Labvoeding Dagboek

ik begrijp het niet, ik krijg de stroometers maar niet werkend. ik meet nu over r21 maar zodra ik de dpm aansluit gaat het fout. ik heb al van alles geprobeerd, met smd weestanden, zonder smd weestanden, met verschillende waarden spanningsdelers uit de bijgeleverde set 0.6 watt - 0.5% en omgepoold. ik heb de omschakelbare spanning delers van de voltmeter om gezet naar een enkele maar dat gaf ook niet veel verbetering.

ik had de voedings spanningen van de lcd's paralel staan dus die heb ik ook maar gescheiden, gaf ook geen verbetering. de lcd's werken goed als ik ze aansluit als voltmeter maar zodra ik ze aansluit als stroommeter doen ze het niet. weet er iemand raad mischien ?

(ik heb de zelfde beschrijving als deze: http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/9
volgens mij staan ra en rb op het papiertje verwisseld)

Henry S.

Moderator

Op 24 april 2007 15:19:14 schreef Knustelsmurf:
[...]
ik had de voedings spanningen van de lcd's paralel staan dus die heb ik ook maar gescheiden, gaf ook geen verbetering.

Voeding parallel zetten is dus iets wat niet mag, ik zei niet voor niets gescheiden voedingen.

de lcd's werken goed als ik ze aansluit als voltmeter maar zodra ik ze aansluit als stroommeter doen ze het niet. weet er iemand raad mischien ?

Zet een labvoeding op een paar honderd mA, pak een 0,1Ω weerstand en meet hier over met het standaard 200mV bereik. Sluit je circuit kort met een ampèremeter en je moet op je display ongeveer (binnen 5%) dezelfde waarde hebben als op je meter, dit geldt tot 2A.

(ik heb de zelfde beschrijving als deze: http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/9
volgens mij staan ra en rb op het papiertje verwisseld)

Dat is bij die meters fout aangegeven, verwarrend.
Ik heb nu weer 'andere' (eigenlijk gewoon weer dezelfde chinees maar met nieuwe print) meters, andere en betere beschrijving.
200mV: Ra=0, Rb=10MΩ
bij de andere bereiken wordt Ra groter en Rb kleiner, zo hoort het te zijn want zo hou je de ingangsimpedantie op 10MΩ

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry, had jij geen circuitje waar je met wat ceetjes en een astabiel multivibratortje de voeding ontkoppelde ? mss dat de TS hier nu wel handig van gebruik kan van maken :)

ik vind alleen het topic waar je het daarover had niet zo vlug. Ik denk dat het in je LM317 lab-voeding-topic is.

edit: blijkbaar is dat topic van Henry al opgerakelt. hier op pagina 3 staat een foto. schema vind ik effe niet

http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/3

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op dinsdag 24 april 2007 17:29:41

Henry S.

Moderator

http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/5
Maar als je ruimte voor trafo's heb, dat gebruiken!
De schakeling heeft meer na- dan voordelen, geeft toch nog wat HF-rommel en vraagt een vreemde voedingsspanning.
Er is btw een SMD versie van:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/9V_DPM_PS_SMD2.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 april 2007 17:23:29 schreef Henry S.:
[...]
Voeding parallel zetten is dus iets wat niet mag, ik zei niet voor niets gescheiden voedingen.

ik bedoelde te zeggen dat de 4 paneel meters paralel aangesloten staan op een aparte voeding, met een aparte trafo

Op 24 april 2007 17:23:29 schreef Henry S.:

[...]
Zet een labvoeding op een paar honderd mA, pak een 0,1Ω weerstand en meet hier over met het standaard 200mV bereik. Sluit je circuit kort met een ampèremeter en je moet op je display ongeveer (binnen 5%) dezelfde waarde hebben als op je meter, dit geldt tot 2A.

ik heb verder geen regelbare voedingen, alleen adapters
of ik moet even iets prutsen met een LM317 ?

Op 24 april 2007 17:23:29 schreef Henry S.:
[...]

Dat is bij die meters fout aangegeven, verwarrend.
Ik heb nu weer 'andere' (eigenlijk gewoon weer dezelfde chinees maar met nieuwe print) meters, andere en betere beschrijving.
200mV: Ra=0, Rb=10MΩ
bij de andere bereiken wordt Ra groter en Rb kleiner, zo hoort het te zijn want zo hou je de ingangsimpedantie op 10MΩ

bedankt, zoiets vermoedde ik al, ik dacht staat het nou verkeerd op de print of in het blaadje?

overigens was ik bekend met het het dc/dc converter printje, ik heb voorafgaand zo'n beetje alle labvoedings- topics gelezen, zo kwam ik aan het schema en de layout.

ik dacht nog : ik heb destijds alle componenten voor de analoge meters geplaatst , kan dat niet van invloed zijn op het circuit en kan ik die stroom meters daarop aansluiten of gaat dat niet ?

