april 2007 20:47:21 schreef Henry S.:...
Geen shunts op print zetten, gewoon de korste weg kiezen.
En als er al shunts op de basisprint zitten over deze meten, als de spanningswaarde goed na display is om te zetten.

ik heb geen flauw idee welke dat zou moeten zijn, had het idee gewoon van jouw topic gepikt.

ik heb wel een ander probleem, ik had 5 lcd'tjes gekocht.

1 is kapot omdat ik hem verkeerd om op 9 volt had aangesloten.(stom)

1 is kapot omdat hij te heet werd toen ik wat krimpkous met de fohn warm maakte er vlak naast. (misschien nog te maken, huisje is een beetje vervormd)

en de laatste is een beetje vreemd, het is een volt meter die ik NA de shunt (op de klemmen dus) had aangesloten, toen ik de shunt met de stroom meter en tussen schoof ging hij gek doen . nu geeft hij een waarde aan die 40 % lager is en een LOBATT aanduiding, waarschijnlijk had ik de spannings meter VOOR de shunt moeten zetten ?

shit, dit is de eerste keer dat ik met deze modules werk en ik had er al een reserve gekocht, nu moet ik er 2 nieuwe halen.

Henry S.

Moderator

Op 18 april 2007 22:54:02 schreef Knustelsmurf:
[...]
ik heb geen flauw idee welke dat zou moeten zijn, had het idee gewoon van jouw topic gepikt.

Dat moet je niet doen... :+ Daar wordt een kromme waarde voor de shunt gebruikt, en de uitgangsstroom is maar 1.5A max.
Jij hebt R21 tot je beschikking, met een weerstandswaarde die eenvoudig aan de module is aan te koppelen, en boven een paar A's wordt de drop over extra shunts te hoog.

en de laatste is een beetje vreemd, het is een volt meter die ik NA de shunt (op de klemmen dus) had aangesloten, toen ik de shunt met de stroom meter en tussen schoof ging hij gek doen . nu geeft hij een waarde aan die 40 % lager is en een LOBATT aanduiding, waarschijnlijk had ik de spannings meter VOOR de shunt moeten zetten ?

Dat mag alleen de drop over je shunt uitmaken in spanning, gescheiden voedingen hoop ik!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

R21 ? ja natuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb. gaan we proberen.

de voeding van de lcd's komt van een aparte 9 volt wikkeling van de grijze ingegoten trafo die ondersteboven hangt. anders zet ik er voor de zekerheid nog een klein trafootje bij, dan heb ik zekerheid wat dat betreft.

Henry S.

Moderator

Dat moet zo zeker genoeg zijn, maar niet de fout maken met het doorverbinden van de massa's ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dat is nu ook niet het geval, alle massa's zijn apart gelegd. daar kan het niet aan liggen, denk ik

Waarom gebruiken ze een 2x 12V met midden aftakking voor het regel gedeelte en niet een 12v of 24 v trafo???

Henry S.

Moderator

Om een negatieve spanning te krijgen, volg de lijntjes in het schema.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 april 2007 02:11:39

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heb inmiddels een apart tranformatortje geplaatst voor de paneel meters (just for sure), er zitten er nu 5 in totaal in. het kreng begint al aardig zwaar te worden. (heb ik in de high end audio geleerd : zwaar is goed)

ik heb ook een nieuw metertje gekocht en geplaatst en die met het vervormde huisje weer goed gekregen. ook heb ik draadjes gesoldeerd vanaf de R21 weerstanden voor de stroommeters. (R21 = 0.22 ohm / 5 watt).

vraag me nu nog een ding af : moet ik nog iets veranderen aan de smd spanningsdelers voor de stroom meters. ik ben van plan om deze ook omschakelbaar te maken net als de spanning meters, maar eerst eens zien dat het ik het in de gewone situatie werkend krijg.

Henry S.

Moderator

Lees het bijgesloten vodje, het is maar net wat je meetspanning is. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.