En o ja: GEEN FERRIET IN HOOG NIVEAU TRAPPEN!
Dus geen ferrietkerntjes in me MF stoppen? (want met terugkoppeling heb je al snel signaal dat een faktor 10000 wordt opgeslingerd) Heb ik net van die mooie MF-spoeltjes met kern...
Vaak is dat kerntje poederijzer (ijzerpoeder), die kunnen veel meer hebben, verzadigen minder snel. Luchtspoelen zijn natuurlijk het best...
Roeland, dank voor je koekje, en nog wel zo'n duur merk! Dat "geen ferriet op hoge niveaus" was ooit de uitkomst van een gedegen onderzoek (niet van mij, dus!) maar voor zover ik me herinner betrof dat kernen in zo'n diodemixer, dus geen afgestemde kring zoals een MF trafo. Wie herinnert zich/weet daar meer van?
@Rd12tf: ja, luchtspoelen, moet ik ook nog eens in mijn 85 kHz MF van de BC-453 stoppen...
@fred: dit is fantastisch, VFO van 1 - 8 MHz met redelijk constante output. Had ik nooit durven claimen! Zet eens even je definitieve schema op het archief, dan kunnen mensen het in 2037 nog nabouwen.
Ik kon niet nalaten een foto uit "Verborgen verwantschappen"van Rudy Kousbroek op het archief te zetten. Dit is ongetwijfeld de mechanische uitvoering van Fred's Wunderhorn oscillator. Elke hoorn bestrijkt één bereik...
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
Prachtig..
Is dit een installatie om de lucht af te speuren naar vliegtuigen (door het geluid dat die vliegtuigen maken te horen en uit te peilen)?
@FET: je bent winnaar van de wekelijkse Quiz van het Genootschap en krijgt de wisselprijs, een Maria koekje, toegestuurd. Wel even de administratiekosten ad Eu 125,32 overmaken.
Neen, het is duidelijk dat we hier te maken hebben met de roemruchte Wunderwaffe uit W.O.II.
Het verspreidde fragmenten uit de wat minder bekende romans van Herman Hesse over de vijand, om ze weekhartig te maken. Of heldere klaroenstoten om de vijand angst aan te jagen ...

@Rd12tf: leuk bedacht, maar het koekje is al vergeven! Een andere plausibele verklaring zou kunnen zijn dat het een orgonen instrument van Wilhelm Reich was. Zie nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Reich. Je komt via "orgonen" overigens in een enorme kluwen van esoterische verhalen terecht, passen goed in de Cthulhusfeer. Maar in vredesnaam niet op dit forum over beginnen!
@algemeen: het is misschien niet goed meer zichtbaar dat de officieren die de boel inspecteren Japans zijn. Rudy Kousbroek zijn tekst hierbij klopt ook heel aardig, trouwens.
Overigens heb ik nog een ware anecdote uit WOII, daar brengt Rd12tf's "Het verspreidde fragmenten uit de wat minder bekende romans van Herman Hesse" me op. Om de Duitse nachtjagers minder dodelijk te maken begonnen de Britten de ground-to-air communicatie van de Duitse controllers op een gegeven moment te storen door het uitzenden van de meest hysterische fragmenten van Hitler's speeches! Zal je in je cockpit naar zitten luisteren...
Het gaat mij noch om de koekjes, noch om het spel ...
Maar Das Glasperlenspiel is grandioos, van Demian kreeg ik kiespijn.
De toeters doen mij ook denken aan de Minimal Description Music uit de jaren 70.
Toch niet slim van die Engelsen, een beetje wannabee Stuka Bube was in een echte Kamikaze piloot veranderd door zo'n toespraak.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Nou, vandaag de print gemaakt voor mijn ontvanger. Hij is 30 bij 24 cm geworden. De Philips EE2004 "Superhet-ontvanger voor midden- en langegolf" op ware schaal ....