Henry S.

Moderator

Op 24 april 2007 22:48:35 schreef Knustelsmurf:
[...]
ik bedoelde te zeggen dat de 4 paneel meters paralel aangesloten staan op een aparte voeding, met een aparte trafo

Wat ook niet mag, letterlijk van elkaar en de hoofvoeding gescheiden!

ik heb verder geen regelbare voedingen, alleen adapters
of ik moet even iets prutsen met een LM317 ?

kan ook, komt op hetzelfde neer.

ik dacht nog : ik heb destijds alle componenten voor de analoge meters geplaatst , kan dat niet van invloed zijn op het circuit en kan ik die stroom meters daarop aansluiten of gaat dat niet ?

R25/P3? Geen invloed, hoogstens die 100uA door de meter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 april 2007 22:55:04 schreef Henry S.:

Wat ook niet mag, letterlijk van elkaar en de hoofvoeding gescheiden!

dus dan zou ik 4 aparte trafo's met 4 voedingkjes moeten hebben, allemaal onafhankelijk van elkaar ?

Hugo Welther

Moderator

Op 25 april 2007 00:01:57 schreef Knustelsmurf:
[...]

dus dan zou ik 4 aparte trafo's met 4 voedingkjes moeten hebben, allemaal onafhankelijk van elkaar ?

Jep. Dat is helaas de enige goede oplossing.
Of digi-meters aanschaffen waarbij de meetspanning de voedingspanning mag zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dan moet het maar zo : een paar luciferdoos formaat trafo's, een handje 1n4001, paar elco's van 100Uf, 4 c'tjes van 100 nano en 4 stuks 78L09. morgen maar boodschappen doen.

(het mogen toch wel trafo's zijn met 2 secundaire wikkelingen, hoop ik).

gelukkig heb ik volgende week vakantie.

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op woensdag 25 april 2007 00:18:39

Hugo Welther

Moderator

Op 25 april 2007 00:15:51 schreef Knustelsmurf:

(het mogen toch wel trafo's zijn met 2 secundaire wikkelingen, hoop ik).

Dat mag als ze maar volledig gescheiden zijn. Scheelt weer ruimte.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ja dat zou wel fijn zijn, het begint nu aardig krap te worden in de kast.

we gaan de goede kant op, de nieuwe voedingkjes voor de lcd's draaien nu en ik heb geen problemen.

alleen moet ik nu uitvlooien hoe ik de stroom meters kan laten aangeven wat de multimeter aangeeft als er een belasting op staat. ik vermoed dat ik daar ook een spanningsdeler voor moet maken. iemand suggesties ?

(foto's volgen)

Sine

Moderator

Spanningsdeler met een potmetertje er in om te kunnen afregelen.

code:


   o
   |
   o-------------.
   |             |
   |            .-.
   |            | |<--.
   |            | |   |
   |            '-'   |
   |             |    |
   |             |    |
   |             o----'
   |             |
  .-.           .-.
  | |           | |
  | |           | |
  '-'           '-'
   | Shunt       |
   |             o-----------.
   |             |           |
   |             |           |
   |            .-.         .-.
   |            | |        ( A )
   |            | |         '-'
   |            '-'          |
   |             |           |
   o-------------o-----------'
   |
   |
   o

Euh.. ik kan het mis hebben,
Maar op je labvoeding elektuur print zit een potmeter en nog een weerstand,
welke je moet hebben weet ik zo niet moet je even lezen.

klopt vast niet

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Hugo Welther

Moderator

Gebruik je dit schema voor je voeding?
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20schethumb.jpg

Dan kan je de stroom meten over R3.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

nee hugo, dit is de elektuurvoeding uit 1982 die door turbokeu is aangepast, zie pagina 1.

ik vind het idee met een instelpot met een spanningsdeler heel goed. ik heb nog een bakje vol (gewone en meerslagen) dus dat gaan we proberen. bedankt sine.

