Nieuwe voorversterker voor Denon DL160 element

Op 16 november 2007 22:53:43 schreef Churchyardd:
[...]
Maar Knutselsmurf, alhoewel er bijna geen stroom loopt, kan het verdikken van het groundspoor, zeker geen kwaad.

Waarom krijg ik bij jou het gevoel dat je posts varieren met de windrichting?

Dan weer wel van belang, dan weer niet... En met alleen het verdikken van de gnd kom je er niet.

Belangrijke punten:
-Elco's zijn er voor het afvlakken, dat moeten ze zo optimaal doen -> layout.
-Elco's zijn er mede voor het impulsgedrag -> layout.
-Overige condensators zijn voor het ontkoppelen van de regelaars, ook dat moet optimaal -> layout.
-Het zelfde geldt voor transients.

-De ruis die voorkomen wordt ipv een 78xx een LM317 te gebruiken wordt nu meerdere malen extra geintroduceerd door de verkeerde layout.

Vandaar dat je de hele Prelude MC/MD versterker wel kan vergeten als je voeding niet op orde is, zeker met deze kleine signalen.

En zomaar elco's bijstoppen heeft ook geen nut, dat gaat tot zekere hoogte die tov andere dingen (versmeringen in de hogere regionen) te verwaarlozen zijn.

Op 15 november 2007 22:47:23 schreef Knustelsmurf:
Ik kwam namelijk dit tegen :
[afbeelding]

Het is de aqvox phono 2 CI, met een prijs van 940 euro en een SMPS...

zie : http://www.aqvox.de/phono.html voor meer info.

en wat is dan julie mening hierover als je dit zo ziet ?

Ik zal er weinig woorden vuil aan maken, ten eerste introduceer je zo een heleboel rommel die je sowieso nooit in je schakeling wilt hebben.
Dat ze in de tweede versie de ruis 10dB lager hebben gebracht spreekt boekdelen, met een pure lineare voeding hadden ze dat probleem helemaal niet gehad, en preciese waarden geven ze niet...

Ze regelen linear na en nog zijn ze niet verlost van de door hun eigen voeding opgewekte rommel.

Op 18 november 2007 23:31:31 schreef Henry S.:
[...]
Waarom krijg ik bij jou het gevoel dat je posts varieren met de windrichting?

Dan weer wel van belang, dan weer niet... En met alleen het verdikken van de gnd kom je er niet.
.

Varieren? Dat kun je ook "genuanceerd" noemen......
Laat ik zo zeggen; ik hou er niet zo van als iemand enthousiast met z'n zelfgebouwde voeding voor de dag komt, direct met allerlei negatieve kritiek te komen, ondanks dat er wel wat op aan te merken is.

Ik laat volgens mij niets anders blijken, dan dat de voeding van belang is, maar dat ik daarin duidelijk niet zover ga als anderen.
Mijn Prelude draait al die tijd met 7815 en 7915 en ik heb er nog nooit ook maar iets aan gehoord wat mij de voeding zou doen verdenken. Maar misschien moeten we daar maar uit concluderen dat de Prelude toch prachtig klinkt ondanks een beroerde voeding. Of ik hoor het gewoon allemaal niet, dan sluit ik ook niet uit.

Ik krijg dan weer de indruk dat anderen menen dat de versterker nu al op niks uitdraait, omdat de voeding niet zou deugen. Dat lijkt me weinig bemoedigend.

Daar ben ik weer, ik was even een paar dagen afwezig wegens drukke werkzaamheden en de aanschaf van een nieuwe PC. Deze werd kaal geleverd en er moest dus nog Windows op en 3 gebruikers accounts en zo'n 20 programma's en ook nog ongeveer 60 gigabyte aan data overzetten.

U begrijpt dat ik daar wel even mee bezig was. :9

Wat een lappen tekst er hier geproduceerd zijn zeg, ik was er echt verbaasd over. zodra het over audio gaat worden mensen emotioneel en worden er allemaal stokpaardjes uit de kast getrokken. het valt me op dat dat op meer audio sites het geval is, hier is het eigenlijk nog vrij mild

Op 16 november 2007 11:18:46 schreef Churchyardd:
Eigenaardig trouwens dat in deze topic de voeding meer aandacht krijgt dan de versterker. Dat zou toch niet moeten.

Logisch, ik heb nog geen afbeeldingen van de versterker gepubliceerd.

