Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Wat kost het eigenlijk om die meter domweg te vervangen voor een nieuwe? Ergens lijkt me 700 euro nog aan de prijs voor het installeren van een complete nieuwe meter. Als je dat doet weet je iig zeker dat het geen sporadische fout in de meter is.
@PINO:
Dit is ook een goed idee, maar je moet 's nachts wel vaak op
. Je snapt wel dat je dan niets vind natuurlijk.
Ik zou de NUON niet bellen, en zelf te werk gaan. Minste kosten, meeste kans op succes.
De persoon in kwestie blijkt technisch te zijn, dus aan de slag.
Verder blijf ik bij mijn oude verhaal van 8 aug 2007
Als de afnemer van stroom NIET kan bewijzen (op dat moment) dat er sprake is van een defecte meter, zijn alle kosten voor rekening van de afnemer. Dit kan wel 750 euro kosten en je bent geen drol verder.
Nee, een geijkte Conrad-meter kost 80 euri dacht ik.
Degelijk laten monteren zeg 100-150 euro voor een degelijke permanente opstelling (montage op meterbord).
Aan de slag.
Resultaat zou al binnen 4 weken mogelijk moeten zijn.
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op (40%)]
Er draait niets in die meter hij is nl digitaal.
Wel gebrukt de TS de led als interface naar zijn laptop.
nu lat die laptop gaan gillen als er tussen bepaalde tijden extreem veel pulsjes zijn.
Dat gaat natuurlijk alleen op als de meter geen last heeft van spooktellen(pulsen tellen die er niet zijn) en dus er werkelijk veel verbruik is in de woning.
nou, voor 700 euro kom ik wel een paar nachtjes kijken 
Of als je het verbruik logt, een alarmpje inbouwen bij groot verbruik.
Ik moet zeggen dat ik vaker heb gehoord dat er mogelijk iets niet klopt met die digitale tellers. Keihard bewijs heb ik daarvoor niet. Ik ben zelf bezig met bouwen. Als de energieleverancier mij verrast met zo'n digi-teller, is het eerste wat ik doe een geijkte draaischijfmeter erbij zetten.
Ter info:
Die nieuwe digitale tellers kunnen op afstand worden uitgelezen door de netwerkbeheerder. Momentaan opgenomen vermogen, blindvermogen, stroom etc etc kan allemaal op dat moment worden doorgegeven.
Tevens word de informatie opgevraagd van de wijktransformator, die ook weer een grote versie heeft van die digitale teller.
Op dat moment kan direct worden berekend of er afgetapt wordt. Het bied nog meerdere voordelen.
Nadeel:
Die digitale elektronische tellers zijn VEEL kwetsbaarder dan de oude ferarrismeter met het draaiende wieltje.
Ook terugleveren (mensen met zonnepanelen) hebben nadeel omdat de meter niet terugloopt. Daar moet je dan een apparte teller voor laten installeren (kost geld), waarna direct zichtbaar is wat je teruglevert. Hier word je vervolgens weer genaaid.
Op 8 augustus 2007 22:51:03 schreef hobby-ist:
Daar moet je dan een apparte teller voor laten installeren (kost geld), waarna direct zichtbaar is wat je teruglevert. Hier word je vervolgens weer genaaid.
Ik heb al jaren een digitale teller met twee tarieven en terugloop teller, dus van naaien geen sprake.
met naaien bedoelt hij dat je voor je terug geleverde kW-je ( flink ) minder terug krijgt dan de verbruikte kW-en
Ik dacht de aanschaf van weer een aparte meter, wat dus niet waar is.
Nuon geeft 0,0 voor teruggeleverde kW's...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Op 8 augustus 2007 22:51:03 schreef hobby-ist:
Ter info:
Die nieuwe digitale tellers kunnen op afstand worden uitgelezen door de netwerkbeheerder. Momentaan opgenomen vermogen, blindvermogen, stroom etc etc kan allemaal op dat moment worden doorgegeven.
Bij mijn weten kan dit dus niet, dan moet er een aparte module bijgeplaatst worden, hetgeen alleen gebeurt bij grootverbruikers. (telemetrie)
Ook terugleveren (mensen met zonnepanelen) hebben nadeel omdat de meter niet terugloopt. Daar moet je dan een apparte teller voor laten installeren (kost geld)
Bij de meeste digitale meters zit die teller er al op en het kost geen extra geld.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
Niet dat alle analoge meters je redden bij terugloop trouwens, er zijn er met een terugloopbeveiliging die dit onmogelijk maken.
@chuckie;
Idd, ik kan me herinneren van mijn oude school dat ze daar ook een apparte unit hadden zitten waarmee essent de meter uit kon lezen.
Echter ik heb een keer gelezen in een stuk over die nieuwe digitale meters wat hier het voordeel van was. Het was een stuk geschreven door Essent. Een van de voordelen was dat ze continu in verbinding stonden met jouw digitale meter.
Zo konden ze direct zien of er stroom wegliep, of word afgetapt. Ze stonden nl in verbinding met de hoofdtransformator (eigen teller) en de gehele wijk.
Daar heb ik die info vandaan. Het klinkt logisch.
