Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten

Maar hij scoort wel hoog voor draagbaarheid :p

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 8 juni 2007 23:37:33 schreef rimco:
die voeding werkt, het dient zijn doel, maar je moet voorzichtig zijn;)

'creatief met lasdozen'. :P

Hier zit ook veel in van die aftakdozen.
Die zijn goedkoper dan gewone behuizingen.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Of je moet gewoon weten waar je je spul koopt :) foto's zijn nu al btw offline XD of heeeeeel erg traag :)

2e foto had ik door het uploadarchief laten schalen, maar met photoshop is het toch kleiner qua KB, is nu vervangen.
F5 indien nodig;)

Digitaal - Mijn ding :P

Ziet er netjes uit :) welke taal btw ?

picbasic pro,

heb nu gezorgd dat hij de knoppen en headers efficient kan renderen, maar nu nog zorgen voor letters,
dat wordt zweten, zeker met dit weer;)

(display staat op zijn zijkant, waardoor 5x7 letters maar moeilijk kunnen omdat de 8 bits in de breedte zitten, verdeeld over meerdere letters dus.)

en nu slapen:)

Digitaal - Mijn ding :P

Nou, ik ook maar eens even dan? Ik heb de Logan18/PicLA van JoWi gemaakt (zie Wim's Homepage). Dat is een simpele maar functionele Logic Analyzer voor het kleine werk.

Heb de boel eerst opgebouwd op breadboard, rond een 18F2520 die ik nog had liggen. Moest wel wat met de instellingen doen (fuses), omdat een 2520 nét geen 252 is, maar daarna geen probleem.

Het werkte niet meteen, want JoWi was wat slordig geweest met het schema. RTS/CTS door elkaar gehaald, maar dat was gelukkig snel gevonden. Verder gebruik ik geen externe zeners, maar de interne in de PIC. Met iets grotere weestanden dan JoWi voorstelt blijf je binnen de specs van je PIC als je 12 volt op een ingang van de LA gooit.

Daarna op gaatjesprint opgebouwd en de boel maar meteen in een kastje gezet. Je weet hoe dat anders gaat met dit soort projectjes, en dit is er juist zo eentje die je werkend uit de kast wil trekken als je hem nodig hebt. :) Dit projectje wilde ik aan de ene kant snel af hebben, maar dan wel 'af' en ingebouwd, dus met simpele aanwezige middelen een bruikbaar apparaatje gemaakt.

Resultaat foto's (de tussendoor foto's heb ik weer eens niet aan gedacht ;))
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan18%20001t.jpg
Had alles nog liggen, leeg stukkie gaatjesbord, PICje had ik eerst een 2520 in zitten, maar nu vervangen door een 2525 in verband met meer geheugen. MAX232 altijd in de bak natuurlijk, kristalletje ging ook nog wel, enz.
Wel alles netjes met headers, das handig als het printje er later uit moet voor wat aanpassingen. Ook een headertje voorzien voor ICSP.
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan18%20006t.jpg
Een oude nokia-lader met een mooi RJ-11 krulsnoer (ooit van een VT-100 terminal geloof ik) doet dienst als voeding. Wat ooit een connector was van m'n draadloze MSX-joysticks kan nu mooi in de seriele poort van de PC :) Scheelt weer vijl-werk om een DSUB9 in dat metalen kastje te krijgen.
Het kastje vond ik in een la, iets van DUAL, zal wel iets met audio te maken hebben gehad, misschien een RIAA corrector ofzo, je ne sais pas, de inhoud was er al eens uit gehaald ;)
Maar wel mooi 2 DIN connectors op het front voor de 'probes', dus das 4 kanalen + GND per stuk. Een zooi krokodillebekkies aan een oude kabel gemaakt en voila:
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan18%20007t.jpg

De boel in actie! Levert handige plaatjes op:

http://www.uploadarchief.net/files/download/screenshot%20t.gif

Hopelijk over een paar weken de prullebak in >:-) als ik m'n Rigol heb

If you want to succeed, double your failure rate.