Op 16 november 2007 11:27:52 schreef alex278:
[...]
vanwege z'n prijs. 'n schakelende voeding is wat ferriet en wat electronica. Geen 'duur' ijzer en koper. Zeker als je d'r honderdduizend van koopt, lijkt een schakelende voeding me per stuk goedkoper dan een klassieke gereguleerde voeding.

dat vermoeden heb ik ook, ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat waarschijnlijk de soldeer robots niet goed met een transformator kunnen omgaan en met losse onderdelen wel. en dat het daarom goedkoper is, om dat er minder handarbeid inzit.

Op 16 november 2007 11:27:52 schreef alex278:

Ja, duh. Lees 't topic even. TS wil een phonotrapje maken voor een MC-element. Als je een MC-element gebruik om platen af te spelen, dan zit je sowieso al in de subcategorie 'mensen die naar dure audiospullen luisteren', waarvan je mag verwachten dat ze geinteresseerd zijn in kwalitiatief goede audio-oplossingen.

Dat valt wel mee hoor, als ik een Mercedes rij ben ik toch ook niet automatisch rijk ? Een draaitafel van 25 jaar oud die ik gehad heb, een versterker uit de opruiming van 7 jaar oud, een set luidsprekers die ik 21 jaar geleden nieuw heb gekocht (Wharfedale) en het MC element is ook alweer 15 jaar oud, hij was toen niet goedkoop, zo'n 299 gulden. als je kijkt naar wat een Van Den Hul of een Jan Allearts moet kosten een schijntje.

Oh ja, mijn CD speler is ook al 16 jaar onderhand.

En de muziek waar ik graag naar luister is 30 - 35 jaar oud ;);).

Op 16 november 2007 17:39:41 schreef alex278:

TS zal ze waarschijnlijk nog wel vaker bouwen. Maak daar met eagle of een ander programma een net printje voor, en je hebt daar veel gemak van.

Ik ben bezig geweest met eagle om de voeding er in te zetten, alleen lukte het niet om de print trafo er goed in te tekenen. daarom deze oplossing, voor mij is het goed genoeg

Op 16 november 2007 14:03:21 schreef Emiel kosse:

Waarom zou een SMPS niet geschikt zijn voor Audio? Deze zijn tegenwoordig zo goed, misschien wel beter en stabieler vooral op belastingsdippen.

Class D versterkers waren 20 jaar geleden ook niet goed genoeg voor audio.

Het is inderdaad wel zo dat ze steeds beter worden, in PA versterkers kom je ze ook steeds meer tegen om gewichtsredenen. 20 jaar geleden was ik een tijdje roadie en ik was niet blij met de flightcase waar drie Carver verstekers inzaten (kilootje of 60 ongeveer). |:(

Aan het einde van deze week verwacht ik de Lay-Out van de versterker klaar te hebben zodat jullie er je mening over kunnen geven. ik ga geen andere voeding meer bouwen.

Op 19 november 2007 09:49:16 schreef Churchyardd:
[...]

Varieren? Dat kun je ook "genuanceerd" noemen......
Laat ik zo zeggen; ik hou er niet zo van als iemand enthousiast met z'n zelfgebouwde voeding voor de dag komt, direct met allerlei negatieve kritiek te komen, ondanks dat er wel wat op aan te merken is.

Hier boven de grote rivieren houden we niet zo van pappen en nathouden of om de hete brei heendraaien. Daar is de TS ook niet bij gebaadt.

Ik laat volgens mij niets anders blijken, dan dat de voeding van belang is, maar dat ik daarin duidelijk niet zover ga als anderen.
[...]
Ik krijg dan weer de indruk dat anderen menen dat de versterker nu al op niks uitdraait, omdat de voeding niet zou deugen. Dat lijkt me weinig bemoedigend.

Ho nee, dat zie je misschien verkeerd. Ik vind het gewoon jammer dat er na de discussie tussen diverse regelaars, 78xx vs LM317, deze teniet wordt gedaan door een niet optimale layout. Dan had IMHO een doorsnee versterker ook volstaan.

En Knutsel (Is dat echt een tikfout in de nick of met opzet?) is bezig met zeg maar een paradepaardje van Elektuur audio, en daar hoort dito voeding bij, IMHO.

Op 19 november 2007 10:58:53 schreef Knustelsmurf:
Daar ben ik weer, ik was even een paar dagen afwezig wegens drukke werkzaamheden en de aanschaf van een nieuwe PC. Deze werd kaal geleverd en er moest dus nog Windows op en 3 gebruikers accounts en zo'n 20 programma's en ook nog ongeveer 60 gigabyte aan data overzetten.