Op 20 augustus 2007 13:23:34 schreef snap (in een ander topic):
Ik heb het probleem gekregen nadat ik een nieuwe wireless-LAN router in de meterkast geplaatst heb. Ik heb sinds die tijd ook problemen met de kwaliteit (dan weer wel, dan weer niet) van de internet verbinding.
Misschien hebben we op dit vlak ook iets gemeen.
Ik registreer nu elke puls van de genoemde LED en log dit op een laptop. Zo doende kan ik het stroom verbruik over het hele etmaal bekijken.
De eerste metingen laten een "normaal verbruik" zien.
Maar dit was zonder WLAN.
Gisteren de WLAN weer aan gezet.... en nu maar wachten.
Lees ik er nu overheen? Ik zie deze info in dit topic werkelijk nergens terugkomen.
Op 20 augustus 2007 17:22:50 schreef GJ_:
[...]
Lees ik er nu overheen? Ik zie deze info in dit topic werkelijk nergens terugkomen.
Heel goed. je hebt er niet overheen gelezen, maar ik wil dan er meteen wat resultaten bij vermelden...
En misschien komt er uit de andere topic wat extra info.
Dus wordt echt vervolgt.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Verbruiken doet dat ding zoveel natuurlijk niet, maar het zou wat zijn als hij stoort op jouw digitale meter, zodanig dat hij teveel verbruik aangeeft... Pfooeeew, laat de consumentenprogramma's maar los!!
Dus ofwel je WLAN gooit een boel rotzooi rond ofwel er zit een gruwelijke ontwerpfout in de meters...
Ik hoop het laatste. Maar dan denk ik weer van die zooi moet toch aan de FCC voldoen en alles ...
Kun je eens een foto posten van de meter samen met het merk type en de rest van de opschriften. Misschien hebben meer mensen problemen met dat type meter.
* Dominic is nog in bezit van een good old analoge meter
[Bericht gewijzigd door Dominic op (23%)]
~Galaxy
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
mweh, die van mij hebben ze laatst vervangen door zo'n digitale... ik denk dat ik m'n wifi router maar niet in de meterkast ga hangen 
Er zijn de laatste tijd meer mensen van wie het verbruik veel hoger uitvalt dan normaal. Als die allemaal een WLAN router in de meterkast hebben hangen geeft dat te denken.
De eigenaren van de meters zullen dan nog veel problemen krijgen.
Op 21 augustus 2007 09:04:54 schreef GJ_:
Er zijn de laatste tijd meer mensen van wie het verbruik veel hoger uitvalt dan normaal. Als die allemaal een WLAN router in de meterkast hebben hangen geeft dat te denken.De eigenaren van de meters zullen dan nog veel problemen krijgen.
Je zal wel met een bewezen historie van energie verbruik moeten aan komen, en ook een significante verhoging.
Maar hoe dit dan gemeten/berekent moet gaan worden,..... dat wordt nog leuk.
Wat de metingen betreft:
Zonder WLAN lopen de gemeten LED pulsen inlijn met de aangegeven tellerstanden. (Gelukkig klopt dat, en werkt de LED puls detectie correct.)
Trouwens wel grappig om te zien hoe het verbruik wisselt door het etmaal heen.
Nu staat sinds Zo avond de WLAN weer aan. Er lijkt een kleine delta te ontstaan tussen gemeten LED pulsen en de tellerstand!
MAAR niet zo groot dat het aantoont dat dit de oorzaak is van de verdubbelde energie verbruik.
Ik ga eens kijken of een hoge data transmissie via WLAN een bijdrage kan leveren.
Kan je niet eens een keer je mobiele telefoon in de buurt van die meter houden (zendend natuurlijk). De frequentie is wel anders (1.8 tegen 2.4 Ghz?)maar het vermogen is wel hoger.
Probeer ook eens zo'n piezo-elektrische gasfornuisaansteker langs die stroomteller. Houd hem lekker dichtbij, en knetter meerdere malen.
Op 21 augustus 2007 15:46:20 schreef hobby-ist:
Probeer ook eens zo'n piezo-elektrische gasfornuisaansteker langs die stroomteller. Houd hem lekker dichtbij, en knetter meerdere malen.
Dat zou inderdaad wel snel aantonen dat de meter te beïnvloeden is, maar ik moet ook de bron vinden waardoor ik ten onrechte 700+Euro moet bijbetalen.
Ik adviseer u nogmaals om een ferrarismeter in serie te plaatsen met uw digitale meter van de Nuon.
Een ferrarismeter is nl niet te beinvloeden door elektro-magnetische velden. Een megasterke magneet bij dit soort tellers houden kan ik je by the way zwaar afraden.
Indien u werkelijk last hebt van EMC / elektromagnetische invloed van externe bronnen op uw digitale meter is dit ZEER lastig te vinden. Ik spreek uit beroepservaring.
Gewoon die andere meter erbij, een weekje wachten, en trek uw conclusie.
U kunt nog jaren aanmodderen, maar kost u bakken met geld, en ik twijfel eraan of u tot een bevredigend resultaat komt. Hoe snel wilt u grijs worden?
Kijkt u verder ook regelmatig op het topic van die Kreuter, met hetzelfde probleem als u. Misschien komt daar de gouden tip voorbij.