Op 25 augustus 2007 16:02:10 schreef maurice_wortel:
Hoe kan je achter het maximale stroombereik komen van een laserdiode.
Ik draai nu met 100mA, maar ik heb ergens gelezen dat ze het best werken met 140mA. Maar kom je daar achter zonder je laser op te blazen?

niet dat kun je niet controleren
of je moet een powermeter hebben

@Maurice:

Je email adres werkt niet. Geef een goed adres op aan info@kermitscan.nl en je krijgt antwoord.

Op 25 augustus 2007 16:00:19 schreef roelke.nl:
miss een idee om samen de opampjes voor de die4drive te bestellen ?
of er moet iemand zijn die bij farnell besteld en ze mee wil bestellen

* roelke.nl wil er wel 3 hebben

Misschien kunnen we samen de complete printjes bestellen van die4drive, ik wil er wel 3 hebben.

Ik ga gewoon - met het schema van die4laser bij de hand - proberen een eigen versie van de analoge driver te maken, maar dan met een verkrijgbare opamp en een verkrijgbare fet. Gewoon de voedingsspanning van de opamp verhogen naar sym. +-15V, een door-het-gaatje fet nemen en alles met verkrijgbare componenten opbouwen.

Ik zag op ebay wat laser "spiegels", misschien wat voor een van jullie? klik

nee dus 1064nm voor cd player

Op 25 augustus 2007 19:21:57 schreef maurice_wortel:
[...]

Misschien kunnen we samen de complete printjes bestellen van die4drive, ik wil er wel 3 hebben.

ik in ieder geval niet
ik heb er niks aan wat ik ga een ander package fet gebruiken
printjes waren ook vrij duur trouwens (5 pond per printje)
ik denk dat je ze beter hier kunt maken

Op 25 augustus 2007 16:02:10 schreef maurice_wortel:
Hoe kan je achter het maximale stroombereik komen van een laserdiode.
Ik draai nu met 100mA, maar ik heb ergens gelezen dat ze het best werken met 140mA. Maar kom je daar achter zonder je laser op te blazen?

laserdiode uit een 16x dvd brander kan 210 mA hebben

Die van mij komt uit een 4x brander

Op 26 augustus 2007 23:05:37 schreef maurice_wortel:
Die van mij komt uit een 4x brander

dan zou ik 140 mA aanhouden inderdaad
is waarschijnlijk 50 mw cw 80 pulsed ofzo

De Mot 2 steppers, hoe snel zijn deze ongeveer?
Vergelijkbaar met 5K galvo's of nog veel trager?

Is er ook een soort regel welke aangeeft hoe snel de galvo's moeten zijn voor een bepaalde wattage laser.

Ik kan me voorstellen dat je geen 10W laser op een 1k galvo kan zetten omdat je dan alsnog blind word als je in de beam kijkt.

Op 29 augustus 2007 17:36:36 schreef maurice_wortel:
De Mot 2 steppers, hoe snel zijn deze ongeveer?
Vergelijkbaar met 5K galvo's of nog veel trager?

Is er ook een soort regel welke aangeeft hoe snel de galvo's moeten zijn voor een bepaalde wattage laser.

Ik kan me voorstellen dat je geen 10W laser op een 1k galvo kan zetten omdat je dan alsnog blind word als je in de beam kijkt.

geen idee of ze 5 k halen denk het niet
over het algemeen kunnen ze alleen hele simpele dingen
vierantjes driehoeken
en wat hele simpele graphics meschien

Ik heb gisteren 2 MOT-2 steppers binnen gekregen. Hiervan heb ik de groene en witte draden op de massa aangesloten. Op de blauwe draden heb ik een remspanning gezet (LM317 met 220 Ohm en 2K pot). De bruine draad van de ene heb ik op de X uitgang van mijn DAC aangesloten en de andere bruine draad op de Y uitgang. Alles heb ik op de computer aangesloten en popelscan opgestart maar de MOT's doen niets.

Deze DAC heb ik gebruikt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DAC.gif
Alleen ik heb de TL074 ipv van TL084 gebruikt en de voedingsspanning hiervan heb ik op +12V en -12V.

Kan iemand mij zo vertellen waarom ik het geheel niet aan de gang krijg.