Troost je, je bent niet de enige ;)

zodra het over audio gaat worden mensen emotioneel en worden er allemaal stokpaardjes uit de kast getrokken. het valt me op dat dat op meer audio sites het geval is, hier is het eigenlijk nog vrij mild

Net religie...

Dat valt wel mee hoor, als ik een Mercedes rij ben ik toch ook niet automatisch rijk ? Een draaitafel van 25 jaar oud die ik gehad heb, een versterker uit de opruiming van 7 jaar oud, een set luidsprekers die ik 21 jaar geleden nieuw heb gekocht (Wharfedale) en het MC element is ook alweer 15 jaar oud, hij was toen niet goedkoop, zo'n 299 gulden. als je kijkt naar wat een Van Den Hul of een Jan Allearts moet kosten een schijntje.

Oh ja, mijn CD speler is ook al 16 jaar onderhand.

En de muziek waar ik graag naar luister is 30 - 35 jaar oud ;);).

Maar dit alles is kwalitatief ver van wat er tegenwoordig aan meuk in de winkel staat. Kwaliteit staat op een plankje in een hoekje omdat het de meeste consumenten 'te duur' is.

Aan het einde van deze week verwacht ik de Lay-Out van de versterker klaar te hebben zodat jullie er je mening over kunnen geven. ik ga geen andere voeding meer bouwen.

Succes, hou je de orginele layout aan?

Op 19 november 2007 20:26:25 schreef Henry S.:

En Knutsel (Is dat echt een tikfout in de nick of met opzet?)

In eerste instantie een tikfout, maar toen ik later een mail aan een van de MOD's stuurde met een verzoek om dit recht te zetten bleek er al een knutselsmurf te zijn. (die overigens al een hele tijd hier niet is geweest, heb ik begrepen.)

Maar dit alles is kwalitatief ver van wat er tegenwoordig aan meuk in de winkel staat. Kwaliteit staat op een plankje in een hoekje omdat het de meeste consumenten 'te duur' is.

Er zijn in Friesland toch wel meer zaken dan alleen MediaMarkt en BCC ?

Succes, hou je de orginele layout aan?

dat wil ik wel proberen, alleen doen zich enkele problemen voor met wat betreft de plaatsing van de condensatoren :

Ik heb inmiddels 1uF van Intertechnik en 2.2 uF van Audyncap. van Churchyarrd is heb ik inmiddels 6 stuks 31.6 nf (in plaats van de 39 en 33 nF) met bijbehorende weestanden ontvangen. Onderweg zijn nog van hem 2 stuks 220 uF elco's van Elna en 2 stuks gewone condensatoren van 6.8 uF, om er paralel aan te zetten op zijn advies.

Dit zijn allemaal axiale condensatoren en nemen dus aardig wat ruimte in. Nou doet zich het geval voor dat ik werk met de freeware versie van eagle, waarschijlijk weet je wel dat deze maximaal 80 x 100 mm aankan.

de originele lay-out is zoals je weet een print van 100 x 160 mm die over de lengte in 2 stukken is gedeeld, eagle is dus 2 keer de helft in de breedte. precies omgedraaid dus! Je begrijpt dat dit dus aardig puzzelen wordt.

Ook zijn de pitches van de condensatoren in het origineel veel kleiner dan in mijn geval.

Ik ga mij hiermee de komende dagen mee bezig houden.

Troost je, je bent niet de enige ;)

Och, ik heb hier thuis 5 PC's draaien waarvan er 4 uit bijelkaar geraapte onderdelen bestaan, je begrijpt wel dat er iedere dag wel een of ander klusje te doen is.
zo'n nieuw systeem inrichten is niet echt moeilijk, het is meer dat er zoveel tijd in gaat zitten, alhoewel het al veel sneller gaat dan zo'n 5 of 10 jaar geleden.

ik voel mij hier net een systeem beheerder.:9

Op 20 november 2007 01:38:45 schreef Knustelsmurf:
In eerste instantie een tikfout, maar toen ik later een mail aan een van de MOD's stuurde met een verzoek om dit recht te zetten bleek er al een knutselsmurf te zijn. (die overigens al een hele tijd hier niet is geweest, heb ik begrepen.)

Wist ik niet :P Dan laten we het zo.

Er zijn in Friesland toch wel meer zaken dan alleen MediaMarkt en BCC ?

