Op 10 mei 2007 20:02:49 schreef Frithjof Sterrenburg:.....
@Schimanski: zie jij iets relevants op die pagina?
Ja zeker... Het is een reflectie van PA0SE over een geschakelde oscillator als harmonischengenerator.
Normaal ga je uit van steile pulsen (veel harm.) op de grondfreq. Het probleem zit dan in de afnemende signaalsterkte bij hoge (b.v. 20e of 100e) harmonischen.
Het artikel behelst een andere manier van harm. opwekking. Als een oscillator wordt in- en uitgeschakeld in het ritme van een lagere frequentie dan ontstaat er rondom Fosc. een spectrum van harmonischen van de lagere "schakelfreq."
b.v. een signaal van 1 Mhz wordt omgezet naar blokgolf en gebruikt om een osc. op 50 Mhz in- en uit te schakelen. er ontstaan dan sterke harm. rondom de 50 Mhz.
Het is een principe van Collins. Artikel is vrij uitgebreid inc. schema van een soort geschakelde Wunderhorn en spectrumplaatjes.
Zoals ik al aangaf kan ik thuis niet scannen. Maar maandag mag ik weer aan de betaalde arbeid, en daar kan ik wel scannen. Nu duurt wachten tot maandag wel een eeuwigheid in deze huidige internet tijd, dus tot die tijd nog even geduld.
-edit-
Bingo, origineel gevonden: Collins, Fundamentals of Single Side Band.
Hier een link naar chapter 4, kijk op blz. 3 voor schema.
Zo op het eerste gezicht lijkt mij het hele boek so-wie-so een aanrader.
Scan uit Electron komt ook nog...
-edit-
[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Leuk voor mijn zelfvertrouwen dat mijn idee van een blokgolf dus eigenlijk al heel oud is en ook kan
. Lijkt me leuk om mee te bouwen.
Fred
@Rd12tf: quote: "ik weet, ik weet". Dat is Karnagel uit het Oog van Boor, maar die zei het nog korter: "weet", of "weet wel". Overigens is dat precies wat je in Slavische talen als Bulgaars en Macedonisch zegt...
@Schimanski: super dat Collins boek. En ja, dat is de Wunderhorn met injectie op een rooster. Om die goeie harmonische er uit te filteren is niet zo simpel op hoge frequenties.
@fred: maar dan wel met een zaagtand!
Ik ga nu even met de stofzuiger aan de gang, maar het is een Ferrari dus dat gaat gauw. Daarna komen de beam-mixer plaatjes.
P.S. De Harmonica was niet van PA0CX maar van OM Kliffen, PA0KC. Zaans intellect. Heel simpel, een ECH type mixer met gewone Hartley, aan de afgestemde spoel in de anode hangt de anode van een flink overstuurde Xtal oscillator.
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
Op 10 mei 2007 22:38:31 schreef Schimanski:
[...] hele boek[/url] so-wie-so een aanrader.Scan uit Electron komt ook nog...
De PDF staat hier op de PC. Weer wat leesvoer, mijn dank.
Een scan van het betrokken artikel zou heel mooi zijn.
Schema's van beam mixers staan er nu op:

De 6AR8 lijkt ongeveer net zoveel lineair te kunnen slikken als de 7360, de 6JH8 zelfs nog meer. De 6JH8 schakeling is afkomstig van G3SYC, die zener en 4 C's parallel gaven het beste resultaat schreef hij me.
P.S. Hebben jullie wel gemerkt dat de Dames Moderatoren foetsie zijn? Zeker te moeilijk, hebben we het rijk alleen. Als de kat van huis is dansen de muizen!
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Op 11 mei 2007 11:49:03 schreef Frithjof Sterrenburg:
...
P.S. Hebben jullie wel gemerkt dat de Dames Moderatoren foetsie zijn? Zeker te moeilijk, hebben we het rijk alleen. Als de kat van huis is dansen de muizen!
Niets foetsie. Big brother leest mee...... 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 10 mei 2007 13:38:21 schreef Rd12tf:
//Edit is fig. 7 wel een Colpitts? Volgens mij is het een Clapp.
Ja, dat is een Clapp. Hij werkt op die frequentie waar het kristal inductief is, en Xl net zo groot als de Xc van C1ab, C2 en C3 in serie (afgezien van de belastingseffecten, die hier klein worden gehouden).
De Amerikanen noemen dit ook wel een "series tuned Colpitts", maar dan snappen ze de werking niet
.
Je kunt het kristal vervangen denken door een spoel L. Maar het is niet zo dat L en C1ab samen serie-resonant zijn. De hele zaak is juist een parallelkring (gevormd door L of kristal enerzijds en C1ab, C2 en C3 in serie anderzijds), met aftakkingen voor aarde, emitter, en basis.
Lorian
In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.