Toch een mooi projectje voor weinig ballen ;)

Ben nu ook bezig met die LA, ook met het schema van die site.
Beetje noob vraag maargoed:
Je zegt dat in het schema alleen de RTS/CTS door elkaar is gehaald. Betekent dit dus dat pin 7 van de MAX232 aan de CTS moet, en pin 8 van de MAX aan de RTS?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 juni 2007 18:31:10

waar is die enorm grote quote nu weer voor nodig? Haal die ff weg ja dit is pure forumvervuiling :P

is trouwens wel mooi ingebouwd:) ik heb altijd de neigingen alles net iets te klein te willen maken

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

@jochem_s nicely done :) ziet er heel netjes uit...
zo te zien werk het ook goed ;)
gebruik je het veel?

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

http://www.xs4all.nl/~hummel3/electro/lm317/IMG_5101.jpg

LM317 voeding gemaakt vanmiddag op school :)

Op 9 juni 2007 01:17:07 schreef Jochem_S:De boel in actie! Levert handige plaatjes op:
zie userinterface

Is een mooie user interface. Ik zou die ook kunnen gebruiken om een LA te bouwen maar dan in een FPGA en mits hetzelfde protocol gebruiken om de data naar de pc te sturen. Ik kan immers niet programmeren maar hardware maken gaat vanzelf. Zou zelfs gaan met grotere buffers, maar vooral veel hogere frequentie's aankunnen. Perfekte toepassing voorop het FPGA printje van xantus.
Zou ideaal winterwerkje kunnen zijn.

Op 11 juni 2007 18:34:15 schreef Gerwinh:LM317 voeding gemaakt vanmiddag op school :)

is toch een foutje ingeslo0pen zie ik. Als je de lm317 andersom had gezet had je dan niet het koelblokje netjes goedom erop kunnen zetten?

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Dat koelvinnetje zit toch goed?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Misschien kloppen de gaatjes niet helemaal volgens mij zit hij niet verkeerd om

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Klopt koelplaatje zit er verkeer om maar andersom past ie net niet :( dus dan maar zo heet zal ie toch niet worden :) ga hem aleen gebruiken voor pics en een nokia 3510I kleuren display aansturen op 3.3 v :) en de lm317 omdraaien dan of werkt het printje nier meer of je blaast hem op want dan zit out op in en in op out :)

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op maandag 11 juni 2007 19:47:41

Mijn ogen zijn niet meer van de beste, maar toch: de LM317 staat toch met zijn koelvlak naar de buffer-elko gedraaid? En op die plaats maakt hij toch het meeste contact met de koelvin? Wat is er dan fout?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee het koelvlak wijst naar buiten :) van de elco af dus :)

De kant waar het type nr. op staat, moet toch altijd naar binnen?, zodat een koelvlka buiten de print komt te zitten?

@Gerwinh: Ah! Dan zijn 't toch m'n ogen die me bedriegen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 11 juni 2007 19:54:56 schreef niels v.v:
De kant waar het type nr. op staat, moet toch altijd naar binnen?, zodat een koelvlka buiten de print komt te zitten?

Moeten niet maar is wel beter voor dichtbij staande condensatoren en dergelijke... Helaas negeer ik deze tip gewoon vaak vrolijk :p.. Of denk ik er gewoon niet aan :p

Maar wat Gerwinh heeft gedaan is in princiepe ook goed. De koelvinnen zijn zo gebogen dat hij naar buiten de print gaan..
Dus de warmte word getransporteerd naar buiten de print..

[Bericht gewijzigd door Nieko op maandag 11 juni 2007 20:04:21

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 11 juni 2007 19:54:56 schreef niels v.v:
De kant waar het type nr. op staat, moet toch altijd naar binnen?, zodat een koelvlka buiten de print komt te zitten?

Ja klopt aleen het ging erom dat die koelvin die ik gebruik er niet goed opzit maar dat komt omdat ie andersom er niet op past :(

Op 11 juni 2007 13:22:53 schreef Feezer:
Toch een mooi projectje voor weinig ballen ;)

My thoughts exactly.