Een paar, maar daar komt Jan met de pet niet of nauwlijks, jammer.

dat wil ik wel proberen, alleen doen zich enkele problemen voor met wat betreft de plaatsing van de condensatoren :
[...]
Dit zijn allemaal axiale condensatoren en nemen dus aardig wat ruimte in. Nou doet zich het geval voor dat ik werk met de freeware versie van eagle, waarschijlijk weet je wel dat deze maximaal 80 x 100 mm aankan.

de originele lay-out is zoals je weet een print van 100 x 160 mm die over de lengte in 2 stukken is gedeeld, eagle is dus 2 keer de helft in de breedte. precies omgedraaid dus! Je begrijpt dat dit dus aardig puzzelen wordt.

Ook zijn de pitches van de condensatoren in het origineel veel kleiner dan in mijn geval.

Oef, serieuze plaatsingsproblemen waar ik ook geen legale oplossing voor weet behalve de aanschaf van een volledige versie van Eagle.

Of je moet de Lite versies van Ultiboard v8 of v9 kunnen vinden.

PCB123 is ook een optie, verbonden met een printservice maar je kan alles normaal uitprinten: http://www.pcb123.com/

Ik hier hier alvast het schema in eagle met de door Churchyardd voorgestelde wijzigingen :
http://img261.imageshack.us/img261/7498/30757154nk5.jpg
Ik hoop dat het een beetje leesbaar is, ik wil geintreseerden de files wel toesturen.
De Lay-out is onderweg. (morgen waarschijnlijk.)

De lay-out versie 1 :
http://img206.imageshack.us/img206/8350/naamlooseh8.jpg

Ik heb geprobeerd om vooralsnog de originele elektuur layout aan te houden.

(Natuurlijk moet ik nog een manier vinden om de elco C11 te routen.)

aansluitingen :
X - 1 = input
X - 2 = output
X - 3 = voeding

Laat maar horen wat jullie ervan vinden.

Kan iemand mij zeggen hoe ik op een eenvoudige manier de sporen wat breder kan maken ?

Nog een vraag : staan de printconnectoren de juiste kant uit gericht of maakt dit niet uit?

Versie 2 :
http://img405.imageshack.us/img405/1355/naamloos2tx2.jpg

ik heb nu alles aangesloten gekregen. het was een hoop werk maar zo zou het moeten werken. ik heb maar een draadbrug hoeven gebruiken.

op en aanmerkingen hoor of lees ik natuurlijk graag.

niemand die hier een mening over heeft?

- Geen rechte hoeken
- Alleen 45 graden hoekjes, niet alle soorten hoeken. Horizontaal/Vertikaal/45 graden
- Voor de massa dikke vette sporen maken, minder dik en vet voor de voeding.
- Massa sterconfiguratie gebruiken. Dit mag best wel een wat minder ideale ster zijn: een dikke balk in het midden waar de GND aansluitingen van de componenten naar toe gaan. Dus geen "slang" die alle kanten op gaat op de print.

Massa is het allerbelangrijkste om die goed te routen.

Waarom geen rechte hoeken ?

aan de dikkere sporen wordt gewerkt, ik heb inmiddels gevonden hoe ik de spoorbreedte kan instellen.

een massa spoor in het midden zal niet zo gemakkelijk gaan, dan krijg ik waarschijnlijk een hoop draadbruggen.

Draadbruggen zijn niet evil hoor. Als je ground niet goed rout, dan krijg je bijna vrijwel zeker brom aan je uitgang. De keuze is aan jouw: Brom en 1 draadbrug of geen brom en wat meer brugjes :)

Edit: Ik kan me haast niet voorstellen dat electuur zo laks met de ground is geweest, afgaande op je gezegde dat de layout van Elec was..

Oh en rechte hoeken? Kaan problemen geven met etsen dat de binnen hoeken 'uitvreten' door etsmiddel. Verder staan 45 graden hoeken veel mooier ;)

[Bericht gewijzigd door MagicBox op (18%)]

Ik heb wat aan de originele layout moeten veranderen om dat ik veel grotere condensatoren(qua afmetingen) gebruik dan in het origineel. ook heb ik radiale elco's in plaats van axiale gebruikt.

ik wil wel nog iets met een massavlak doen.

Beetje meer koper kan geen kwaad.
Volgens mij kan het ook wel wat compacter. Ets je de print zelf? Is dubbelzijdig misschien een optie? Dan kan kun je van de onderkant een aardvlak maken.