kan er iemand hier uit nog wijs worden ?
http://img337.imageshack.us/img337/1750/rimg0007mediumzb5.jpg

trafo's ondersteboven
http://img234.imageshack.us/img234/4698/rimg0006mediumcd8.jpg

220 volt kan heus wel op gaatjesprint, kwestie van koper wegsnijden en frezen
http://img337.imageshack.us/img337/6351/rimg0002mediumbz0.jpg

en een stukje plexiglas erover om de vingers te beschermen
http://img337.imageshack.us/img337/1835/rimg0005mediumnx3.jpg

voeding x 4 in opbouw
http://img337.imageshack.us/img337/7052/rimg0004mediumif5.jpg

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op maandag 30 april 2007 01:04:40

Hugo Welther

Moderator

Op 29 april 2007 20:11:26 schreef Knustelsmurf:
nee hugo, dit is de elektuurvoeding uit 1982 die door turbokeu is aangepast, zie pagina 1.

De stroom wordt in het originele artikel d.m.v. de spanningsval over R21 (0,22 ohm) gemeten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dat klopt, dat doe ik nu ook.
ik ben nu druk aan het experimenteren met een spanningsdeler voor de stroom meters om ze hetzelfde aan te laten geven als de multimeter die in serie staat met een belasting.

Op 29 april 2007 20:11:26 schreef Knustelsmurf:
nee hugo, dit is de elektuurvoeding uit 1982 die door turbokeu is aangepast, zie pagina 1.

ik vind het idee met een instelpot met een spanningsdeler heel goed. ik heb nog een bakje vol (gewone en meerslagen) dus dat gaan we proberen. bedankt sine.

kan er iemand hier uit nog wijs worden ?

Phew, dat wordt puzzelen wanneer er een draadje losraakt :-)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
benleentje

Golden Member

Benleentje vind de printen netje ingedeeld maar snapt niet waarom er zoveel draadjes in moeten.
En als hij dit ziet krijgt hij ook zin om wat te maken maar dan wel zonder draadjes want volgens hem kan het ook draadloos.

Moppersmurf zegt:" Ik haad draadjes maar draadjes vlees is wel lekker"

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 30 april 2007 01:01:49

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 april 2007 23:04:36 schreef picsels:
Phew, dat wordt puzzelen wanneer er een draadje losraakt :-)

valt wel mee hoor, het lijkt erger dan het is.
vrijwel alle bedrading is met krimpkous afgewerkt en zit goed doorgesoldeerd. als alle verbindingen definitief zijn gaat er ook nog een zakje tywraps overheen, er zit al een zakje van 100 in...

Op 30 april 2007 01:00:32 schreef benleentje:
maar dan wel zonder draadjes want volgens hem kan het ook draadloos

een WIFI voeding ?
nee, effe serieus. 6 trafo's, 4 printen, 4 potmeters, 6 schakelaars, 4 lcd displays, 8 uitgangsbussen en nog wat spul. logisch dan dat er wat draad in zit om het aan elkaar te verbinden.

ik geef toe dat het iets uitgebreider is geworden dan ik eigenlijk gedacht had,maar ik ben dan ook nog niet klaar.

Henry S.

Moderator

Volgens mij zit er ook teveel draad in, had je niet dingen kunnen doorlussen? En een kabelboompje was ook niet overbodig geweest. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jeemig wat een kabeltjes ;)
Maar je hebt toch 2 potmeters op de print van turbokeu?
1 is voor de V en de andere voor de A als je aan een van de 2 potmeters draait,
komt er als het goed is een andere spanning op je display te staan.
Dus nu net zo lang draaien tot er dezelfde spanning op komt te staan zoals op je multimeter.

Welke pot het is weet ik zo niet

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
benleentje

Golden Member

Laad ze maar lullen over je draadje de volgende keer kan je het altijd weer beter doen, dat heet ervaring geloof ik. Zelf probeer ik om elk draadje over een vooraf geplander route te laten lopen en de volgende laat je dan ook die route lopen zo krijg je vanzelf een kabelboom. JE draadje worden dan weel wat langer maar het resultaat mag er zijn. Als een draaadje naar een hoogohmige potmeter gaat dan maakt de lengte toch niet echt uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Turbokeu

Golden Member

Op 30 april 2007 08:32:37 schreef Technojunk:
Maar je hebt toch 2 potmeters op de print van turbokeu?

De trimpotjes op de print zijn de afregelingen voor de originele 100µA draaispoelmeters voor V en A-uitlezing.
Nutteloos als je DPM's toepast...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"