Op 3 mei 2007 19:08:39 schreef Henry S.:
[afbeelding]Zegt iemand deze schakeling iets?
Afgestemde raamantenne, roosterdetectie zonder lekweerstand, dus een setje "zachte" buizen als Philips D-I ofzo.
Vergeet dit maar met moderne buizen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ja dat klopt PA0VIC. Mijn vaste zendmaatje. Kleine wereld 
fred
Ah! Een goed mens en amateur! Ja die ken ik ook. De vaste "paalbewoner" van NOS en AMF, een heel goed promotor van het zendamateurisme.
Leuk je (heel) even gesproken te hebben Fred, volgende keer beter met een betere SWR met je set.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 3 mei 2007 21:13:47 schreef Hugo Welther:
[...]
De speaker zelf is typisch Philips.
http://www.hupse.eu/radio/speakers/9710.htm (dank aan John Hupse)
Foto's bovenaan de pagina.
Lijkt er idd veel op.
Op 3 mei 2007 22:40:52 schreef KT88:
[...]
Afgestemde raamantenne, roosterdetectie zonder lekweerstand, dus een setje "zachte" buizen als Philips D-I ofzo.Vergeet dit maar met moderne buizen.
Idd, daar moet een dan een lekweerstand bij, maar de V' spoel zit wat vreemd via een condensator aan de massa...
Het vermoeden rijst bij mij, dat de condensatoren, uit de tijd van dat schema, een geïntegreerde rooster lek weerstand hadden...

fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is toeval Eat, vraag ik VIC naar jou en dan zit je zelf te luisteren. Ik zat op mijn Jpole voor 2m en die is sinds er goede kabel aan zit niet meer geschikt voor 70. Heb al een antenne liggen welke binnenkort omhoog gaat. Heb vanavond een loop gemaakt voor ontvangst. Helaas gaat hij niet lager dan 80m. Nog even met C'tjes parallel experimenteren maar tot nu toe lukt het niet. Zal voor de middengolf tot 80m denk ik een dubbele loop moeten maken. Zal er eens een tweede bijschakelen.
Fred
Stukje computer bandkabel van 6 wdg. van 1,5 meter is al snel iets van 50 uH, 12 wdg. dus iets van 200 uH, moet je toch af kunnen stemmen op de mg. Neem ik zondag mee.
@fred101 en @(Z)weetvoetje:
Laat me even tijdig weten wat jullie uitvogelen i.v.m. de veranderde agenda van Fred? Roeland zou heen met Fred kunnen gaan, voor terug kan ik hem op het station zetten bijvoorbeeld.
Zoals het eruit ziet hebben we nog nét redelijk weer...
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Frithjof: lijkt me goed, kan ik dan uiteindelijk toch nog bij je meerijden 
Ik bel fred vanavond waarschijnlijk wel, tis nu nog een beetje vroeg..
Ik heb hier wel een teller staan. Kan ik wel mee nemen maar als iemand iets draagbaars heeft wat niet aan de netspanning hangt lijkt me dat handiger.
Ik zal de laptop ook wel meenemen voor het geval er een werkende WiFi inpandig is ....
@allemaal: in de naam van Cthulhu, gaan we nou ook met WiFi aan de gang? Moet ik soms ook mijn 50 kg zware storage scope meenemen of zo? Mooi niet, dus!
DAMES, OPGELET !
Ik ben al wat eerder in de zaal (Nr. 15) aanwezig en heb daar een steekkarretje staan. Maximaal 90 kg, dus let wel op! Heb net een laatste verkenning van het buitenterrein gedaan, ze konden tenslotte wel net begonnen zijn met daar een nieuw pand voor de ABN-Amro te bouwen, nietwaar? Kust is veilig! Tot morgen!
Op 5 mei 2007 11:05:53 schreef Frithjof Sterrenburg:
Ik ben al wat eerder in de zaal (Nr. 15) aanwezig en heb daar een steekkarretje staan. Maximaal 90 kg, dus let wel op!
Mooi, ik zit daar net onder dus kan je me ophalen vanaf de parkeerplaats. Er zit toch wel een net stoeltje op die kar zodat ik goed kan zitten? 
fred101
Golden Member
Leuke link, als iemand die nog voor mogen in elkaar krijgt. Stond in de veron als winnaar in het back to the future project.
http://home.hetnet.nl/~pa2ohh/07swrx1.htm
Krijg mijn Mag loop niet lager dan 2 MHz. Heb nu een spoeltje in serie gezet met de loop,. Mijn dipper gaat niet lager dan 1,6 MHz want daarmee lukte me nu eindelijk iets te dippen (meter valt ongeveer 1mm terug, ik dacht dat hij tot 0 moest vallen. Theoretisch zou een 40-60 uH erbij voldoende moeten zijn maar dat doet niets.
fred
goed, laat ik eens even mijn zaakjes op orde stellen voor de meeting...
ik neem nog een mooie ca. 20m lange antenne mee met isolatoren en touw om hem op te hangen, indien gewenst 
nu nog mijn loop ontvanger een beetje werkend krijgen en een versterkte speaker meenemen, en het zendertje inpakken.
vergeet de middengolfkristallen niet!
