Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 23 november 2007 15:05:51 schreef alex278:
@Gerwin: mailtje gestuurd.
thanks ik zal morgen of van de week even antwoorden. heb nu weinig tijd maar ik heb wel wat tofs:
ja dat is een mandje buizen.
voor 15E 
heb al een um80 ondekt wat pcf802 en dergelijk. maar ga van de week alles uitzoeken
beertje_01
My Tube is bigger then yours
voor zover ik kan zitten daar wat pl50x buisjes in van in oude tv's
kun je leuke eindtrapjes mee bouwen voor audio (vergeet de gridstoppers niet!)
en ook voor KG. maar moet je wel wat moeite doen om stabiel te houden. ze zijn uiteindelijk ook deels bedoelt om te schakelen en niet om lineair te zijn
Gerwin
voor zover ik heb kunnen zien is het inderdaad veel TV meuk.
maar ik ga wel lijstje maken 
en ik heb me voorgenomen de buizen waar Caution X-Rays opstaan maar niet aan te sluiten:P
pd*** buizen zeker?
alleen gloei moet geen probleem zijn maar je kunt er niet heel veel mee.
pl en el buizen kun je gebruiken als eindbuizen.
el84 is een veelgebruikte.
ecc** buizen zoals de ecc83 kun je gebruiken als voortrap.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
2 maal pcl82
heb je 1 triode voor de voortrap. 1 triode als fasedraaier en 2 eindpenthodes!
en meer als gain genoeg als ik mij juist herinner miss zelfs te veel dus eventueel lokaal wat feedback gebruiken (heel simpel gewoon de elco over de kathode weerstand weglaten).
moet je toch wel een watt of 10 geven.
ecl82 is er ook dacht ik alleen is die dankzij de audiofiele schaars en duur geworden.
pcl is juist hetzelfde alleen andere gloeispanning waar je altijd wel een oplossing voor vind.
normala gezien ga je in die bak hoogstwaarschijnlijk wel iets vinden van pcl82 of pcl86.
Gerwin
Zo
alles is geteld en in lijstje gezet.
het zijn 88 buizen. waarvan 18 niet of niet goed leesbaar zijn.
alle goede leesbare buizen.
lijstje met wat er tussen zit:
py500a 2
gy501 3
pl508 2
pd500 1
ey500a 1
pl504 1
ez81 1
pcl200 4
pl81 1
um80 1
ef800 1
ey81 1
pc92 1
pcl805 5
ef183 3
pcf802 5
85a2 1
pcf801 1
ech81 1
pl805 1
12ba4 2
pcf80 3
ecl84 1
6be6 1
pcf200 2
ech83 1
pcl84 1
dy87 1
12at7 3
pcl85 1
ECH84 1
ecc186 1
pcf86 1
ef80 1
pch200 1
pc86 1
pc88 1
ech83 1
pcl84 1
6an8 1
6an8a 3
6au6 2
ecc88 1
onbekend 18
en de niet leesbare buizen:
en de grootste grap is nog wel dat ik 17 cent per buis heb betaald 
Voor de buizen waarvan je het typenummer niet meer kunt lezen is er nog een manier om er achter te komen.
Op elke buis staat onderaan de zijkant, of bij de sokkel een type codering ge-etst. De codering is voor elk type buis uniek. Voor de EF80 is de code bijvoorbeeld Lt
Met deze lijst kun je uitzoeken wat de onbekende buizen zijn.
Gerwin
thanks 
nou heb ik nog 18 onbekende buizen.
maar dat wordt denk ik een kunstwerk ofzo.
MSN uittreksels worden niet echt gewaardeerd
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
pd500 is de x-ray buis.
dus als je je verveeld:
http://www.kronjaeger.com/hv-old/xray/tech/PD500/index.html
met die pl508 buizen kun je een versterker maken.
met waarschijnlijk die 12at7 als voortrap.
12at7 = ecc81
al die grote dikke buizen zijn waarschijnlijk PL buizen, die erg goed bruikbaar zijn. PL504 en 519 buizen zijn dan ook erg gewild.
het laten branden van de gloeidraad zonder anodespanning is slecht voor de kathode, je moet eigenlijk zorgen dat je altijd een klein spanningsverschil hebt tussen kathode en anode. dit om kathodevergiftiging te voorkomen.
Ik surf hier toevallig even langs en twee kanttekeningen:
1) Een voedingstrafo is niet zo lekker als uitgang, je verliest veel laag door kernverzadiging. Als het EI blikjes zijn kan je gewoon omstapelen en een papiertje ertussen leggen. Maar ook dan geen echte HiFi.
