echt top service ericxan.
waar kunnen we mensen die dit forum zo goed steunen een oorkonde geven 
wacht mij alleen nog de vraag welke functie generator beter is om te bouwen
die van elektuur of die met de pic 16f877
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
alleen te bestellen bij elv. das een voorgeprogrammeerde processor. je kan best het ganse bouwpakket bij hen kopen.
Je kan die ELV uC natuurlijk ook door een AVR / PIC vervangen met eigen firmware. Hier staat een project incl broncode voor de uC :
DDS Generator mit AD9835 und AVR ATmega8 Steuerung
http://www.malo-web.de/index.shtml?dds_mega8
Technische specifikaties
Uitgangssignaal: sinus, blokgolf, zaagtand
puls, PWM
Blokgolf: tr,tf < 15 ns
Sinus:
Frekwentiebereik: 10 Hz....10 MHz
THD: < 1%
Aantal dekaden: 6
Frekwentiestabiliteit: Δf/f<0,1%
Uitgangsnivo (sync): TTL
Uitgangsnivo (analoog): maximaal 20 Vtt
Offset-kompensatie: ±5 V
Display: 4,5-digit
FM-modulatie: f0±70%
FM-gevoeligheid: ±1 volt
FM-bandbreedte: 2 MHz, Rin = 100 kΩ
Sweep-bereik: maximaal 2,5 dekade
Sweep-gevoeligheid: 0-1 volt
Sweep-bandbreedte: 10 kHz, Rin = 100 kΩ
denk dat deze van elektuur dan de betere optie is met de max038 vooral wat betreft mogelijkheden
elektuur mei 1995 voor degnee die die nog hebben 
[Bericht gewijzigd door veenie op ]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dat zie je goed. Maar wat let je om van dit shema de uC en de firmware te nemen en deze te gebruiken in het elv shema.
Uiteraard zul je de broncode moeten aanpassen om gebruik te maken van de extra fuctionaliteit van de AD9833 die de AD9835 niet heeft. Is dat je een brug te ver, dan kan ik je alleen maar aanraden het bouwpakket van ELV te kopen.
Wat ik niet zo goed zie bij dat ELV-bordje zijn vervormingsgetallen. Iemand een idee wat je kunt verwachten?
Roland van Leusden
Lees het datasheet, pagina 6 en verder:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/AD9833.pdf
Volgende links zijn ook interessant:
http://www.analog.com/Analog_Root/static/techSupport/designTools/inter…
http://designtools.analog.com/dtDDSWeb/dtDDSMain.aspx
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op ]
ik krijg nu de max038 gratis opgestuurd nogmaals dank aan erixcan dus wil graag deze gaan gebruiken.
nu heb ik het schema van de elektuur met bovenstaande specificaties en het schema van die PIC 16f877 op vorige pagina.
in mijn ogen lijkt het schema van elektuur het betere ontwerp? of is dit niet zo"?
software schrijven is nog niet echt aan mij bedoeld. kan het een klein beetje. met nadruk op klein.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 8 mei 2007 19:05:10 schreef Switching Power:
@ Turbokeu zou je de aangepaste software voor de PIC ook online kunnen zetten als het klaar is, want ik ben niet zo goed in ASM
No problemo.
Op 8 mei 2007 19:05:39 schreef MAH:
[...]mja, ziet er wel aardig uit al zou ik de eindversterker wel behoorlijk aanpassen. ik denk dat hij van mij toch een groter bereik moet krijgen in spanning en ook wel wat stroom moet kunnen leveren en een mooie offset er bij in.opzich wel leuk ontwerp maar ik wil toch eens naar de opzet kijken. want als je het originele max038 schema ziet zitten daar toch wat meer onderdelen in voor de instelling. een potmeter kan je inderdaad wel vervangen door een uC maar een condensator toch wat moeilijker..
Alle suggesties voor aanpassingen op het EPE schema zijn welkom, ik moet toch nog de PCB layout ontwerpen.
In het EPE schema wordt de PIC enkel gebruikt voor het schakelen van de frekwentiebereikcapaciteiten, omschakelen van de frekwentievorm en meting/uitlezing van de frekwentie.