Het etsen van de print heeft me een kartonnen doos en vuilniszak gekost .... de buren zullen wel raar gekeken toen ik in de tuin bezig was. Mijn standaard plastic etsbak is te klein voor de print dus toen maar een vuilniszak in een doos gedaan en er een vijvertje van gemaakt met FeCl3 oplossing.
Daarna mocht de print er een tijdje in zwemmen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Goeden avond FAS, blij dat je er weer bent. Leuk nieuws na zo'n een super-shit dag, eerst verslapen, toen kwam ik op de zaak bleek mijn aquariumpomp te lekken, halve bak leeg over mijn 2 dagen oude buro, daarna viel de (isdn) pin uit, toen ook de analoge lijn met reserve-pin en alarmsysteem. Na veel zeuren een monteur gekregen, deze verklaarde de lijnen als OK en dat het in de pin-console zat. Maar ik had zelf alles al nagemeten en er was wel wat fout. Hij werd pissig en belt met onze lijn uit en laat dat op zijn telefoon zien. Kijk uw nummer, nou, zeg ik, dat is ons nummer niet. Kan niet zegt ie, ja dag, ik ken mijn nummer wel. Hij bellen, bleek er een kabel door te zijn gegaan met graven en wij hadden nu het nummer van een ander...Wordt morgen opgelost beloofde hij.
Ik zal dit weekend het schema met scoop-bewijsfoto's plaatsen van de FAS Wunderhorn voor het nageslacht.
Fred
Ha, Frithjof is weer terug, ik ben weer helemaal blij
. Geheel in stijl ben zo vrij een motto voor ons genootschap aan te dragen: Wat dachten de dames van "Docendo Discimus" Het betekend zoveel als "ik leer door te onderwijzen". Andere suggesties voor een motto (of geen motto) zijn ook welkom.
Op 25 mei 2007 11:50:02 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
Belangrijke waarschuwing:
Jullie moeten fluks (flux?) doorsolderen, na de gloeilampen zullen soldeerbouten worden verboden. Om in Roeland's gedachtengoed te blijven: 80% van de soldeer wordt door 0,01% van de mensheid gebruikt.
Voordat ze de boutjes verbieden zal eerst het harskernsoldeer in de ban gedaan worden. Moeten we allemaal met dat fluxloze spul aan de slag. Het wordt tijd om de koperen bout weer op het gas te leggen.
Met dank aan Hugo voor de foto. Zit die kat daar trouwens vanwege de Mexicaanse Hond? Mijn kat wil er nooit naast zitten als ik soldeer, haalt z'n snufferd er voor op

Ik wil ook nog even terugkomen op een eventueel te plannen Genootschapsuitje. Het lijkt mij leuk om eens bij museum Jan Corver te gaan kijken. Maar misschien ben ik wel de enige en vinden de andere dames daar niets aan, of zijn daar al bekend als de bonte hond.
Indien er belangstelling is dan ben ik wel bereid e.e.a. te regelen. Qua tijd denk ik niet meteen aan morgen, maar ergens na de zomervakantie.
Museum Jan Corver is leuk.
Vorig jaar ook een uitje daar georganiseerd. Uiteindelijk waren we maar met zijn vijven. Cor Moerman wil wel mee werken aan een bezoek van een aantal mensen te gelijkertijd, denk ik.
Vergeet in ieder geval geen pecunia mee te nemen. Aan het eind van de dag zijn wij "even" in de magazijnen van het museum wezen struinen.

@Rd12tf: nee, het waren geen Stuka's, het ging om de nachtjagers. Ze vlogen dus boven Duitsland zelf en het is niet motiverend wanneer je Hitler hoort zeggen "wir werden Ihre Städte ausradieren" terwijl je onder je ziet hoe Darmstadt in een vuurzee verandert...
@Schimanski: mooi motto! De stam van "discimus" is DISCO, zou dat de afleiding van ons tegenwoordige woord zijn??
Toen ik van de harskernsoldeer ban hoorde heb ik direct een paar rollen bij BACO aangeschaft! Ben nu gloeilampjes aan het hamsteren... Intussen laten ze wel Gigawatts boven de snelwegen branden en loeien de airco's en verwarmingen uit de openstaande winkels...Museum Corver is een goed idee, alleen is het voor velen incluis jezelf een rotrit. Keep it in mind voor September of zo!
