Het Grote Ets-vragen Topic!

veel Etsbakken worden in elkaar gelijmd met Silliconentit -kit ;-)
Ikheb nog niemand gehoord over uiteenvallende etsbakken.

Zoek anders nog even (via de zoekfunktie) dat topic op over verschillende soorten etsmiddel. Het is een topic dat ongeveer in dezelfde periode door mij is gestart als dit topic.
Het zal een paar weken eerder zijn geweest.
Daarin worden de voor- en nadelen omschreven van de diverse etsmiddelen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ok, naja ik geloof het wel, het is ook niet kritisch voor mn etsbak, het moet een paar buisjes op hun plaats houden. Ik dacht dat ik het inderdaad ook gelezen had, dus deze informatie is voor mij wel voldoende.

Siliconen-kit it is, bedankt voor reply

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--

om maar weer eens te reageren:

ik beweeg mijn printplaat vaak alleen een beetje heen en weer, tijdens het etsen ontstaan er toch luchtbelletjes op de plekken waar het koper verdwijnt.

tevens kan je het wel opnieuw gebruiken, maar ik vind een nieuwe oplossing zo veel sneller:)
heb eens een printje in 5-10 seconden af gehad:D was beetje veel H2O2

Digitaal - Mijn ding :P

Op 21 mei 2007 22:22:30 schreef BigCheeze:
Hej nog even een vraagje, ik kwam vandaag bij de bouwmarkt en vroeg naar een goede lijm om kunstof buisjes vast te maken aan glas (luchtpijpjes). Ik kreeg echter te horen dat ze geen lijm of kit hadden die tegen zoutzuur bestand was.

Nu heb ik hier werkelijk geen verstand van, dus kan iemand mij iets aanraden? Ik meende ergens siliconen-kit te hebben gelezen, maar dat werd me in de bouwmarkt afgeraden.
Ik zit nu te denken aan iets van tweecomponentenlijm.

Ook vroeg ik me af of alle kunstoffen (lees-> de meeste) het uithouden in zoutzuur/waterstofperoxide.

Siliconenkit is inderdaad een onderschat middel, het kan heel wat aan, extreme temperaturen, invloed van stoffen ect. Sommige hebben zelfs een produkt van zurige aard aan boord dat dan verdampt bij verwerking, bvb. azijnzuur.
En daar gaat de kit dan toch ook niet van kapot, het zit er gewoon in verwerkt.
enfin, bij twijfel gewoon eens een test doen.

Verder vermoed ik dat veel kunststoffen wel bestand zijn tegen zwakke/matige zuren e.d., de meeste zuren, logen e.d. zitten meestal ook verpakt in kunststof flessen.

Verder, de verluchting van mijn etsbak bestaat uit een gewone doorzichtige, soepele kunststofslang (haal je bij bouwmarkt) waar ik op veel plaatsen met een heetgestookte naald gaten doorgeprikt heb. Onder op de bodem gekit, op het einde dichtgekit, en andere uiteinde aangedreven door een diepvriescompressor die luchtdruk levert. Das meteen het juiste debiet, en zo'n ding kost in afbraak een fractie.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Is 5 stukken enkelglas laten snijden bij een glaszetter duur? of gewoon alleen de onkosten vergoeden als je uitlegd waar het voor is?

Je mag zeker geen gewoon vensterglas nemen. Het moet toch een 5mm dik zijn. Maar ook dan is het vrij goedkoop. Wil je dat de randen netjes glad geslepen zijn, dán ga je heel wat dieper in je geldbuidel moeten tasten!

Misschien even tonen, hoe ik mijn etsbak heb opgebouwd:
http://www.uploadarchief.net/files/download/etsbak.png
Dit is enkel een bovenaanzicht. Links en rechts zie je een stuk aluminium U-profiel, waarin een strook kunststof van 1cm dik geplaatst is. In de kunsttsof-strook zijn groeven gefreesd, waar het glas precies in past. Tussen die groeven en de zijkant is ruimte gelaten voor een draadstang. U-profiel en kunsstof zijn (in de hoogte) 5mm korter dan de glasplaat.

Monteren: silikonenkit in de groeven. Rechtop plaatsen. Glasplaten plaatsen en lichtjes aandrukken. De glasplaten dienen 5mm boven de rest uit te steken - hier komt later de bodem. Het geheel fixeren, zodat het niet kan bewegen. De draadstangen (neem RVS!) mogen geplaatst worden, en lichtjes aangedraaid.
Nu komt het moeilijkste: wachten, wachten en nog eens wachten! De silikonenkit moet volledig uitgehard zijn, voor je verder kan. 2 weken is wel het minimum, omdat de slierten siliconenkit redelijk goed zijn afgeschermd van de buitenlucht.
Nu kunnen de draadstangen verder aangedraaid worden. Als de kit voldoende gedroogd is, blijft die op zijn plaats. Komt er toch hier of daar kit tussen de kieren te voorschijn, dan is hij niet volledig droog. Stoppen met aanschroeven en nog een week geduld oefenen is al wat er opzit.
Blijft de kit op z'n plaats, kan je verder aanschroeven. Niet te veel, dat is nergens goed voor!

