Het Grote Ets-vragen Topic!

Turbokeu

Golden Member

Begin alvast met een grote schoonmaakbeurt van het binnenwerk van je printer...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb de printer voor 10.- opgekocht.
Ik heb het hele binnenwerk schoongepoetst helpt niks :(
De toner heeft een randje deze loopt bobbelig.
Hierdoor komt het.
De enige optie---> Nieuwe toner maar dit doe ik niet.
Met de inktjet gaat het supeer

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 2 april 2007 07:45:21

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 2 april 2007 07:37:09 schreef Technojunk:
Geen flauw idee.
Maar er blijven lelijke srepen op zitten.
Dit komt door de toner

Komt het door de toner of door de drum?
Nouja, voor een 10tje leuk om te proberen, nu afvoeren naar de schoot.
Een nieuwe drum is veelste duur (in verhouding met de aanschaf).

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

ik denk de drum.
Ik heb er nog 1 extra gekregen maar die geeft aan dat hij leeg is :(
Maar die rol is wel smerig,
volgens de handlijding mag ik hier niet aanzitten! dus ook niet schoon maken :(

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Zo nu kan de sloop er van genieten ;)
En gelijk weer on-toppic :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Zitten nog wat sloopdingetjes in ;)

Ik dacht dat je een nieuwe printer had anders had ik bij strepen meteen aan de drum gedacht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 april 2007 22:47:08

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het was ook de drum.
Maar de toner was ook op :(

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Hiero weer een rare vraag:
Als ik mn schutfolie er af trek:
blijven er aan de zijkanten rare flustertjes over van het schutfolie hoe dit te verwijderen?
Laatst ging ik er met mn hand over maar dan verpruts je je print :(

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik poets die er met een schone theedoek af. Netjes langs de rand. En eh... ik zie ze alleen bij no-budget printmateriaal...

Ander vraagje...
Ik heb ook een tijd no-budget spul gebruikt. Was ik best tevreden over, zolang het niet te klein moest. Nu eens een stapeltje bungard. Werkt prima, je moet langer belichten, maar ok. Wat me wel opvalt is dat bij het ontwikkelen de belichtte lak niet echt lekker los komt. Beetje poetsen met een wattenstaafje doet wonderen, maar bij een grotere PCB raak je niet alles en dat wreekt zich bij het etsen. Vegen met een stuk lap gaat prima, maar het is me nu dus 1x overkomen dat ik daarmee een kras in de laklaag trok. Het was alleen groundplane, dus met een viltstift oplosbaar, maar toch...
Kent iemand dit probleem? (en wat is de oplossing?)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ken ik niet..
Maar waar haal jij je bungard?
Bij electronica-onderdelen.nl hebben ze print 10x16cm voor 1.65 met een blauwe schutfolie.. is dit bungard?
ik heb het 1 keer gebruikt.. wat me opvalt is dat het epoxy erg dun is..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Turbokeu

Golden Member

Op 13 april 2007 22:14:25 schreef Technojunk:
Hiero weer een rare vraag:
Als ik mn schutfolie er af trek:
blijven er aan de zijkanten rare flustertjes over van het schutfolie hoe dit te verwijderen?
Laatst ging ik er met mn hand over maar dan verpruts je je print :(

Onbelicht printje rondom minstens een 5-tal mm groter uitzagen dan de layout en vervolgens zijkanten afbramen met een fijne vijl (nog steeds met de schutfolie erop).
Het overtollige printmateriaal zaag je dan pas af na het etsen.
Als de layout niet recht op het printmateriaal stond tijdens het belichten wordt dat achteraf ook nog automatisch gerectifiëerd bij het uitzagen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 14 april 2007 08:45:24 schreef Technojunk:
Ken ik niet..
Maar waar haal jij je bungard?
Bij electronica-onderdelen.nl hebben ze print 10x16cm voor 1.65 met een blauwe schutfolie.. is dit bungard?
ik heb het 1 keer gebruikt.. wat me opvalt is dat het epoxy erg dun is..

