150V is idd een beetje heel erg veel, ik meet dingen tot 0.4V ofzo :P

ding spoort niet maja nooit gedaan ook. ding werkt tot 50hz en dan houdt het toch echt wel weer op

Op 6 mei 2007 12:58:11 schreef veenie:
wil zoiezo geen staand model ;) wil een portabel. ivm dat die ook mee moet naar school en dergelijke.

en multimeter wil ik nieuw liever niet 2de hands

Met een tafelmodel kun je ook prima uit de voeten hoor. Mijn ervaring is dat die dingen een veel langer leven hebben dan portable meters. En dan nog, 100 tot 125 euro voor 5.5-6.5 digit is een koopje. Maar goed, ieder z'n eigen wensen.

Voor iets meer geld koop je een nieuwe Fluke 110, hoewel er wat kritische geluiden over de eindigheid van de garantie en de beveiligingen te horen zijn vind ik het nog altijd een degelijke en nauwkeurige meter voor het geld.

Hij heeft geen ingebouwde shunt's, en daarmee ook veel minder risico op grove missers ;)

Heb er sinds een half jaar een tweedehands 73-III bij als tweede meter.

de uni-t meters op www.samenkopen.net zijn dit redelijk kwalitatiefe meters of

redelijke beginners scope?
hitachi V-222

20 MHz 2 kanalen en meeste basis opties. Ik mishandel de mijne geregeld en hij vindt het allemaal even geweldig (ofwel, hij blijft het doen!!!)

dingen kosten rond de 100 euro 2e hands.

ik heb zelf ook een UNI-T meter en zou zelf opteren voor een HAPE ding is veel goedkoper en beter. Als je nog iets leuker wilt dynatek, fluke wordt te duur denk ik.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

hape multimeter is zelfde soort als ik nu heb en komt niet duurder dan 37 euro uit dan. echter zonder autorange en zonder rs232 auto hold etc is vaak gekoppeld aan rs232

dynatek heeft maar 1 model in mijn prijsklasse en dat is kwa functies niet veel meer dan wat ik nu heb staan.

specificaties die ik vraag aan een multimeter
-auto range
-data hold (min max average)
-eventueel rs 232
-backlight.
-steun voor schuin op het bureau neer te zetten
-vrij nauwkeurig ook op AC. en dan vooral in wat hogere frequenties en lagere voltages.
-capaciteitsmeting
-transistor meting
-temperatuur (niet noodzakelijk)

[Bericht gewijzigd door veenie op ]

UNI-T is verre van nauwkeurig en gewoon goedkope BROL

Hape is enigzins degelijk, maar idd hold zit er niet op, autorange ook niet.

wat moet je met RS-232 op een MM?
en backlight?
het drijft alleen de prijs maar op en VREET batterijen.
en transistor meteing?
Kan aan mij liggen, maar ik heb het ding nog nooit gebruikt omdat die dingen zo onnauwkeurig zijn. Ik doe dat liever ff op een BB uitvinden. Dan weet ik iig dat het klopt!

met de eisen die je nu stelt denk ik dat je gewoon niet onder de 150 komt! voor een beetje apparaat.

Je eisen lijken nogal sterk gebaseerd te zijn op de onderkant van de markt, waar niet zo bruikbare extra's zwaarder wegen als kwaliteit.

Dat is niet per se fout (hij is voor jouw, niet voor mij ;) maar het zorgt er wel vanzelf voor dat je in die hoek van de markt blijft hangen.

Als je audio wilt meten heb je veel meer aan een simpele losse audiovoltmeter met een dB schaal.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

dit zijn echt punten die ik gewoon belangrijk vind
-auto range
-vrij nauwkeurig ook op AC. en dan vooral in wat hogere frequenties en lagere voltages.
-capaciteitsmeting

dit zijn discutabele punten
-backlight.
-eventueel rs 232
-transistor meting
-temperatuur (niet noodzakelijk)

Op 6 mei 2007 13:59:23 schreef veenie:
dit zijn echt punten die ik gewoon belangrijk vind
-auto range
-capaciteitsmeting

Capaciteitsmeting ga je niet snel krijgen op een multimeter; als je een nauwkeurige AC-multimeter wilt hebben, die een stevige bandbreedte heeft dan denk ik dat je er niet onderuitkomt om naar een tafelmodel te gaan >:)
Overigens geef je niet aan 'hoe nauwkeurig', en wat de max. frequentie is die je wilt meten.

