Trafo voor 1W hoofdtelefoon met ecc83/12ax7?
Ik wil een klein stereo ampje bouwen, met een triode push-pull eindtrap. Ik denk aan ECC83/12AX7 oid.
Het ampje moet werken met een Senheiser HD500 (32 ohm) en 4/8 ohm desktop boxjes.
Wat zou een betaalbaar uitgangs trafootje zijn? Ik heb even gekeken naar een Hammond 125A. Die is voor 3W output, maar het bereik is volgens hun datasheet slechts 150Hz - 15kHz (+/-1db).
Ik kan AE Europe vragen of ze wat kunnen maken, maar dat lijkt me wat kostbaar te worden.
Probeer het eerst eens zonder uitgangstrafo. Zet beide secties parellel en koppel uit met een elco. Misschien levert dat al voldoende power. Uitgangstrafoloos is bijna altijd mooier 
4-8Ω is teveel gevraagd voor een ECC in OTL, zelfs met twee buishelften parallel als kathodevolger.
32Ω bied meer perpectieven: http://headwize.com/projects/showfile.php?file=stratum1_prj.htm
Meer projekten:
http://headwize.com/projects/index.htm#tubes
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2004/februari/otl-hoofdtelefoo… (300Ω )
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Vond zojuist in de kast 2 ECC91 Philips buisjes. Is hier iets leuks me te maken. (of is het gewoon ouwe troep?)
Ik wil graag die buizenhoofdtelefoonversterker maken die hier op de site staat(114). Nu zijn er 22n MKM condensators nodig, ik heb wel MKT condensators, kan dat ook? Ze zijn 0,0022M 0,022M 1000V dus dat lijkt me prima.
En er staat ook een voeding voor de versterker op de site.(115)
Daar wordt een brugcel gebruik, en deze wordt met kleine keramische condensators van 100n "gesnubberd" (zeg ik dat goed?) Anyway: als ik BYM26C high speed soft recovery diodes gebruik zijn die co-tjes dan nog wel nodig?
MKT's kunnen ook, en zeker de 100nF's over de diodes gebruiken.
BTW: 0,0022 is 2,2nF!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Op 15 januari 2008 12:07:23 schreef Henry S.:
MKT's kunnen ook, en zeker de 100nF's over de diodes gebruiken.BTW: 0,0022 is 2,2nF!
Oh?
Volgens deze site niet: klik
Er staat namelijk 0,022M op, en volgens mij is dat micro, en geen mili.
0,022 * 1000 = 22
toch?
EDIT: ik zie het al, ik had een nul teveel in mijn 1e post. 
Ik heb een vraagje over de 12AT7, meerbepaald als fasedraaier in een fender versterker. En het type is de "AC Long tailed Pair" . deze dus:
Op datasheets vind ik dat de spanning op de plaat maximaal 300v mag bedragen. Terwijl in een fasedraaier dit voltage 300v en hoger kan zijn.
Maar dit heeft te maken met het feit dat de buis niet als signaalversterker dient, maar wel juist voor het signaal in tegenfase te zetten?
De fasedraaier is een uitzondering dus? Zou iemand mij dit even kort kunnen uitleggen?
merci!!
[Bericht gewijzigd door don marco op (14%)]
Op 19 januari 2008 18:28:01 schreef don marco:
300v op de anode en 114v op de cathode..
300-114=186V en dus ver beneden de 300V.
Dus die 300v die ik op pins 1 en 6 meet, is niet echt de spanning wat op de anode staat?
Van wat de anode binnengaat moet nog het voltage af wat de cathode nodig heeft? Ja ik vind het een beetje moeilijk te begrijpen wat hier aan de hand is.
Spanning gaat nergens in, spanning staat ergens op.
Je moet kijken naar de spanningsverschillen, normaal meet je tov de massa en is het gewoon een kwestie van rekenen.
Op je anodes staat 300V (Ua), B+ is dan altijd hoger (Ura=Ra*Ia staat over de anodeweerstanden).
Je kan het allemaal vergelijken met een paar weerstanden in serie.
Over Rb en Rt staan ook spanningen: Urb=Rb*Ia en Urt=Rt*Ia.
Over die twee weerstanden staat totaal 114V (Uk).
Over de buis zelf staat dan de rest: Ua-Uk=300V-114V=186V.
dank u! Ik heb het nog even gecheckt met een grafiek en begrijp het helemaal.
[Bericht gewijzigd door don marco op (84%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Leuk, een buizendiscussie, heb nog even iets in te halen zie ik. Ik kijk normaal alleen in het HF hoekje.