2) Ik las aan het begin van dit forum dat er ook bij de recent-geproduceerde generatie nog belangstelling is voor buizen. Doet me goed, ik heb net wat tips op het Jongensradio 2007, deel 2, pagina 6 gezet die misschien bruikbaar zijn?
Nou zie ik nog dit:
Harrie2: die kraak is overbekend, geef een spuitje contactspray in die potmeter, even heen en weer rommelen en het moet weg zijn.
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op (13%)]
contactspray in een potmeter zonder daarna goed uitspoelen is echt een van de grootste zonden die je kan begaan.
ik heb een paar jaar geleden in de potmeter van mijn erres buizenbak contactspray gespoten. de eerste paar maanden werkte het goed, maar na een paar jaar is de potmeter nu echt 100% onbruikbaar geworden.
wat je moet doen: kijken of je de pot kan openmaken, koolbaantje poetsen met een beetje spiritus, en dan een heeeeeel klein drupje contactspray eroverheenwrijven als smering.
als ie niet te openen is, dan zou ik het ding even in een bakje spiritus leggen, daarna even laten drogen, en weer een klein drupje contactspray erin.
@Ledlover: hangt misschien van de spray af, ik heb er na twee decennia of zo geleden een potmeter in mijn "universele" eindversterker te hebben ingespoten nog steeds geen last van! Maar je moet slechts een héél klein beetje gebruiken...
Op 25 november 2007 14:42:14 schreef Ledlover:
al die grote dikke buizen zijn waarschijnlijk PL buizen, die erg goed bruikbaar zijn. PL504 en 519 buizen zijn dan ook erg gewild.
Met PL504's is een leuk versterktje te maken met een niet een zo gek hoge spanning:
http://www.b-kainka.de/roehren/gegentakt.htm
http://www.b-kainka.de/bastel88.htm
http://www.b-kainka.de/bastel89.htm
Of een kleine tesla: http://www.b-kainka.de/bastel102.htm Deze heb ik op een beurs in werking gezien.
Op 25 november 2007 17:01:20 schreef Frithjof Sterrenburg:
2) Ik las aan het begin van dit forum dat er ook bij de recent-geproduceerde generatie nog belangstelling is voor buizen. Doet me goed, ik heb net wat tips op het Jongensradio 2007, deel 2, pagina 6 gezet die misschien bruikbaar zijn?
En wel hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/713964#713964
Mooi stukje. 
Op 26 november 2007 09:23:49 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Ledlover: hangt misschien van de spray af, ik heb er na twee decennia of zo geleden een potmeter in mijn "universele" eindversterker te hebben ingespoten nog steeds geen last van! Maar je moet slechts een héél klein beetje gebruiken...
Ondanks het gebruik van een speciale 'tunerspray' ben ik genoodzaakt geweest een potmeter helemaal te demonteren omdat 'het kraakje' na een half jaartje tijd terug keerde.
Na grondig reinigen volgens de manier van Ledlover is deze alweer >10 jaar kraakvrij.
Gerwin
ik heb maar 1 pl504.
maar anyway mijn plan is om een eind pentode in mijn bestaande buizen preamp te zetten de pl81.
deze heeft echter een 21,5V gloei bij 300mA
mijn pcf802 heeft ook 300mA gloei bij 9 volt.
kan ik deze in serie zetten?
en ik zal zo is schematje maken over hoe ik hem aan wil sluiten.
maar daar heb ik even wat vragne over.
als je zo'n plaatje hebt:
kun je hiermee de impedantie weerstanden ed berekenen?
P buizen moeten met voorkeur in serie, ze zijn gespecificeerd op een stroom van 300mA.
@buisgegevens: Genoeg voor een versterker, maar het is handig als je weet wat het lineare gebied is.
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/p/PL81.pdf
Plot de 8W (I*U) punten op de eerste grafiek van pag. 7 en trek een disipatieboog. Daar tegenaan trek je een rechte lijn die de boog ongeveer in het midden raakt.
Het raakpunt is ook meteen je instelpunt A, je kan hier nog mee schuiven, kom ik zo op terug.
punt B bovenin en punt C onderin bepaal je zet je op Ug1=-5V en Ug1=-20V respectievelijk dit is je werkgebied.
Punt A zet je tussen B en C in voor een zo groot mogelijk bereik, dus rond -12.5V, en zal ongeveer de de vermogensboog raken, zo niet... gummen. 
Kathodeweerstand: Ug1 (in rust, dus punt A)/(Ia+Ig2), ontkoppelen met een bypass elco.
Stuurroosterweerstand nemen we als gewoonlijk hoog, 470k oid.