Alvast bedankt,

Remco

heb je je ltppoort goed ingesteld op popelscan
haan

Op 31 augustus 2007 10:58:20 schreef OCMEROS:
Ik heb gisteren 2 MOT-2 steppers binnen gekregen. Hiervan heb ik de groene en witte draden op de massa aangesloten. Op de blauwe draden heb ik een remspanning gezet (LM317 met 220 Ohm en 2K pot). De bruine draad van de ene heb ik op de X uitgang van mijn DAC aangesloten en de andere bruine draad op de Y uitgang. Alles heb ik op de computer aangesloten en popelscan opgestart maar de MOT's doen niets.

Deze DAC heb ik gebruikt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DAC.gif
Alleen ik heb de TL074 ipv van TL084 gebruikt en de voedingsspanning hiervan heb ik op +12V en -12V.

Kan iemand mij zo vertellen waarom ik het geheel niet aan de gang krijg.

Alvast bedankt,

Remco

Hoi Remco

ik zou eerst gewoonm ff je schema nalopen.
je kan het uitgangs signaal ook gewoon horen met een speakertje zowel op de uitgang van de dac als op de uitgang van de opamp

Als dr geen signaal uitkomt zit er iets fout

controleer dan ff of je lpt goed staat ingesteld
En als je windows xp draaid controleer dan ook ff op ntport95 (of andere lpt direct i/o driver) geinstaleerd staat
anders werkt ie ook niet

ook kan je nog andere software proberen
play4all norms laser show he_laserscan

btw deze dacs kan je ook gewoon compleet kopen voor 23 dollar met rgb ttl output dr op !!

zo'n laser die je weleens bij een feest ziet staan, hoeveel vermogen heeft zo'n ding ongeveer?..ik kan m vanaf ca 8 km nog zien.

gr ivar

Op 31 augustus 2007 18:10:17 schreef ivar92:
zo'n laser die je weleens bij een feest ziet staan, hoeveel vermogen heeft zo'n ding ongeveer?..ik kan m vanaf ca 8 km nog zien.

gr ivar

show laser kan vanalles zijn van 200 mw tot 20 watt
maar zo eentje die jij bedoelt die op de wolken schijnt
das geen laser

das gewoon een grote lamp

@ Ocmeros: als je een scoop hebt, kun je de X en Y uitgangen testen.

Heb je die niet, dan zou ik de remspanning even afkoppelen. De MOT2's slaan dan wel wild uit, maar dan weet je zeker dat ze signaal krijgen.

Verder moet je de Gain (als je Popelscan gebruikt) hoog zetten. Dat geeft nl een grote uitslag voor X en Y.

Stel je LPT-port in op Hex378. Die wordt het meest gebruikt.

Denk je dat de MOT2's defect zijn, dan kun je de bruine draad (signaal in) en de blauwe draad (remspanning) omdraaien.

Succes, en laat even horen of het gelukt is !!

show laser kan vanalles zijn van 200 mw tot 20 watt
maar zo eentje die jij bedoelt die op de wolken schijnt
das geen laser

das gewoon een grote lamp

je kunt m niet alleen op de wolken zien, maar ook gewoon in de lucht..

Wat voor 'n kleur heeft die 'laser' dan?
Wit en 40cm breed?

Op 1 september 2007 14:49:31 schreef ScanTech:
Wat voor 'n kleur heeft die 'laser' dan?
Wit en 40cm breed?

hihi ja precies ;)

btw remco als je nog een goede dac nodig het met rgb ttl output dan heb ik dr nog eentje extra liggen

[Bericht gewijzigd door ledfreak op (23%)]

@ledfreak, wat wil je voor de dac hebben?

en ledfreak, heb je bij norm 2 dacs gekocht ?

@ledfreak
Ik hou me ook aanbevolen voor die dac mail maar als je er nog vanaf wil.

Ik heb de gain in popelscan op z'n hoogst gezet, maar het lijkt of de dac net niet genoeg power heeft om de MOT's in beweging te krijgen als je aan de "staafjes" van de MOT's voelt dan willen ze wel, maar ze gaan niet. Dus misschien toch maar een goede DAC kopen.

Remco