Dit is tot nu mijn enige niet HF bouwsel. Een AF trap met experimenteervoeding
Fred
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dit is een Audio versterker opgebouwd rond een ECL86. Het ontwerp is van FAS Sterrenburg. Deze versterker gebruik ik als basis voor experimenten met buizenontvangers. Hij staat normaal vastgeschroefd boven op een luidspeakerboxje. Omdat bij iedere buizen-ontvanger je een voeding nodig hebt en ik niet iedere keer een 250V voeding wil bouwen zitten hier dus extra uitgangen op voor 250V en 6,3V. Die AF (AF=audio frequentie) schakelaar, schakelt als nodig alleen de versterker uit maar niet de voeding. Het ding klinkt super, heb er heel vaak mijn i-pod , 0V1, of laptop aan hangen als ik zit te knutselen.
Fred
Ik ben nu bezig met die hoofdtelefoon versterker van Hugo Welther te bouwen.
Ik zit alleen een beetje met een probleempje.
Ik dacht namelijk dat als je AC gelijkricht dat je dan een hogere DC spanning overhoudt.
Maar ik krijg van ongeveer 70 volt AC onbelast een DC van 62volt. Klopt dat wel?
En heeft een TL783 dan genoeg over om goed te kunnen regelen?
Ik ga er een 300ohm hoofdtelefoon op aansluiten dus dan heb ik echt wel 60 volt DC nodig, is die 2 volt dan genoeg?
EDIT:
Ik ben stom geweest, ik had de elko's er nog niet achter, en mijn multimeter snapt alleen afgevlakte spanning. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
fred101
Golden Member
In dit topic is gepraat over een buizentester. Nu wil ik alleen weten of een buis heel of kapot is en of de ene meer versterkt als de andere zelfde buis zodat ik de beste kan nemen. Mijn eindtrapbuizen die ik vanmiddag heb vervangen flashte. Ten minste, 1 van de 2. Nu is dat een leuk buisje als eindtrapje voor een klein zendertje (6js6) maar ik weet nu niet meer wat de foute is.
Ik heb een soort regelbare voeding op basis van een thrystor (230V-0V), kan ik die spanning gelijkrichten en afvlakken om een buizen tester te maken. De gloeidraadspanning via een regelbare voeding en dan een potmeter voor G1 en G2 ivm biasing. Dan een amperemeter in de anode en G2 lijn.
Een sinusgenerator/meetzender op G1 en de scoop op de anode. Dan moet ik toch al een eind kunnen komen of niet ?
De meeste buizentesters zijn gelijk vrij heftige dingen met enorm veel schakelaars. Ik wil gewoon een voetje (of 2) waar ik banaanstekker bussen aan maak zodat ik gewoon met stekkertjes de penbezetting kan bepalen. Gaat vooral om gewone buisjes zoal ecc82 enzo
Fred
Kijk eens op de site bij Jogi. http://www.jogis-roehrenbude.de/
Links in het menu "Röhrenprüfgeräte" kiezen.
De RPG45/15 is een leuk en simpel ding om na te bouwen en nog portable ook. Handig voor beurzen.
Deze buizentester stond ook op mijn ToDo-list, helaas zit er maar 24 uur in een dag.
fred101
Golden Member
Dat zijn er echt veel, maar de meeste zijn redelijk heftige apparaten.
Ik dacht eraan om gewoon een regelbare anodespanning te maken (via die "dimmer" met gelijkrichting) of gewoon een vaste anode spanning van bv 100, 150, 250V.
Dan een lm337 om een -Vg te maken en voor mij is 6,3V gloeispanning genoeg maar als dat regelbaar moet (dat is overal dus dat zal wel bij de test horen) dan doen we er een lm317 tussen.
Alleen wat/hoe meet je nu, hoe weet je dat het ding nog goed is want nergens wordt er bv een signaal op gezet en dan de versterking gemeten. En wat houdt die vacuumtest in.
Ik neem aan dat je de instelling van de grafiek in een datasheet kiest en dan kijkt of bij -Vg1 en Va er de gewenste hoeveelheid Ia loopt. Dat voor meerdere -Vg doet en zo een grafiekje tekent.
Ik zou ook nog een omschakelbaar 1 tot 2 Veff signaal op de G1 zetten en dan op de anode afnemen met een scope wat de amplitude daar is, dan weet je ook de steilheid.
Fred
Bij oude buizen kan het vacuum teruglopen door cracks in het glas, meestal naast de pootjes of de top aansluiting.
Of door gasresten die weer worden vrijgegeven doot het getter.
De emissie loopt dan zeer snel terug.
Versterking meten is niet nodig en eigenlijk een extra test.
Als een buis een bepaalde Ia (anode stroom) niet meer haalt bij een vaste Va (anodespanning) een een vaste -Vg (negatieve roosterspanning) kan je aannemen dat de emissie slecht is.
Je hebt wel een buizenboek nodig om de specs. te weten.
Wat je doet is dan optimale instellingen nabootsen met een tester, bijv.
Maakt je alle spanningen regelbaar, kan je de Va/Ia karakteristiek opnieuw optekenen.