@Frithjof; het verwijderen van de isolatie van o.a. het 'Povin-D' litzedraad met afbijt op basis van Methyleenchloride werk hier dus echt niet, de tot nu toe redelijkste manier blijft de litze in Velpon o.i.d. te dopen en dit in de brand te steken, hierna het verkoolde eindje van het draad tussen duim en wijsvinger heen-en-weer rollen net zo lang tot je het blanke koper ziet verschijnen, daarna vertinnen. Is eigenlijk ook wel logisch de litze-isolatie is op basis van emaille en niet op polyurethaan o.i.d..
@Henry S.; ik heb nog niets -op mijn email- vernomen van je betreffende het litzedraad wat je op voorraad hebt...
@Frithjof,
Bedankt voor de schema's!
En ... Bijna goed, ik citeerde fout, Karnagel was de instinker!
Het gaat om een ander verhaal ... 
@FET,
Roerend met je eens, al leg je het midden van een capacitieve spanningsdeler, over een spoel, aan aarde, de spoel blijft de zelfde reactantie "zien", blijft een parallel kring.
@Lorian,
Door mij beproefde methode:
Klein metalen dopje vullen met spriritus en aansteken.
In de litze een elleboogje vouwen, elleboogje in de spiritus vlam houden tot gloeiens toe. Daarna direct het elleboogje onderdompelen in de spritus, snel verwijderen of vlam uitblazen!
Succes.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
@Hugo Welther: zo, dat werkte dus...
@Lorian: kennelijk zijn er vele materialen gebruikt voor die isolatie. Wat ik heb behandeld was uit Amerikaanse legersets, BC-312 onder andere voor de MF trafo's en BFO spoel. Daar is de isolatie waarschijnlijk op schellak basis.
@Rd12tf: je vergeet als laatste punt "brandweer bellen".
@(Z)weetvoetje: gek genoeg heb ik nergens exacte gegevens over de kruismodulatie gezien, wel vaak vergelijkingen met andere schakelingen waarbij deze beam mixers vér superieur bleken. Een indicatie is dat volgens een auteur die 7360 iets van 2V HF bleek te kunnen slikken. Het is zelfs zo dat de grens nu in de RF versterker komt te liggen. Officieel heb je die niet nodig omdat die beam mixer zelf ook een veel lagere ruis produceert dan zo'n ruisgenerator als de 6BE6 (EK type) bijvoorbeeld, maar zonder een RF trap kan je de kringen voor de preselectie niet goed kwijt. In een professionele marine-ontvanger gebruikten ze daarom een dubbele power-triode als HF trap....
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hmm, dat doen die dingen erg goed dan.
De ingang van zo'n buis is trouwens toch gewoon hoog-impedant? In dat geval heb je RF-versterking niet per-se nodig, en kan je de kring toch direct aan het rooster hangen? of zie ik dat verkeerd?
Rf versterking heb je nodig om de ruis in de mengtrap te maskeren, zeker in combinatie met scherpe ingangsfilters (=verzwakking).
Lorian
In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.
Op 11 mei 2007 19:11:12 schreef Henry S.:
Ik ben er ook nog, heb het alleen erg druk met andere zaken.
Henry, had je desondanks nog gekeken voor het litzedraad van 10 x 0,08 mm? Het emailadres staat in mijn profiel. Alvast dank!
(Z)weetvoetje
Op 11 mei 2007 19:13:53 schreef Lorian:
[...]Henry, had je desondanks nog gekeken voor het litzedraad van 10 x 0,08 mm? Het emailadres staat in mijn profiel. Alvast dank!
Gelezen! (15*0,08), mail even wat je nodig bent, prijs is kostendekkend omdat ik ook aan anderen stukjes heb weggegeven.
Of je moet vele meters willen hebben...
@(Z)weetvoetje en Rd12tf:
Ja, de ingang is hoog-impedant dus de kring kan direct aan het rooster. Maar: één kring is nooit voldoende voor preselectie, niet alleen voor de spiegels, maar ook als het krachtigste middel tegen oversturing en kruismodulatie. Een bandfilter aan de ingang is al wat beter, maar er is demping door de antenne. De beste oplossing is minstens drie kringen, één aan de ingang van een RF trap, dan een bandfilter tussen RF trap en mixer. Bovendien is het lekker als je een AVC aan de ingang zet, hoewel dat ook met PIN diodes kan natuurlijk.
Wat de ruis betreft: een buis (of liever: elk actief element) produceert als mixer altijd meer ruis dan als versterker omdat hij in een niet-lineair deel van zijn karakteristiek moet staan om te kunnen mixen. Een klassiek voorbeeld is de roemruchte EF50 pit, hartstikke steil en ruisvrij maar om goed te mixen moet ie fors worden afgeknepen en dan is het resultaat maar zo zo.