@Flip: nou vraag ik me af wat je in vredesnaam met de FeCl3 hebt gedaan, bij de buren onder de azaleas gekiept?
En tot slot die arme Fred: wat een vreselijk Kafka verhaal. Kennelijk zaten de orgonen je fors dwars...
Ik heb een vraag in voorbereiding maar moet eerst even naar de boekenmarkt om alle delen van de RadLab serie over radar voor een paar Euro aan te schaffen. QRV!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
zoals al eerder beloofd: Mijn methode van amplitude-regeling voor een oscillator. Zodra de gate-spanning van de bf900 te hoog wordt, dan gaat ie in verzadiging, en versterkt ie niet meer. Zodra de oscillatie-amplitude 0.6V bereikt gaat de tor geleiden, en dus zal dan ook de FET stoppen met verserken. Een rotsvaste 1.2V top top komt er dus uit.
Bij dit schema is het gebruikt om een AM-zendertje mee te maken, en dat gaat redelijk, op wat FM-modulatie na. Wel altijd oppassen met extra oscillaties (superregenereren) op 10-100kHz. Daar heeft ie wel snel last van.
http://img183.imageshack.us/img183/7204/oscef2.jpg
En dan hier nog een prachtig *kuch* schema van mijn eerste dubbelsuper. Regeling van de terugkoppeling geschiedde met de variabele spanning uit de voeding. (alles was op breadboard gebouwd; parasitaire terugkoppeling verzekerd)
http://img183.imageshack.us/img183/2673/dubbelsuperwo6.jpg
@genootschap: Nog nooit in dat museum geweest, maar het klinkt leuk!
@Frithjof: hmm, ik ben dan benieuwd. Nou kan ik me goed voorstellen dat het voor zo'n diodemixer wel wat lastiger licht. Dat zijn inderdaad best wel hoge signaalniveaus. Nouja, ik ga nou gewoon lekker verder met de richting die ik ben ingeslagen.
Me preselectie krijgt nou uiteindelijk resistieve antennekoppeling. Ik ben benieuwd of het lekker gaat werken...
@flip: Ik ben benieuwd naar de prestaties van dat ding. Ik zou vroeger waarschijnlijk een moord gedaan hebben voor zo'n EE2004-doos. Toen ik begon was het radio-gebeuren al helemaal uit, en zaten die dozen allemaal vol met logica-geneuzel.
@fred: Nou hoop ik dat je wunderhorn het nog doet... foto's en schema's zijn altijd leuk...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooie dubbelsuper zweetvoet, Je hebt Preselectie dan mixer/amp en VFO Dat geheel heeft drie varco's ?, is daar nog mee te werken ? Dan een MF amp, mixer/amp2eMF. Dat kan ik nog volgen maar dan komen er 4 2eMF versterkers, is dat nodig, hoe weet je nu van te voren hoeveel je er moet hebben.
(ok, ik ben lui, als ik het boek erbij pak kan ik de versterking per trap wel uitrekenen, ik neem aan dat ik dan steeds een trap moet bouwen en meten wat er aan de uitgang voor amplitude staat en dan zoveel keer trapjes van bv 10x maken als nodig, maar je zou in plaats van 4 versterktrappen er toch ook 2 kunnen maken die dan veel meer versterken) Kortom hoe bepaal je nu het verloop van de signaal sterkte.
Ik ben ook benieuwd wat je voor detectie toepast.
Zendamateur museum lijkt me leuk en lekker dichtbij 
Fred
Op 26 mei 2007 18:21:35 schreef fred101:
[...]
Zendamateur museum lijkt me leuk en lekker dichtbij
Fred
Hee Fred, als jij in de buurt woont hebben we de "koffie met gebak" locatie in ieder geval vastgesteld. 
Er zijn dus al een aantal dames die interesse hebben. Ik zal eens gaan zien of er ergens in september/oktober iets valt te organiseren. 