@flip: wat jammer dat ik een oude man ben, had je graag rondgereden...
@fred: geen paniek man, ik neem een absorptiegolfmeter mee en dan zullen we hem door de grond laten dippen!
@ledlover: maar 20 meter? het terrein is ongeveer 500 m lang, dus houd je niet in!
Mexico ueber Alles!
Op 5 mei 2007 15:25:12 schreef Frithjof Sterrenburg:
....
maar 20 meter? het terrein is ongeveer 500 m lang, dus houd je niet in!Mexico ueber Alles!
Grimeton is niet in de lucht dit weekend.
goed, indien gewenst kan ik nog het volgende meenemen: rhumkorff inductieklos voor vonkzenderfreaks.
wie wil kan zijn eigen discman of mp3 speler meenemen, kan aangesloten worden op de kleine zender. als je een ipod hebt, zet dan alle bestanden om naar mono, dan kan ik 1 vd 2 kanalen aansluiten want ipods vinden het niet fijn om links en rechts aanelkaargeknoopt te hebben.
op de mijne staat voornamelijk pink floyd en andere ouwe muziek... 
ohja, wie zorgt er voor een aardpin, als er buiten gespeeld wordt?
fred101
Golden Member
Loop doet het op mijn yeasu. Dat is dus geslaagd. Doet alleen niets op bonzo. Als ik de aarde los gooi van de ontvanger en aan de aarde van de loop zet en dan de andere aansluiting van de loop op bonzo dan hoor ik wel wat maar nog steeds zacht. Bonzo wil alleen maar aan de lijn blijkbaar en dan iets van 20m anders luistert ie niet.
Ga eens proberen de antenne anders in te koppelen.
fred
voor de liefhebbers heb ik nog te koop:
een philips koffergramofoontje met ecc8x en el95, speelt uitstekend 33 en 45 toeren (ik kan een plaat meenemen)
een national panasonic receivertje, lekker klein, werkend, mooie groen-roodverlichte schaal, jaren '70. speakeraansluitingen wijken iets af van wat je normaal zou verwachten.
een philips b1f12u, werkt, maar na 5 minuten stopt ie ermee (dan brandt het zekeringetje door)
een mooi chassis met achterwand van een erres ky195, helemaal origineel is het nog, en het speelt prima, incl luidspreker en afstemschaal. heeft wel 20 jaar in een schuur gestaan, dus er zouden wel eens uit voorzorg wat rotte C's vervangen mogen worden.
alles kost 7,50 per stuk, kan mee naar de meeting, en kan ik daar als het goed is laten horen 
verder:
een elac compact 1000 quadrosound platenspeler/tuner/versterker combi met tiptoetsen, incl element (los), excl. naald. volledig automatische platenspeler, de tuner doet het niet meer optimaal. 4 speakers aansluitbaar, gebruik de quadrosound functie om een speciaal effect te krijgen (het werkt echt!)
15 euro.
en nog gratis: een heel oude VHS recorder, bestaande uit 3 delen, is van jvc. de tuner, de voeding/oplader zijn gescheiden, want het is mogelijk om alleen de recorder met ingebouwde (maar ontbrekende) accu te gebruiken samen met een camera! zo kan je dus met de recorder in zijn mooie draagtas je eigen films op VHS maken!
gratis, een jaar geleden werkte hij nog, maar nu gaan alleen maar de lampjes branden...
Wie ze gratis wil hebben: ik heb een 40-tal Elektuurs uit de 90-er jaren. Ik heb ze dubbel en vind het zonde om ze bij het oud papier te doen. Graag voor morgenochtend hier een reaktie zodat ik weet of ik ze mee moet nemen.
Beetje OT maar ik gok het toch, Gehoord afgelopen zondag op de Utrechtse ronde (zondagmiddag 12.00 op 3700 Kc of 144.725).
In het boek ontvangers van F. Sterrenberg schijnt een schema te staan van een griddipper met een EM 84,nu heb ik dat boek al sinds 1970,maar hierin geen dipper, wellicht in een latere uitgave ??
Mogelijkheid dit te publiceren hier??
fred101
Golden Member
Als niemand ze wil dan wil ik ze heel graag, in die tijd was het nog nabouwbaar 
Fred
Antenne werkt nu. Ik heb een koppelwinding om de spoel gedaan. Nooit gedacht dat dat zo'n verschil zou zijn.
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
Op 5 mei 2007 18:45:24 schreef fred101:
Als niemand ze wil dan wil ik ze heel graag, in die tijd was het nog nabouwbaar
OK, bij deze zijn ze voor jou.