Ben nu ook bezig met die LA, ook met het schema van die site.
Beetje noob vraag maargoed:
Je zegt dat in het schema alleen de RTS/CTS door elkaar is gehaald. Betekent dit dus dat pin 7 van de MAX232 aan de CTS moet, en pin 8 van de MAX aan de RTS?

Geheel juist gezegd. De naamgeving rechts van die header is vanuit de PC gezien (RX zit aan TX van de PIC, etc). Daar is waarschijnlijk ook de verwarring ontstaan. En laat je niet afleiden door de pin-nummering van die header, das custom.
Verder heb ik de zeners weggelaten, om twee redenen: 1) ik had er niet genoeg liggen en 2) de PIC heeft zelf clamps intern. Het enige is dat deze maar een beperkte stroom kunnen clampen, dus ik heb de weerstanden in die lijnen vergroot naar (uit m'n hoofd, zit op m'n werk) 390 ohm. Op die manier kun je veilig 12V (bijv RS232/422/485) op je 'probes' hebben. Ook als je externe zeners gebruikt moet je even uitkijken met die 100 ohm, de stroom die bij 12V gaat lopen zorgt ervoor dat je meer vermogen kwijt moet dan een 1/4 watt weerstandje kan wegstoken (bij 390 ohm heb je daar geen last meer van). Je PIC gaat daar overigens niet stuk van, dus het is toch een aardige beveiliging voor het 'per ongeluk' de 12V meten.
Ik weet trouwens niet in hoeverre de R/C werking van de contructie met 390 ohm weerstand nog nadelige invloeden kan hebben op het te meten signaal, zou dat met 100 ohm veel beter zijn?

Op 11 juni 2007 13:54:47 schreef Red-E:
@jochem_s nicely done :) ziet er heel netjes uit...
zo te zien werk het ook goed ;)
gebruik je het veel?

Nou, heb hem nog niet lang af, dus dat valt mee. Maar er zijn van die specifieke momenten dat je zo'n ding wel kunt gebruiken, vooral als je nog weleens met uC's knutselt.

Op 11 juni 2007 18:54:53 schreef fotoopa:
Is een mooie user interface. Ik zou die ook kunnen gebruiken om een LA te bouwen maar dan in een FPGA en mits hetzelfde protocol gebruiken om de data naar de pc te sturen. Ik kan immers niet programmeren maar hardware maken gaat vanzelf. Zou zelfs gaan met grotere buffers, maar vooral veel hogere frequentie's aankunnen. Perfekte toepassing voorop het FPGA printje van xantus.
Zou ideaal winterwerkje kunnen zijn.

Mooi, ik hoor wel als het af is. :D Ik heb dat bordje van Xantus ook besteld. Overigens zit JoWi, de maker van PicLA, ook hier op het forum, heb alleen geen idee hoe actief die hier (nog) is. Hij kan wellicht met wat kleine aanpassingen de optie voor hogere frequenties e.d. inbouwen. Overigens is in de sourcecode voor de PIC al goed te zien hoe het protocol is opgebouwd (zelfs voor de niet-programmeur moet dat te doen zijn denk ik, staat ook veel commentaar bij namelijk).

If you want to succeed, double your failure rate.

Hier mijn variatie op de "moeder van alle voedingen" (die van 1982 dus), in 10A 20V formaat.
Originele elektuurprint enkele jaren geleden uit het containerpark "gered", in een half afgewerkte voeding. (eigenaar zal het opgegeven hebben)
Daarna gewacht tot ik een goede kast, transfo en eindtransistoren bij elkaar geschraapt had. Buiten de IC's voor de displays en de extra vermogenweerstanden heeft het me niets gekost. Transfo is 300VA, eindtransistoren zijn 6 stuks 2N3055, ventilatorsturing toegevoegd en 2 7107-displays.
http://i200.photobucket.com/albums/aa256/McLux_album/114-1440_IMG.jpg
http://i200.photobucket.com/albums/aa256/McLux_album/114-1439_IMG.jpg
http://i200.photobucket.com/albums/aa256/McLux_album/114-1441_IMG.jpg
http://i200.photobucket.com/albums/aa256/McLux_album/114-1442_IMG.jpg

Dit topic is gesloten