[edit]
Net even met de routeplanner gespeeld, Waardenburg - Budel is toch nog zo'n 80 km. We zien wel.
[/edit]
fred101
Golden Member
Oh dacht dat het onder eindhoven lag, maar ik kan wel voor koffie en kaakjes zorgen hoor, kunnen we verzamelen en de dames van verweg kunnen uitrusten voor het tweede deel. Waardenburg ligt vlak bij betelgeuze.
Hierbij mijn wunderhorn, Hij wijkt op sommige punten af van de orginele, dit is de Dr.Blan jr. versie. Let vooral op de gedurfde manier van uitkoppelen (met de scoop het sterkste signaal gezocht en toen een C'tje er tussen wat achteraf geen 10n maar 5p8 bleek te zijn, voordat jullie denken dat dat het resultaat van nachten rekenwerk is, was dus gewoon een foutje, evenals de spoel die eigenlijk aan aarde moest en de vergeten drain weerstand in de voeding, maar werken doet het. Foto's volgen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/wunderhorn.png
Fred
Ziet er prima uit Fred, je weet (niet echt ter sprake gekomen op dit forum) dat je het signaal laagohmig kan uitkoppelen op het knooppunt sources en 330 ohm weerstand? Misschien een wat lagere spanning maar je belast de kring weer iets minder.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Lijkt me een simpel en doeltreffend schema, die wunderhorn...
Op 26 mei 2007 19:48:23 schreef fred101:
Waardenburg ligt vlak bij betelgeuze.
Dan heb ik die 430 lichtjaar toch in 10 minuutjes gefietst. Hmm, misschien toch maar wat meer bier gaan drinken... (jummie, tis zelfs trappist vandaag)
Die dubbelsuper heeft maar 2 varco's; 1 voor preselectie, en één voor VFO. Dat is redelijk goed tegelijk te bedienen. De Q-factor van de preselectie was toch niet zo heel erg hoog, want dat is dan ook niet nodig bij 10.7MHz MF. Eigenlijk is het alleen maar impedantieaanpassing. (voor zover ik toen wist wat impedantie was
)
Het aantal MF-trappen doe ik altijd maar op de gok. Je hebt er minimaal 2 nodig, maar 3 is beter. Je moet je niet gaan stukbijten op het proberen uit te rekenen van de versterking, want je zit er toch minimaal een factor 4 naast. Overigens moet je de MF niet primair voor de versterking erin zetten, dat is primair bedoeld voor de selectiviteit! Ga je met grote signalen werken dan krijg je meteen allemaal kruismodulatie, en dat wil je natuurlijk niet. Gewoon veel audio-trappen erachter zetten voor de versterking. Mijn éénkringer heeft ook 3 audiotrappen voordat het op koptelefoonniveau is. Daar is echt niets mis mee. Ik zou er ook maar vanuit gaan dat je een trap of 2 audio nodig zal hebben na de detector. Gewoon gaan bouwen, en kijken met hoeveel MF-trapjes je tevreden bent...
En ook nog even een boze blik: 
Me preselectie werkt geweldig als oscillator, maar dat is dan ook alles 
fred101
Golden Member
Bij deze de foto's, eerst van de wunderhorn, is hij niet wonderschoon 
http://www.uploadarchief.net/files/download/wunderhorn.jpg
Dan de buffertrap anders werkt deze alternatieve uitkoppeling minder goed:edit foutje, is de fetmixer.....
http://www.uploadarchief.net/files/download/buffer.jpg
Dan de scoop, zie het verschil tussen hoog en laag. Is volle uitslag links en rechtsom van varco
http://www.uploadarchief.net/files/download/laagscoop.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/hoogscoop.jpg
Hier twee plaatjes van een oscillator zonder lpf, kijk en huiver. Zijn weer de uiterste frequenties.
http://www.uploadarchief.net/files/download/specanalyse1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/specanalyse2.jpg
Fred
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Eerst een paar algemene opmerkingen:
@fred: die eerste twee scoopbeelden zijn typisch voor een Wunderhorn, ik krijg ook altijd zoiets fraais, het lijken wel sinussen... Ik kan me niet herinneren dat veel auteurs de golfvorm van hun VFO's hebben durven tonen... Maar wat die laatste twee plaatjes betreft: ik meen dat obscene taal door de Moderatoren van dit forum niet wordt toegestaan, dat geldt ook voor obscene grafieken!! Hoe vreselijk is dit alles... De praktische uitvoering is beeldig, snoeperig! En 10n of 5p8 maakt toch niks uit...