De frekwentieinstelling gebeurt met een standaard potentiometer.
Op 9 mei 2007 21:39:54 schreef veenie:
nu heb ik het schema van de elektuur met bovenstaande specificaties en het schema van die PIC 16f877 op vorige pagina.
in mijn ogen lijkt het schema van elektuur het betere ontwerp? of is dit niet zo"?
Welk Elektuurschema? (maand/jaar?)
software schrijven is nog niet echt aan mij bedoeld. kan het een klein beetje. met nadruk op klein.
Er valt niets te schrijven, bij het EPE functiegeneratorartikel is de software (ASM en HEX file) bijgeleverd.
CD 
Alle suggesties voor aanpassingen op het EPE schema zijn welkom, ik moet toch nog de PCB layout ontwerpen.
In het EPE schema wordt de PIC enkel gebruikt voor het schakelen van de frekwentiebereikcapaciteiten, omschakelen van de frekwentievorm en meting/uitlezing van de frekwentie.
De frekwentieinstelling gebeurt met een standaard potentiometer.zelfde mogelijkheden en bereik als deze uit de elektuur? mei 1995
[...]
[...]
mei 1995
Er valt niets te schrijven, bij het EPE functiegeneratorartikel is de software (ASM en HEX file) bijgeleverd.
deze heeft zover ik kan zien niet de zelfde specificaties als die uit de elektuur.
CD
[/quote]
elektuur heeft sinus, blokgolf, pwm, zaagtand, puls.
bereik 10hz-10mhz of meer.
Roland van Leusden
Dit vindt ik ook een leuk ontwerp rond de max038:
ziet er leuk uit maar totaal niet meer overzichtelijk voor mij het ontwerp van elektuur komt redelijk overeen met wat ik op school altijd gebruikt heb
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 10 mei 2007 07:24:27 schreef Turbokeu:
mei 1995. zoals al paar keer vermeld inmiddels 
universele functiegenerator 5-1995.
met 4,5 digit
[Bericht gewijzigd door veenie op ]
Turbokeu
Golden Member
Verd***e, ik heb alle Elektuurs vanaf 1971 tot 1992, en alle CDROms vanaf 1996, maar geen 1995 dus...
Is het artikel nog te koop op de Elektuursite?
CD 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 10 mei 2007 15:46:29 schreef Turbokeu:
Verd***e, ik heb alle Elektuurs vanaf 1971 tot 1992, en alle CDROms vanaf 1996, maar geen 1995 dus...
Is het artikel nog te koop op de Elektuursite?CD
houd er wle rekening mee dat die max038 dood en begravne is ...
Turbokeu
Golden Member
Op 10 mei 2007 17:12:01 schreef free_electron:
[...]houd er wle rekening mee dat die max038 dood en begravne is ...
Geen probleem Vincent, 'k heb er nog ene liggen.
CD 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 8 mei 2007 16:54:51 schreef free_electron:
waarschijnlijk al gezeg maar dei max038 is al dik 2 jaar uit productie. vandaar dat dat ding zo verschrikkelijk duur is.alternatieven zijn er niet ( toch nie tind e analoge wereld ) en zulln er waarschijnlijk nooit meer komen.
alle generatoren de dag van vandaag zijn AWG's en gebruiken een DDS synthesizer ( weg met die pll troep ) als clock
Even over die obsolete-heid van de MAX038, hoe komt het dat zo'n gaaf IC uit omloop wordt genomen? Enkel door de komst van PLL's en DDS'sen? Het is wel zo dat het nu al DDS is wat de klok slaat (letterlijk en figuurlijk). Is de vraag naar de MAX038 dan zover gezakt dat ze het niet meer commerciël achtten? Of met de komst van ROhS dat ze dat ding niet meer in een ROhS DILbehuizing willen persen.
Toch zonde.
- - big bang - -
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
loop tegen probleempje aan met bestellen van de onderdelen
.
de opa603gp is nergens te verkrijgen
? weet iemand deze te verkrijgen
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Op 10 mei 2007 07:24:27 schreef Turbokeu:
Misschien de potmeters vervangen voor digitale potmeters die je dan direct op de pic kan aansluiten.