Versie 3 :
http://img132.imageshack.us/img132/841/49404152pf6.jpg

deze heeft een dubbele spoorbreedte tov versie 2. ik heb ook geprobeerd om de hoeken zoveel mogelijk op 45 graden uit te voeren.

Ik ets de print zelf. dubbelzijdig is een optie maar dan moet ik dus een tweede film aanmaken met alleen maar gaatjes voor aan de komponentenzijde. ik ben er een beetje huiverig voor dat het met belichten en etsen mis gaat en dat ik met een print zit waar kortsluiting in zit. heb ook nog nooit eerder dubbelzijdig geetst.

Op 25 november 2007 16:06:15 schreef MagicBox:

Edit: Ik kan me haast niet voorstellen dat electuur zo laks met de ground is geweest, afgaande op je gezegde dat de layout van Elec was..

het origineel gaat uit van 2 schakelingen op 1 print waarbij de massabaan tussen de kanalen doorloopt. ook zat er bij de in en uitgangen wat massavlak.

Ik heb hier het origineel op de pc staan maar ik ben bang dat ik problemen krijg met de moderators als ik het hier erbij zet.

nu ga ik werken aan een versie met een massa baan in het midden.

Op 25 november 2007 20:33:33 schreef Churchyardd:
Is dubbelzijdig misschien een optie? Dan kan kun je van de onderkant een aardvlak maken.

En dan?
Zomaar een aardvlak maken heeft geen nut.

Op 25 november 2007 22:13:40 schreef Knustelsmurf:
ik heb ook geprobeerd om de hoeken zoveel mogelijk op 45 graden uit te voeren.

Waarom zijn er nog talrijke?

het origineel gaat uit van 2 schakelingen op 1 print waarbij de massabaan tussen de kanalen doorloopt. ook zat er bij de in en uitgangen wat massavlak.

Zoals al eerder gezegd: Hou het origneel aan.
Of pas het zo aan dat het effect hetzelfde is.

Op 25 november 2007 22:27:58 schreef Henry S.:
Waarom zijn er nog talrijke?

ik heb geloof ik een verkeerd plaatje gepost.
ik zat al te wachten op jouw reactie.;)
kun je ook globaal een mening geven wat je ervan vind ?
je bent wel streng hoor. ;(

Ik zou trouwens de ingangdraden niet met een connector verbinden, maar ze gewoon direct op de print solderen. Dat is op de lange duur toch bedrijfszekerder.
Voor de andere connecties kan dat ook natuurlijk, (alhoewel ik het voor de voedingsconnecties niet weet; Ondanks dat dat gewoon DC is schijnt de voeding zich bij audio niet aan de bekende natuurkundewetten te houden:). )

Op 18 november 2007 23:31:31 schreef Henry S.:
[...]
-De ruis die voorkomen wordt ipv een 78xx een LM317 te gebruiken wordt nu meerdere malen extra geintroduceerd door de verkeerde layout.

Dat is raar.....volgens de datasheets:
Noise:
LM7815 90uV
LM317 450uV.

Da's frappant.
http://www.national.com/opf/LM/LM7815C.html
http://www.national.com/mpf/LM/LM317.html

Dat wordt dan maar nameten.

Om een nieuwe discussie op voorhand uit de weg te gaan:
De LM317 is wel superieur aan de 7815 hoor, dat zie ik ook wel. Maar ik vond de cijfers over de ruis wel opvallend.

[Bericht gewijzigd door Churchyardd op (40%)]

Nou natuurlijk dat van die 7815 niet gelijk helemaal als onzin afdoen..

Alex, je gelinkte artikeltje is uit '95, 12 jaar geleden. Ik denk dat de hedentendaagse best 7815's enorm verbeterd zullen zijn.

Zou leuk zijn zo'n test en vergelijk te zien tussen LM317's en 7815 die nog in 2007 van de band zijn komen rollen ;)

Staat je vrij om daaraan te twijfelen, maar ik weet uit ervaring dat het ruisgetal van de ene fabrikant niet perse hoeft overeen te komen met het ruisgetal van de andere fabrikant. Je kunt ruis meten in een smal frequentiebandje, in een verschillende belasting (de ene fabrikant geeft '50 ohm' op, de ander 1k..), uitgemiddeld over 1 seconde...

Overigens, met 'n 'deftig' geluidskaartje zou je aardig in de buurt moeten komen van de specs van de bij dat artikel gebruikte analyzer. Zou best aardig zijn.

[Bericht gewijzigd door alex278 op (19%)]