Ik mis trouwens nog '4-puntsmetingen voor weerstanden'.

capaciteit tot 10000uF ca. beetje gangbaar iig.

ik denk dat ik met true rms al een aardig end kom op de meter voor ac.

in combinatie met max min en average moet ik daar al redelijk wijs uit worden

10.000 uF?????

hallo, mijn tektronix metertjes op mijn werk gaan amar tot 10 uF

die zijn ongeveer gelijkwaardig fluk 83 dacht ik.

zit nog geen RS-232, backlight, transistor meting op

zoek eens op wat dat ding kost? ik kwam ff 350$ tegen, das dus een dikke 250 euro!!!

deze nieuwe haalt wel die 10.000 uF (mijn oudere variant die tektronix label draagt dus niet)

ik weet dat we allemaal niet teveel uit willen geven, maar denk dat je eisen VEEL en echt VEEL te hoog liggen voor je budget!

ik weet ook niet precies welke specificaties ik wil hebben. weet alleen welke functies

ik vraag meer om advies van veel gebruikte / goede meters voor ca 100 euro. dan kan ik ze naast mekaar zetten.

of eventueel betaalbare adressen met redelijke meters.

ROFL, 100 EUR voor een multimeter en 150 EUR voor een scoop... ergens klopt iets niet. De verhouding is "een beetje" zoek.

Als hobbyist heb je véél meer aan een goede scoop dan aan een extreem nauwkeurige multimeter. AC metingen doe je dan ook met de scoop, niet met de multimeter. Capaciteiten tot 10000µF, komaan, die dingen hebben doorgaans een tolerantie van -10% / +50%. WTF boeit het dan of je condensator nu 9853.6 µF is of juist 11034.9 µF? ... autorange? als ik iets ga meten weet ik wel in welke range dat gaat zitten. En om nu 50 EUR extra uit te geven om niet aan een knopje te moeten draaien, als je budget zo beperkt is...

Mijn advies: vergeet die multimeter, en koop met je totale budget de best mogelijke scoop die je kan vinden. Ga je véél meer aan hebben. Desnoods koop je een simpele maar goede multimeter erbij, zoals de Peaktech 1040 voor 11.50 EUR.

stel dan eerst eens op wat je nodig hebt. Ik kijk bij Farnell en kom hele leuke metertjes tegen tot 100 euro...

attema, Metex, GOSSEN METRAWATT, multimetrix.

Ga nog maar even door....

zit wel spul bij wat er redelijk uitziet. Ik zoualleen zelf als ik echt zo graag een goede wil doorsparen voor OF een fluke OF een keithley desktop.

ik vond die gossen metrawatt ook heel leuk maar wat jij tegen komt onder de 100 euro zijn niet de meters van hun zelf ;)

farnell is daar weer is heel onduidelijk in

Ik heb me ooit een "Ching-Chang" multimeter aangeschaft. Een APPA 103 om precies te zijn. Diens kwalificaties zijn uiteraard minder dan bij m'n Fluke, maar hij is IMHO zijn prijs best waard.

Enne, als je een 2e hands scoop koopt, laat je dan wel overtuigen dat hij helemaal OK is. Een kapotte scoop herstellen is wel een pak moeilijker dan een kapotte voeding... :-)

http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1230703

dit is alleen al de netadapter :roll: 110 euro voor een adaptertje..

dat snap ik ;)

@ subsonic: Ik zou zo niet redeneren, maar het is interresant om te zien hoe de meningen uiteen lopen.

Een multimeter welke goed reproduceerbare resultaten geeft, degelijk en een beetje beveiligd is ervaar ik zelf als een basisbehoefte. Ik zou niet zonder kunnen, en krijg de kriebels als er geen autorange is ;)

Metingen met een simpele scoop vind ik maar onhandig en onnauwkeurig, maar ik heb dan ook een oud klein Tektronix'je, geen moderne scoop met allerlei mooie (en vaak nuttige, ik geef het direct toe :) digitale functies.