De beam mixers hebben een veel lager ruisgetal dan een ECH of EK type mixer dus daarvoor hoef je geen RF trap te gebruiken MITS je signaalniveau op peil blijft. Beste oplossing: de RF trap maar net voldoende laten versterken om de spoelverliezen op te heffen, zeg 2x of zo, niet door afknijpen van de versterker maar door de versterker aan aftakkingen op de spoel te leggen, dan heb je ook minder demping op de koop toe. Goede buizen RF trappen: frame-grid pentodes of een cascode.
@Lorian: is het een email adres of een emaille-adres? 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@fred: ja, hij is in dit schema gebalanceerd in de uitgang (capacitieve tap op de MF trafo), de 6JH8 is dat ook, met een middenaftakking op de MF trafo. Ze kunnen ook "single ended" worden geschakeld maar geven dan iets mindere prestaties, nog steeds goed trouwens.
@Rd12tf: zeg, als je "sync oscillator 3", met die spoel in de anode bekijkt, lijkt de rechterhelft dan niet gewoon op een frequentieverdubbelaar? Triodes en even harmonischen enzo...
Op 11 mei 2007 19:43:12 schreef Frithjof Sterrenburg:
...
De beste oplossing is minstens drie kringen, één aan de ingang van een RF trap, dan een bandfilter tussen RF trap en mixer.
...
Bovendien is het lekker als je een AVC aan de ingang zet
...
Beste oplossing: de RF trap maar net voldoende laten versterken om de spoelverliezen op te heffen, zeg 2x of zo,
...
Goede buizen RF trappen: (frame-grid pentodes of) een cascode.
Hi, hi, leuk om te horen dat mijn eigen opvattingen in deze, in elk geval door een persoon bevestigd worden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit 100% volledige waarheid is. 
Maar goed, ik heb nog een 'probleem'. Wat betreft mijn preselector heb ik (toen) geen 100% bevrediging gevonden. (wellicht maak ik het mezelf ook veel te moeilijk).
Het probleem was dat dooordat bandfilters worden toegepast, de bandbreedte aan het begin van de band/bereik groter of kleiner is dan aan het eind van het bereik. Dit afhankelijk van het feit of inductieve of capacitieve voet- of top-koppeling wordt toegepast.
Nog niet eens zolang geleden het PA0SE hier een oplossing voor beschreven in electron.
Heeft iemand deze oplossing zo op het netvlies of weet iemand betrokken electron te benoemen ?
Ik weet het, ik heb alleen maar vragen en maar weinig antwoorden. Nou ja, misschien komt mijn kans nog een keer.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
fzwart
Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Hehe ... mijn eer is gered ... de PCL86 aan de praat gekregen ...
Volgens dit schema: http://www.b-kainka.de/kosmos/radiomannpcl86.htm
De eerste foto met "experimentele" spoel die nog in een doos lag.
Nog even finetunen, het pentode deel trekt nu 20 mA wat veel te veel is en wat andere spoelen maken ....
1395 komt nu heel goed door en blijft ook stabiel. In ieder geval veel stabieler dan mijn transistordoos die het begrip "interactieve radio" wel heel letterlijk nam door continu te verlopen waardoor afstemmen weer nodig was 
[Bericht gewijzigd door fzwart op ]
@Frithjof,
Ja, klopt wel. Ik heb zo eens een EC92 als vedubbelaar gebruikt in een 2m converter om van 58MHz naar 116MHz te gaan.
@Flip, een kathode weerstand zou niet gek zijn.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Ha die Flip! Proficiat man, dat kon je toch niet op je laten zetten, hè? Die 1M lekweerstand van de pentode zou je ook een volumeregelaar kunnen maken als je er tenminste een forse antenne aanhangt (de zogenaamde Hugo W. antenne).
@qrpman: hoe je ook koppelt, de bandbreedte wordt aan de hoge kant breder dan aan de lage! Wat je met top- of voetkoppeling in de hand hebt is je koppelfactor. Die varieert met de afstemming en door gecombineerde top- en voetkoppeling kan je dat compenseren, maar "een" LC filter is breder hoe hoger de frequentie wordt. Denk maar aan het verschil tussen een MF trafo op 100 kHz en een op 1600 kHz.
fred101
Golden Member
Snap er niks van, was boos op bonzo dat hij op de meeting niks deed, vanmiddag maar weer eens aangesloten op de mag-loop, even afstemmen op arrow en zo heeft hij de hele middag op behoorlijk volume staan spelen. Ik heb niets veranderd ofzo. Heel raar. Denk dat ie plankenkoorts heeft. Als hij echt zo zou versterken als die van jullie dan zou de boel hier behoorlijk overstuurd worden.
Ben nu driftig morse aan het oefenen. Pieper en sleutel gemaakt en die zit aan de PC. Met zo'n progje om morse vanuit je ontvanger te decoderen zie ik nu of ik goed sein. Hij geeft ook aan hoeveel wpm. Ik probeer 12WPM te doen.
Fred