En o ja, kunnen je goudvissen al weer sms'en, of wat was het ook weer...?
@(Z)weetvoetje: in de fysica zoekt men naar de Theorie van Alles. Of jij die ooit vindt durf ik niet te voorspellen, maar je hebt denk ik wel de Schakeling van Alles op stapel staan, iets dat theoretisch als preselector zou kunnen dienen maar in elk geval niet-lineaire functies van VLF tot UHF kan produceren... HA!
Overigens: een reden voor forse MF versterking kan zijn dat je voldoende pep voor AVC overhoudt, hangt af van de karakteristieken van je versterkende elementen natuurlijk. Met buizen kun je iets van 30V nodig hebben.
En nou mijn onkunde, antennes natuurlijk. Ik heb een wonderschone Bendix peilontvanger, de R101 die ik al eens eerder heb genoemd. Schema van een vierkante meter... Er zijn vier bereiken, van 100 kHz tot 1700 kHz ongeveer. Het ding zat in vliegtuigen en had dus een op afstand draaibare aperiodische raamantenne. Die heb ik ook, incluis gegevens, zit in een stroomlijnhuis. Nou is ie nogal klein, een 15 cm hoog en 6 cm breed met iets van 2 dozijn windingen. Veel kleiner dan je bijvoorbeeld op schepen (onderzeeërs!) uit die tijd ziet. Veel spanning komt er dus niet uit, je peilde toch niet op zeer zwakke zenders. OK zover?
Nou heb ik nog zo'n spoelset in mijn junkbox en die zou voor een LF-MF ontvanger of converter mooi zijn, maar dan wil ik meer signaal uit de aperiodische antenne hebben. Groter raam en meer windingen? Maar hoe pas je dat aan voor vier bereiken op die spoelset? Die impedantie van zo'n loop op deze frequenties is toch nul komma niks? Ik ben tot nog toe niet verder gekomen met de literatuur dan dat de lengte van de draad niet meer dan 0,1 x lambda mag zijn, maar dat risico zit er toch niet zo in tussen de 3000 en 160 meter... Maar gewoon een eind heen rotzooien en kijken wat het hardste signaal oplevert? Of denk ik helemaal fout?
P.S. Ik denk dat we allemaal eens even de FAQs moeten lezen, onze plaatjes krijgen bits commentaar in een rood veld...
Heeft zo een A-loop niet een transformator, van laag naar hoog? Ik heb eens een (amateur) VLF schema gezien van een loop met een microfoon transformator om de klus te klaren.
Wie kan dit bevestigen?
Maar zo breed?
@Fred
Die laatste huiverplaatjes, zijn dat spectra of "gewoon" scope-plaatjes van het VFO signaal?
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
fred101
Golden Member
Spectra plaatjes van het signaal met alle vervormingen (onderste helft bovenste scoopbeeld dus lage frequentie) en alle harmonische vermoed ik. Mijn SA is zo'n tunerblik ding welke op de scoop zit aangesloten.
@FAS
SMSende Goudvissen ? Ik heb wel een siddermeerval, weet alleen niet op welke band hij smst
Heb geprobeerd zijn signalen te meten maar dat lukte niet met een voltmeter of veldsterktemeter. Ben dus nu maar met morse bezig misschien verstaat hij dat. ..-. .-. . -..
Fred
Wat ik vragen wou?
Gaat het nog wel over ontvangertjes?
