Goede dag,
Ik wil een functiegenerator gaan maken, nu heb ik een bouwpakket gevonden bij Conrad alleen zijn de mogelijkheden beperkt de frequentie staat vast.
Hoe zou ik deze kunnen aanpassen?
http://www.uploadarchief.net/files/download/functiegenerator1.jpg
Of heeft een iemand een beter bouwpakket, liefst met geetste print tot ongeveer 40 euro?
Alvast bedankt,

Jeroen

Op 12 augustus 2007 00:00:34 schreef Jeroen72:
Of heeft een iemand een beter bouwpakket, liefst met geetste print tot ongeveer 40 euro?

Een bouwpakket zou ik zo snel niet weten, maar ik weet wel dat je met een XR2206 een vrij simpele en hele aardige functiegenerator kan bouwen.

Kijk dat is snel, ik heb de de 2206 bestudeerd alleen weet ik niet welke waarde de weerstanden R1 en R2 moeten hebben en de waarde van de condensator tussen pin 5 en 6?
http://www.uploadarchief.net/files/download/xr2206voorbeeld.jpg

[Bericht gewijzigd door Jeroen72 op (11%)]

Dit schema ziet er perfect uit:) en voor mij goed te maken.
Alleen de voeding snap ik nog niet helemaal?
Zie bijgevoegde tekening,

Alvast bedankt,
Jeroen
http://www.uploadarchief.net/files/download/vraag.jpg

Dit is een symmetrische voeding. Een spanning van +6V ten opzichte van de GND en een spanning van -6V ten opzichte van de GND.

Met potmeter regel je de amplitude van de uitgang.

Dus die rodelijn klopt?
Nog een klein vraagje, R12 Amplitude control, linear, 50K ohm
R13 Frequency control, audio taper, 1M ohm.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Alvast bedankt,

Jeroen

R12 lineaire potmeter 50k ohm
R13 logaritmische potmeter 1M ohm

Rode lijn klopt. Dit is ook de aansluiting "black" op de voeding en generator.

Bedankt voor de snelle reactie.
Moet ik nog ergens opletten, met bouwen?

Mvrg Jeroen

Oef, dat is wel een HEEL erg basic uitvoering, niet eens een gebufferde uitgang.

Fabrikanten laten dan ook graag zien, dat hun chipje allesomvattend is, maar met een paar opampjes er bij kun je er een veel betere funcgen van maken.

Elektuur had in 83 of 84 een mooi ontwerpje rond die XR, zoek maar eens op het forum ... iets in de richting van "functiegenerator elektuur"

Ik kan wel het artikel vinden alleen niet het schema.
Maar ik kan eerst de tan005 bouwen en kijken of het werkt.
Wanneer iemand de Elektuur functiegenerator uit 84 de originele PCB heeft of tegenvergoeding zou kunnen maken hou ik me aanbevolen.

Mvgr Jeroen

Ik heb ook ooit een functiegenerator gemaakt met de XR2206. Op zich een handig ding, alleen de XR2206 geeft op de toppen van de sinus een spike. Ik geloof dat dat een 'eigenschap' van die chip is ...
Ik heb er geen gebufferde uitgang op gemaakt, maar dan is het uitgangssignaal wel erg mager. Bufferen raad ik daarom zeker aan.
Ik heb in een datasheet van de CA3140 een aardige buffer gezien (ik bedoel figuur 14):
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/intersil/fn957.pdf

Gr Ton

[Bericht gewijzigd door Ton_R op (40%)]

Originele pcb zal spannender worden, maar dat ding is zelfs makkelijk op een reep gaatjesbord te zetten, zo ingewikkeld is ie niet.

En vroeger zette elektuur er meestal een print layout bij, dus je zou hem eventueel zelf kunnen etsen.

Maar een schema van Elektuur zou ook heel mooi zijn met daarbij een lijst van de te gebruiken onderdelen.
Wanneer ik afbeelding 14 zou toepassen hoe moet ik dat in het bestaande schema toepassen?

Mvgr Jeroen

Op 14 augustus 2007 00:25:48 schreef Jeroen72:
Wanneer ik afbeelding 14 zou toepassen hoe moet ik dat in het bestaande schema toepassen?

Dat zou betekenen dat je:
- ook + en - 15V voeding moet hebben voor de output buffer;
- de 2,5k potmeter en de 200ohm weerstand van afb.14 kunt vervangen door een vaste 2k7 weerstand (je hebt immers al amplituderegeling met R12 van de XR2206;
- de R9 potmeter van de XR2206 (offset) zou ik vast instellen of d.m.v. een trimweerstand. Dan gebruik je de offset regelaar van afb.14.

Note: ik heb deze dus niet daadwerkelijk praktisch toegepast.

Gr Ton

Op 13 augustus 2007 22:40:19 schreef Jeroen72:
Wanneer iemand de Elektuur functiegenerator uit 84 de originele PCB heeft of tegenvergoeding zou kunnen maken hou ik me aanbevolen.

Check meeldoos.

Van waar trouwens een tweede account?
Een van de twee moet weg, aan jou binnen 24 uur de keuze.

Op 13 augustus 2007 23:08:55 schreef Ton_R:
Ik heb ook ooit een functiegenerator gemaakt met de XR2206. Op zich een handig ding, alleen de XR2206 geeft op de toppen van de sinus een spike. Ik geloof dat dat een 'eigenschap' van die chip is ...

Een 'feature' die Elektuur verholpen heeft.

Henry bedankt voor het schema, ik heb je een mailtje gestuurd ivm account.
Zou iemand de print kunnen etsen voor mij?
Uiteraard tegen een vergoeding?

-Verbinding tussen pen 13 en 14 zo kort mogelijk verbonden met een VMosfet ipv een schakelaar naar het frontpaneel.
-Pin 11 zo laag mogelijk houden, des te hoger de spanning op pin 11 des te meer worden zaag en sinus vervormd. Pin 11 aan gnd is het beste.
Er is een transistor gebruikt om de blokgolf te verwerken, maar ook de collector van die tor knijpt men bij zaag en sinus af. Pin11 is blijkbaar een gevoelig puntje.

Thanx. Makes sense, want die spike zit precies op de laag-hoog en hoog-laag overgang van de blokgolf. Dan moet ik maar wat anders bedenken om die blokgolf op te wekken. Nou ja, ik moest er toch nog mee aan de gang, want ik heb nu geen gebufferde uitgang en die wil ik wel hebben.
Gr Ton

Je kan nog steeds de blokgolf gebruiken.

Maar wie zou de PCB voor mij kunnen etsen?
Ik had al een manier gevonden dat de print niet hoefde te belichten alleen het materiaal wat daarvoor wordt gebruikt is enkelzijdig en de print is dubbelzijdig.
De bedrijven die ik heb gemaild, vragen een belachelijk bedrag of willen het schema aangeleverd in een vorm van een teken programma.:'(
En om het op een expirimenteerplaat te maken heb ik teveel verprutst.

Bij "personeel" in de vraag en aanbod sectie staat een advertentie van een zekere Frank de Kok die aanbiedt prints te maken.

http://www.circuitsonline.net/shops/view/141

Heeft waarschijnlijk zelf de layout in huis, zoniet dan kan ik dat wel regelen.