Op 6 mei 2007 15:36:20 schreef subsonik:
ROFL, 100 EUR voor een multimeter en 150 EUR voor een scoop... ergens klopt iets niet. De verhouding is "een beetje" zoek.

Als hobbyist heb je véél meer aan een goede scoop dan aan een extreem nauwkeurige multimeter. AC metingen doe je dan ook met de scoop, niet met de multimeter. Capaciteiten tot 10000µF, komaan, die dingen hebben doorgaans een tolerantie van -10% / +50%. WTF boeit het dan of je condensator nu 9853.6 µF is of juist 11034.9 µF? ... autorange? als ik iets ga meten weet ik wel in welke range dat gaat zitten. En om nu 50 EUR extra uit te geven om niet aan een knopje te moeten draaien, als je budget zo beperkt is...

Mijn advies: vergeet die multimeter, en koop met je totale budget de best mogelijke scoop die je kan vinden. Ga je véél meer aan hebben. Desnoods koop je een simpele maar goede multimeter erbij, zoals de Peaktech 1040 voor 11.50 EUR.

het gaat om een 2dehands scope en een nieuwe multimeter. dus zo ver zijn de verschillen niet zoek lijkt mij.

de tenma 72-7775 is dit wat?

http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=7430639

deze zal beter wezen denk ik?

http://nl.farnell.com/jsp/Test+Equipment/Multimeters/TENMA/72-7760/dis…

ook bijna 2x zo duur. maar wel met rms en ook een average waarde uit de gemeten waarden.

heeft de 7755 weer niet

DCV:0-600mV-6V-60V-600V-1000V±0.5%
ACV:0-600mV-6V-60V-±0.8%600V-700V±1.0%
DCA:0-600uA-6,000uA±1.2%60mA-600mA-10A±2.0%
ACA:0-600uA-6,000uA±1.5%-10A±3.0%
Frequency: 6,000 Hz/60Khz/6MHz/10MHz/ 60MHz ±0.1%

R:0-600-6k-60k-600k-6M±1.2%-60Mohm±3.0%
CAP:0-6nF/60nF/600nF/600uF/6mF±2.0%
Temp:Shows in both F and C.-20°C-1,000°C±3.0%; /-4°F-+ 1832°F

Max and Min memories.
Audible continuity:<30ohm
Transistor hFE:1-1000
Diode test: 10mA,6.0V
Batt:9Vx1,NEDA 1604/6F22

Back Light and Data Hold

It comes with a CD for software, RS232 cable and a Box, test leads, manual book.

Click here to see the whole packing, nice ABS plastic carrying case !

This True RMS 6,000 counts of auto ranging multimeter is a full features for all purposes. IT meets IEC-1010-1 ,1000V CAT III standards. Pollution degree is 2. It comes in a nice ABS plastic case with windows software for RS232 data download.
Creative design of elegance
RS-232C interface to computer
Auto/Manual ranging
Full protection on all ranges
High safety design with back up stand.

Size: (mm) 195x92x43
Weight: (Lbs) 3.98

deze vond ik ook nog

die attema is dat wat?

ik zag het net voor het eerst, ik vind er bij DMM's altijd zo'n gat zitten
je hebt aantal merken duur en dan een gat en dan komt de rest eens....

attema zou voor mezelf ook nogwel wat zijn evt als vervanger voor die UNI-T

das gewoon echt een K*T ding....

attema??? welke bedoel je

Op 6 mei 2007 13:11:21 schreef Aart:
Voor iets meer geld koop je een nieuwe Fluke 110, hoewel er wat kritische geluiden over de eindigheid van de garantie en de beveiligingen te horen zijn vind ik het nog altijd een degelijke en nauwkeurige meter voor het geld.

De garantie/prijs van herstelling uit waarborg van Fluke is niet slechter dan eender welk ander merk.
Moet je maar eens een prijsofferte voor een herstelling bij HP aanvragen...
HP werkt buiten de waarborg ook met het standaardomruiling-tegen-forfaitaire-prijs-onafhankelijk-van-het-probleem principe.

CD :)