Eens dat karwei achter de rug, kan je met de bodem beginnen. De aanpak is nagenoeg gelijk: een stevig profiel; een strook kunsstof, waarin groeven zijn gefreesd; 2 stukjes L-profiel, waarmee je het bodemprofiel tegen de zijprofielen kan aandrukken; veel geduld.

Het resultaat van al die huisvlijt doet het hier al een jaar of 10, zonder de minste lek.

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 2 juni 2007 20:45:30

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooi uitgelegd. Het glad laten slijpen van de randen, kan dat niet met wat fijnschuurpapier? En er bestaan toch ook zelf mesjes om glas te snijden?

Waarom zou je kiezen voor glas, Niels?
Ik heb het zelf gedaan met "melkwit" plexiglas. Dat verstooit het UV licht ook nog eens waardoor je een gelijkmatigere dekking van het licht krijgt.

edit: Goed... Een etsbak gaat nét weer anders natuurlijk...
Dat glas kun je gewoon zo bestellen.
Als dat je niet lukt, moet je het even aangeven. Ik kan zo wel wat laten regelen. Een maat van me is glaszetter en kan alles bestellen.

Maar als antwoord op je vraag...
Jekunt inderdaad met schuurpapier de scherpe randen van gesneden glas bijwerken. Een vriend van me, die zelf zijn aquaria maakt, heeft voor mij eens een etsbak gemaakt van glas. Ook gewoon met schuurpapier de randen afgevlakt.
Maar pas op... Het is link! Je schiet zo door je schuurpapier heen in je hand!!

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 3 juni 2007 13:09:24

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Oke, het kan dus wel, ik dacht aan schuurpapier op een blokje. Het zijn nog maar ideeen, dus ben het nog niet werkelijk van plan, maar bedankt voor je aanbod, ik zal er aan denken. Het grote voordeel van zelf maken, is dat je precies de maten kan bepalen en weinig nutteloze ruimtes heb waardoor de etsbak voller moet.

Ik heb net even een proefje gedaan met een stuk glas en een bandschuurmachine. Dat is doenbaar, maar verwacht niet dat het snel vooruit gaat. En ik vrees dat het schuurpapier snel zijn scherpte verliest - glas is nu eenmaal hard spul.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ooit heb ik dat in een winkel moeten doen voor een aardig aantal te scherpe vitrinebladen. Dat ging met een stuk baksteen als "schuursponsje". Het is lang geleden, maar het ging volgens mij vrij aardig.

misschien nog een beetje rondsneupen op aquaria sites?
Er zullen vast wel meer mensen zijn die hun eigen aquaria bouwen en hier over schrijven op aquariaonline.net oid. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ben het nu nu nog niet van plan, het waren maar ideeen.

Turbokeu

Golden Member

Op 3 juni 2007 18:02:06 schreef jojo:
Ooit heb ik dat in een winkel moeten doen voor een aardig aantal te scherpe vitrinebladen. Dat ging met een stuk baksteen als "schuursponsje". Het is lang geleden, maar het ging volgens mij vrij aardig.

Ik werk ook regelmatig met glas (door mijn aquaria).
Professioneel laten afschuinen kan bij de meeste glashandelaars maar is niet goedkoop.

Afschuinen werkt het best met een 'wet stone' ofte wetsteen, zo'n grijze schuursteen waarmee soms ook messen geslepen worden.
Deze hebben meestal een langwerpige vorm, en dikwijls een ruwere en een gladdere kant.

Eventjes natmaken onder de kraan en 'wetten' maar...
Niet vergeten dat glas zeer hard is, de wetsteen verslijt nogal snel.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bij deze een link (wellicht van een circuitsonline-member gezien de links aldaar??) waar een behoorlijk aantal nuttige tips en ideën vermeld staan.

http://www.picbasic.nl/index_etsen_nl.htm

Zelf maak ik mijn printen al jaren op nagenoeg dezelfde wijze (welke ik ooit geleerd heb van een oom), met bijna altijd goede resultaten.

Belichtingsbak is een zelfbouw exemplaar gemaakt op basis van een oude HP scanner en daarin 4x 8W TL-buisjes (kleur 05). De etsbak is een zelfbouw bak van 3L inhoud (fijnetskristal) met een standaard verwarmingselement van 100W voor een aquarium, en een luchtverdeler ala Conrad. Het element gaat tot een temp. van ongeveer 34/35 graden, en mijn ervaring is dat dit voldoende is om zeer nette resultaten te halen.

Het hoeft van mij niet allemaal super-snel, als het maar goed is. Veel mensen hebben geen geduld bij belichten / ontwikkelen en etsen wat dan vaak ook de oorzaak is van mislukte printen. Te koud etsen met fijnetskristal is ook niet goed, maar een temperatuur van boven de 30 graden is prima te doen.