Het heeft een blauwe schutfolie, maar dat zijn er meer.
Dit 'partijtje' komt gewoon uit een webshop.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Turbokeu

Golden Member

Op 14 april 2007 08:45:24 schreef Technojunk:
wat me opvalt is dat het epoxy erg dun is..

Er bestaat ook 0.5 en 0.8mm printplaat naast de 1.6 en 3.x mm dikke printplaat.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokeu,
Ja dit klopt maar dat spul van hun is er dun hun hebben maar 1 maat..

@Iedereen:

Jaaaaaaaa... mn blauwe print is binnen!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=UNNOAWRH

Voor meer foto's Chek deze link!: http://www.mijnalbum.nl/Album=MQFWZAJS

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen, maar er bleven bij mij nog een aantal vragen onbeantwoord (misschien heb ik eroverheen gelezen).

Ik ben van plan te gaan etsen met zoutzuur/waterstofperoxide. Tot nu toe heb ik al een aantal materialen ingekocht voor mijn etsbak, zoals een glazen accubak en een verwarmingselement. Ik zoek nu echter een manier om alles een beetje in beweging te houden, en het printje op te hangen.

Het ophangen van het printje wil ik doen met een kunstof randje waar ik de print in kan schuiven (denk aan een soort van dia-frame).
Ik vroeg me af of ik daarvoor elk type kunstof kan gebruiken (bijvoorbeeld een kunstof-bak van de blokker).

Voor het in beweging houden hoopte ik een luchtpompje te gebruiken, maar ik weet niet in hoeverre dat het etsmiddel in de weg zit (met name de waterstofperoxide). Zou dit kunnen?

Mijn lichtbak bestaat uit een scanner omgebouwd met een gezichtsbruiner, zoals bij velen. Ik las echter ergens dat als de buizen te dicht op de glasplaat zitten het printje oneven belicht kan worden. De scanner die ik heb gebruikt is vrij compact dus dit zal bij mij nog wel eens het geval kunnen zijn.
Ik zoek nu dus iets wat ik onder of over mijn glasplaat kan leggen wat het licht gelijkmatig verdeeld. Heeft iemand misschien een tip?

En mn laatste vraag; het etsmiddel moet natuurlijk ook ergens bewaard worden. Ik heb al een aantal tips gelezen hier, maar ik hoopte het in de etsbak te bewaren, om gevaren bij het overgieten te voorkomen. Hiervoor heb ik een deksel gemaakt die goed sluit, met een "overdruk" plakbandje op een gaatje.
Hoe lang kan ik zoiets zo bewaren, en is het een goed idee om het in mijn leefruimte te bewaren ? (zit op kamers dus garages en andere ruimten heb ik niet echt. Ik kan het eventueel wel buiten zetten)

Goed alvast bedankt

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--

met zoutzuur een H2O2 heb je helemaal geen verwarming nodig.

ik gebruik 2 plastic bakjes, voor de ontwikkelaar van ontstopper, en 1 voor het zoutzuur met H2O2.

bewaren in dezelfde bakjes met het dekseltje erop. tijd is max 2 weken ofzo, daarna kan je beter wat opnieuw aanmaken.

in beweging houden is ook nergens voor nodig, en ik haal er nog gewoon 8 mil mee, 0,2 mm.

Digitaal - Mijn ding :P

geen verwarming nodig? Hmm dan heb ik dingen een beetje verkeerd zitten onthouden :p, kan ik mn verwarmingselement wel weer terubrengen scheelt me weer een paar knaken.

Hmm bewaar je het dan luchtdicht, want dat leek mij niet zon sterk idee..

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--

Met zoutzuur/waterstofperoxide is verwarmen niet nodig. Etsen doe ik in een dikwandig plastic bakje waar schepijs in heeft gezeten. Ik leg de print er los in met de koperzijde bovenop, ik beweeg met de hand het bakje op en neer. Gemiddeld duurt het etsen zo'n 20 - 30 minuten (flinke scheut 10% sterke zoutzuur, klein scheutje 35% sterke waterstofperoxide), heb tot nu toe alleen nog enkelzijdige printen gemaakt. Hoe ik dat met dubbelzijdige pcb's aan ga pakken weet ik nog niet, tips om de print van de bodem te houden tijdens het etsen zijn welkom!

