Truuk met de gloeilamp

Sine

Moderator

http://members.home.nl/guidomennen/lampje.JPG

No theres not someone under the table switching wires or foot peddles. This trick is done in my live show and its so true what they say, "the smarter you are the dumber you feel."

** Filmpje **
( vooral tot het einde kijken .... )

** Het 2e filmpje ** thanks to Lorian

Erg coole truuk ... en ik heb geen flauw idee hoe hij het doet.

( Nouja .. een paar ideen heb ik wel, maar die lijken me allemaal te moeilijk )



-edit-


* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Zie pagina 6 voor de oplossing *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Gedeeltelijk dan.

** Here be spoilers **

De schakelaars en gloeilampen zijn allemaal perfect normaal.

De positie van de lampen en schakelaars is niet spannend, de schakeling hoeft deze ook NIET te weten.

Er zijn dus ook GEEN sensors aan de lampen en / of schakelaars nodig.

Er wordt ook GEEN gebruik gemaakt van enige soort van afstandsbediening.

Het is ook GEEN voorgebakken volgorde.

De truuk zit hem in de initieele inschakel volgorde, meer info zie PAGINA 6

Dus ** alsjeblieft ** LEES pagina 6 voordat je een geniaal idee in het topic gooit.

Meer :

De mini uitvoering : Clickable
http://www.wellingtonent.com/graphics/switchbd.jpg

De grote uitvoering :
http://www.wellingtonent.com/graphics/switchbr.jpg

Henry S.

Moderator

Schiet mij maar in de kerstboom...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Daar zit een hobbyloze achter... Die dat bedacht heeft..
Appart gemaakt, maar er zijn denk ik wel mogelijkheden om dat te bouwen..

[Bericht gewijzigd door Nieko op dinsdag 7 augustus 2007 16:37:40 (40%)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Het begint te duizelen hier.

Wat me opvalt is dat als hij de schakelaarkapjes terug zet hij even onder het kapje kijkt.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op dinsdag 7 augustus 2007 16:39:32 (63%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Geinig Sine.
Zou 't lukken door diodes onderin de lampen te maken (soldeertin eraf halen, diode aan het draadje maken, erin proppen en weer soldeer erover).
En dan ook diodes van elke schakelaar naar twee fittingen.

In de gekleurde kapjes kan ook een diode of doorverbind-metaaltje zitten :P

echtepino

Golden Member

reed relais-tjes in de doppen.

Word lid van de Benelux DX Club
Sine

Moderator

Precies, reed contactjes en magneten zou bij de schakelaars wel lukken.

De truuk met de diode lukt met twee lampen prima ... maar met vier ?

High met Henk

Special Member

wat denk je van kleine RC kringetjes waarmee hij dus af kan stemmen wat waar zit?

kleine microcontroller doet de rest!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 augustus 2007 16:42:50 schreef High met Henk:
wat denk je van kleine RC kringetjes waarmee hij dus af kan stemmen wat waar zit?

kleine microcontroller doet de rest!

Aan zo iets dacht ik dus ook..
Maar dat van die reed contacten is veel makkelijker..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

of ergens anders zit voor elke fitting een sckakelaar dan is het heel makelijk
dan kan iemand ander de lampjes aan en uit doen

[Bericht gewijzigd door ikuh1 op dinsdag 7 augustus 2007 16:50:42 (23%)

wie zijn gat heeft verbrand is op de soldeerbout gaan zitten
Sine

Moderator

No theres not someone under the table switching wires or foot peddles

High met Henk

Special Member

je hebt 50 hz he? De ene lamp brand minder fel als de ander: is dat je al opgevallen? Als je er dus een strommeting op doet in een korte tijd...

het kan heel makkelijk.

Daarnaast heb je in de voeten van het lampje ook nog plenty ruimte voor elektronica.

in de dopjes van de schakelaar wordt het lastiger. zaker als je ze aan het publiek showt!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik blijf bij m'n diodes.
Lamp rood heeft een ingebouwde diode die alleen de pos.helft doorlaat.
Lamp blauw heeft een ingebouwde diode die alleen de neg.helft doorlaat.
Lamp geel heeft een ingebouwde diode die alleen de pos.helft doorlaat.
Lamp blauw heeft een ingebouwde diode die alleen de neg.helft doorlaat.