Mijn advies bij problemen, kijk eens rond op bovenstaande link. Daar vindt je een berg erg nuttige informatie en tips. Met deze informatie en tips kun je met de meest eenvoudige belichtings- en etsbak heel goede resultaten halen.

Goh... Die link kenden we hier nog niet :-P
De eigenaar van die site is hier ook actief en de verwijzing naar dat artikel is zelfs in dit topic al meerdere malen gemaakt.

-ik kan er geen passend spreekwoord bij vinden-
:-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Volgends mij is er een wetsteen bij de gamma in de aanbieding .

LED there be light

In dat geval mijn excuses, ik had het topic doorgelezen maar ik denk toch finaal over deze link heen gekeken.

Vandaar dat ik hem alsnog geplaatst had.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 juni 2007 13:06:40 schreef Fantomaz:

Maar als antwoord op je vraag...
Jekunt inderdaad met schuurpapier de scherpe randen van gesneden glas bijwerken. Een vriend van me, die zelf zijn aquaria maakt, heeft voor mij eens een etsbak gemaakt van glas. Ook gewoon met schuurpapier de randen afgevlakt.
Maar pas op... Het is link! Je schiet zo door je schuurpapier heen in je hand!!

Beetje late reactie ,maar voor de tip toch nuttig. Ik heb glasranden succesvol geslepen met een fijne slijpsteen. Zo'n blokje waar je beitels enzo mee kan slijpen.Te koop bij elke DIY-zaak en veilig voor je handen.

Edit: De laatste posts een beetje slecht doorgelezen. :o

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Wat betreft glas en bewerking voor een zelfbouwetsbak:
ik ben in de tijd voor de mijne naar een lokale glazenier geweest. Hij had zoveel stukken afval liggen, verschillende soorten en dikten. Ik heb toen 8 à 9mm gekozen, das wel zwaar, maar kan een stevige tik verdragen.
simpel versterglas van 4...5 mm moet je mee oppassen, das rap stuk.

Hij sneed ze snel op de maten die ik hem gaf, vroef achteraf of hij ze snel even moest aanschuinen om scherpe randen te vermijden, en dat heeft hij toen ook gedaan.
En het koste me (nu ook al 10...15jaar geleden) een paar honderd frank (omgerekend max. 10 euro) voor alles

Om maar te zeggen, je moet de juiste persoon treffen.

Verder, als je dat wil afschuinen, zou dat ook niet mogelijk zijn met een kleine slijpmachine met een diamantschijf. Ik heb daar ooit eens pirexglas mee gezaagd.
En dat ging. Maar zeer goed opletten voor splinters!!(ogen)
En wat ik ook eens gehoord heb, dat men glas nat of zelfs lichtjes onder water bewerkt om trillingen te dempen. Maar in het geval van de slijpmachine gaat dat spatten. Das ook geen aanrader.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb ook een vraagje...

Is het ijzer III chloride gevaarlijk voor de ogen?
Het is een zakje 250gram verdund met 1 liter water.
Is het dus nodig om een bril/adembescherming te dragen bij het etsen?

Het lijkt me niet handig om ijzerchloride als oogdruppels of iets dergelijks te gebruiken :P
Mocht je het in je ogen krijgen, spoelen! Met heeeeeel veel water :)

Ferrychloride tast ijzers aan in de nabije omgeving. Of dit schadelijk is voor je luchtpijp/longen weet ik niet.

Rook je? :+

Turbokeu

Golden Member

Op 10 augustus 2007 18:55:52 schreef soundmouse:
Is het ijzer III chloride gevaarlijk voor de ogen?
Het is een zakje 250gram verdund met 1 liter water.
Is het dus nodig om een bril/adembescherming te dragen bij het etsen?

Ik ets al meer dan 30 jaar met FECL3 (sinds 1971), op roestkleurige brandplekken in broeken, hemden en T-shirts niets aan overgehouden...
Tijdens het etsen hang ik nochtans uitgesproken over de etsbak.

Zoals Boeip zegt heb ik wel ze nog niet als oogdruppels geprobeerd. ;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 10 augustus 2007 21:03:14 schreef Turbokeu:
[...]
Ik ets al meer dan 30 jaar met FECL3 (sinds 1971), op roestkleurige brandplekken in broeken, hemden en T-shirts niets aan overgehouden...
Tijdens het etsen hang ik nochtans uitgesproken over de etsbak.

Zoals Boeip zegt heb ik wel ze nog niet als oogdruppels geprobeerd. ;)

CD :)

Dan heb jij waarschijnlijk ervaring met metalen die in de buurt van je etsbak staan. Ooit iets negatiefs opgemerkt aan je metalen?? Is het uberhaubt waar wat ik zeg? Ik weet nu niet meer zeker of het FECL3 of natriumpersulfaat is dat metalen aantast