Ik zie foto's van koekjes,
De voorganger van de mobiele telefoons (die horens)
Wim kok met een soldeerbout in zijn handen (poes er naast)
En daarna een stel tekeningen van een stuk groen papier met een stel krassen die op en neer gaan!
(Fred101)
LOL
Met andere worden echt te volgen is het voor mij niet meer!(geeft niet)
Maar als een van jullie allen een gevoelig ontvangertje in elkaar hebben gezet.
En 1 van jullie wil het ook DELEN met 1 van ons,
Dan kijk ik,wij,zij,ons, graag naar een schema uit.
Iedereen heel veel plezier EN succes met de hobby!
Zelf zoek ik me nog steeds helemaal gek naar het schema van een ontvangertje,
Ik wil hem jullie graag laten zien maar ben het boekje kwijt.
Ik dacht dat het in ZENDERS 1 stond
http://www.armaiti.nl/images/bk311.jpg
maar weet het helaas niet meer zeker, het was een ontvangertje met 2 FETs
heeft 1 van jullie soms dit boek?
Vr Gr Rob007.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 19 mei 2007 22:02:10 schreef Henry S.:
[...]
In progress, even uitkienen op breadboard.
Waarom op breadboard zal je je afvragen... ik heb genoeg kleiduiven geschoten met germanium, om de een of andere reden heb ik ruzie met die dingen.
germaniumtransistoren kunnen dan ook veel minder overbelasting aan dan hun siliciumbroertjes, zeker de kleintjes. Verder lopen ze ook veel sneller weg in een thermal runaway. Vooral bij eindtrapjes moet je daar goed voor opletten. AC127/AC128 combinatie geef je best geen grotere ruststroom dan 5mA bij 20°C. Je schema van de eindtrap uit jongensradio ziet er me niet goed beschermd uit tegen hete zomerdagen...
(Z)weetvoetje
@schimanski: WAAAAAAAAH!!! GEEN FOTO'S MET KATTEN AUB!
De kat die we nu 5 dagen in huis hebben bleek ergens in een oude deken zijn behoefte te doen, en we zijn er nu pas achter. De stank is best wel behoorlijk erg, en ook die veeg op de vloer ziet er niet mooi uit. Het mooie is dat het (mijn huisgenoten kennende) ook niet binnen een maand serieus opgeruimd zal worden...
hmm, dan nu weer tot de orde van de dag...
Ik durf er de plaatjes van de sinus uit mijn oscillator wel tegenover te zetten, da's namelijk behoorlijk netjes vergeleken met dit. Probleem is wel de vervorming van de buffertrapjes erachter, maar da's nog steeds niet heel erg. Misschien dat ik m eens bij fred door kan meten.
Maar eerst maar eens Ctuhlu's preselectie aan de gang krijgen. Dat ding oscilleert de pan uit om de een of andere reden, en ondertussen heb ik ook al alle kerntjes van de spoelen kapotgedraaid
:(
Nouja, ik zal er denk ik toch iets anders op moeten gaan verzinnen. Had ik nou maar eens een keertje tijd...
De resistieve koppeling is volgens mij wel een succes, maar ik kan niet beide trappen resistief koppelen, dat levert teveel zooi op in het signaal.
@Frithjof: ik heb een tijd geleden eens de formule gezien voor een magnetic loop op lage frequenties. Het belangrijkste waar je mee te maken hebt is de weerstand van de draad en de oppervlakte van de winding. Voor een normaal formaat, en een oppervlak van bijvoorbeeld 1m^2 dan haal je nog steeds maar iets van 1% van de beschikbare energie uit de aether, en gaat de rest verloren in de weerstand van de draad. (behoorlijk gegokt getal, maar het is in ieder geval erg slecht) Het belangrijkste is dacht ik de opervlakte van de winding. Ik zou dat allemaal eens uit moeten gaan rekenen. Maar dan moet ik eerst nog ff een paar extra lesjes electrodynamica doen.
pff, en dat commentaar bij plaatjes moet je niet op letten. Da's alleen maar om MODs hierheen te lokken om mee te lezen.
\me hoopt dat een KT88 misschien ook nog wat tijd kan vinden