Rg2= (Upsu-Ug2)/Ig2 (2.4mA typ.)
En dan Ra... neem maar aan dat Ra 2*Ri is en verwijs ik naar het boek van Peter Dieleman.
deze henry?
http://www.elektor.nl/products/books/audio/theorie-en-praktijk-van-bui…
ga hem zelf ook maar kopen want ik ben de enige die hem huurt bij de bieb(elke 3 weken:+)
goed boek maar wel pittige theorie stukken.
erg pittig voor mij maar uiteindelijk kom je eruit.
in mijn geval met hulp van de wiskunde leraar en mijn pa.
Diezelfde, de pittige theoriestukken neem ik aan voor wat het is, dat is grotendeels achtergrondinfo, een keer doorgelezen.. en deels weer vergeten. Zonder red je het ook.
En buizen zijn vergevingsvriendelijker dan transistors en IMO gemakkelijker in gebruik/ontwerp.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
Gerwin
Op 26 november 2007 23:34:39 schreef Henry S.:
P buizen moeten met voorkeur in serie, ze zijn gespecificeerd op een stroom van 300mA.@buisgegevens: Genoeg voor een versterker, maar het is handig als je weet wat het lineare gebied is.
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/p/PL81.pdfPlot de 8W (I*U) punten op de eerste grafiek van pag. 7 en trek een disipatieboog. Daar tegenaan trek je een rechte lijn die de boog ongeveer in het midden raakt.
Het raakpunt is ook meteen je instelpunt A, je kan hier nog mee schuiven, kom ik zo op terug.
punt B bovenin en punt C onderin bepaal je zet je op Ug1=-5V en Ug1=-20V respectievelijk dit is je werkgebied.Punt A zet je tussen B en C in voor een zo groot mogelijk bereik, dus rond -12.5V, en zal ongeveer de de vermogensboog raken, zo niet... gummen.
Kathodeweerstand: Ug1 (in rust, dus punt A)/(Ia+Ig2), ontkoppelen met een bypass elco.
Stuurroosterweerstand nemen we als gewoonlijk hoog, 470k oid.
Rg2= (Upsu-Ug2)/Ig2 (2.4mA typ.)
En dan Ra... neem maar aan dat Ra 2*Ri is en verwijs ik naar het boek van Peter Dieleman.
welke pagina is pagina 7?
want ik heb er maar 6
volgens pagina 7 moet ik op FP zijn maar op het voorste blad staat geen grafiek en ik kan geen andere betekenis van FP
Gerwin
@henry s.
spoedcursus buizenversterkers ontwerpen;)
en als ik in de datasheet van de el81 kijk.
en zover ik weet zijn de el en pl gelijk op gloei na.
zie ik dat als je hem als penthode schakelt en in single ended dat je een Ra van 15Kohm moet hebben en niet 2*Ri.
dan krijg je 22Kohm.
datasheet el81:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/129/e/EL81.pdf
zie bladzijde 1 in het midden.
Op 28 november 2007 18:58:09 schreef Gerwin:
hit and run!sorry voor de kick maar ik wil graag verder
en ik kom der echt niet uit
Pagina 6, sorry!
Neem voor de stuurroosterweerstand max. 470k.
Succes, ik ga je straks overhoren! 
Op 28 november 2007 19:41:49 schreef riktw:
@henry s.
spoedcursus buizenversterkers ontwerpen;)
Gaat sneller dan een transistorontwerp 
en als ik in de datasheet van de el81 kijk.
en zover ik weet zijn de el en pl gelijk op gloei na.
zie ik dat als je hem als penthode schakelt en in single ended dat je een Ra van 15Kohm moet hebben en niet 2*Ri.
dan krijg je 22Kohm.
Moeten? Tubes have guidelines. 
Ik verwijs gewoon naar 'Dieleman' waar een hele berekening in staat en uitkomt op 22k. 
Just kidding, ik weet niet waarom Mullard een lagere waarde aangeeft, iets te maken met de hoeveelheid vervorming?
vraagje:
als ik in de datasheet van de kt66 kijk zie ik dat als ie in triode staat is de Ri 1,3Kohm en in tetrode is ie 22,5Kohm.
maar volgens de berekening van dieleman heb je bij tetrode 45Kohm Ra nodig en bij triode maar 2,6Kohm.
zover ik weet kun je een tetrode(of penthode) versterker in triode zetten door de screen met een weerstand aan de anode te doen.
maar volgens de berekeningen heb je dan een beetje een hoge Ra voor de kt66.
klopt het dan wel of kan je voor de Ra beter even id de datasheets kijken?
de datasheet:
http://www.drtube.com/datasheets/kt66-mov77.pdf