Overigens heb ik eens gehoord dat men de etsvloeistof best langer kan bewaren en dat men enkel een scheutje waterstofperoxide moet toevoegen om de vloeistof weer te activeren. Het etsen schijnt namelijk sneller te gaan wanneer er al wat koper in de vloeistof is opgelost. Zelf heb ik pas 2 printen op deze manier gemaakt, hiervoor altijd fijnetskristal gebruikt.

Ah ik heb net een nuttig artikel/topic hierover gevonden (zie ets-artikel en het (in comments) verwezen topic). Blijkbaar mag verwarmen maar hoeft niet, en lucht toevoegen kan maar hoeft niet, allebei wel gunstig voor het ets-resultaat als ik het goed begrijp. Dus ik denk dat ik dan gewoon mn elementje hou, en het geheel een beetje in beweging hou met een luchtpompje (heb ik namelijk nog liggen)

Dan blijven alleen de kunstof en bewaar vragen over. Maar blijkbaar is zoutzuur/waterstofperoxide niet de meest houdbare combinatie.

In iedergeval alvast bedankt voor de reacties.

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--

Als je dit hele topic hebt doorgenomen, zul je ergens de url www.picbasic.nl tegen zijn gekomen.
Zo niet, dan nu. ;-)

Op die site staat een enorm verduidelijkt overzicht mbt het maken van printen.
Er staan ook voorbeelden van belichtingsbakken.
Van dat laatste gesproken; Er is ook een belichtingstopic hiero op het CO-forum. Daar staan veel do and do'nts tussen.

Wat je circulatie betreft, zou ik wel kiezen voor een scilliconen slangetje dat dmv een 2mm boortje voorzien is van een 20-tal gaatjes. (LET OP! niet prikken oid. Dat knijpt net zo hard weer dicht wanneer je de naald er weer uit trekt. Geboorde gaatjes blijven open.)
Het uiteinde met de gaatjes even dichtkitten zodat je daar geen enorm gat hebt dat de kleine gaatjes overbodig maakt.
Andere uiteinde uiteraard op een klein aquarium luchtpompje. Ik heb voor een 2W(?) pompje 6 euro betaald.

Als je stilstaande vloeistof hebt, kan het zijn dat afvalresidu op je print blijft zitten tijdens het etsen, waardoor je uiteindelijk punten hebt die onvoldoende weg zijn geetst.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 20 mei 2007 18:22:24 schreef Fantomaz:
Als je dit hele topic hebt doorgenomen, zul je ergens de url www.picbasic.nl tegen zijn gekomen.

Ja dat klopt, maar ik kon daar destijds niks vinden. Heb net even gekeken en toch maar gezocht via info-zoeken. Inderdaad erg behulpzaam, bedankt.

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--

pff van al dat zagen van printen krijg je te veel stof in huis! Is er dan niemand die zijn printen met een giotineschaar knipt? Dat is gewoonweg de snelste en nauwkeurigste methode

Ik denk dat niet iedereen een gilotineschaar of hydraulischeschaar thuis heeft.
ZOu het ook met een hefboomschaar kunnen?

Hej nog even een vraagje, ik kwam vandaag bij de bouwmarkt en vroeg naar een goede lijm om kunstof buisjes vast te maken aan glas (luchtpijpjes). Ik kreeg echter te horen dat ze geen lijm of kit hadden die tegen zoutzuur bestand was.

Nu heb ik hier werkelijk geen verstand van, dus kan iemand mij iets aanraden? Ik meende ergens siliconen-kit te hebben gelezen, maar dat werd me in de bouwmarkt afgeraden.
Ik zit nu te denken aan iets van tweecomponentenlijm.

Ook vroeg ik me af of alle kunstoffen (lees-> de meeste) het uithouden in zoutzuur/waterstofperoxide.

Alvast bedankt voor de reactie

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--