Schak1 geeft een pos. signaal naar fitting1 en een negatief signaal naar fitting2.
Schak2 geeft een neg. signaal naar fitting1, 2 en 3.
Schak3 geeft een positief signaal naar fitting 3 en 4.
Schak4 geeft een negatief signaal naar fitting 4 en 1.

Dat verklaart het eerste deel van het filmpje.

Voor de truc met de kapjes zitten er diodes of metalen doorverbinders in. Hij laat de binnenkant van de kapjes zorgvuldig niet zien...

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op dinsdag 7 augustus 2007 17:11:55 (14%)

ja, of het lijkt dat ze minder fel branden, want blauw licht lijkt veel donkerder dan geel.
en idd als je met diodes zou werken, kun je volgens mij wel een zoiets knutselen.

en volgens mij komt zonnepaneeltje met de rest ook in de buurt. maar wel een mooi vraagstuk

dus...

Het kan ook zijn dat een bepaalde volgorde van schakelaars aan en uitzetten een bepaalde omwisseling activeert. Je ziet bijvoorbeeld een aantal keren steeds de buitenste twee en dan de binnenste twee schakelaars ongeveer tegelijk aan of uit. Zoiets kan je natuurlijk afvangen.

Lucky Luke

Golden Member

als er 1 lamp aan is isie gewoon fel, met 2 worden ze wat zwakker...

ik denk dat 'ie de boel gewoon met zijn voeten bedient ofzo. want anders krijg je de timing nooit zo goed.

of iemand onder de tafel die niet schakelaars zit te bedienen maar draden om te pluggen.

maar mocht 'ie t toch moeilijk hebben lopen doen:
met die schakelaars geeft 'ie niet aan dat er een lamp aan moet, hij geeft een code aan welke lamp de volgende keer aan moet. met een microcontrollertje is dat wel te doen... maybe zelfs met gewone logica IC's

even uitgaande van zondepaneeltjes visie denk ik eerder dat de kapje magneetjes bevaten en de schakelaars zelf magneetcontacten. (zoals echtepino ook al zei)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Volgens mij kan dit veel simplerer dan iedereen voorstelt.

Als je het mij vraagt zit in die 'plank' een schakeling, wellicht op basis van een uC of iets in die geest. Al die schakelaars worden alleen gebruikt als detector voor het schakelmoment, en de uC schakelt de lampen op vooraf vastgestelde volgorde aan en uit.

Komt geen magie of techniek bij kijken, alleen een kwestie van de juiste volgorde instuderen van lampen wisselen en schakelaars schakelen.

Het is een goocheltruc, dus niet iets dat 'echt' hoeft te werken in willekeurige volgorde/combinatie etc.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ter aanvulling: De kapjes verhuizen allemaal 1 stap naar rechts, de signalen die de schakelaars afgeven worden daarmee precies het tegenovergestelde van wat ze eerst afgaven. Kan met diodes in de kapjes.

Sine

Moderator

Nee, de diode truuk werkt niet met meer dan twee lampen ... en in de eerste fitting komen drie lampen terecht.

Dat een geel geverfde lamp meer licht geeft dan een blauwe lijkt logisch :P

Op 7 augustus 2007 17:22:40 schreef Ben_:
Het is een goocheltruc, dus niet iets dat 'echt' hoeft te werken in willekeurige volgorde/combinatie etc.

ROFL! Idd, het hoeft niet eens echt te werken, alhoewel het best zou kunnen.
uC programmeren en je bent klaar :P

@Sine: inderdaad, vlak voordat de kapjes verwisseld worden doet hij de lampen uit, en daarbij gaat mijn diodeverhaal mank...

Het verhaal met de diode's gaat volgens mij wel op, maar er zitten denk ik ook diode's in de kapjes want anders zou het laatste stuk ven het filmpje niet kunnen, en wat voor lampen zijn het dat kun je ook niet goed zien.

het is een geweldig goede grap en of we er uit komen is niet zo belangrijk denk ik (wel leuk kunnen wij het na bouwen)

Een buizeneindtrap dat is het.

met een uc lijkt me.
de hele truc kan voorgeprogrammeerd zijn.
zal in het echt waarschijnlijk niet werken.
zorg dat ie meet wanneer er een lamp uit gaat en dat ie ondhoud welke kleur het is en programmeer het zo dat ie weet waar ie er weer in gaat.

zet in de schakelaars iets wat gelijd zodat de uc ook weet wanneer die verwisseld worden.